Lös "pad" på kretskort

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

NeatNeatNeat

Lös "pad" på kretskort

Inläggav NeatNeatNeat » 2017-05-17 21:18

Var vårdslös när jag skulle byta kondensator på ett kort i en 70-talsförstärkare och råkade ut för att spåret där benen kommer ut lossnade från kortet, ungefär så här (inte min bild):

Bild

Har lött dit den nya kondensatorn och allt funkar men man märker att den sitter löst. Min plan är att ta loss den nya kondensatorn och försöka böja benet så att det håller allt på plats, ungefär så här:

Bild

Tänkte bara kolla här först om någon har tips på andra lösningar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Lös "pad" på kretskort

Inläggav Svante » 2017-05-17 23:44

Det blir nog bra att göra så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-18 00:19

+1
Du kan även limma komponenten mot komponentsidan på kortet med exempelvis smältlim. Då sitter det tillräckligt bra.
Det man måste se upp med är att om det finns ledare till paden på både under och översida. I så fall är hålet genomplätterat från början men genomplätteringen har lossnat. Då måste komponenten lödas på båda sidorna. Ibland kan man bli tvungen att borra ett nytt hål i kortet och exempelvis dra igenom ett komponentben från sida till sida som löds på båda sidorna för att elektriskt återupprätta förbindelsen. Även där får man se upp eftersom lödningarna på respektive sida kan påverka varandra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

NeatNeatNeat

Inläggav NeatNeatNeat » 2017-05-18 12:42

Limma låter ju enkelt och bra. Isf kanske man göra både och? Hänglsen och livrem :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-18 13:44

NeatNeatNeat skrev:Limma låter ju enkelt och bra. Isf kanske man göra både och? Hänglsen och livrem :)

Du måste både limma och löda. Limning av komponent är för att mekaniskt avlasta lödningarna från krafter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

NeatNeatNeat

Inläggav NeatNeatNeat » 2017-05-18 14:16

Tänkte på att både böja fast med komponent-benet som på bilden ovan och limma.
Hade inga planer på att skippa lödningen :)

Hursom, tack för tips!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-18 14:31

NeatNeatNeat skrev:Tänkte på att både böja fast med komponent-benet som på bilden ovan och limma.
Hade inga planer på att skippa lödningen :)

Hursom, tack för tips!

Om man kommer åt komponenterna och de inte är limmade så uppstår det krafter som enbart lödstället tar upp och då kan det uppstå mekaniska spänningar i lödstället som kan påverka lödningen.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-18 17:08

Sugru är bra på att fästa lite lagom

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-05-27 07:00

Jag skulle laga som i exemplet på bilderna så att benet böjs och löds på en del av kopparbanan som fortfarande sitter fast på kortet. Limning på mönsterplattan är lite trickigt då lödstoppslacken (grönmasken) kan innehålla släppmedel och annat jox som gör det svårt att få limmer att fästa. Lodtråden innehåller fluss och resterna från denna gör också att limmet fäster dåligt om man inte får helt rent (vilket kan vara svårt).

Limmar du och det inte fäster ordentligt så får du bara en extra "klump" som bara gör det mekaniskt sämre. Kan du få det lika snyggt som på bilden så skippa limning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-05-27 08:56

Det heter fö "lödö" på svenska... :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-05-27 10:01

Svante skrev:Det heter fö "lödö" på svenska... :)

Vad är det som heter "lödö"? Om du tänker på att jag skrev kopparbanan så är det för att "lödön" ju redan har släppt från kortet, och vad ska man då kalla det som fortfarande sitter fast på kortet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-05-27 11:14

Conan skrev:

Vad är det som heter "lödö"? Om du tänker på att jag skrev kopparbanan så är det för att "lödön" ju redan har släppt från kortet, och vad ska man då kalla det som fortfarande sitter fast på kortet?

Jag tänkte på att det stod "pad" i trådrubriken. Kopparbana heter kopparbana på svenska. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-27 11:51

Conan skrev:

Ursäkta en dumskalle som inte fattar...
Om nu kopparbanan/lödön har lossnat från kortet, VAD är det då som sitter kvar?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-05-27 11:57

Bill50x skrev:
Conan skrev:

/ B

En annan bit av kopparbanan?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-27 12:08

Svante skrev:
Bill50x skrev:
Conan skrev:Vad är det som heter "lödö"? Om du tänker på att jag skrev kopparbanan så är det för att "lödön" ju redan har släppt från kortet, och vad ska man då kalla det som fortfarande sitter fast på kortet?

En annan bit av kopparbanan?

Du är en smart grabb du!
Alltså, kopparbana är väl de ledare som kopplar ihop olika komponenter. Lödöra/lödö är den lilla cirkel som sitter där en komponent är tänkt att sättas och där det är lite mer koppar för att underlätta lödningen av av komponentbenen. Så har i alla fall jag fattat det. Och varit tacksam för varje gång jag ska löda fast en komponent. Nu resonerar man kanske annorlunda med ytmonterade komponenter men det är väl fortfarande få av oss hobbyamatörer som pysslar med sådant?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

NeatNeatNeat

Inläggav NeatNeatNeat » 2017-05-30 23:02

Lödö vilket vackert ord, tack :)

Gjorde som bilden, var inte svårt (alla spår på kortet är täckta med tenn vilket underlättar).
Känns i princip lika stabilt som om lödön fortfarande suttit fast i kortet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-30 23:38

Ingen lösning för lös lödö i Lödöse men medel mot medlöpande lödpad i Medelpad
Don’t just do something, sit there.

Återgå till Teknikforum