En trevlig eftermiddag hos Rydberg. (med lömskt ambush)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

En trevlig eftermiddag hos Rydberg. (med lömskt ambush)

Inläggav adagio » 2006-01-24 21:04

Det var länge sedan jag hälsade på hos rydberg, numer huserar pi60s där tillsammans med dubbla bryston-steg + försteg från samma tillverkare. Även en benchmark dac hade intagit rollen som digital källa, nåja det fanns givetvis en trasportenhet också...i form av en denon.
Från att ha föresråkat nordost har numer rydberg som alla här vet sålt sin... nej han tycker att EKK är en utmärkt förmedlare.
Därför tänkte jag att jag skulle ta tjuren vid hornen och besöka mannen, det har varit på gång länge men familj, jobb och vänner kräver sitt tribut i form av tid.

Härom dagen så bestämde jag och rydberg en lämplig dag och jag åkte dit, det är ju som bekant roligt att träffa likasinnade, ta en fika, skavalra och givetvis lyssna lite också.

Väl där särskådar jag underverken, jag kan ju inte med designen, visst den är funktionell och konstruerad med ljudreproduktion i åtanke i första hand, i enda hand kanske. Lacken var dock imponerande, bättre än Mårten design men inte lika bra som mina fovoriter, Sonus Faber. Det måste å andra sidan vara svårare att få en icke välvd yta att bli riktigt snygg då minsta lilla avikelse syns, snyggt lackarbete i alla fall.

Efter den obligatoriska okulärbesiktningen var det dags..."får vi be om största möjliga lyssssnad?"
Först demade Rydberg Chris Jones-roadhouses & automobiles, en lätt-demad låt som jag alltid lyssnar på i en ny anlägning, varför? Jo den innehåller lite av varje, stålsträngade gitarrer, hans röst en liten kör, pedal steel, bass och lite ambiens i form av cikador och en liten fågeltut.

Mina förväntningar var ändå ganska höga, till min glädje var ljudet inte alls så hårdt som jag trodde det skulle vara tvärtom, mjukare än jag var van vid. Anslagen upplevde jag som lite diffusare gitarren lät som den var strängad med mer nylon än stål, cikadorna var förvånadsvärt långt borta och jag fick lyssna aktivt för att höra dom tydligt. Det lät soft men mycket bra det som oroade mig lite var att den kraft jag tycker att två monoblock från Bryston borde ge saknades lite.
-Hur tycker du det låter då? frågade Rydberg -Tycker du att det är lite hårt? -Nej! sa jag och sedan följde jag upp med ovanstående. Rydberg flinade och tryckte igång ytterligare en låt från skivan, denna gång nr 5.
Han skruvade upp rejält och det hördes att högtalaren kunde återge riktigt låg bas, dock grötade basen till händelseförloppet lite så jag bad Rydberg sänka lite. Detta fenomen trodde jag var rummet som spökade något som anlägningen inte kan lastas för. -Nå? Rydberg flinade oroväckande. "-Vi spelar bara på Denonen" VA! sa jag. "- Nåja när man kopplar in benchmarken så lär det bli mer kontroll och kraft." sa jag. "Den är inkopplad, det är förstärkaren." Vilket lömskt bakhåll, vilken fälla! "koppla in Bryston please."

Ny session, nu lät det avgjort bättre, ingen natt och dag-skillnad som Rydberg uttryckte det, men jag skulle lätt betala mellanskilnaden för det lyft som blev. Nu var anslagen på gittaren mer precisa, strängarna klingade som jag var van. Den största skilnaden var cikadorna och pippijågel som nu var naturligt närvarande och skapade en bättre ambiens. Fokus förbättrades och Chris röst höjdes upp en halvmeter samt fick mer luft kring sig. För mycket floskler för vissa läsare? Det bjuder jag på. En annan markant skilnad var att ljudet inte luddades till vid höga volymer, visst kunde rumsproblem identifieras men inte i den grad som när Denonförstärkaren tappade kontrollen.
Visst presterade Denonen ett hygligt resultat men det var skilnad, sen är det upp till var och en att bedömma om det är värt mellanskillnaden.

Eftermiddagen förlöpte med gott fika och lite mer musik bra vin- och chokladtipps även en liten förevisning av de där små vita sakerna som användes i filmsamanhang, filmljudet var mycket övertygande helt i klass med de dyraste system jag hört, subb behövs då rakt inte, ingen löjlig center heller.

Jag blir aldrig impad längre när det gäller ljud, förutom små sinnesförvirringar hemma, ofta med dyra kablar som ingrediens, ljudet som presenterades var riktigt bra, bättre än när jag senast var där. I vissa avseenden lät pi60s mer likt mina sonusar(hemma) än Rydbergs tidigare B&W (hos honom), dessa upplevdes som luftigare men som helhet får nog pi60s ses som en vinnare i detta sammanhang. Det har desutom flutit mycket vatten under broarna sedan jag var där sist och min minnesbild har säkert förvrängts.

En kul eftermiddag i gott sällskap, skulle dock velat hänga på ett par Heimdal från Nordost bara för att få den "rätta knycken" (och retat gallfeber på en del.)

Rydberg har säkert några bilder till hands som han kan lägga upp i tråden för att ögonen ska få lite godis också.

Hej hopp.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-24 21:12

Trevlig läsning!

Jag påminns om Brystons existens och vid nästa ev. high end-satsning
så vore det väldigt trevligt med förstärkeri från Kanada, helt klart... :wink:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-01-24 21:35

Kul läsning!

Blev det nån tyngre muzik spisad då?

RATM och Tool rockar på riktigt bra med inos alster! 8)

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2006-01-24 21:50

Trevligt att ni tog er tid för ett återseende pojkar :)

hifirocker skrev:
Blev det nån tyngre muzik spisad då?

RATM och Tool rockar på riktigt bra med inos alster! 8)

Jag har försökt, till Rydbergs stora fasa :lol:

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-24 23:07

Skulle nog säga att det spisades mest klassiskt, lite Nisse Landgren goes ABBA och lite annat.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-01-24 23:30

Trevlig läsning Adagio :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-25 00:00

Kul sammanfattning av dagen Adagio!

Sen är det ju alltid lite kul att försöka lura sina gäster lite, Bryston-stegen och allt var på och Denon-teckenfönstret var nerstängt :D

Sist jag lyssnade på enbart Denon var ett tag sedan och då tyckte jag att den gjorde ett väldigt bra jobb. Den gör ett bra jobb men Bryston gör det avgjort bättre, det blev jag övertygad om idag. Kanske lite som att välja mellan pi60 och pi60s.

När vi lyssnade på klassisk musik idag så lät det riktigt hyggligt tycker jag även om det är ganska långt ifrån hur det låter i Ingvars källare. Den största uppgraderingen har jag framför mig och jag kan knappt vänta tills den dagen :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-25 00:02

Nils landgren fick jag av en polare som var här. Den skivan får jag bara inte lira för min lilla lena här. Hon avskyr den som pesten.. :lol:

trevligt att läsa dina texter som ofta är nyanserade med ris o ros i sund blandning...Därvid blir dom även trevligt trovärdiga samt intresanta..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-25 00:05

när ska rydberg lägga lite krut på rummet sitt då?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-25 00:07

Haakan_W skrev:när ska rydberg lägga lite krut på rummet sitt då?
Jag ska försöka flytta bort från denna hemska lägenhet, skaffa ett jobb och sen skaffa en villa. Mao, detta rummet kommer aldrig att bli fixat.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-25 00:09

klipp dig också :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-25 00:09

Man kan ju iofs passa på att säga att Rydberg faktiskt har fixat en del prylar på sitt rum. Jag tycker för övrigt att det låter väldigt trevligt hemma hos Rydberg.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-25 00:33

Ett par bilder

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-25 00:36

Bakhögtalarna

Bild

(F.v. jag, Mattias, Gromit)

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-25 11:35

Mycket trevlig läsning 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2006-01-25 19:40

Kanske lite som att välja mellan pi60 och pi60s.

Protest!!! Hörsägen, fru dommare!

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-01-28 10:51

Rydberg

Hur upplever du själv skillnaden mellan Benchmark som Dac ihop med Denon jämfört med de tidigare cd-spelarna du har haft :?: :)

Sondek

Inläggav Sondek » 2006-01-30 19:18

Ja den DAC:en verkar onekligen spännande om man skall tro allt som skrivs.. :?

Så vad tycker du om den?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-30 23:42

Jo jag tycker den är kanon, lågt brus, låg dist, detaljerad, kristallklart ljud helt enkelt. Funkar dessutom fint att köra som försteg :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2006-01-31 01:54

Vilket roligt ambush!!!!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-31 22:55

Rydberg skrev:Funkar dessutom fint att köra som försteg

...fast det gör ju t ex Denon 2105 oxå, har du jämfört dem som DAC/försteg med Bryston-slutsteget?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-31 23:19

Hetsporren skrev:
Rydberg skrev:Funkar dessutom fint att köra som försteg

...fast det gör ju t ex Denon 2105 oxå, har du jämfört dem som DAC/försteg med Bryston-slutsteget?

Jasså det gör den säger du, ähh, japansk dynga säger jag! 8)

Benchmarken kickar skiten ur vilken Denon som helst 32 dagar i veckan! :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-01 16:23

Rydberg skrev:Benchmarken kickar skiten ur vilken Denon som helst 32 dagar i veckan!

Du menar att skillnaden på att köra din 2105 som försteg/dac kontra Benchmark är enormt stor?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-01 17:00

Hetsporren skrev:
Rydberg skrev:Benchmarken kickar skiten ur vilken Denon som helst 32 dagar i veckan!

Du menar att skillnaden på att köra din 2105 som försteg/dac kontra Benchmark är enormt stor?

Överdrev lite skämtsamt men visst är det en klar hörbar skillnad. Mer detaljerat och stabilare lyssningsfönster.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-01 17:02

Rydberg skrev:
Hetsporren skrev:

Överdrev lite skämtsamt men visst är det en klar hörbar skillnad. Mer detaljerat och stabilare lyssningsfönster.

OK, jag misstänkte väl det men är inte skillnaden ändå oerhört mkt större om man jämför Benchmark/Bryston kontra 2105? Det var så jag tänkte, att försteget och dacen i 2105 nog är denna stärkares starkaste sidor...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-01 17:08

Nu har jag ju förvisso 3805 :)

Det är ganska stor skillnad mellan den och Brystonpaketet i klarhet och kontroll.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-01 17:22

Rydberg skrev:Nu har jag ju förvisso 3805 :) Det är ganska stor skillnad mellan den och Brystonpaketet i klarhet och kontroll.

Såå var det ja... :oops: Jag tror dig i ovanstående men skulle oxå kunna tänka mig att 3805 + Bryston kan låta "tillräckligt" bra, alltså att man skulle kunna leva utan Benchmarken i det läget? :wink:

adagio

Inläggav adagio » 2006-02-01 17:28

Det är som att jämföra en Porshe Cayman S med en Volvo 945. Bara några sekunders skilnad i noll till hundra, men kontroll, väghålning och känsla är ljusår ifrån. Nejvars, men klar skilnad även på mig som inget viste vid lyssningen. Det var ju saker som inte stämde alls i första sessionen, det lät inte crap, det lät OK, men inte som det ska/bör.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-01 17:41

adagio skrev:Det är som att jämföra en Porshe Cayman S med en Volvo 945. Bara några sekunders skilnad i noll till hundra, men kontroll, väghålning och känsla är ljusår ifrån. Nejvars, men klar skilnad även på mig som inget viste vid lyssningen. Det var ju saker som inte stämde alls i första sessionen, det lät inte crap, det lät OK, men inte som det ska/bör.

Lyssnade du/ni på 3805 som dac/försteg ihop med Bryston?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-01 17:52

adagio: Klockren analogi :roll:
Common sense is not that common.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi