Högtalare och skivspelare till en Nad c350?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

underneath_fear

Högtalare och skivspelare till en Nad c350?

Inläggav underneath_fear » 2017-06-05 22:04

Hej! Är relativt ny på hifi och ganska så oteknisk men är på jakt efter en skivspelare, ett riaasteg och högtalare. Förstärkare har jag redan en och det är en Nad c350 från år 2000. Den har 2x60 watt och ingen phonoutgång men en aux.

Vad gäller skivspelare så funderar jag på en Rega planar 1. Skulle den gå fint ihop med förstärkaren? Tips på bättre alternativ i 3000 kronors klassen? Jag har noll koll på nålbyte och nåltryck om man skulle köpa en begagnad.

Riaa-steg, max 1500:- Vad sägs om Rega fono mini A2D?

Vad gäller högtalare så har jag inte riktigt bestämt mig för golvhögtalare eller kompakthögtalare. Jag bor i lägenhet men har ett stort vardagsrum så det lutar mest åt golvhögtalare.

Har en bred musiksmak och lyssnar på allt från jazz, rock, blues, metal, elektronisk och klassisk musik.

Jag gillar ett klart ljud med en del diskant och lagom mycket bas, (inte för mycket).
Lyssnade på ett par golvhögtalare på hifiklubben men minns inte om det var Dali Zensor 5 eller 7 och de var lite för tama och lite för mycket diskant vid hög volym för min smak. Lyssnade även på en B&W i en högre prisklass men minns inte vilken modell, den lät väldigt mycket bättre i mina öron.

När det gäller kablage, är Supra något att ha?

Tar tacksamt emot tips och idéer :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Högtalare och skivspelare till en Nad c350?

Inläggav hifikg » 2017-06-05 22:08

Det där blir säkert bra. Vad gäller kablar rekommenderar vi aldrig annat än Nordost Valhalla på det här forat 8O
Fast det går precis lika bra med lampsladd eller annan valfri tåt av lagom längd.
Välkommen till Faktiskt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-06-06 22:47

Cambridge audio gör väldigt trevliga RIAA-steg, hade ett 651p förut som jag var mycket nöjd med.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-06-07 10:49

Prisklass högtalare? Det finns väl ett par Guru Junior Plus till salu just nu för en 7500..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-07 15:33

Elfsberg skrev:Prisklass högtalare? Det finns väl ett par Guru Junior Plus till salu just nu för en 7500..

Frågaren har ett stort vardagsrum(*), kan en Junior fixa det?

*) "Jag bor i lägenhet men har ett stort vardagsrum"
... tycker jag!

Per

Återgå till Köpråd