Högtalaren måste ha effekt för att "spela ut", vad menas?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Högtalaren måste ha effekt för att "spela ut", vad menas

Inläggav Perfector » 2017-06-08 23:56

Helmut skrev:Är det inte så att man inte får ha en bashögtalare i ett rum för att få bra ljud. I min ungdom byggde jag flera bashorn och tyckte att mellanregister och diskanten hade en förmåga att försvinna vid kraftig bas. Enligt min teori påverkar kraftig bas i ett rum lufttrycket i rummet vilket i sin tur påverkar hur ljudet tar sig fram från högtalaren till lyssnaren. Någon som har en teori hur mellanregistret och diskanten påverkas om ljudvågorna skall ta sig genom ett rum med massa reflexer i väggar och golv om man spelar toner mellan 30 och 100 hz från ett horn subb. När jag jobbade som biografmaskinist var det en tekniker som påstod att salongen måste vara minst 20 meter lång för att basen skulle klinga ut. En liten salong och kraftig lågbas resulterar bara i massor med resonanser som förstör ljudet. I min gub-pub som jag använder som biograf har jag märkt att om jag ställer subben i rummet bredvid och öppnar dörren så får jag en mycket trevligare lågbas
Var ute och åkte båt för någon vecka sedan och märkte att när båten gjorde ca 25 knop och någon öppnade dörren till akterdäck så det blev undertryck i salongen ändrades karaktären på ljudet kraftigt.

En lista på frekvens mot väglängd.
Det ligger nåt i det att få ut 20 Hz så behövs rejäl yta.
Bilagor
Våglängdslista.jpg
Våglängdslista.jpg (24.5 KiB) Visad 4836 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-06-09 00:11

Perfector skrev:Det ligger nåt i det att få ut 20 Hz så behövs rejäl yta.

Nej. Det finns inget behov av att en våglängd får plats i rummet. Om det vore så skulle det krävas ett oändligt långt rum för att pumpa vakuum.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-09 00:34

gopnik skrev:
Perfector skrev:Det ligger nåt i det att få ut 20 Hz så behövs rejäl yta.

Nej. Det finns inget behov av att en våglängd får plats i rummet. Om det vore så skulle det krävas ett oändligt långt rum för att pumpa vakuum.

Du kortsluter ju våglängden vid den frekvens som rummet kan forma.
För 20 Hz är det 17 meter
Du kan behandla med dsp om du vill, men ska det vara ordentligt krävs rejäla rum.
Och vakum kan du inte pumpa nåt i alls så det behövs inga stora rum där.
Du kan även ha ett rum (låda) där resonansen i lådan ligger där du vill ha högtalarens lägsta frekvens
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-06-09 00:44

Perfector skrev:Du kortsluter ju våglängden vid den frekvens som rummet kan forma.

Detta får du omformulera. Vad menar betyder meningen och vad tänker du att det får för konsekvenser i praktiken?
Perfector skrev:Du kan även ha ett rum (låda) där resonansen i lådan ligger där du vill ha högtalarens lägsta frekvens

Nu blandar du vilt. Högtalarens undre gränsfrekvens sätts av elementets samverkan med luftfjädern i lådan, och den resonans som uppstår mellan massan i elementet och luftfjädern. Eventuella stående vågor i själva lådan är något helt annat, är mer likt stående vågor i rum och har inte med högtalarens undre gränsfrekvens att göra. Lika lite som en stående våg i ett rum avgör hur låga frekvenser som kan spelas i rummet.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-09 00:50

gopnik skrev:
Perfector skrev:Du kortsluter ju våglängden vid den frekvens som rummet kan forma.

Detta får du omformulera. Vad menar betyder meningen och vad tänker du att det får för konsekvenser i praktiken?
Perfector skrev:Du kan även ha ett rum (låda) där resonansen i lådan ligger där du vill ha högtalarens lägsta frekvens

Nu blandar du vilt. Högtalarens undre gränsfrekvens sätts av elementets samverkan med luftfjädern i lådan, och den resonans som uppstår mellan massan i elementet och luftfjädern. Eventuella stående vågor i själva lådan är något helt annat, är mer likt stående vågor i rum och har inte med högtalarens undre gränsfrekvens att göra. Lika lite som en stående våg i ett rum avgör hur låga frekvenser som kan spelas i rummet.

1.
Om du får kortslutning vid 30 Hz via rummet våglängd så kommer det inte att bli bättre än så.
På samma sätt som du kan kortsluta signalen med ett beräknat låddjup och slippa krångliga filter.
Philips räknade på mer än en kvarts men mindre än en halv våglängd i låddjup vid delningen.
Då kortsluter signalen och du får en delning som är brantare än ett 6dB filter normalt skulle ge.
Resonansen i lådan gör samma som våglängdsberäkningen, i alla fall gjorde den det när jag höll på och byggde, vilket kräver hyfsat stora lådor för att återge bas ned emot 20 Hz.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-06-09 00:59

Perfector skrev:Om du får kortslutning vid 30 Hz via rummet våglängd så kommer det inte att bli bättre än så.

Det är trams. Lite efterklangsdippar och förstärkningar här och var blir det, men det går utmärkt att spela 20hz i ett sådant rum. Eller till och med 0hz.
Perfector skrev:På samma sätt som du kan kortsluta signalen med ett beräknat låddjup och slippa krångliga filter.

För varje sådan utsläckning får man en motsvarande förstärkning på annat ställe. Därför dämpar man bort dem. Det har fortfarande inget med undre gränsfrekvens att göra.
Perfector skrev:Resonansen i lådan gör samma som våglängdsberäkningen, i alla fall gjorde den det när jag höll på och byggde, vilket kräver hyfsat stora lådor för att återge bas ned emot 20 Hz.

Våglängd har inget med den saken att göra.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-09 01:02

gopnik skrev:
Perfector skrev:Om du får kortslutning vid 30 Hz via rummet våglängd så kommer det inte att bli bättre än så.

Det är trams. Lite efterklangsdippar och förstärkningar här och var blir det, men det går utmärkt att spela 20hz i ett sådant rum. Eller till och med 0hz.
Perfector skrev:På samma sätt som du kan kortsluta signalen med ett beräknat låddjup och slippa krångliga filter.

För varje sådan utsläckning får man en motsvarande förstärkning på annat ställe. Därför dämpar man bort dem. Det har fortfarande inget med undre gränsfrekvens att göra.
Perfector skrev:Resonansen i lådan gör samma som våglängdsberäkningen, i alla fall gjorde den det när jag höll på och byggde, vilket kräver hyfsat stora lådor för att återge bas ned emot 20 Hz.

Våglängd har inget med den saken att göra.

Kolla listan med frekvens mot våglängd.
Visst har den med saken att göra.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-06-09 01:06

Perfector skrev:Kolla listan med frekvens mot våglängd.

Det finns ingenting i den listan som stöder de slutsatser du drar. Det är där det brister. Dina slutsatser och tolkningar. Igen.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-09 01:11

gopnik skrev:
Perfector skrev:Kolla listan med frekvens mot våglängd.

Det finns ingenting i den listan som stöder de slutsatser du drar. Det är där det brister. Dina slutsatser och tolkningar. Igen.

Listan är från philips högtalarhandbok.
Är det fel på den får Philips stå för det, men för mig har den varit måttstock för lådbyggen.
Var och en får väl tolka den som dom vill.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-09 06:12

Perfector skrev:Listan är från philips högtalarhandbok.
Är det fel på den får Philips stå för det, men för mig har den varit måttstock för lådbyggen.
Var och en får väl tolka den som dom vill.

Det är ju bara en "lista" som visar förhållandet mellan frekvens och våglängd. Den behöver inte tolkas. Frågan är vad Philips avsåg med att ha med den i handboken?
Våglängden avgör inte, som gopnik försökt förklara, hur låg frekvens som kan återges i ett rum. Här ett exempel som visar att mina nya subbar uppenbarligen spelar långt under 20Hz (mätaren kan bara visa ner till 20Hz) i ett vanligt vardagsrum. Lådan är på 30 liter och har ingen DSP i signalvägen:

Bild

Tänk dig också hur det skulle låta med hörlurar om det krävdes stora rum för att återge låga frekvenser...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-09 06:43

Helmut skrev:Är det inte så att man inte får ha en bashögtalare i ett rum för att få bra ljud. I min ungdom byggde jag flera bashorn och tyckte att mellanregister och diskanten hade en förmåga att försvinna vid kraftig bas. Enligt min teori påverkar kraftig bas i ett rum lufttrycket i rummet vilket i sin tur påverkar hur ljudet tar sig fram från högtalaren till lyssnaren. Någon som har en teori hur mellanregistret och diskanten påverkas om ljudvågorna skall ta sig genom ett rum med massa reflexer i väggar och golv om man spelar toner mellan 30 och 100 hz från ett horn subb. När jag jobbade som biografmaskinist var det en tekniker som påstod att salongen måste vara minst 20 meter lång för att basen skulle klinga ut. En liten salong och kraftig lågbas resulterar bara i massor med resonanser som förstör ljudet. I min gub-pub som jag använder som biograf har jag märkt att om jag ställer subben i rummet bredvid och öppnar dörren så får jag en mycket trevligare lågbas
Var ute och åkte båt för någon vecka sedan och märkte att när båten gjorde ca 25 knop och någon öppnade dörren till akterdäck så det blev undertryck i salongen ändrades karaktären på ljudet kraftigt.

Ljudvågorna från basen påverkar nog inte ljudvågorna från mellanregister och diskant, om saker vibrerar borde reflexerna moduleras dock. Jag gissar att om basen förstör för sig själv och andra beror det på att det bildas resonanta moder som helt enkelt överröstar och dränker alltihop. Det kan inträffa i rum... men det går bevisligen att få ordning på basen med lite tur och / eller kunskap!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-09 09:09

Perfector, har du tänkt på att det går fint att spela 20Hz i hörlurar?

Edit: oj, det hade kalej redan påpekat, det såg jag inte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-09 09:17

PerStromgren skrev:Perfector, har du tänkt på att det går fint att spela 20Hz i hörlurar?

Edit: oj, det hade kalej redan påpekat, det såg jag inte.

Jodå, men de flesta lurar som nu finns är halv eller helöppna lurar som då använder omkringliggande luftvolym (rummet) och då blir det ju en enorm volym av luft att spela i.
Om man ta 8" i 25 liter och en i 40 liter så blir det mer lagbas i 40 liter .
Det anser jag vara ett bevis på att volymen i högtalaren är avgörande för återgivningen.
Sedan har jag lärt mig att man kan få stående vågor i ett rum som begränsar basåtergivningen.
Jag tolkar det som att längden på rummet påverkar frekvensgången.
Men jag har nog uttryckt mig lite avigt igen, som vanligt.
Jag gillar stora högtalare som kan ta magstöd i lådans inre volym.
:-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-09 09:27

Jag ger mig inte riktigt än, perfector! :)

1. Du kan spela 20 Hz även i helt slutna hörlurar, det har jag provat.
2. Prova att gå in i garderoben, stäng dörren och spela i dina halvöppna. Det går fint, det också!

Visst påverkar rummet, men det är inte fullt så enkelt som att basen ska "få plats".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-09 09:32

PerStromgren skrev:Jag ger mig inte riktigt än, perfector! :)

1. Du kan spela 20 Hz även i helt slutna hörlurar, det har jag provat.
2. Prova att gå in i garderoben, stäng dörren och spela i dina halvöppna. Det går fint, det också!

Visst påverkar rummet, men det är inte fullt så enkelt som att basen ska "få plats".

på 1 svarar jag att du har då rätt .
På 2 svarar jag att membranaren på en par lurar gör att garderoben blir enorm jämfört med 12" i 100 liter i ett vardagsrum.
Man kan nog spela lite var som helst, men jag har provat element i olika volym och rum och får fram att en större låda i ett bättre rum (35 kvm eller större) ger en bättre upplevelse än ett studentrum på 20kvm.
Men jag kan ju ha fel på öronen och idealen här åxå :-)
Edit:
Sen är det avståndet till öronen från luren som gör att det blir skillnad mot en kon i ett rum med flera meter till lyssnaren.
Då kan ju ljudet spridas ut, men i en lur går ju allt ljud direkt till örat, så visst kan man spela 20 hz i en lur med små membran.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-06-09 11:51

Basen får plats, det blir dessutom en höjning med teoretiskt 12 dB/oktav under rummets lägsta resonans.

"At frequencies below the lowest room resonance the sound pressure will increase at a rate of 12 dB/oct for a closed box speaker that is flat under anechoic conditions, assuming that the room is completely closed and its surfaces are rigid. This case has some significance for the interior of automobiles."

Det är ju en hjälp för de som vill ha återgivning av infrabas.

Här kan du räkna själv: http://www.linkwitzlab.com/images/graph ... re-spl.gif

Det har också funnits en del räknare på Internet som simulerar vilken påverkan rummets ytor ger jämfört med mätningar i ljuddött rum. Det blir ganska avsevärda baslyft vilket man använda till sin fördel. Det görs t.ex. i fall som Ino piP och Carlsson-högtalarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-06-09 12:18

RogerGustavsson skrev:Basen får plats, det blir dessutom en höjning med teoretiskt 12 dB/oktav under rummets lägsta resonans.

"At frequencies below the lowest room resonance the sound pressure will increase at a rate of 12 dB/oct for a closed box speaker that is flat under anechoic conditions, assuming that the room is completely closed and its surfaces are rigid. This case has some significance for the interior of automobiles."

Det har också funnits en del räknare på Internet som simulerar vilken påverkan rummets ytor ger jämfört med mätningar i ljuddött rum. Det blir ganska avsevärda baslyft vilket man använda till sin fördel. Det görs t.ex. i fall som Ino piP och Carlsson-högtalarna.

Det finns fler som väger in det i konstruktionen. :) Dessutom behöver inte högtalaren ha rak frekvensgång i frifält. Faller högtalaren med 12 dB/oktav från samma frekvens som rummet höjer så får kombinationen rum-högtalare rak tonkurva mot infrabasområdet.

@ Perfector: Då det gäller hörlurar är det inte så att öppna hörlurar skulle ha mer lägre bas än slutna. Det är precis tvärtom. I den öppna hörluren kortsluts basen på samma sätt som hos en dipol. Sedan kan man sluta olika tätt runt örat och framsidan på membranet så att luren blir en slags halvöppen/halvsluten variant. Man inför en reglerad förlust av bas så att det blir mindre än 12 dB per oktav höjning i basen. Många slutna lurar har faktiskt ett sådant arrangemang i luren bredvid membranet. Det blir då en kritisk avstämning konstruktören kan göra för att uppnå önskat resultat. Stämmer man av basen i luren med helt tät hörlur så ökar basen om jag inte missminner mig. Kidsen gillar ofta mycket bas och moderna lurar har ofta en medveten höjning i basen. Tippar att det blir för mycket av det goda för den som spelar mes mässjazz och klassiskt men även röster kan bli för färgade.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-06-09 12:38

Peter, glömde förstås Bremen. Alla som är konstruerade för väggnära placering. Det gjordes rätt tidigt av t.ex. Acoustic Research där instruktionen om placeringen förordade mot vägg men i övrigt en bit ifrån andra begränsningsytor.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-09 13:31

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Basen får plats, det blir dessutom en höjning med teoretiskt 12 dB/oktav under rummets lägsta resonans.

Det finns fler som väger in det i konstruktionen. :) Dessutom behöver inte högtalaren ha rak frekvensgång i frifält. Faller högtalaren med 12 dB/oktav från samma frekvens som rummet höjer så får kombinationen rum-högtalare rak tonkurva mot infrabasområdet.

@ Perfector: Då det gäller hörlurar är det inte så att öppna hörlurar skulle ha mer lägre bas än slutna. Det är precis tvärtom. I den öppna hörluren kortsluts basen på samma sätt som hos en dipol. Sedan kan man sluta olika tätt runt örat och framsidan på membranet så att luren blir en slags halvöppen/halvsluten variant. Man inför en reglerad förlust av bas så att det blir mindre än 12 dB per oktav höjning i basen. Många slutna lurar har faktiskt ett sådant arrangemang i luren bredvid membranet. Det blir då en kritisk avstämning konstruktören kan göra för att uppnå önskat resultat. Stämmer man av basen i luren med helt tät hörlur så ökar basen om jag inte missminner mig. Kidsen gillar ofta mycket bas och moderna lurar har ofta en medveten höjning i basen. Tippar att det blir för mycket av det goda för den som spelar mes mässjazz och klassiskt men även röster kan bli för färgade.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag tycker det ser ut som om det här med hur rummet beter sig vid låga frekvenser har missförståtts mycket.

Det finns ingen specifik brytfrekvens för när ett rum börjar lyfta med 12 dB per oktav, även om man känner rummets mått.

- - -

Det stämmer inte att det sker varken "under lägsta basresonansen" eller under en specifik frekvens som kan räknas ut på annat sätt. Mekanismen är komplex och i bästa fall kan man räkna ut var knäpunkten hamnar på en PLATS i ett rum, men aldrig generellt för rummet. Och i verkligheten är rum heller inte oeftergivliga och täta rätblock, så det är MYCKET mera komplext än ni försöker göra gällande med sådana där gravt felaktiga tumregler.

Om man bortser ifrån bilkarosser är det dessutom en effekt som inte har nämnvärd inverkan i det man brukar kalla audioområdet, alltså 20 - 20 000 Hz. Det finns dock andra bashöjande mekanismer som oftast har stor inverkan en bra bit upp i audioområdet. Och det är lätt att förväxla dem med kavitetseffekten (den med 12 dB/oktav).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-06-09 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-09 13:50

Det är fantastiskt hur vilken massa olika sorters fel man kan ha om ljud.

Blir det mer eller mindre bas i en bilkupé när man öppnar dörren? Blir det bas i en sluten bilkupé? Blir det bas när man har in-ear-lurar? Blir det ens mellanregister?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-09 14:22

Ja, det tråden kanske är allra bäst på, är att sammanställa alla saker som folk har vrångföreställningar om. :)

Ett första steg för den som vill lära sig är att slänga alla tumregler - att olära sig allt som är förenklingar och fel (alla "kunskaper" som bygger på utantillärande istället för en riktig förståelse för de fysikaliska lagar som styr vad som händer).

När man har olärt sig alla dessa förbenade tumregler så vet man ingenting, det vill säga man vet mera än innan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-06-09 15:36

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Jag tycker det ser ut som om det här med hur rummet beter sig vid låga frekvenser har missförståtts mycket.

Det finns ingen specifik brytfrekvens för när ett rum börjar lyfta med 12 dB per oktav, även om man känner rummets mått.

- - -

Det stämmer inte att det sker varken "under lägsta basresonansen" eller under en specifik frekvens som kan räknas ut på annat sätt. Mekanismen är komplex och i bästa fall kan man räkna ut var knäpunkten hamnar på en PLATS i ett rum, men aldrig generellt för rummet. Och i verkligheten är rum heller inte oeftergivliga och täta rätblock, så det är MYCKET mera komplext än ni försöker göra gällande med sådana där gravt felaktiga tumregler.

Om man bortser ifrån bilkarosser är det dessutom en effekt som inte har nämnvärd inverkan i det man brukar kalla audioområdet, alltså 20 - 20 000 Hz. Det finns dock andra bashöjande mekanismer som oftast har stor inverkan en bra bit upp i audioområdet. Och det är lätt att förväxla dem med kavitetseffekten (den med 12 dB/oktav).

Vh, iö

Är ditt inlägg tänkt till mig? Jag har inte pratat om specifik brytfrekvens för när ett rum börjar lyfta med 12 dB per oktav, även om man känner rummets mått. Att jag nämner 12 dB/oktav är för att Linkwitz i Rogers citat har assumptions gällande att "the room is completely closed and its surfaces are rigid".

De basmoduler med slutna 600 liters lådor jag gjorde med dubbla 15" TC-Sounds per kanal där ena elementet var vid golv och det andra vid tak fungerade alldeles utmärkt ner till infra i mitt rum :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-09 16:02

Mitt inlägg var inte riktat till någon som skriver i tråden utan riktat till alla som läser tråden, så de inte skall tro fel (eller tro något förenklat) om hur dessa saker fungerar.

Det jag skrev gäller alla de tokigheter som skrivits i tråden, inte bara det som skrivits om kavitetseffekten. Men även det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-09 23:48

IngOehman skrev:Det finns ingen specifik brytfrekvens för när ett rum börjar lyfta med 12 dB per oktav, även om man känner rummets mått.

Ok...? Utveckla gärna. Är det just brytningen du syftar på eller är det att rum flexar med väggarna eller att de läcker?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-06-10 19:14

Igår var jag och såg kungliga filharmonikerna framföra "The horror", musik från olika skräckfilmer. Då körde de ett stycke från The Shining, där första 45-60 sekunderna, är så svagt att det knappast hörs i publiken. Det är en långsam stegring till senare utbrott (musiken är ifrån/inspirerad från denna scenen https://youtu.be/jeOevu4zC5o)
Det blir ju helt bisarrt att tänka sig lyssna på detta hemma och höja basmullret som är i början. Helt poängen med musikstycket går ju om intet med sådan retorik.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-10 23:20

Retorik?

Vad menar du med ordet? Misstänker att jag missat något som någon skrivit tidigare i tråden, men att höja basmuller är ju inte en retorisk åtgärd. Vad är det jag missat?

Svante skrev:
IngOehman skrev:Det finns ingen specifik brytfrekvens för när ett rum börjar lyfta med 12 dB per oktav, även om man känner rummets mått.

Ok...? Utveckla gärna. Är det just brytningen du syftar på eller är det att rum flexar med väggarna eller att de läcker?

Nej, det vill säga inte bara.

Den viktigaste faktorn är att folk inte verkar förstå att man, när man entrar registret där "nivån stiger med 12 dB/oktav" (vilket även är ett påstående som kan ifrågasättas - det beror ju på hur man anser att insignalen ser ut), även entrar registret där rummet blir tryckhomogent!

Då du ställer frågan blir jag ju nyfiken på om det är något du inte heller tänkt på? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-10 23:37

IngOehman skrev:
Svante skrev:

Nej, det vill säga inte bara.

Den viktigaste faktorn är att folk inte verkar förstå att man, när man entrar registret där "nivån stiger med 12 dB/oktav" (vilket även är ett påstående som kan ifrågasättas - det beror ju på hur man anser att insignalen ser ut), även entrar registret där rummet blir tryckhomogent!

Då du ställer frågan blir jag ju nyfiken på om det är något du inte heller tänkt på? :o

Vh, iö

Hmm, nu får du prata ur skägget.
1: Om man har en källa som är rak i frirymd och den ställs i en styv, tät kavitet, menar du att det inte blir en tonkurvelutning på -12 dB/oktav under en viss frekvens?
2: Är det området över den frekvensen som du menar är problematisk (för resonemanget), eftersom tonkurvan där blir lägesberoende och därför svårligen kan ses som lutande med 0 dB/oktav?
3: Eller är det den frekvensberoende rumsabsorptionen du menar som gör att tonkurvan inte lutar med 0 dB/oktav vid högre frekvenser?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-11 00:00

Inget av detta.

Svaret finns i mitt förra inlägg. När våglängden blir mycket stor i förhållande till rumsmåtten så blir det tryckhomogent. Det skrev jag ju.

Konsekvensen av det vet jag att du kan räkna ut själv, men okej då, jag kan ställa en ledande fråga:

Om du står i ett rum enligt din beskrivning punkt 1, vi kan säga att rummet är 5,4 x 7,6 meter (2,8 m i takhöjd) och att frekvensen som spelas är 2,4 Hz, och du mäter upp säg 90 dB en meter från högtalaren. Vilket ljudtryck mäter du upp om du flyttar ljudtrycksmätaren så den är någonstans i rummet så den hamnar 6,32 meter från högtalaren? (Hoppas alla noterar att jag inte skriver mera om vart mikrofonen flyttas.)

Och vad blir konsekvensen av det? Ja jeflar ja. Tänkte inte på det? ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Du får säga till om du vill att jag skall tala ännu mera ur skägget.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-11 00:16

IngOehman skrev:Inget av detta.

Svaret finns i mitt förra inlägg. När våglängden blir mycket stor i förhållande till rumsmåtten så blir det tryckhomogent. Det skrev jag ju.

Konsekvensen av det vet jag att du kan räkna ut själv, men okej då, jag kan ställa en ledande fråga:

Om du står i ett rum enligt din beskrivning punkt 1, vi kan säga att rummet är 5,4 x 7,6 meter (2,8 m i takhöjd) och att frekvensen som spelas är 2,4 Hz, och du mäter upp säg 90 dB en meter från högtalaren. Vilket ljudtryck mäter du upp om du flyttar ljudtrycksmätaren så den är någonstans i rummet så den hamnar 6,32 meter från högtalaren? (Hoppas alla noterar att jag inte skriver mera om vart mikrofonen flyttas.)

Och vad blir konsekvensen av det? Ja jeflar ja. Tänkte inte på det? ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Du får säga till om du vill att jag skall tala ännu mera ur skägget.

Ja, det vore ju bra om du berättade i stället för att fråga. Alltså, det blir samma ljudtryck på olika avstånd. Och? Det är fortfarande så att under en given frekvens lutar tonkurvan med -12 dB/oktav, eller hur?

Är det att brytfrekvensen beror av avståndet som du far efter?

Det står ju inte i konflikt med att det blir en lutning på -12 dB/oktav under någon viss frekvens. Jag kan tex välja 1 Hz för rummet du valde. Under 1 Hz lutar tonkurvan med -12 dB/oktav, är det fel?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-11 00:27

Ehh... Menar du att jag skrivit något om lutningen? Jag utgick ifrån att det var det inlägg du citerade som du frågade om:

Svante skrev:

Ok...? Utveckla gärna...

Jag tycker jag har utvecklat.

Om du har några obesvarade frågor så kan jag försöka svara på dessa. Men när jag skriver att det inte finns någon specifik (=entydig) brytfrekvens så är det det jag menar. Man brukar inte behöva tolka det jag skriver. Jag skriver det jag menar.

Konsekvensen av fysiken är att man inte kan dimensionera ett infra-högtalarsystem för några specifika rumsmått, man behöver ha en eq som kan ta hand om olikheter mellan olika faktiska uppställningar - att känna rummets egenskaper räcker inte.

Skrev en artikel om dessa saker för några decennier sedan, som var baserad delvis på en studie jag gjorde på 80-talet. Där går jag igenom båda örats beteende i LF-registret, hur rummets nära ytor påverkas (vilket de gör även en bra bit upp i basregistret) och kavitetseffekten. Tror det mesta man kan tänkas vilja veta on denssa saker står där.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum