Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Det skulle jag gärna göra om jag visst hur man gör. Jag är verkligen dålig på det här med datorer.Jag skulle sedan länge vilja lägga ut bilder på mina rigg men vet inte heller hur man gör detta. Det är väl åldern.
Bill50x skrev:
Men nu är det inte så att gästerna inte bryr sig om hur lunchen smakar. I själva verket tycker dom att det ska smaka "sunkig lunchmat" om den kladdiga högen på tallriken.
Alla sådana här diskussioner haltar alltid och i detta fall givetvis också. Den breda massan av okritiska unga köpare/brukare är kanske inte så okritisk och kravlös på kvalité när allt kommer omkring. Musik med fullt sving är förmodligen inte lyssningsbart i mp3-pinnar och plastapparater för 995:- eller i datorhögtalare för 39:- + moms. Och det verkar vara där som merparten av all musik konsumeras. Som du själv skriver, det är extra kostnader som gör att det låter "sämre" inte underlåtenhet eller sparkrav. Och skivbolag slösar inga pengar i onödan.
Jag är nog lite pessimistisk, så länge användarsidan ser ut som den gör kommer fonogrammen låta som dom gör. Vad man kan hoppas eller drömma om vore att fonogrammen producerades med maximal kvalité såsom formatet erbjuder och att nödvändig kompression, som ju rimligen bör variera med uppspelningsapparatens kvalité, görs automatiskt i uppspelningsapparaten. Det borde inte vara någon match att lösa rent tekniskt.
/ B
LarsR skrev:mapem skrev:Men jag tror också att om man placerar samma människor i en koncentrerad aktiv lyssningssituation, som IÖ tydligen gjort, så vill de alla höra okomprimerad musik. Men då gör de inget annat samtidigt.
Hur kan du vara så säker på att Ingvar har utvärderad enbart på detta sättet?
DTH skrev:Tror minst 99,9 procent av musikkonsumenterna är fullständigt främmande för att man ens kan applicera kvalitetsbegreppet på fonogramljud.
Då måste du faktiskt definiera vad du menar med nivå.
IngOehman skrev:DTH skrev:Tror minst 99,9 procent av musikkonsumenterna är fullständigt främmande för att man ens kan applicera kvalitetsbegreppet på fonogramljud.
Du har fel. Definitivt. de 0,1 % du kan tänka dig applicerar kvalitetsbegreppet är i själva verket bara 9000 människor i Sverige. Jag kan försäkra att de kvalitetsmedvetna är åtminstone 900 000 (alltså 100 ggr fler än du påstår!).
IngOehman skrev:Det är ju bara att titta på dem som man stöter ihop med som inte har några kontakter med hifi-branschen. Minst var tionde person lägger ändå kvalitetsbegrepp i ljudkvalitet.
I själva verket identifiera praktiskt taget alla (icke hifi-människor) som man "ofrivilligt" exponerar för en jämförelse mycket stora kvalitetsskillnader mellan olika inspelningar, och i regel häpnar de över att det är så illa ställt med de flesta. De enda som tycka övertygade om att all sunkkvalitet är avsiktlig är folk i skivbranschen.![]()
Vh, iö
DTH skrev:Det bästa "tweaket" för att åstadkomma bättre ljudkvalitet vore nog om vi alla ljudintresserade bojkottade allt nyanskaffning av fonogram och hårdvara tills kvalitetsnormer infördes och omsattes...
Mvh
Svante skrev:Jag tror inte att audiofiler är en så stor grupp att det ger någon verkan med en bojkott.
The_Man skrev:du ska nog kolla på nätet och inte i några kataloger(skulle tro att ungdomar använder internet mer än äldre för att hitta det dom vill ha och inte i tidningar, kataloger osv).....
*musik kan ju även innebära oljud typ hip hop och sånt
DTH skrev:IngOehman skrev:DTH skrev:Tror minst 99,9 procent av musikkonsumenterna är fullständigt främmande för att man ens kan applicera kvalitetsbegreppet på fonogramljud.
Du har fel. Definitivt. de 0,1 % du kan tänka dig applicerar kvalitetsbegreppet är i själva verket bara 9000 människor i Sverige. Jag kan försäkra att de kvalitetsmedvetna är åtminstone 900 000 (alltså 100 ggr fler än du påstår!).
Jag påstår inte, jag antar, och du antar (t.om. påstår) att det är annorlunda. Antagligen på ett annat och större urval än mitt...
DTH skrev:Jag tror mig faktiskt aldrig ha träffat någon som ens reflekterat över fonogramkvalitet map ljudet. Iofs rör jag mig inte i hifikretsar, men när jag tar upp detta ibland i bekantskapskretsen märker jag bara förvånat ointresse.
DTH skrev:Förstå mig inte fel. Jag anser att fonogramproblemet är oerhört mycket större och viktigare än allt som rör hårdvarusidan och önskar inget hellre än att det skulle vara så att många konsumenter intresserade sig för kvalitet inom detta område.
DTH skrev:IngOehman skrev:Det är ju bara att titta på dem som man stöter ihop med som inte har några kontakter med hifi-branschen. Minst var tionde person lägger ändå kvalitetsbegrepp i ljudkvalitet.
I själva verket identifiera praktiskt taget alla (icke hifi-människor) som man "ofrivilligt" exponerar för en jämförelse mycket stora kvalitetsskillnader mellan olika inspelningar, och i regel häpnar de över att det är så illa ställt med de flesta. De enda som tycka övertygade om att all sunkkvalitet är avsiktlig är folk i skivbranschen.![]()
Vh, iö
Det verkar som om vi stöter på helt olika personer.
Eller också pratar vi om varandra.
DTH skrev:Om du menar att folk kan märka en skilnad om man exponerar dem för den, så tror jag säkert att kanske rent av de flesta kan göra detta. Den skada som görs i mastringsledet är ju ofta klart hörbar till det tragiskt sämre.
DTH skrev:Om du menar att kanske 10 procent applicerar begreppet kvalitet på ljud så känns det inte heller omöjligt (typ bättre/dyrare prylar låter bättre), det baserar sig ju hårdvarubranschen på i pris- och marknadssegmenering.
DTH skrev:Vad jag tror är dock att de allra flesta aldrig ens funderat över ljudkvalitet map fonogrammen och därför är helt omedvetna om detta problem. Så är det åtminstone undantagslöst i min omgivning.
DTH skrev:Om man ser vilken vikt som läggs på mer eller mindre meningslöst tweakande inom hobbyn kan man fråga sig i vad mån fonogrammets problematik är riktigt förstådd och inordnad relativt andra delar av kedjan ens bland hifiintresserade...
DTH skrev:Det bästa "tweaket" för att åstadkomma bättre ljudkvalitet vore nog om vi alla ljudintresserade bojkottade allt nyanskaffning av fonogram och hårdvara tills kvalitetsnormer infördes och omsattes...
IngOehman skrev:Är just nu i gengäld mycket glad över den ljudkvalitet som albumet 'piece by piece' med Katie Melua håller!![]()
Till och med bättre än förra plattan.
IngOehman skrev:Till och med bättre än förra plattan.
IngOehman skrev:Är just nu i gengäld mycket glad över den ljudkvalitet som albumet 'piece by piece' med Katie Melua håller!
DTH skrev:IngOehman skrev:Är just nu i gengäld mycket glad över den ljudkvalitet som albumet 'piece by piece' med Katie Melua håller!
Den har jag ju i bilen! Där låter tyvärr allt ganska sunkigtÄr mycket besviken på Mercas HarmanKardon-system.
IngOehman skrev:Jag kommer dock tyvärr att bojkotta Madonnans senaste (varför är de så totalskränigt distorderande och sönder-EQad???), liksom jag bojkottade (den gudomliga låten) 'come along' med Titiyo.
Bill50x skrev:DTH skrev:IngOehman skrev:Är just nu i gengäld mycket glad över den ljudkvalitet som albumet 'piece by piece' med Katie Melua håller!
Den har jag ju i bilen! Där låter tyvärr allt ganska sunkigtÄr mycket besviken på Mercas HarmanKardon-system.
Vilket visar att bra okomprimerad musik inte passar i alltför enkla apparater, eller?
/ B
Morello skrev:Jag tror faktiskt att de som har synpunkter på fonogrammens ljudkvalitet är försvinnande få. Kanske en på hundra?
E skrev:För eventuella oförstående kanske man ska förtydliga att "hajpa" i det här sammanhanget brukar innebära diskanthöjning och/eller mikrofonering på "för nära" avstånd. Om jag förstått det rätt...?
Mvh E*
Dåliga S-ljud (essande) är verkligen hemskt, men de på Katies platta är mycket fina, utmärkt rena. I varje fall när de avspelas i god utrustning
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 48 gäster