Högtalaren måste ha effekt för att "spela ut", vad menas?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen

Högtalaren måste ha effekt för att "spela ut", vad menas?

Inläggav Talspolen » 2017-06-03 09:55

Är på jakt efter ett par högtalare till en förstärkare med låg effekt (7-8 Watt). Jag kommer klara mig med ett par högtalare av "normal" känslighet runt 87-88dB.

Sitter och läser recensioner och försöker hitta mätningar på olika modeller(är på jakt efter stativhögtalare) och ett återkommande ämne är att högtalarna måste ha mycket effekt för att spela "bra" och "blomma ut" eller "spela ut" och "vakna till liv". Detta gör mig lite osäker. Vad menas egentligen?

Varför låter en högtalare mindre bra med låg effekt? Inte kan väl tonkurvan vara annorlunda på lägre effekt?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Högtalaren måste ha effekt för att "spela ut", vad menas

Inläggav Perfector » 2017-06-03 10:01

Talspolen skrev:Är på jakt efter ett par högtalare till en förstärkare med låg effekt (7-8 Watt). Jag kommer klara mig med ett par högtalare av "normal" känslighet runt 87-88dB.

Sitter och läser recensioner och försöker hitta mätningar på olika modeller(är på jakt efter stativhögtalare) och ett återkommande ämne är att högtalarna måste ha mycket effekt för att spela "bra" och "blomma ut" eller "spela ut" och "vakna till liv". Detta gör mig lite osäker. Vad menas egentligen?

Varför låter en högtalare mindre bra med låg effekt? Inte kan väl tonkurvan vara annorlunda på lägre effekt?

Jo tyvär så blir ofta en högtalare mager i basen på låg volym.
Det går dock att bota om man räknar om Känsligheten på Basen.
Den tappar under 200 Hz och ofta kompenseras det med loudness eller en dsp.
Om man räknar bort 3 db från basens känslighet och lägger de övriga elementens känslighet vid den nya känsligheten så kommer högtalaren att låta bra även på låg volym.
En diskant har mycket större magnet i förhållande till konytan än basen och kommer därför att vakna när man höjer och då blir ljudet jämnt i alla fall.
Men det är mina erfarenheter och det finns nog massor med andra metoder.
Dock gillar jag varken loudness eller dsp utan vill kunna lita på högtalaren utan extra teknik som ska hjälpa den att spela ut.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-06-03 10:07

Okej!
Det går inte att kompensera med en lämplig placering av högtalarna? Till exempel ställa högtalarna nära en vägg.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-03 10:09

Talspolen skrev:Är på jakt efter ett par högtalare till en förstärkare med låg effekt (7-8 Watt). Jag kommer klara mig med ett par högtalare av "normal" känslighet runt 87-88dB.

Det kan betyda en massa olika saker. Exakt vad det betyder i det enskilda faller kan bara den som påstått det veta. Och kanske inte ens den personen.

Det kan betyda något så enkelt som att högtalaren till sin natur är tungdriven och kanske även fadd i klangen. Ju svagare man spelar desto mera dominerar mellanregistret upplevelsen, och har högtalaren en sådan karaktär som ungångspunkt så kan det intrycket mildras genom att helt enkelt spela starkare så att även bas och diskant hörs.

Ju mera tungdriven en sådan högtalare är desto mera effekt behövs.

Säg att en högtalare har en känslighet om 87 dB (det är enligt de mätningar som Stereophile gjort genom åren en medelkänslig högtalare) och en person behöver 20 W för artt tillgodose sina ljudtrycksbehov med dessa högtalare.

Byter man till en högtalare med en känslighet som är 81 dB så kommer effektbehover att stiga till 80 W. Om högtalaren dessutom på grund av andra egenskaper (t ex den tonkurva jag talade om nyss) kräver 10 dB högre ljudtryck för att upplevas öppna upp, så behövs 800 W.

Om man går tillbaka till ursprungshögtalaren igen, och ändrar förstärkare till en SE-förstärkare utan återkoppling och med trioder, så kan 5 W visa sig tillräckligt för att skapa samma känsla av "fylligt ljud". Det beror på sådana förstärkares för pga att lyfta små svaga ljud och "berika" komplexa ljud på lite starkare nivå.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-03 10:18

Talspolen skrev:Okej!
Det går inte att kompensera med en lämplig placering av högtalarna? Till exempel ställa högtalarna nära en vägg.

Exprimentera med hörnplacering kan ge något, men högtalarens konstruktion är den stora svagheten
Att dämpa diskanten kan hjälpa i viss utsträckning, antingen med en konstantpotentiometer eller att lägga en fast dämpning på diskanten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-06-03 10:25

Den specifika högtalaren jag kikar på är Monitor Audio Silver 1. Den enda mätning jag hittat på dessa finns här:

http://hometheaterhifi.com/reviews/spea ... er-review/

Jag har för lite kunskap för att tolka mätningarna men jag har förstått att en högtalare med "normal" känslighet kan vara lättdriven ändå om impedans och fas uppvisar lämpliga värden(som är vad egentligen?) :)
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-06-03 10:29

IÖ: den förstärkare jag ska bygga är just utan motkoppling. Har förstått att det ger låg dämpfaktor och som du skriver fylligare(men färgat?) ljud.
Stukad och utbränd.

JM

Inläggav JM » 2017-06-03 11:37

Bild
Isophon kurvorna förklarar i den psykologiska/medicinska världen att utan betydande förstärkareffekt kan inte alla frekvenser upplevas lika ljudstarkt.
Dvs lyssnar du på musik kring 80 dB (1000 Hz) måste förstärkaren kunna ge ett ljudtryck på ca 120 dB vid 20 Hz för att du skall uppfatta ljudet som lika starkt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-06-03 11:59

Det där var intressant. Betyder alltså att en högtalare ej ska ha en spikrak tonkurva utan istället anpassas efter hur vi som människor upplever ljudet?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-03 12:02

Talspolen skrev:Det där var intressant. Betyder alltså att en högtalare ej ska ha en spikrak tonkurva utan istället anpassas efter hur vi som människor upplever ljudet?

Väl uttryckt.
Så byggde jag högtalare under 25 år, med örats förmåga att uppfatta ljud som första prioritet.
En jämn högtalare kan bli ruskigt tråkig att lyssna till då den förutsätter något som är perfekt, vilket örat inte är.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-03 12:06

Talspolen skrev:Det där var intressant. Betyder alltså att en högtalare ej ska ha en spikrak tonkurva utan istället anpassas efter hur vi som människor upplever ljudet?

Nej, det är normalt inte vad man vill ha. Om tonkurvan är "rak" (vad det nu innebär) återger den alla frekvenser lika. Om musiken du spelar är svag i verkligheten uppleves basljuden svaga, precis som kurvorna visar. En högtalare bör inte "fixa" detta genom att höja basen.

Normalt, alltså. Vad högtalarägaren vill ha kan ju vara något annat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-03 12:09

PerStromgren skrev:

Nej, det är normalt inte vad man vill ha. Om tonkurvan är "rak" (vad det nu innebär) återger den alla frekvenser lika. Om musiken du spelar är svag i verkligheten uppleves basljuden svaga, precis som kurvorna visar. En högtalare bör inte "fixa" detta genom att höja basen.

Normalt, alltså. Vad högtalarägaren vill ha kan ju vara något annat.

Örats känslighet är inte rak så en rak kurva blir tråkig, tycker jag.
Dessutom har låga frekvenser egna resonansfenomen som man måste ta hänsyn till.
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-06-03 12:10

PerStromgren: hur kommer man då runt problemet om jag vill lyssna på lägre volym men samtidigt uppleva en tillfredställande bas? Intressant ämne detta!
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-03 12:18

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-03 12:32

Talspolen skrev:PerStromgren: hur kommer man då runt problemet om jag vill lyssna på lägre volym men samtidigt uppleva en tillfredställande bas? Intressant ämne detta!

Darkg visade just svaret: loudnesskontrollen. Många tycker dock inte att man behöver göra något. Tonkontroller av vanlig typ (bas och diskant) kan också fixa saken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-03 12:33

Talspolen skrev:PerStromgren: hur kommer man då runt problemet om jag vill lyssna på lägre volym men samtidigt uppleva en tillfredställande bas? Intressant ämne detta!

Nu är inte detta till mig, men jag skriver ändå.
Örat hör illa på låga volymer, alltså kompenserar man i högtalaren med en inbyggd loudness som rätar ut sig med stigande volym (det är mitt recept).
När sedan mellan och diskant vaknar vid lite högre volym så rätar tonkurvan ut sig samtidigt som örats känslighet når sitt normalvärde vilket gör att högtalaren inte byter karaktär med stigande volym.
Därför kan man utan ljudmässiga olägenheter räkna av 3 db från basens känslighet och rätta in de övriga elementen vid den avräknade känsligheten utan att förlora äktheten i musiken.
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-03 12:34

PerStromgren skrev:

Darkg visade just svaret: loudnesskontrollen. Många tycker dock inte att man behöver göra något. Tonkontroller av vanlig typ (bas och diskant) kan också fixa saken.

Håller inte med.
Tonkontrollerna arbetar inte i synkronisitet med elementen och loudness är ännu värre.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-03 12:45

Perfector skrev:
PerStromgren skrev:

Håller inte med.
Tonkontrollerna arbetar inte i synkronisitet med elementen och loudness är ännu värre.

Det är nog så, loudnesskontroller fungerar ofta inte så bra. Synkronicitet vet jag inte, låter jungianskt :lol: men liksom vanliga tonkontroller blir det väl ett illa trubbigt vapen, tänker jag.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-03 12:48

Perfector skrev:

Örat hör illa på låga volymer, alltså kompenserar man i högtalaren med en inbyggd loudness som rätar ut sig med stigande volym (det är mitt recept).

Hur fixar du det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-03 12:54

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:

Hur fixar du det?

Läs vidare i texten.
Man räknar av fallet under 200 Hz i baselementet som ju är mätt mellan 200 och 2000 hz för känsligheten.
Dra av 3 db och lägg övriga element där så rätar kurvan ut sig med stigande volym, och du slipper få olika karaktär vid olika ljudnivåer.
Det är inbyggd loudness.
Vad man inte bör göra till hemstereon men kan göra till bil är att lägga en kondensator motsvarande 20 Hz Delning till basen som då får en buffert att ta energi från när man spelar låg till moderat volym.
Elfa eller Rifa 4400 uF 400 V bultelektrolyt kan klämma 10 Ampere' ström och ge en rejäl knuff i ljudet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-03 13:14

Perfector skrev:
PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Nu är inte detta till mig, men jag skriver ändå.

Hur fixar du det?

Läs vidare i texten.
Man räknar av fallet under 200 Hz i baselementet som ju är mätt mellan 200 och 2000 hz för känsligheten.
Dra av 3 db och lägg övriga element där så rätar kurvan ut sig med stigande volym, och du slipper få olika karaktär vid olika ljudnivåer.
Det är inbyggd loudness.

Det där går inte att begripa.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-03 13:44

darkg skrev:
Perfector skrev:
PerStromgren skrev:
Hur fixar du det?

Läs vidare i texten.
Det är inbyggd loudness.

Det där går inte att begripa.

Jo, om du nånsin provat.
Det handlar om energiflöde per ytenhet oavsett element.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-03 13:49

Perfector skrev:Det handlar om energiflöde per ytenhet oavsett element.

Jag måste erkänna att jag inte heller förstod. Om jag skulle mäta en perfector-konstruerad högtalare, skulle tonkurvan vara olika beroende på om jag mäter vid 60dBA eller 90dBA? Så tolkar jag dig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-03 13:57

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Det handlar om energiflöde per ytenhet oavsett element.

Jag måste erkänna att jag inte heller förstod. Om jag skulle mäta en perfector-konstruerad högtalare, skulle tonkurvan vara olika beroende på om jag mäter vid 60dBA eller 90dBA? Så tolkar jag dig.

Mätningen har inte mycket med totalljudet att göra.
Du mäter ett 30 Hz fönster i svep och får då ingen påverkan från övriga register.
Genom att kompensera högtalaren för örats dåliga känslighet i basen vid låga volymuttag så får du en högtalare som inte byter karaktär med stigande volym.
Orsaken är att magneten på mellan och diskant är mycket större per ytenhet på dessa än basens magnet mot dess konyta.
Det gör att ökande effekt blir mer livlig och därmed hinner elementen ikapp basens 3dB ökning.
Jo, det blir en ökning som syns tydligt vid mätning, loudnesseffekten mao.
Loudnesseffekten är åxå bunden till basen och inte som en elektronisk loudness.
Tonkontroller är inte heller bundna till basen i högtalare utan sprider alldeles för brett.
En bra högtalare behöver ingen påverkan utöver volymen, men som sagts tidigare.
Det är jag det. Under 25 år dessutom :-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-03 14:02

Perfector skrev:Orsaken är att magneten på mellan och diskant är mycket större per ytenhet på dessa än basens magnet mot dess konyta.
Det gör att ökande effekt blir mer livlig och därmed hinner elementen ikapp basens 3dB ökning.

OK! Har du mätningar att dela med dig av?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-03 14:13

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Orsaken är att magneten på mellan och diskant är mycket större per ytenhet på dessa än basens magnet mot dess konyta.

OK! Har du mätningar att dela med dig av?

Nånstans finns dom i nån pärm, gjorda hos HiFi-Connection i Mälarhöjden.
Den som Philips röntgenlab gjorde är salig sedan länge.
Inte heller den gjord på mätlabbet som hifihandboken använde finns kvar.
Men jag säger alltid att mäter, det gör man om det inte låter bra.
En mätning gjord av Bertil Hellsten med ett ytterst ordinärt filter finns.
Misstolka den så mycket ni vill, det bjuder jag på.
Bilagor
20 liter.gif
20 liter.gif (161.13 KiB) Visad 5407 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-03 14:24

Tack!

Har du två mätningar, vid olika ljudtryck, för att visa att din teori stämmer?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-03 14:35

PerStromgren skrev:Tack!

Har du två mätningar, vid olika ljudtryck, för att visa att din teori stämmer?

Nu va du svår :-)
Nej det har jag inte.
Mätningarna är gjorda statiskt utan jämförelse, men det är inte mitt val.
Dock har det funkat klockrent och loudness samt tonkontroller eller dsp är fula ord i mitt hus :mrgreen:
Att det sedan kan bli basfattigt får stå för inspelningen, men högtalarna har alltid klarat all musik utan att bli bumliga eller gapiga.
Stor kyrkorgel är favorit i min musikstuga, men även rock, pop, blues, klassiskt och klassisk jazz. Modern jazz är förbjudet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-06-03 15:26

En högtalare som har olika frekvensgång vid olika ljudnivåer verkar helgalet. Det är att förvränga dynamiska förlopp som ju musik är.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-03 15:51

RogerGustavsson skrev:En högtalare som har olika frekvensgång vid olika ljudnivåer verkar helgalet. Det är att förvränga dynamiska förlopp som ju musik är.

Dsp är samma sak.
Här ligger principen bunden till elementet och inte alls galet
Man kompenserar för örats brister vid låga nivåer, det är allt.
Och det är inte olika frekvensgång heller.
Olika balans vid olika ljudtryck, men frekvensgången är ju densamma.

Nästa

Återgå till Teknikforum