Mäta monosignaler? Tombstone?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

nijo

Mäta monosignaler? Tombstone?

Inläggav nijo » 2006-01-24 23:52

Någon som vet om man kan konfigurera Tombstone till att skicka ut samma signal i vänster och höger högtalare samtidigt?P Eller om det finns något annat trevligt program med vilken man kan göra samma sak?

Tombstone är ju fö ett väldigt trevligt program.

mvh Jonas

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-25 01:02

Det finns två inställningsdialoger, i den ena under "control|delay and echo settings" finns det en massa skumma inställningar som är rätt specifika för en av elak-labbarna. Där finns de en ruta med "mute right", om du avmutar den, se till att fördröjningen står på noll också, annars kan du få en massa roliga interferenser :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

nijo

Inläggav nijo » 2006-01-25 09:43

Tack!! Då förstår jag lite bättre vad den inställningsdialogen var till för. Det kändes lite chansartat att bara gå in inställningarn och ändra vad man gissade skulle behöva ändras.

Jag antar att man måste ändra dämpningen av höger kanal till 0 db också...

mvh Jonas

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Mäta monosignaler? Tombstone?

Inläggav phon » 2006-01-25 10:05

nijo skrev:Någon som vet om man kan konfigurera Tombstone till att skicka ut samma signal i vänster och höger högtalare samtidigt?P Eller om det finns något annat trevligt program med vilken man kan göra samma sak?

Tombstone är ju fö ett väldigt trevligt program.

mvh Jonas

Det är väl bara att koppla vänster ut till båda högtalarna? Om det skall vara samma signal alltså?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

nijo

Inläggav nijo » 2006-01-25 11:42

Jo, det kan man ju tycka... Fast det är så knepigt att dela på den där toslink kontakten :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-25 11:48

nijo skrev:Jo, det kan man ju tycka... Fast det är så knepigt att dela på den där toslink kontakten :D

Fast du har väl inte toslink in i högtalarna? :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-25 14:08

Ja, ett av skälen att jag har gjort defaultinställningen så att höger kanal är avstängd är att man aldrig riktigt vet om det kommer exakt samma signal ut på de två kanalerna på ett ljudkort. Oftast gör det det, men det finns (fanns?) ljudkort som "hoppade bock" mellan kanalerna, så att ena kanalen blev fördröjd med ett halvt sampel. Det kan som sagt ge interferenser om det kombineras med överhörning, på taskiga ljudkort.

Bäst är alltså att grena signalen analogt från vänsterkanalen, då blir det ju garanterat lika signal till båda. Fast i fallet med digitalt ut från ljudkortet blir det förstås knepigare. Du har ingen monoknapp på receivern? Det kanske inte brukar finnas numera... :?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

nijo

Inläggav nijo » 2006-01-25 15:12

Tycker det vore praktiskt att kunna använda min toslink ingång på receivern... Det är klart att man kan koppla in båda högtalarna till vänster högtalrutgång, men det är lite knöligt.

Tyvärr så har receivern inte heller någon monoinställning, vilket är synd! Vissa gamla stereoinspelningar lyssnar jag hellre på i mono (som tex Beatles stereoinspelningar). Det fanns in ställning som hette Mono movie, men den förstörde signalen helt...

Men om ljudkortet inte lägger ut samma signal på vänster och höger kanal borde man kunna mäta upp i Tomstone!? Loopback och differans mellan höger och vänster kanal borde ju vara istort sett 0.

/Jonas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-25 15:16

nijo: Vad är det för reciever?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-25 15:27

nijo skrev:Men om ljudkortet inte lägger ut samma signal på vänster och höger kanal borde man kunna mäta upp i Tomstone!? Loopback och differans mellan höger och vänster kanal borde ju vara istort sett 0.

/Jonas

Javisst. Det jag beskrev ovan var bara varför jag har valt att defaultinställningen ska vara att höger kanal är tyst. Det är för att undvika att den som inte har funderat över problemen ska gå på en mina. Det är ett försök att visa problemet tydligt (Va? är det helt tyst i ena kanalen???) i stället för att man ska få en liten felmätning vid höga frekvenser (Oj, vilken dipp högtalaren har där!).

Jag försöker helt enkelt göra det krångligt att göra fel. Därmed inte sagt att jag alltid lyckas. Triggningen är ett exempel på motsatsen :roll: :lol: .

Återgå till Teknikforum