Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:Bara döda fiskar flyter med strömmen...
patrikf skrev:Hej igen!
Brumel, personkult är inte vad jag associerar till. Feghet är det inte heller. Kanske skulle jag själv ha kunnat skriva något liknande om jag vore på det humöret. Ber om ursäkt om du känner dig negativt utpekad av mig.
Som ämnet antyder finns det olyckligtvis fördomar om detta forum. Jag är också övertygad om att människor som därför inte "sympatiserar" med detta forum läser här ibland, som fan läser bibeln. Jag vill inte att dessa ska få vatten på sin kvarn, utan delta i diskussionerna här. Jag tycker att det är mer värt att vidga horisonter hos andra och mig själv än att bekräfta hur rätt "vi " är inför varandra.
Nehe, men du pratar om att "Öhmans ande vilar över mitt inlägg",
att det är "trist" och "enfaldigt", och att jag är en del i en "svans"
patrikf skrev:Hej Brumel!
Du skrev att du uppfattade att jag menade att du var delaktig i en personkult. Jag svarade att det inte var så jag menade.
Vet inte hur jag ska göra det mindre vagt, men vill gärna att du ska förstå vad jag menar! Återkom om det fortfarande är oklart så ska jag anstränga mig!
Hotspur skrev:Nehe, men du pratar om att "Öhmans ande vilar över mitt inlägg",
att det är "trist" och "enfaldigt", och att jag är en del i en "svans"
Utan att veta något om just detta specifika fall (orkar inte läsa allt strunt) kan jag i alla fall konstatera att det är med 80 % sannolikhet troligt att patrikf har rätt...
Bravo skrev::( Felet med hififolket är väl att det finns för många kotterier som alla har RÄTT.
Att saker och ting kan betraktas från flera olika synpunkter föresvävar alltför få.
Bravo skrev:8O Låter som ett svårt fall av auktoritetsberoende "mattepatte" och precis motsatsen av vad jag skrev.
Problemet är just att någon bestämmer vad som är objektivt och då blir detta rådande, andra åsikter trängs undan.
Verkligheten kan fasktiskt betraktas från flera håll, även inom hifi.
Då förstår man inte innebörden
gentemot de som besitter osedvanlig kompetens
Att bli personligt förolämpad av vetenskapligt resonemang tycks vara en akilleshäl för somliga.
Inom hifi tycks finnas ett utpräglat rätt/fel tänkande som leder tankarna till forna tiders enpartistater. Inget grått, bara svart eller vitt.
För mig tycks det mesta vara grått dock.
Resultatet blir läger och skolor med en skara nyomvända proselyter som förfäktar SANNINGEN till motståndarens sista blodsdroppe.
Med tanke på musikåtergivningens relativa betydelse bland världsproblemen, där man i det sista fallen ofta kan tänka sig vara öppen för andra idéer än sina egna, så förefaller inställningen inom hifi tämligen bekymmersam för det som egentligen är ett obetydligt tidsfördriv.
Ja det förvånar mig inte, för man ett "vetenskapligt resonemang" så att det uppfattas som ett personligt påhopp är det kanske dags för en kurs i retorik, eller så är argumentationstekniken medveten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster