The Lumineers: S/T, CD. Ett chansköp för 15 kr som gick in . Jag kollade rateyourmusic och det stod genre americana. Alla har ju hört "Ho Hey" på radion. Något sönderspelad för den delen... Resten är bättre. Lagom americana spelas. Trevlig bekantskap.
Kent: Tillbaka Till Samtiden, CD. Melankolisk pop. Jag älskar sången. Det är deras starkaste kort. Den här skivan är dock inte riktigt lika bra som min favorit "Vapen & Ammunition".
Hedningarna: &, CD-Digipack. Från 2012. Kanske lite för skrikig. Jag gillar mer deras mörka sidor. I slutet av skivan kommer de igång lite mer. "Bonden" t.ex. är en rätt mörk låt.
Dark Horses: Black Music, CD-Digipack. Intressant impulssköp igen. Detta är någon slags suggestiv indie-rock som jag gillar. Lite kul är att ett brittiskt band (nåja, sångerskan är svensk) gör en cover på Tomas Andersson Wij också
VA: Mojo Presents: How Soon Is Now?, CD. En samling med "modern indie". Jämn samling i mittfåran. Helt ok. Två grupper/artister sticker ut lite mer: Explosions In The Sky (rätt lika Mogwai) och Julianna Barwick med sin eteriska röst. Jag har dem under lupp sedan förut också
Under dagen har följande rullat: Pugh Rogefeldt m fl - Ett steg till Jethro Tull - Aqualung plus bonusskiva Avenged Sevenfold - Hail to the king Suede - Headmusic
Köpte just Youn Sun Nah´s senaste, She Moves On, via HD Tracks och diggar i hörlurar. Här finns skönt spelad bas och hennes röst är, som vanligt, njutbar. Här kan man "tjuvlyssna"
Rasa: Universal Forum, LP. Jag är lite besviken. De andra skivorna jag äger med dem präglas ju av ett charmigt Hare-Krishna-flum. Detta är deras sista skiva (?) från 1982 och det verkar som de försökt utveckla musiken mer kommersiellt. Det är mycket 70-talspop och t.o.m. en bluesminnande låt på slutet.
Antonín Dvořák: New World Symphony / Carnival Overture, LP. Från 1960 i fint skick . Jag har letat "Humoresque" ett tag, men hittade denna istället. Jag kom då ihåg att det pratades positivt om den på p2 någon gång. Vacker romanticism bjuds det på.
Bachman-Turner Overdrive: Head On, LP-Gatefold. Ett jämnt rockalbum utan större hits som jag vet om iaf. En låt är väldigt jazzig och sticker ut. Jag fortsätter leta deras "II" med låten Let It Ride.
Vangelis: Blade Runner Original Motion Picture Score, CD.
Antiloop: Lp, CD. En CD som heter LP . In My Mind var anledningen till detta inköp. Glatt överraskad att resten av skivan är lika bra också. Bra Trance!