Spotify, vad gör de med musiken?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Spotify, vad gör de med musiken?

Inläggav sprudel » 2017-06-05 23:10

Jag har länge lyssnat till Håkan Hellströms senaste album "Du gamla du fria" då jag gillar musiken, mycket Göteborg här med gubbarna från dokumentären om hamnen mm, här finns många pärlor! :)
Unnade mig idag albumet på CD, och oj det var skillnad, helt annan upplösning men framförallt basen har stringerats upp från svullen och odefenierad till det bättre.
Agnes Obel "Citizen of glass" ligger och värmer upp på CD också, antagligen en framgång ljudmässigt det också.
Vad gör Spotify med musiken? Jag kör premium med högsta upplösning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Spotify, vad gör de med musiken?

Inläggav Svante » 2017-06-06 00:11

Jag vet inte, men det finns några frågor man bör reda ut innan man kan säga något om Spotify:

1. Är det samma utgåva? Finns skivan i flera utgåvor?
2. Spelar de i samma hårdvara/DAC?
3. Placebo...

Så vill man veta på riktigt (det måste man inte vilja) så får man ta och spela in digitalströmmen från Spotify till fil, nivåanpassa den mot CD-rippen och göra ett blindtest. Då kan man få veta ATT det finns en skillnad. Vari den består kan man kanske få veta med MasVis eller någon annan analys.

Att Spotify snålkodar får många att känna att det är lite andra klassen liksom, men påverkan med vid högre bitrate är tämligen lite, och ofta inte hörbar alls. Problemen pga snålkodning är helt enkelt löjligt små jämfört med remastering och remix.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-06-06 07:28

Svante skrev:Jag vet inte, men det finns några frågor man bör reda ut innan man kan säga något om Spotify:

3. Placebo...

Så vill man veta på riktigt (det måste man inte vilja) så får man ta och spela in digitalströmmen från Spotify till fil, nivåanpassa den mot CD-rippen och göra ett blindtest. Då kan man få veta ATT det finns en skillnad. Vari den består kan man kanske få veta med MasVis eller någon annan analys.

Att Spotify snålkodar får många att känna att det är lite andra klassen liksom, men påverkan med vid högre bitrate är tämligen lite, och ofta inte hörbar alls. Problemen pga snålkodning är helt enkelt löjligt små jämfört med remastering och remix.

Jo, jag vet om de punkter du tar höjd för men skillnaderna är så uppenbara att det inte är något snack om saken.
Om vi skippar blindtest-tugget och letar orsaker utifrån att det är skillnad, vad är det man hittar på med snålkodningen?
Informationen är begränsad i Ogg Vorbis och hur påverkar det musiken?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-06-06 08:28

En sådan där jämförelse känns som något för MoLT tycker jag. I nästa nummer kanske? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-06-06 09:23

sprudel skrev:
Svante skrev:Jag vet inte, men det finns några frågor man bör reda ut innan man kan säga något om Spotify:

3. Placebo...

Jo, jag vet om de punkter du tar höjd för men skillnaderna är så uppenbara att det inte är något snack om saken.
Om vi skippar blindtest-tugget och letar orsaker utifrån att det är skillnad, vad är det man hittar på med snålkodningen?

Men det är så jädrans viktigt att man inte jämför äpplen med päron, alltså att inte annat än snålkodningen gör ljudpåverkan. Man kan inte resonera om vad det är i snålkodningen som ställer till det för musikupplevelsen, innan det är helt fastställt att det verkligen är där problemet ligger.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-06-06 09:46

Svante skrev:Att Spotify snålkodar får många att känna att det är lite andra klassen liksom, men påverkan med vid högre bitrate är tämligen lite, och ofta inte hörbar alls. Problemen pga snålkodning är helt enkelt löjligt små jämfört med remastering och remix.

Tycker tvärt om.
Något Sporify gör förstör musiken. Det låter "fel" (svårt att beskriva) men framförallt är musiken livlös och musikaliskt död.
Remix/remaster gör det sedan ännu värre.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-06-06 09:52

Conan skrev:
sprudel skrev:

3. Placebo...

Men det är så jädrans viktigt att man inte jämför äpplen med päron, alltså att inte annat än snålkodningen gör ljudpåverkan. Man kan inte resonera om vad det är i snålkodningen som ställer till det för musikupplevelsen, innan det är helt fastställt att det verkligen är där problemet ligger.

Alla Remix/remaster som jag hört låter helt ok hemma hos mig, men på Spotify låter ALLT oavsett inspelning mer eller mindre "fel".
Behöver inte bero på inspelningen, det kan även ha att göra med hur Spotify skickar över musiken till uppspelaren och hur den hanteras där.
Något händer i kedjan som inte händer då man spelar upp rippad musik från en NAS.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-06 09:58

Har aldrig lagt någon energi på om det är någon skillnad mellan Spotify och motsvarande utgåva på CD, eftersom jag liksom Svante tycker de problemen är så försvinnande små i jämförelse med andra problem. Dessutom väl medveten om känslan att något lossykodat som strömmas känns sämre spontant. Med det sagt så har jag lärt känna och lyssnat mycket på just albumet av Agnes Obel som sprudel nämner här. Jag köpte en lossless-version via Bandcamp som jag gjort många gånger förr med material jag först hört på Spotify. Och döm av min förvåning då jag reagerade över att min upplevelse var annorlunda!

Skulle gärna prova spela in ljudströmmen från Spotify och jämföra nivåmatchat med 24 bit-versionen från Bandcamp. Då försvinner säkert den där skillnaden, men det är första gången jag påtagligt upplevt det där ordentliga haksläppet mellan Spotify och lossless.

Det är svårt att veta om det är exakt samma version förstås, men det är en ny skiva och den finns inte i så värst många utgåvor så som äldre rockklassiker. Discogs listar tre versioner: https://www.discogs.com/Agnes-Obel-Citi ... er/1077717

Här kan man köpa 24 bit-ugåvan för futtiga 7.99 GBP: https://agnesobel.bandcamp.com/album/citizen-of-glass
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-06 10:23

sportbilsentusiasten skrev:
Svante skrev:Att Spotify snålkodar får många att känna att det är lite andra klassen liksom, men påverkan med vid högre bitrate är tämligen lite, och ofta inte hörbar alls. Problemen pga snålkodning är helt enkelt löjligt små jämfört med remastering och remix.

Tycker tvärt om.
Något Sporify gör förstör musiken. Det låter "fel" (svårt att beskriva) men framförallt är musiken livlös och musikaliskt död.

Fast... Nu förstod du just ingenting av det jag skrev (i resten av mitt inlägg).

Man kan inte dra slutsatsen att Spotify gör något som förstör musiken om man inte har koll på de grundläggande parametrarna som jag nämnde.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-06 11:26

Tycker tvärt om.

+ fler än nån kan säga.

Har hittills inte förstått påståendet att Spotify inte är en hörbart sämre än CD, varje musikstycke verkar ha större spridning på Spotify än på CD i kvalité. Tar man varje enskild skiva så kan man säkert hitta skivor där man inte hör nån skillnad. Jag tycker inte jämförelsen har ett dugg med snålkodning eller inte. Den har med praktiskt lyssning att göra oavsett vad det beror på. Att i förväg bestämma att det är snålkodningen som är "ohörbar" gör skillnaden är att måla in sig i ett hörn.
Spotify har för min del aldrig höjt sig över bakgrundsmusik för min egen del.

/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-06 11:34

Tycker ingen som undrar om vad som kan vara orsaken till den upplevda skillnaden har bestämt att det är lossykodning som är problemet. Men ingen av de som säger att det är sådan uppenbar skillnad gör ett jota för att visa och förklara det heller. De punkter Svante listar är ju enkla saker att undersöka; finner man en skillnad mellan den inspelade strömmen och CD-formatet, kan nästa steg vara att jämföra den inspelade strömmen med Ogg Vorbis-kodat CD-material.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-06-06 11:38

Har lyssnat lite på Hellströms "Du gamla du fria". Hade precis innan lyssnat på Patricia Barber, en skillnad i medelljudnivå som var chokerande! Körde lite MasVis på Hellström, den ligger på Tidal. Vilka korvar det blev...

Tell

Inläggav Tell » 2017-06-06 13:46

Verkar vara lite skillnad i kompression mellan Spotify och CDn, o då till Spotifys fördel ;) Den övre är spottan o den nedre CD. Lysade exempel på placebo!
Bild

O nu som skyller på snålkodning; kör ni i högsta kvalitet så får ni 320kbps AAC, det är verkligen inte dåligt nånstans. Blindtestare har ju tillomed svårt att höra skillnad på 192kbps AAC och lossless.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-06 13:51

AAC? OGG är väl Spotifys valda format?
2021 maj på Spotify

Tell

Inläggav Tell » 2017-06-06 13:58

Oj, ja det är det, my bad. Dom är väl dock ganska likvärdiga i prestanda :)

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2017-06-06 14:30

Kanske blir bättre om det här stämmer? http://feber.se/webb/art/362140/spotify ... tify_hifi/

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-06-06 15:05

Svante skrev:

Tycker tvärt om.

Fast... Nu förstod du just ingenting av det jag skrev (i resten av mitt inlägg).

Fast det jag ville kommentera var i det jag citerade.

Svante skrev:Man kan inte dra slutsatsen att Spotify gör något som förstör musiken om man inte har koll på de grundläggande parametrarna som jag nämnde.

Som jag skrev, i nästa inlägg. Något blir fel. var det finns - vet ej.
Det intressanta är dock att med Spotify låter det mesta "fel".

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-06-06 15:07

shifts skrev:Tycker ingen som undrar om vad som kan vara orsaken till den upplevda skillnaden har bestämt att det är lossykodning som är problemet. Men ingen av de som säger att det är sådan uppenbar skillnad gör ett jota för att visa och förklara det heller. De punkter Svante listar är ju enkla saker att undersöka; finner man en skillnad mellan den inspelade strömmen och CD-formatet, kan nästa steg vara att jämföra den inspelade strömmen med Ogg Vorbis-kodat CD-material.

För mig är det inte intressant VAR det är fel...utan ATT det är något fel.
Jag spelar från NAS, så jag bara konstaterar att det är KLART bättre.
Dessutom har jag full koll på versionerna av alla låtar. Det har man inte på Spotify.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-06 15:44

Ok, håller med om att man kan börja där: Är det fel? Hur visar vi det på bäst sätt? Tycker det faller tillbaka på Svantes inlägg. Jag tyckte ju att min nerladdningsversion of Citizen of Glass spontant lät bättre i jämförelse med den Spotifyversion jag lärt känna, men skulle inte hävda att den faktiskt är det. Har inte gjort någon som helst jämförelse mer än att spela upp och bli förvånad, vilket jag egentligen inte tillsätter något större värde.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Spotify, vad gör de med musiken

Inläggav Nattlorden » 2017-06-06 15:56

shifts skrev:Tycker ingen som undrar om vad som kan vara orsaken till den upplevda skillnaden har bestämt att det är lossykodning som är problemet. Men ingen av de som säger att det är sådan uppenbar skillnad gör ett jota för att visa och förklara det heller. De punkter Svante listar är ju enkla saker att undersöka; finner man en skillnad mellan den inspelade strömmen och CD-formatet, kan nästa steg vara att jämföra den inspelade strömmen med Ogg Vorbis-kodat CD-material.

För mig är det inte intressant VAR det är fel...utan ATT det är något fel.
Jag spelar från NAS, så jag bara konstaterar att det är KLART bättre.
Dessutom har jag full koll på versionerna av alla låtar. Det har man inte på Spotify.

Jag kör Spotify, NAS och vid behov samma CD-spelare genom samma DAC. Jag kan inte påstå att något är KLART bättre...då skulle det för min del vara uppenbart utan flertalet växlingar - och då har jag inte fastslagit att de verkligen har samma nivå. Jag har en lätt ryggradskänsla att cd:n är lugnare i återgivningen, men inget att sådan magnitud att navigationsfördelen med Sonos-Spotify inte vinner.

Jag har en känsla att folk överdriver markant... En tokbillig blurayspelare som cd-avspelare mot en av de mer kompetenta Dacarna nivåmatchat är jättesvårt att ta blint bara... Så de där 'klara' skillnaderna tror jag inte på. Visst skulle man kanske vilja att saker är så enkelt, men... :?

Att på direkten kunna höra något jag troligvis aldrig skulle orka leta upp och lägga pengar på att ta hem och lyssna på....DET är värt pengar för mig... Och är ljudkvalitén marginellt sämre? Jag är uppfödd med att kopiera kassett till kassett - även via mikrofon om det behövdes!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2017-06-06 18:09

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-06-06 18:15

shifts skrev:Ok, håller med om att man kan börja där: Är det fel? Hur visar vi det på bäst sätt? Tycker det faller tillbaka på Svantes inlägg. Jag tyckte ju att min nerladdningsversion of Citizen of Glass spontant lät bättre i jämförelse med den Spotifyversion jag lärt känna, men skulle inte hävda att den faktiskt är det. Har inte gjort någon som helst jämförelse mer än att spela upp och bli förvånad, vilket jag egentligen inte tillsätter något större värde.

Lyssna på basgångarna bland annat, Spotify är grumligare överlag, här hos mig, i ett riktigt bra rum och bra anläggning.
Jag ids inte sätta igång någon testprocedur genom att växla källa osv. Jag nöjer mig med att lyssna på det jag upplever vara bättre. Om andra inte hör skillnaden är det ju inga bekymmer för dem. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-06-06 18:19

RogerGustavsson skrev:Har lyssnat lite på Hellströms "Du gamla du fria". Hade precis innan lyssnat på Patricia Barber, en skillnad i medelljudnivå som var chokerande! Körde lite MasVis på Hellström, den ligger på Tidal. Vilka korvar det blev...

Lyssna på Spotify också.
Det är ju ingen audiofilskiva, men det har nog inte varit ambitionen heller. Albumet har ett musikaliskt budskap som slår ann strängar hos människor på Sveriges framsida. Det hindrar ju inte att man vill ha det så bra som möjligt. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-06-06 18:20

Tell skrev:Verkar vara lite skillnad i kompression mellan Spotify och CDn, o då till Spotifys fördel ;) Den övre är spottan o den nedre CD. Lysade exempel på placebo!
[ Bild ]

O nu som skyller på snålkodning; kör ni i högsta kvalitet så får ni 320kbps AAC, det är verkligen inte dåligt nånstans. Blindtestare har ju tillomed svårt att höra skillnad på 192kbps AAC och lossless.

Om detta ska återspegla det som hörs hos mig kan du stoppa tillbaka korvarna där de kom ifrån. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-06-06 19:12

Sålänge man inte tar bort möjligheten att det är placebo eller olika ljudnivå, så är det meningslöst att fortsätta diskutera vad det "kan" vara.
Att det "är en stor skillnad" säger inget. De som upplever skillnader mellan el-kablar, olika säkringar och annan ormolja, upplever också "stora skillnader".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-06 20:01

sprudel skrev:
shifts skrev:Ok, håller med om att man kan börja där: Är det fel? Hur visar vi det på bäst sätt? Tycker det faller tillbaka på Svantes inlägg. Jag tyckte ju att min nerladdningsversion of Citizen of Glass spontant lät bättre i jämförelse med den Spotifyversion jag lärt känna, men skulle inte hävda att den faktiskt är det. Har inte gjort någon som helst jämförelse mer än att spela upp och bli förvånad, vilket jag egentligen inte tillsätter något större värde.

Lyssna på basgångarna bland annat, Spotify är grumligare överlag, här hos mig, i ett riktigt bra rum och bra anläggning.
Jag ids inte sätta igång någon testprocedur genom att växla källa osv. Jag nöjer mig med att lyssna på det jag upplever vara bättre. Om andra inte hör skillnaden är det ju inga bekymmer för dem. :)

Så rätt H-B. Var och en är lycklig i sin tro och vetande. Men man bör inte missa tanken på döden.

mvh/Harry

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-06-06 20:49

Som sagt får jag inte intrycket av att de gör något alls annat än att snålkoda det material det får tilldelat.
Ofta låter album som jag redan har sämre, men det beror på att dessa bara finns remastrade och jag jämför med en äldre CD. I de få fall jag har hittat samma utgåva som jag har på CD så tycker jag att det låter förbaskat lika efter nivåmatching.

Kan hända drabbas hårdmastrat material värre av snålkodningen (som kan överstyra vilket kan resultera i att snålkodningen ger hörbara bieffekter). Detta har jag inte kunnat lyssningsjämföra eftersom jag inte har motsvarande album tillgängliga ickesnålkodat. Jag tycker dock inte att jag kan höra just den typen av bieffekter som jag förväntar mig av överstyrd snålkodare, så det är nog det stora problem i sammanhanget. Jag tror inte lossless kommer att lösa mycket av de problem som jag hör på utgåvorna där, såvida de inte får loss bättre utgåvor.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-06 21:13

Helt seriöst har aldrig Spotify fått mina nackhår att resa sig. Det låter bra, till och med förvånade bra men efter en och annan låt till så gäspar jag i princip.
Skulle vilja säga att det låter som att lyssna till en elektrostathögtalare, vackert men inget som verkligen får en att reagera och påverkas som på riktigt.
Har haft både Quad och Beveridge och det har låtit fint.
Men live-känsla är en helt annan sak.

/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-06 21:35

Harryup skrev:Helt seriöst har aldrig Spotify fått mina nackhår att resa sig. Det låter bra, till och med förvånade bra men efter en och annan låt till så gäspar jag i princip....
/Harryup

+1, samma här det lilla jag har lyssnat . . . kanske att jag haft otur, men lite snålkodning i högre bitrate
brukar nog kunna passera normalt sett* . . . vetetusan vad problemet är . . . nocebo . . . typ ? :evil: :(

*Gissar jag, då jag sällan eller aldrig brukar lyssna aktivt på snålkodat material, förutom möjligtvis YouTube å Spottan då.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-06 22:01

Jag känner igen den här diskussionen från tiden när CD var nytt. Inte som musik, man tröttnar, man blir inte involverad, etc. Spotify är ju ett begränsat medium, jämfört med 16/44 PCM, men jag har svårt att förstå att det ska få så starka reaktioner.

Nå, nu åeterstår endast en dubbelblind test med Spotifykodad signal vs rak transmission. Har någon provat?
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Generellt om hifi