EVO-202, tvådelat (?) försteg för 195 000 kr:
Å en grymt ful integrerad, med det läskiga namnet FBI:
2 x 300W och ca 215 000 kr.
Moderator: Redaktörer
Kan säga att det har Morellos riaa-steg också. Kör man höga tomgångsströmmar så måste man ju ha lite ventilationMartin skrev:Varför har CD:n och försteget ventilationsgaller ovanpå sig? Tyder det på bra ingenjörsarbete eller?
Känns inte så motiverat med så höga tomgångsströmar i ett försteg så att det alstrar värme som en mindre integrerad förstärkare, att döma utifrån ventilationsgallrena alltså. Ser liksom överdimensionerat ut.Rydberg skrev:Kan säga att det har Morellos riaa-steg också. Kör man höga tomgångsströmmar så måste man ju ha lite ventilationMartin skrev:Varför har CD:n och försteget ventilationsgaller ovanpå sig? Tyder det på bra ingenjörsarbete eller?
Vad jag förstod var arbetspunkterna optimerade för att ge så lite brus om möjligt. Morello får väl kommentera det hela närmare själv.Martin skrev:Känns inte så motiverat med så höga tomgångsströmar i ett försteg så att det alstrar värme som en mindre integrerad förstärkare, att döma utifrån ventilationsgallrena alltså. Ser liksom överdimensionerat ut.Rydberg skrev:Kan säga att det har Morellos riaa-steg också. Kör man höga tomgångsströmmar så måste man ju ha lite ventilationMartin skrev:Varför har CD:n och försteget ventilationsgaller ovanpå sig? Tyder det på bra ingenjörsarbete eller?
Jag pratar inte om morellos riaa-steg utan krellförsteget. Ett riaa-steg måste ju ha en hög förstärkning och samtidigt ett högt S/N-förhållande, då hjälper alldeles säkert en högre tomgångsström om man vill åstadkomma så bra ljud som möjligt. I ett försteg är detta inte alls lika kritiskt, inte på långa vägar. Det går att göra mycket bra försteg som inte alls drar så mycket ström eller alstrar en massa värme. Jag tycker det är märkligt och omotiverat att ett försteg har ventialtionshål som en integrerad förstärkare, men det är ju ganska vanligt att man överdimensionerar high-end apparater på detta sätt. Jag tvivlar på att det förbättrar något ljudmässigt i praktiken men dyrt blir det säkert. Lite som att man optimerar slutsteg att kunna lämna 150A istället för att använda kraftresursserna till högre användbar effekt.Rydberg skrev:Vad jag förstod var arbetspunkterna optimerade för att ge så lite brus om möjligt. Morello får väl kommentera det hela närmare själv.
Jag tycker din slutsats är aningens märklig faktiskt, dessutom är det ju så att många komponenter (framför allt lytar) åldras i förtid vid hög värme.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster