Gillar ni stora horn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Gillar ni stora horn?

Inläggav Naqref » 2006-01-24 15:30

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-24 15:39

Häftigt!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-24 15:40

Oj, ett av de absolut bästa hifireportage jag någonsin läst. Underbart skrivet, fina förklaranda bilder.

Tack :)
NN

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-01-24 15:44

Skoj!

Ser att det onekligen har hänt en del sedan mitt besök för ett par år sedan! 8O

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-24 15:48

Vart är detta? Göteborg lr?
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-24 15:54

NNord skrev:Vart är detta? Göteborg lr?

Ranis skrev:Igår vidgades vyer i västra Skåne.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-24 15:58

Det brukar ju nästan alltid brusa om man kör slutstegen rakt in utan dämpning, hörde ni någonting?
NN

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-01-24 16:00

OJ!!!! Här var ju något riktigt kul att läsa!

Tack ska ni ha grabbar! :D :D :D
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-24 16:09

NN: Jag var ju nästan inne i hornen och plåtade och hörde inget störande. Inget nämnvärt brus och inget brum. Just det senare är väldigt imponerande eftersom två av slutstegen stod nere i källaren och de andra stod knappast samlade. Signalkablarna var vanliga obalancerade RCA och var säkert bortåt 10m lång några av dem.

Bernt: Kul att du tycker det! Du var ju och lyssnade på inspirationskällan till dessa horn för inte så länge sedan förstod jag. De skulle vara intressanta att lyssna på som jämförelse.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-24 16:12

härligt repotage..

Speciellt delen där ni talar om detta att en flygel är stor osv.

Exakt detta är det jag gillar med en del system då dom kan fabrisera en ljudbild där instrumenten har mer realistiska storlekar än "vanliga" system kan uppvisa idag..

Undrar om det kanske ligger en groende "hornkille" i botten på sig själv här då man börjar analysera sina laster till slut.. :lol:

För just förmågan att spela upp en helhet saknar jag oftare än något annan även så hur bra systemen kan låta tonalt...

Så.. tack igen för ett "öronöppnande" repotage. Där jag faktiskt fick en inputt i mitt egen lyssnande... Man kanske är en "hornis" om man skulle analyser sig mer.. :D

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-24 16:15

Oj, vilket kanonreportage. Bra skrivet och fina bilder! Tack skall ni ha grabbar! :D
McIntoshnörd!

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-24 16:23

nu när calssonfamiljen snart e komplett kanske man skulle låta hornen få växa ut :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-24 16:26

OlA-68 skrev:nu när calssonfamiljen snart e komplett kanske man skulle låta hornen få växa ut :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Är det inte bara att trycka in ett par kolboxar i varsin stor strut? :twisted:

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-01-24 17:25

Bernt: Kul att du tycker det! Du var ju och lyssnade på inspirationskällan till dessa horn för inte så länge sedan förstod jag. De skulle vara intressanta att lyssna på som jämförelse.

Stämmer. Det här är en annan värld. 8) Lyssnar man på sånt här lär man sig ett och annat, den saken är helt säker. 8O

Hos Bo Hansson var det inte horn alltigenom som här dock. Hur det spelar vet jag dock rätt väl, jag har varit hos Time och lyssnat sen har jag ju hört Bosses Chevrex-system på ett par ställen, och även Peter Bahnsens rundstrålande horn. Det här hade varit grymt kul att lyssna på också.

Den som ändå hade större rum... :cry:
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-24 17:32

Kanske fler vågar komma ut och berätta om sina hornbegär? :)
Det är något mäktigt musikaliskt över stora system även om dom inte är perfekta teoretiskt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-24 18:41

Höjdarreportage!

Ranefjord skriver väldigt bra, det är kul att läsa även om man inte delar hans uppfattning. Gärna ännu mer bilder... snälla...

En liten undran bara; varför har man bashornets mynning bakom sig?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2006-01-24 20:30

Sanny_X - Man slipper tidsfördröja signalen (till frontarna) eftersom bashornen är i källaren under fronthögtalarna, på ett sådant avstånd att de spelar i fas. (bara en gissning) Alternativet är att bygga ett rakt horn som sträcker sig genom vardagsrummet men då blir det inte mycket kvar av rummet :)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-24 20:35

OK, så avståndet lyssnare-baselement blir samma som avståndet lyssnare-toppar. Man måste dela rätt lågt, det blir ju lite som bilstereo med baslådan i skuffen.

Tack för svaret, borde ju fattat det själv...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Hetsporren
Spolar Kröken!

Re: Gillar ni stora horn?

Inläggav Hetsporren » 2006-01-24 21:07

Naqref™ skrev:Kolla då gärna här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =0&thold=0

Suveränt bra reportage! Snyggt jobbat Ranefjord, tack! :D

Användarvisningsbild
Skrollevattus

horn..

Inläggav Skrollevattus » 2006-01-24 22:22

Min polares lillebror har enorma snorhorn :lol:
Dom gillar jag inte alls :twisted:
8O 8O

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-01-24 22:38

Har inte den där stereon varit med i High-Fidelity för många år sedan? Har bestämt för mig att jag redan tidigare avundats det där bashornet som börjar i källaren.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-24 22:58

olof skrev:Har inte den där stereon varit med i High-Fidelity för många år sedan?

Jodå. Då såg det lite annorlunda ut framtill. Som såhär (taget när jag var där för 4 år sedan):

Bild

Då med de 'små' mellanbashornen på 250kg (de står nu ute i trädgården).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-24 23:14

Vet inte riktigt om jag skall kalla mellanregisterhornen för tractrix. Det finns inte något som är "ganska" Tractrix och normalen ser väl inte riktigt ut att vara 90° i hornöppningen fast det kanske det är i ena ledden men det ser åtminstonde ut som om dom i höjdled är raka.
Fast det viktiga är ju hur det låter.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-01-24 23:41

:) AH vicket gôtt reportage. Stora horn blir man avundsjuk på trots att jag aldrig hört nåt :P

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-25 00:01

JBL HLA ska de va! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-01-25 07:29

Naqref: Biten av den horniga djävulen? :twisted:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
n3mmr

Horn, fast mindre

Inläggav n3mmr » 2006-01-25 11:40

En av de trevligare upplevelserna tidigt i mitt HiFiliv var när jag och en viss Jan Geijel tog hans bil och körde ner rakt söderut från Lund till ett par herrar i övre medelåldern som hade Klipschorn.

Det var kraft, det.

Fast inte kan det jämföras med att bo i en hornmynning.

Vi ringde till Klipschimportören och frågade om demomöjlighet, varvid dom prompt gav adress och telefon till de två. Huvaligen! Det var andra tider då. Idag bleve man väl polisanmäld om man frågade...

Naqref: Vad tyckte du själv?? Var det ett "övertygande", "naturligt" eller "häftigt" ljud?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Horn, fast mindre

Inläggav Naqref » 2006-01-25 15:01

n3mmr skrev:Naqref: Vad tyckte du själv?? Var det ett "övertygande", "naturligt" eller "häftigt" ljud?

Ska jag säga något oxå? 8O

Hmm jag har lyssnat på anläggningen i två omgångar som sagt och när jag kom dit i torsdags så började jag med att sitta lite snett. Det lät inte alls övertygande. Ljudbilden var förlagd till ena högtalaren... eller det var t o m så illa att den lät som om den kom från 4 olika punkter. Tre framifrån i höjdled och bakifrån. Inget vidare. Klangen var dock rätt ok. Kanske lite för låg i någon del av mellanregistret. Lät mjukt och fint mer likt en ESL63 än ett hornsystem.

När jag flyttade mig lite framåt så föll basen mer på plats (soffan var placerad lite för långt bak av utrymmesskäl) men det behövdes nog ett lite brantare filter för bashornen.

Sedan flyttade jag mig in mot sweetspotten så hände det magiska, tre ljudpunkter från höger förenades med tre ljudpunkter från vänster och allt blev en väl sammanhållen ljudbild. Väldigt oväntat men ytterst glädjande! :) Därefter hade jag inget direkt att anmärka på ljudbilden. Man kunde fortfarande höra tendenser att det spelades lite bakifrån men nu fungerade soffan troligen som ett extra lp-filter och problemen blev betydligt mindre. Vad jag slogs av var, nu liksom för 4 år sedan, att trots att rummet var relativt odämpat så lät det som om det vore ytterst dämpat! :o Det beror nog på att riktverkan är rätt så extrem så det är så lite 'ströljud' som alstras som kan störa ljudet som kommer framifrån. Det är troligen detta som gör också att ljudbilden kantrar så lätt när man flyttar sig sidledes. Det finns inget extraljud som 'läker ihop' ljudbilden utan man får de fulla problemen med Haas-effekten. Klangligt lät det fortfarande mjukt när det så skulle och med bett när det så krävdes. Klangen blev lite jämnare men fortfarande så var den lite låg i någon del av mellanregistret jämfört med vad jag är van och önskar. Tonkurvan i basen var inte helt jämn men det fanns inga problem med rummet. Kanske p g a att samtidigt som hornen anpassar elementens akustiska impedans mot luftens så sker det omvända med ljud som går åt motsatt håll och det sker en rätt stor absorbtion. Det är en misstanke och inget jag kan säga med större säkerhet. Konstaterar bara ett rumsresonanserna var inte speciellt förnimbara. Vår värd spelade lite orgelmusik som var inspelad i en kyrka med en av de största orglarna och det var verkligen full kraft ända ner och samtidigt upphörde tonen fjäderlätt när den skulle. Fantastiskt!

På vägen hem i snöstormen efteråt så stannade vi vår vana trogen på lämpligaste hamburgerhaket och tog en bild som får representera betyget för anläggningen:

Bild

Tre ketchupbyttor! (Högsta betyget hittils (troligen så skulle besöket hos Ear och hans ESL-63or komma (näst)högt upp på den subjektiva ketchupbytteskalan men det finns ingen lämplig hamburgerkedja mellan Ystad och Kristianstad).)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-25 15:19

Hmm... då fick min gamla anläggning som ni testade 1+ då? (en bytta, fast med extra krydda på?)

Och hur räknas egentligen dubbla pommes?
Bild

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2006-01-25 18:06

Jodå, jag gillar stora horn.

Bild

Nästa

Återgå till Generellt om hifi