Har SR stängt av DAB för gott nu???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Har SR stängt av DAB för gott nu???

Inläggav n3mmr » 2006-01-23 09:50

Nån som vet om SR faktiskt har stängt av sina DAB-sändningar nu?

Under helgen slutade min DAB att hitta några sändningar.

Tråkigt: jag hade hoppats att man skulle ta fasta på att Pagrotzky den Förskräcklige inte explicit förbjöd DAB.... Men det blidde väl för dyrt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
ptr

Re: Har SR stängt av DAB för gott nu???

Inläggav ptr » 2006-01-23 11:30

n3mmr skrev:Nån som vet om SR faktiskt har stängt av sina DAB-sändningar nu?

Det skulle jag inte tro, men om det är någon som stänger av är det väll Teracom, och inget framgår från deras sajt att så skulle vara fallet. Inget sånt syns på SRs sajt heller..

/ptr

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-01-23 16:21

TERACOM kommer fortsätta att sända DAB som tidigare* under minst hela 2006.

Beskedet om DAB innebär INTE att DAB är diskvalificerat som digitalt radiodistributionsform, utan regeringen vill invänta/utvärdera om andra tekniker kan vara alternativ. Där har dock RU (Radioutgivarföreningen) en annan avvikande uppfattning.

* 37% befolkningstäckning

För vidare besked om vad regeringen har sagt, ta kontakt med regeringen via deras hemsida eller dylikt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-23 19:38

Johan_Lindroos skrev:TERACOM kommer fortsätta att sända DAB som tidigare* under minst hela 2006.

Beskedet om DAB innebär INTE att DAB är diskvalificerat som digitalt radiodistributionsform, utan regeringen vill invänta/utvärdera om andra tekniker kan vara alternativ. Där har dock RU (Radioutgivarföreningen) en annan avvikande uppfattning.

* 37% befolkningstäckning

För vidare besked om vad regeringen har sagt, ta kontakt med regeringen via deras hemsida eller dylikt.

Efter att ha letat och letat hittade jag en kortis i antennen.

:oops:
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-25 14:51

Computer Sweden: Sveriges Radio är på jakt efter en tv-lösning (Varning för tung reklam!)

Computer Sweden (25 januari 2006) skrev:- Dab-spåret är stängt. Vi måste titta på andra alternativ. Digitalradio-näten drm och iboc samt mobil-tv-nätet dvb-h är möjliga, säger Magnus Ahxner, Teracom, som i vår ska åka till USA för att titta på amerikanska digitalradionätet iboc.

Red.: Vansinnigt förresten att skriva alla förkortningar med små bokstäver tycker jag...

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-01-25 18:28, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

nijo

Inläggav nijo » 2006-01-25 16:07

IBOC...nej tack!! Då ser jag ingen anledning till att byta från FM. DRM ger väl knappast något annat än att man kan få lyssna på Radio Luxemburg (plus ett antal RTL kanaler på tyska)

/Jonas

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2006-01-25 16:47

Ja IBOC verkar ju inte för fräckt med de problem som den tekniken tydligen fortfarande har om man får lita på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/IBOC

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2006-01-25 17:06

Och DRM verkar vara IBOC fast på AM? http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-04 19:17

SVT.se Kulturnyheterna - Långt gångna planer på radio via teven (3 februari 2006)

SVT.se skrev:- Radiodistribution via ett tv-nät ger bara möjlighet till stationär mottagning, i hemmet, i tv-soffan knutet till teven. Det är inte ett sätt för radion att utvecklas framåt som kan vara någon huvudväg, men det kan vara en av flera kompletterande vägar till publiken. Men det som Sveriges Radio och hela radiobranschen letar efter är en framtida digital distributionsväg som ger dagens stora fördel med radio, nämligen att det är mobil mottagbart och portabelt, anser Mikael Nilsson [kommunikationsdirektör på SR].

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-02-23 13:33

Sveriges Radio ger inte upp DAB

Regeringen sa i december nej till satsningen på DAB-radio. Men trots bakläxan från politikerna vill Sveriges Radios VD:n Peter Örn driva frågan vidare.

I ett brev som inkom till regeringenskansliet i måndags skriver Peter Örn att fortsatta försök i DAB bör genomföras och utvärdares. Och Peter Örn föreslår byteshandel:

Om sådana försök med DAB kan genomföras så medverkar Sveriges Radio gärna även i försök att sända radio i det digitala marknätet för tv. Förutsatt att det ges rimliga ekonomiska villkor.

Läst idag på www.sr.se

Återgå till Generellt om hifi