Mastringsproblemet äntligen uppmärksammat av andra än LTS!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-24 13:13

Kan du inte lägga upp två snuttar så att vi kan provlyssna? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-24 13:25

Det skulle jag gärna göra om jag visst hur man gör. Jag är verkligen dålig på det här med datorer. :roll: Jag skulle sedan länge vilja lägga ut bilder på mina rigg men vet inte heller hur man gör detta. Det är väl åldern. :)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-24 13:27

Nagrania skrev:Det skulle jag gärna göra om jag visst hur man gör. Jag är verkligen dålig på det här med datorer. :roll: Jag skulle sedan länge vilja lägga ut bilder på mina rigg men vet inte heller hur man gör detta. Det är väl åldern. :)

kanske har mer med intresse än ålder att göra :wink: ...men det är ganska enkelt om man kollar på någon annan hur dom gjort(vilket jag tycker är enklaste sättet att ta reda på saker)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-24 13:32

det är ganska enkelt om man kollar på någon annan hur dom gjort(vilket jag tycker är enklaste sättet att ta reda på saker)

Jo så är det nog.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-24 15:18

Bill50x skrev:
Men nu är det inte så att gästerna inte bryr sig om hur lunchen smakar. I själva verket tycker dom att det ska smaka "sunkig lunchmat" om den kladdiga högen på tallriken.

Alla sådana här diskussioner haltar alltid och i detta fall givetvis också. Den breda massan av okritiska unga köpare/brukare är kanske inte så okritisk och kravlös på kvalité när allt kommer omkring. Musik med fullt sving är förmodligen inte lyssningsbart i mp3-pinnar och plastapparater för 995:- eller i datorhögtalare för 39:- + moms. Och det verkar vara där som merparten av all musik konsumeras. Som du själv skriver, det är extra kostnader som gör att det låter "sämre" inte underlåtenhet eller sparkrav. Och skivbolag slösar inga pengar i onödan.

Jag är nog lite pessimistisk, så länge användarsidan ser ut som den gör kommer fonogrammen låta som dom gör. Vad man kan hoppas eller drömma om vore att fonogrammen producerades med maximal kvalité såsom formatet erbjuder och att nödvändig kompression, som ju rimligen bör variera med uppspelningsapparatens kvalité, görs automatiskt i uppspelningsapparaten. Det borde inte vara någon match att lösa rent tekniskt.

/ B

Håller med ganska fullständigt. Faktiskt.

Tror minst 99,9 procent av musikkonsumenterna är fullständigt främmande för att man ens kan applicera kvalitetsbegreppet på fonogramljud.

Är också i grunden pessimistisk till positiva förändringar inom detta område. Om man får önsketänka så känns en lösning där kompressionen delegeras till uppspelningshårdvaran, kombinerad med någon form av norm/standard (typ THX...) som rätt väg.

Mvh

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-01-24 15:52

LarsR skrev:
mapem skrev:Men jag tror också att om man placerar samma människor i en koncentrerad aktiv lyssningssituation, som IÖ tydligen gjort, så vill de alla höra okomprimerad musik. Men då gör de inget annat samtidigt.

Hur kan du vara så säker på att Ingvar har utvärderad enbart på detta sättet? :roll:

Nä säker är jag ju inte men det var min tolkning av vad jag trodde mig kunna utläsa av hans inlägg. Jag är aldrig säker på nånting.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-24 16:06

När man låter folk lyssna på musik okomprimerad/komprimerad så måste det ske vid samma lyssningsnivå. Om man inte har samma nivå så är jag övertygad om att de flesta köper den som har den starkaste nivån om inte den senare låter helt förvrängd. Många människor verkar inte änns reagera speciellt när dom hör musiken i studion genom stora eller små högtalare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-24 19:40

Då måste du faktiskt definiera vad du menar med nivå.

Oftast talar man om antingen peaknivå eller om volyminställning när man säger "nivå".

I båda dessa fallen är det viktigt att INTE spela upp med samma nivå när man jämför en komprimerad med en okomprimerad version. Den okmprimerad måste avlyssnas med mera volympådrag, det vill säga högre toppnivå.

Bäst är förstås att spela upp respektive version på en nivå som gör att den låter "så bra som möjligt". Det brukar faktiskt betyda att man spelar en okomprimerad I varje fall om originalet är av prima kvalitet, och ingen brukar sväva i tvivel över att den oskadade versionen låter överlägset bäst.

Ställer man nivån subjektivt så att det skall låta "så lika som möjligt", brukar 3 dB kompression betyda 3 dB lägre uppspelningsvolym, och även i det fallet låter den okomprimerade varianten bäst, även m skillnaden blir något mindre och mest baserad på upplevelsen av renhet och klarhet.

Någon frågade om lyssningarna har varit konentrerade eller av tyen bakgrundslyssning, och svaret är att jag primärt har gjort studierna under någon form av medveten lyssning, eftersom det är då som man alls får några tydliga utslag. Jag har dock undersökt även under bakgrundsljudförhållanden, och kunnat konstatera att resultatet blir detsamma!

Även hissmusik (lyssna t ex på four plays album ???) låter bäst utan kompressor! Däremot kanske man väljer att som hissmusik välja musik som till sin natur är mindre dynamisk, men det är en helt annan sak än vara komprimerad.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-24 19:49

DTH skrev:Tror minst 99,9 procent av musikkonsumenterna är fullständigt främmande för att man ens kan applicera kvalitetsbegreppet på fonogramljud.

Du har fel. Definitivt. de 0,1 % du kan tänka dig applicerar kvalitetsbegreppet, är i själva verket bara 9000 människor i Sverige. Jag kan försäkra att de kvalitetsmedvetna är åtminstone 900 000 (alltså 100 ggr fler än du påstår!). Det är ju bara att titta på dem som man stöter ihop med som inte har några kontakter med hifi-branschen. Minst var tionde person lägger ändå kvalitetsbegrepp i ljudkvalitet.

I själva verket identifierar praktiskt taget alla (altså nära 100% av icke hifi-människor som man "ofrivilligt" exponerar för en jämförelse) mycket stora kvalitetsskillnader mellan olika inspelningar, och i regel häpnar de över att det är så illa ställt med de flesta.

De enda som tycka övertygade om att all sunkkvalitet är avsiktlig är folk i skivbranschen. 8O

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-25 16:32, redigerad totalt 1 gång.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-24 20:48

Då måste du faktiskt definiera vad du menar med nivå.

Med samma nivå menar jag att F/E nivåerna ska upplevas som lika starka. Ett annat bra sätt att lysna på hur en komprimering eller limitering verkligen låter är att lyssna på musiken med mycket låg nivå. Det är nämligen lättare att då höra olika konstigheter som kan uppkomma p.g.a. hårt drivna burkar och pluggar.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-24 21:09

IngOehman skrev:
DTH skrev:Tror minst 99,9 procent av musikkonsumenterna är fullständigt främmande för att man ens kan applicera kvalitetsbegreppet på fonogramljud.

Du har fel. Definitivt. de 0,1 % du kan tänka dig applicerar kvalitetsbegreppet är i själva verket bara 9000 människor i Sverige. Jag kan försäkra att de kvalitetsmedvetna är åtminstone 900 000 (alltså 100 ggr fler än du påstår!).

Jag påstår inte, jag antar, och du antar (t.om. påstår) att det är annorlunda. Antagligen på ett annat och större urval än mitt... Jag tror mig faktiskt aldrig ha träffat någon som ens reflekterat över fonogramkvalitet map ljudet. Iofs rör jag mig inte i hifikretsar, men när jag tar upp detta ibland i bekantskapskretsen märker jag bara förvånat ointresse.

Förstå mig inte fel. Jag anser att fonogramproblemet är oerhört mycket större och viktigare än allt som rör hårdvarusidan och önskar inget hellre än att det skulle vara så att många konsumenter intresserade sig för kvalitet inom detta område.

IngOehman skrev:Det är ju bara att titta på dem som man stöter ihop med som inte har några kontakter med hifi-branschen. Minst var tionde person lägger ändå kvalitetsbegrepp i ljudkvalitet.

I själva verket identifiera praktiskt taget alla (icke hifi-människor) som man "ofrivilligt" exponerar för en jämförelse mycket stora kvalitetsskillnader mellan olika inspelningar, och i regel häpnar de över att det är så illa ställt med de flesta. De enda som tycka övertygade om att all sunkkvalitet är avsiktlig är folk i skivbranschen. 8O

Vh, iö

Det verkar som om vi stöter på helt olika personer.

Eller också pratar vi om varandra.

Om du menar att folk kan märka en skilnad om man exponerar dem för den, så tror jag säkert att kanske rent av de flesta kan göra detta. Den skada som görs i mastringsledet är ju ofta klart hörbar till det tragiskt sämre.

Om du menar att kanske 10 procent applicerar begreppet kvalitet på ljud så känns det inte heller omöjligt (typ bättre/dyrare prylar låter bättre), det baserar sig ju hårdvarubranschen på i pris- och marknadssegmenering.

Vad jag tror är dock att de allra flesta aldrig ens funderat över ljudkvalitet map fonogrammen och därför är helt omedvetna om detta problem. Så är det åtminstone undantagslöst i min omgivning.

Om man ser vilken vikt som läggs på mer eller mindre meningslöst tweakande inom hobbyn kan man fråga sig i vad mån fonogrammets problematik är riktigt förstådd och inordnad relativt andra delar av kedjan ens bland hifiintresserade...

Det bästa "tweaket" för att åstadkomma bättre ljudkvalitet vore nog om vi alla ljudintresserade bojkottade allt nyanskaffning av fonogram och hårdvara tills kvalitetsnormer infördes och omsattes...

Mvh

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-24 22:04

DTH skrev:Det bästa "tweaket" för att åstadkomma bättre ljudkvalitet vore nog om vi alla ljudintresserade bojkottade allt nyanskaffning av fonogram och hårdvara tills kvalitetsnormer infördes och omsattes...

Mvh

Nä, då får man ju inget att lyssna på och dessutom blir bara de ointresserade i 100%-ig majoritet.

Nä, styr inköpen mot välgjorda fonogram i stället, så att de blir en morot för skivbolaget i stället. Skriv på fora när ni hittar en bra inspelning. Se till att intresset syns, så att de som producerar inser att kvalitet behövs.

Ladda ner på nätet först för att kolla vad som är bra gjort, och köp det. Det andra låter ju redan illa och då duger det med en mp3a.

Jag tror inte att audiofiler är en så stor grupp att det ger någon verkan med en bojkott.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-24 22:17

Svante skrev:Jag tror inte att audiofiler är en så stor grupp att det ger någon verkan med en bojkott.

Säkerligen inte på fonogramsidan men om alla audiofiler slutade köpa hårdvara tills fonogrammen vore av sådan kvalitet att bra hårdvara vore meningsfull kunde detta kanske mobilisera en industrilobby med mer verkan. (Självfallet är detta resonemang rent hypotetiskt och orealistiskt.)

Mvh

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-01-25 04:50

The_Man skrev:du ska nog kolla på nätet och inte i några kataloger(skulle tro att ungdomar använder internet mer än äldre för att hitta det dom vill ha och inte i tidningar, kataloger osv).....

*musik kan ju även innebära oljud typ hip hop och sånt :wink:

Vad ska man söka på? Ifpi ger bara hopklumpad statistik. En del nätshoppar har "mest sålda" eller liknande. Ta Ginza tex:

Lisa Ekdahl, James Blunt, Madonna, Sven-Ingvars... Mmm...

Hip-hop = oljud? Nja, bland mer ungdomlig musik i jämförelse med loop-baserad dansmusik och samplingspop och remixer så har hip-hopen sina ljusglimtar måste jag säga.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-25 16:28

DTH skrev:
IngOehman skrev:

Du har fel. Definitivt. de 0,1 % du kan tänka dig applicerar kvalitetsbegreppet är i själva verket bara 9000 människor i Sverige. Jag kan försäkra att de kvalitetsmedvetna är åtminstone 900 000 (alltså 100 ggr fler än du påstår!).

Jag påstår inte, jag antar, och du antar (t.om. påstår) att det är annorlunda. Antagligen på ett annat och större urval än mitt...

Ja, kanske. Och visst påstår jag. :oops: Men oavsett vilket verkar vi överens om att kvalitetsmedvetandet är väldigt dåligt. Majoriteten (jag säger 90%, du säger 99,9%) reflekterar inte över ljudkvaliteten. Vi är alltså (exakta andelar oräknat) helt överens.

Jag ville bara reagera mot den där 99,9%-angivelsen, eftersom den säger att andelen människor som bryr sig om ljudkvalitet är bara skulle vara en bråkdel av dem som är LTS-medlemmar eller som prenumererar på hifitidskrifter. Min erfarenhet är en helt annan. De hifi-intresserade (i runda tal 100 000 människor i vårt land) är praktiskt taget allihopa ljudkvalitetsmedvetna, och bland övrig befolkning är det säkert en på tio som är det. Förvisso är det skrämmande att 9 av 10 inte är det... :?

DTH skrev:Jag tror mig faktiskt aldrig ha träffat någon som ens reflekterat över fonogramkvalitet map ljudet. Iofs rör jag mig inte i hifikretsar, men när jag tar upp detta ibland i bekantskapskretsen märker jag bara förvånat ointresse.

Min erfarenhet är att de allra flesta, typ 9 av 10, inte reflekterat. Att det är majoriteten håller jag alltså med dig om.

Men jag menar ändå att det är inte så ovanligt (1 på 10?) att folk som inte alls är hifi-intresserade när de får höra vad jag håller på med ställer frågor om varför det låter så dåligt om många fonogram. Oftast formulerar de sig i stil med:
-Är det jag som inbillar mig, eller låter inte ljudet väldigt konstigt på många nya skivor, varför är det så?

DTH skrev:Förstå mig inte fel. Jag anser att fonogramproblemet är oerhört mycket större och viktigare än allt som rör hårdvarusidan och önskar inget hellre än att det skulle vara så att många konsumenter intresserade sig för kvalitet inom detta område.

Vi är helt överens.

DTH skrev:
IngOehman skrev:Det är ju bara att titta på dem som man stöter ihop med som inte har några kontakter med hifi-branschen. Minst var tionde person lägger ändå kvalitetsbegrepp i ljudkvalitet.

I själva verket identifiera praktiskt taget alla (icke hifi-människor) som man "ofrivilligt" exponerar för en jämförelse mycket stora kvalitetsskillnader mellan olika inspelningar, och i regel häpnar de över att det är så illa ställt med de flesta. De enda som tycka övertygade om att all sunkkvalitet är avsiktlig är folk i skivbranschen. 8O

Vh, iö

Det verkar som om vi stöter på helt olika personer.

Eller också pratar vi om varandra.

Eller också är det ett utslag av människans (för överlevnaden sunda) instinkt att förenkla saker. Om man 9 gånger av 10 erfar att korvkiosker inte tar emot 500-lappar, så är det lätt hänt att man i sin hjärna formulerar en modell som säger att korvkiosker inte tar emot 500 lappar.

Är du verkligen säker på att du inte skulle träffat på mer än en enda icke-hifi-person som säger sig bry sig om ljudkvaliteten om du frågade hela 1000 personer? (=99,9 % bryr sig icke!)

Jag tror du har fel.

DTH skrev:Om du menar att folk kan märka en skilnad om man exponerar dem för den, så tror jag säkert att kanske rent av de flesta kan göra detta. Den skada som görs i mastringsledet är ju ofta klart hörbar till det tragiskt sämre.

Ja, jag formulerade mig illa. Du har förstås helt rätt. När man exponerar folk så närmar sig konsensus 100 %. Praktiskt taget alla (hörande) uttrycker stora upplevda ljudkvalitetsskillander mellan olika fonogram.

DTH skrev:Om du menar att kanske 10 procent applicerar begreppet kvalitet på ljud så känns det inte heller omöjligt (typ bättre/dyrare prylar låter bättre), det baserar sig ju hårdvarubranschen på i pris- och marknadssegmenering.

Nej, vad jag menade var just reflektioner över ljudkvaliteten på fonogrammen.

Jag vågar påstå att 1 på 10 har reflekterat över det, alldeles av sig själv. När det gäller hifi-folk är siffran snarare >99% och att den inte är 100% (vilket den faktiskt inte är!) förvånar mig varje gång jag träffar på de där fåtalaiga hifi-människorna som inte accepterar att vissa fonogram faktiskt låter dåligt. De flesta av dem är antingen halvt från proffsvärlden, eller saknar av andra skäl omdöma fullständigt. 8)

DTH skrev:Vad jag tror är dock att de allra flesta aldrig ens funderat över ljudkvalitet map fonogrammen och därför är helt omedvetna om detta problem. Så är det åtminstone undantagslöst i min omgivning.

Och jag håller med - om jag får mildra uttalandet till att gälla 90%.

DTH skrev:Om man ser vilken vikt som läggs på mer eller mindre meningslöst tweakande inom hobbyn kan man fråga sig i vad mån fonogrammets problematik är riktigt förstådd och inordnad relativt andra delar av kedjan ens bland hifiintresserade...

Fasiken va' bra sagt! :P

DTH skrev:Det bästa "tweaket" för att åstadkomma bättre ljudkvalitet vore nog om vi alla ljudintresserade bojkottade allt nyanskaffning av fonogram och hårdvara tills kvalitetsnormer infördes och omsattes...

Problemet därvidlag är väl att man inte köper några fonogram (nästan) av ljudkvalitetsskäl, utan av musikskäl, så att benhårt bojkotta på så vis drabbar primärt en själv. :(

Jag kommer dock tyvärr att bojkotta Madonnans senaste (varför är de så totalskränigt distorderande och sönder-EQad???), liksom jag bojkottade (den gudomliga låten) 'come along' med Titiyo.
Det finns ju en gräns för hur dåligt det kan få låta om man skall kunna avnjuta en låt någon annanstans än via klockradion...

Är just nu i gengäld mycket glad över den ljudkvalitet som albumet 'piece by piece' med Katie Melua håller! :P
Till och med bättre än förra plattan.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-26 01:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-25 19:37

Ja, Madonnas senast album är verkligen taffligt producerat. Hörde det hos en bekant, som har en bra anläggning, och det lät fruktansvärt sunkigt. Iofs skulle jag inte köpa nämda junkalbum även om det var audiofilkaliber. :wink:

Jag har för övrigt en god vän som inte, trots upprepade försök, kunde höra skillnad på två versioner av samma låt, där den ena hade drygt 10 dB lägre spetsfaktor samt vansinniga EQ-insatser. 8O

Jag tror faktiskt att de som har synpunkter på fonogrammens ljudkvalitet är försvinnande få. Kanske en på hundra?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-25 20:02

IngOehman skrev:Är just nu i gengäld mycket glad över den ljudkvalitet som albumet 'piece by piece' med Katie Melua håller! :P
Till och med bättre än förra plattan.

Kanske ska vi ta tillfället i akt att omnämna och tacka producenten (och arrangören) Mike Batt samt ljudteknikern Steve Sale. Vem som har mastrat vet jag inte - månne behövdes ingen ytterligare behandling/kontroll av ljudet... :)
(Kanske har Steve ett Ino-kontrollrum? :wink: )

Tyvärr har jag själv bara njutit av gratisklippen från Katies webbplats än så länge; hela fonogrammet ligger på inköpslistan. "Thankyou, stars" är en favvis - undrar så hur låten är i övrigt...

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-01-25 20:14, redigerad totalt 2 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-25 20:08

IngOehman skrev:Till och med bättre än förra plattan.

Det får vi hoppas. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-25 20:18

Katie M.. Den håller vad man borde kräva såsom ett minimum av kvalitet egentligen.

Jag anser man "hypat" hennes röst aningen för mycket. Hennes röst är så bra så detta har man inte behövt.. Men men. Det faller väl inom det man kallar "tycke o smak"...Bra är den i varje fall..

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-25 20:35

För eventuella oförstående kanske man ska förtydliga att "hajpa" i det här sammanhanget brukar innebära diskanthöjning och/eller mikrofonering på "för nära" avstånd. Om jag förstått det rätt...?

Mvh E*

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-25 20:58

IngOehman skrev:Är just nu i gengäld mycket glad över den ljudkvalitet som albumet 'piece by piece' med Katie Melua håller! :P

Den har jag ju i bilen! Där låter tyvärr allt ganska sunkigt :( Är mycket besviken på Mercas HarmanKardon-system. Finns det inga Ino bilsystem?

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-25 21:22

DTH skrev:

Den har jag ju i bilen! Där låter tyvärr allt ganska sunkigt :( Är mycket besviken på Mercas HarmanKardon-system.

Vilket visar att bra okomprimerad musik inte passar i alltför enkla apparater, eller?

/ B

norko

Inläggav norko » 2006-01-25 21:24

IngOehman skrev:Jag kommer dock tyvärr att bojkotta Madonnans senaste (varför är de så totalskränigt distorderande och sönder-EQad???), liksom jag bojkottade (den gudomliga låten) 'come along' med Titiyo.

Ja, usch, Madonnas senaste album låter verkligen kasst (både via mina färska pr10 och de gamla Canton RC-L). Lyckligtvis gillar jag inte musiken något vidare heller, så det gör som tur är inte så mycket.
Jag äger bara en skiva till med henne, Ray of light, och jag vet inte hur bra den står sig i absoluta termer, men i mitt tycke låter den väldigt mycket bättre (både vad gäller inspelningskvalitet och musik).

norko

Inläggav norko » 2006-01-25 21:30

DTH skrev:Finns det inga Ino bilsystem?

Om inte så får du lägga ett par piP i kofferten eller nåt. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-25 21:47

Madonnas senaste är väl i mycket Svenskproducerat? Det visar väl hur duktiga vi är på det... :roll:

När det gäller bilsystem så har jag hört folk dissa Mercedes rätt ordentligt. Jag har inte hört så mycket så jag borde kunna uttala mig men det gör jag ändå! HA!

Lite har jag dock hört och inte blivit imponerad av mycket. Antingen någon liten ljudbild och spretigt i toppen och boombastiskt i botten eller bara burkigt. Värst av alla system i någon lite dyrare bil var nog polarens Jaguar S-type som inte lät bättre (kanske lite djupare och ljudligare men inget annat) än dörrhögtalarna i min Citroën BX! Allt lät som det kom från knäet! Och burkigt låter det. Suger fett (om man nu ändå kunde utnyttja de egenskaperna och gå ner i vikt vore det väl ok...).

Glädjande nog är våra (ingengörsmässigt alltså) svenska riktigt bra! Fast jag gillar nog Saabs analyserande sätt att hantera problemen i bil lite framför Volvos mer amerikanska sätt (detta är fel lös det med vilka medel som helst) som ger lite krystade lösningar. Saab har tidigare kännts lite som Carlsson - man analyserar problemet och jobbar med det medan Volvo har kännts lite mer som Dynaudio - man ser felen och jobbar mot mållinjen oavsett om det innebär att man får jobba emot naturen....

Fast detta var ju naturligtvis lite men är än lite OT.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-25 22:13

Bill50x skrev:
DTH skrev:

Den har jag ju i bilen! Där låter tyvärr allt ganska sunkigt :( Är mycket besviken på Mercas HarmanKardon-system.

Vilket visar att bra okomprimerad musik inte passar i alltför enkla apparater, eller?

/ B

Nja. Att ALLT låter ganska sunkigt visar nog bara att det är ett sunkigt system, eller?

På sin höjd kan det tänkas visa kvaliteten på fonogrammet spelar mindre (eller ingen) roll när en annan länk i kedjan är ännu sämre.

Därmed inte sagt att det inte är så att okomprimerad musik inte passar i alltför enkla apparater, bara att man inte kan dra den slutsatsen från just mina erfarenheter med det sunkiga HarmanKardon-systemet i bilen.

Mvh

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-25 22:26

Det är ju inte det att det är brist på saker som man kan göra för att förändra ljudkvaliteten till det bättre. Man kan gå med i LTS, eller låta bli att gå med i LTS, och hitta på en himla massa saker. Frågan är om vi som är upprörda har tillräcklig energi (=är tillräckligt upprörda) för att orka göra alla dessa saker, på troligen ideell basis?

En sak kunde ju vara att jobba fram en lista över väldigt många fonograms ljudkvalitet. En databas med någorlunda objektiva värden på ljudkvalitet skulle inte bara vara en god vägledning inför köp av musik man gillar, utan också ett betyg till dem som är ansvariga för ljudkvaliteten. Inte minst skulle skillnader mellan olika utgåvor vara värdefulla att kunna ta del av, men det är ju ett massivt arbete att sammanställa...

Kanske är det bättre att få skivrecensenterna att väva in ljudkvalitetsomdömen i sina artiklar (som redan sker i MoLt)? Det kräver säkert bland mycket annat nya och bättre utrustade lyssningsrum hos recensenterna...

Men alla små saker är ju också viktiga. Hur många orkar till exempel ringa till skivbolaget och klaga när ljudkvaliteten brister?

Mvh E*

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-01-25 23:19

Morello skrev:Jag tror faktiskt att de som har synpunkter på fonogrammens ljudkvalitet är försvinnande få. Kanske en på hundra?

Ja, det kan nog stämma. Eller 1 av 10 kanske.
Hade min bror hemma igår för att kolla på mion nya projektor. Först körde jag Gladiator i 1920x1080 och sen en vanlig DVD. Han kunde inte se någon skillnad, medans jag ser stor skillnad.
Nu menar jag inte att han än blind men dom är inte intresserad på samma sätt. Samma som jag är jelt ointresserad av bilar och skulle inte märka skillnad på på vissa saker där som kännarna skulle märka direkt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-26 02:03

E skrev:För eventuella oförstående kanske man ska förtydliga att "hajpa" i det här sammanhanget brukar innebära diskanthöjning och/eller mikrofonering på "för nära" avstånd. Om jag förstått det rätt...?

Mvh E*

Annars brukar ju hypa (eller hajpa) betyda "berömma överdrivet och oförtjänt". En hype är alltså att något får mer uppmärksamhet än det förtjänar (ja, susning håller med).

När man eq:ar för att öka klarheten i en röst brukar man kalla det att "presa", och vill man lyfta toppen brukar man kalla det att "vässa".

Katie är för övrigt på senaste plattan inte speciellt eq:ad alls, men däremot är det reverb som använts ganska ljust, och dessutom är det inte matat av en mjukt avrullad signal (som man ofta använder om man vill skapa en trovärdigare känsla av att en person verkligen står i ett rum, eftersom avrullningen härmar röstens energikurva, vilket är rätt signal att mata ett reverb med).

Att diskanten är stark - respektive att den är lågkvalitativ, är för övrigt helt skilda saker!

Dåliga S-ljud (essande) är verkligen hemskt, men de på Katies platta är mycket fina, utmärkt rena. I varje fall när de avspelas i god utrustning.

Vh, iö

- - - - -

PS. Morellos synpunkt "det hoppas jag verkligen" är förresten obegriplig med tanke på att han berömt ljudkvaliteten redan på förra plattan. Jag förmodar att han bara ville vara lustig med sin raljerande kommentar? :?

PPS. Håller för övrigt (som säkert redan framgått) med Subjektivistens bedömning om 1 på 10. Menar att 1 på 100 (Morello) eller till och med 1 på 1000 (DTH) är helt verklighetsfrånvänt.

Men...

Samtidigt tycker jag inte det, för diskussionen om problemet med söndermastring, är speciellt relevant om de ignoranta är 90%, 99% eller 99,9%.

Problemet är ju att hitta en lösing på hur de andra - de som bryr sig , skall slippa plågas av eländet som skivbolagen avsiktligt drabbar musiken med. Trots att det inte gör gott för någon, men ont för vissa, och kostar pengar!

Ja, Madonnas 'Ray og light' ljusår bättre än den senaste, trots att den var långt ifrån bra med sin hårda kompression. :( Den var dock väldigt mycket renare och klangligt avsevärt mindre aggressiv. Den bästa hon gjort ljudkvalitetsmässigt är nog musiken från (and inspired by) Dick Tracy...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-26 02:38

Dåliga S-ljud (essande) är verkligen hemskt, men de på Katies platta är mycket fina, utmärkt rena. I varje fall när de avspelas i god utrustning

exakt.. Och med hennes fins röst hade man inte behövt göra sådan hård uphiss .. helt onödigt anser underteknad.. Ett mycket svagt pålagt hade räckt mer än väl..

Jag tycker rösten skiljer sig för mycket i förhållande till musikens tonalitet via detta spektakel dom lekt med.. Den låter helt o hållet som "pålagd" och inte inspelad i samma rum ens.. utan som om hon sjunger i ett rum med en viss klang i och musikerna med helt annan klang...

Sådant kan reta mig som fan då man hör detta.. Men hon räddas av den ändå trevliga musik samt inspelning som det är även om det spelar som i två olika rum med olika ljud...

Själva S ljuden är inga problem alls..utan det ovanstående är det hypade jag talar om i förhållandet.... Man förväntar sig ju att musikerna samt sångerskan skall låta som om dom är i SAMMA rum. Inte olika.. :lol:

Fast skall man notera sådan förutsätter att man lyssnar via mer än enbart god utrusning som klarar lite småreverb... man bör även ha erfarenhet av hur rumsakustiken skall överenstämma över hela tonala spektrat i musik o sång. Inte enbart enskilja små sljud...helheten bör ju vara trovärdig. Vilket man inte kan säga Katie M direkt låter..det är otroligt svårt att förknippa det som om hon va där med tvårummskännslan som bara ropar om sin närvaro.. :lol:

Så har jag förklarat vad "hypat" betydde denna gång...Kunde skrivit "hissat".. Eller "tweekat"..Om jag talat om reverb hade det stått det...Nu va det inte just det jag retat mig på direkt...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi