Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Att bränna upp eller förbjuda gamla band vore en tragedi, att koka ny soppa är kanske inte allas melodi - men ingen tragedi. Tycker jag.
BORIS skrev:Att kategoriskt avfärda en ommixad version med motiveringen att originalet alltid är bäst tycks vara en sanning i en ytterst liten insnöad skara men stämmer dåligt överens med verkligheten. Att företrädare för denna skara dessutom åberopar okunskap kan tyckas lite komiskt men är också en anledning till att de med verklig kunskap och position att förändra är fortsatt måttligt intresserade av vad denna lilla skara har att säga. Det är alltså inte bara roligt att läsa om deras självupplevda förträfflighet utan också av vikt att låta dem hållas så att ingen heller i fortsättningen bryr sig.
PekkaJohansson skrev:Bill 50x,
2009 års utgåvor är remastringar, inte ommixningar.
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Bill 50x,
2009 års utgåvor är remastringar, inte ommixningar.
En definitionsfråga. Man har ju plockat ut varje enskilt instrument, bearbetat dessa digitalt och monterat ihop alltsammans igen.
/ B
Bill50x skrev:Så här ser snabbinfon ut i MasVis över de versionerna jag har
[ Bild ]
Version 1 och 3 är förmodligen identiska.
Noterbart är den sämre dynamiken på 2009 mono-utgåvan (jmf med Nimbus och MFSL), den ska enligt uppgift inte vara dynamikreducerad överhuvudtaget vilket stereoutgåvan är "för att anpassas något till dagens smak" som det stod i beskrivningen av arbetet.
/ B
Zeeall skrev:Bill50x skrev:Så här ser snabbinfon ut i MasVis över de versionerna jag har
[ Bild ]
Noterbart är den sämre dynamiken på 2009 mono-utgåvan (jmf med Nimbus och MFSL), den ska enligt uppgift inte vara dynamikreducerad överhuvudtaget vilket stereoutgåvan är "för att anpassas något till dagens smak" som det stod i beskrivningen av arbetet.
Tänk på att det inte är helt exakt att mäta vinylrippar, kan diffa flera dB.
Bill50x skrev:Zeeall skrev:Bill50x skrev:Så här ser snabbinfon ut i MasVis över de versionerna jag har
[ Bild ]
Tänk på att det inte är helt exakt att mäta vinylrippar, kan diffa flera dB.
Absolut, men man kan ju lyssna också
/ B
Svante skrev:Nu är du väl ändå lite extrem?Bill50x skrev:Absolut, men man kan ju lyssna ocksåZeeall skrev:Tänk på att det inte är helt exakt att mäta vinylrippar, kan diffa flera dB.
Svante skrev:Rent statistiskt finns det väl överväldigande bevis för att remastering nästan alltid blir dåligt. Det finns dock en företeelse som skulle kunna kallas för remastering som jag skulle vilja se mer av, nämligen att man letar fram gamla masterband och spelar av dem med modern finslipad teknik, kanske tom försöker göra sig av med bandsvaj med hjälp av biassignalen som ligger på banden, och sedan ger ut dem utan vidare påverkan.
När det gäller remix kan man göra samma sak, och sedan göra en ny mixning i digitala mixerbord (=dator) för att bli av med en massa sunkig elektronik, men ändå lyssna till intentionerna i den ursprungliga mixen. Det skulle kunna bli bra, men även det blir nog rent statistiskt för det mesta sämre.
Pekkas reaktion grundades på hur det lät, och därmed får man anse att den är befogad. Antagligen färgas den en gnutta av en känsla av hopplöshet i att ha hört det så många gånger förut. Och visst är det så. Det är inte första gången som man från producenthåll berättar om hur man nu äntligen med modern teknik har lyft fram det som har varit begravt i någon gammalt bandarkiv ända sedan inspelningen och att vi nu äntligen kan få höra det. Och när man sedan lyssnar så blir det platt fall. Igen.
Nattlorden skrev:De som inte hör den enorma förbättringen har problem med sitt spotify eller med sina fördomar, eller argumenterat helt utan att ha gjort en förbehållslös lyssning. Nästan så man blir förbannad på annars intelligenta forumkamrater, ju!
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:De som inte hör den enorma förbättringen har problem med sitt spotify eller med sina fördomar, eller argumenterat helt utan att ha gjort en förbehållslös lyssning. Nästan så man blir förbannad på annars intelligenta forumkamrater, ju!
Du kan vara hur sur som helst. Men du kan väl inte på fullt allvar anse att Spotifys är den allra bästa versionen? Jag vet inte om jag hamnar fel när jag söker upp skivan, men där jag hamnar låter det helkass. Har du någon länk till den version du anser låta så bra så vi åtminstone diskuterar samma sak?
/ B
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:De som inte hör den enorma förbättringen har problem med sitt spotify eller med sina fördomar, eller argumenterat helt utan att ha gjort en förbehållslös lyssning. Nästan så man blir förbannad på annars intelligenta forumkamrater, ju!
Du kan vara hur sur som helst. Men du kan väl inte på fullt allvar anse att Spotifys är den allra bästa versionen? Jag vet inte om jag hamnar fel när jag söker upp skivan, men där jag hamnar låter det helkass. Har du någon länk till den version du anser låta så bra så vi åtminstone diskuterar samma sak?
/ B
Den bästa versionen lär ju vara denna utgåvan på CD/Vinyl, vilken vi inte hört ännu. Men jo, det är sådan stor skillnad att jag skulle vara beredd att kalla den 'det enda riktigt bra de släppt'.
Det skall vara de där fodralet har en gul yttre kant.--
https://www.cnet.com/news/knocked-out-b ... per-remix/
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Du kan vara hur sur som helst. Men du kan väl inte på fullt allvar anse att Spotifys är den allra bästa versionen? Jag vet inte om jag hamnar fel när jag söker upp skivan, men där jag hamnar låter det helkass. Har du någon länk till den version du anser låta så bra så vi åtminstone diskuterar samma sak?
/ B
Den bästa versionen lär ju vara denna utgåvan på CD/Vinyl, vilken vi inte hört ännu. Men jo, det är sådan stor skillnad att jag skulle vara beredd att kalla den 'det enda riktigt bra de släppt'.
Det skall vara de där fodralet har en gul yttre kant.--
https://www.cnet.com/news/knocked-out-b ... per-remix/
Men vilken version på Spotify är det du hänvisar till?
/ B
Bill50x skrev:[ Bild ]
/ B
PekkaJohansson skrev:Jo, och detsamma sades inför 2009 års utgivning. Det gör inte frågorna om ursprungstrohet och förvanskning av det musikaliska skeendet mindre relevanta.
Rolling Stone magazine skrev:But now, thanks to Giles Martin, we can hear the Beatles' apogee as it was always meant to be heard. That won't save the world, but it can still beguile us, and that remains a generous miracle.
i skrev:Det tycks vara skilda meningar om det är ommixat eller bara ny mastring från två kanaler.
Finns det bestämt besked om saken?
Tell skrev: Dock är det ju det där med pitchen, i orginalet så är första noten exakt på e3, medans remixen ligger på e3 halvvägs ner på d#3. Kan väl inte mycket om noter o så men fattar att det antagligen är off. Och egentligen bryr jag mig inte heller för jag tycker det låter bra ändå, men enligt notlära o så så är det väl ändå väldigt fel?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst