n3mmr skrev:Naqref: Vad tyckte du själv?? Var det ett "övertygande", "naturligt" eller "häftigt" ljud?
Ska jag säga något oxå?
Hmm jag har lyssnat på anläggningen i två omgångar som sagt och när jag kom dit i torsdags så började jag med att sitta lite snett. Det lät inte alls övertygande. Ljudbilden var förlagd till ena högtalaren... eller det var t o m så illa att den lät som om den kom från 4 olika punkter. Tre framifrån i höjdled och bakifrån. Inget vidare. Klangen var dock rätt ok. Kanske lite för låg i någon del av mellanregistret. Lät mjukt och fint mer likt en ESL63 än ett hornsystem.
När jag flyttade mig lite framåt så föll basen mer på plats (soffan var placerad lite för långt bak av utrymmesskäl) men det behövdes nog ett lite brantare filter för bashornen.
Sedan flyttade jag mig in mot sweetspotten så hände det magiska, tre ljudpunkter från höger förenades med tre ljudpunkter från vänster och allt blev en väl sammanhållen ljudbild. Väldigt oväntat men ytterst glädjande!

Därefter hade jag inget direkt att anmärka på ljudbilden. Man kunde fortfarande höra tendenser att det spelades lite bakifrån men nu fungerade soffan troligen som ett extra lp-filter och problemen blev betydligt mindre. Vad jag slogs av var, nu liksom för 4 år sedan, att trots att rummet var relativt odämpat så lät det som om det vore ytterst dämpat!

Det beror nog på att riktverkan är rätt så extrem så det är så lite 'ströljud' som alstras som kan störa ljudet som kommer framifrån. Det är troligen detta som gör också att ljudbilden kantrar så lätt när man flyttar sig sidledes. Det finns inget extraljud som 'läker ihop' ljudbilden utan man får de fulla problemen med Haas-effekten. Klangligt lät det fortfarande mjukt när det så skulle och med bett när det så krävdes. Klangen blev lite jämnare men fortfarande så var den lite låg i någon del av mellanregistret jämfört med vad jag är van och önskar. Tonkurvan i basen var inte helt jämn men det fanns inga problem med rummet. Kanske p g a att samtidigt som hornen anpassar elementens akustiska impedans mot luftens så sker det omvända med ljud som går åt motsatt håll och det sker en rätt stor absorbtion. Det är en misstanke och inget jag kan säga med större säkerhet. Konstaterar bara ett rumsresonanserna var inte speciellt förnimbara. Vår värd spelade lite orgelmusik som var inspelad i en kyrka med en av de största orglarna och det var verkligen full kraft ända ner och samtidigt upphörde tonen fjäderlätt när den skulle. Fantastiskt!
På vägen hem i snöstormen efteråt så stannade vi vår vana trogen på lämpligaste hamburgerhaket och tog en bild som får representera betyget för anläggningen:
Tre ketchupbyttor! (Högsta betyget hittils (troligen så skulle besöket hos Ear och hans ESL-63or komma (näst)högt upp på den subjektiva ketchupbytteskalan men det finns ingen lämplig hamburgerkedja mellan Ystad och Kristianstad).)