Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:Fattar jag det rätt att dessa 4365:or är högtalare som du en gång har haft?
Som du nu alltså har lyckats få tag på ingående element till som du skall bygga nya kabinett till?
rajapruk skrev:Här kan man se en del sköna högtalare från förr:
http://www.hifilit.com
T.ex Tannoy från 60-tal påminner mycket om min form på lådan.
Känns inte som jag är "först med det senaste" direkt
petersteindl skrev:Eller New school med högtalare i kolfiber.
Adhoc skrev:rajapruk skrev:Här kan man se en del sköna högtalare från förr:
http://www.hifilit.com
T.ex Tannoy från 60-tal påminner mycket om min form på lådan.
Känns inte som jag är "först med det senaste" direkt
Det finns äldre än så. Tycker din ritning börjar påminna en hel del om Altec Lansing Model 606 från 50-talet:
[ Bild ]
[ Bild ]
(Jag hade en del funderingar på att bygga den typen av låda till mina Duplex 604-8K)
Emanuelgbg skrev:Du får bygga oldschool - björkplywood. Det borde spara ett par kilo.
rajapruk skrev:Kan man köra 2 lager björkplywood, typ 12mm x2 dämplimmade, med olika kvalitet på yttre och inre lagret? Eller måste vara exakt samma? Kanske man kunde spara några kronor på.
rajapruk skrev:Kan man köra 2 lager björkplywood, typ 12mm x2 dämplimmade, med olika kvalitet på yttre och inre lagret? Eller måste vara exakt samma? Kanske man kunde spara några kronor på.
Nattlorden skrev:Antar att du plockar bort kabelbanan den biten... Så du inte gör sådant stort jobb på lådan och sen kompromissar på en skitdetalj?
Nattlorden skrev:Antar att du plockar bort kabelbanan den biten... Så du inte gör sådant stort jobb på lådan och sen kompromissar på en skitdetalj?
When you crossover higher, you'll want to blend the baffle with the apex expansion in some way so that the wavefront launch expands properly. Otherwise, a discontinuity is formed that makes reflections. One way to do this is with a curved baffle.
darkg skrev:En cirkel som tangerar de tre ytorna får radien √20000 mm, om det kan vara en intressant upplysning
rajapruk skrev:Vi hoppade över det inrökta huset, och letar vidare. Vi kanske bor kvar i nuvarande boende i flera år till, eller så flyttar vi snart. Det försvårar det hela lite.
Sådär helt infällt i vägg är min dröm.
Funkar det som vägg även för låga register, för dig, eller blir den mer som en dämpning?
Många parametrar. En är att jag vill ha väldigt stor bioduk nästa gång. Bygger jag med hörnanpassat fotavtryck, kan den snedställda väggen göras mindre, och en duk får större utrymme.
Det passar också nuvarande rum bäst med en hörnvänlig form.
Men det tål allt tänkas på, helt klart. Det kanske kostar mer än det smakar, det jag håller på med nu.
Rundningen av frontbaffelns sidor känns väl inte sådär jätteviktig måste jag säga. Snyggare med raka vinklar med, tror jag.
rajapruk skrev:Efter att ha sett denna tråd...
viewtopic.php?f=3&t=28531
...vet jag nu vilket lådmaterial jag vill ha. Ljusgrå valchromat. Sjukt snyggt out of the box, tycker jag. Måste den ytbehandlas?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 239 gäster