Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:Hur låter det då? Allt är en smaksak men jag hade boostat lite under 30Hz
pontareee skrev:IngOehman skrev:PS. Det skulle kunna vara intressant att se 0 graders- och 180 gradersmätning även med portarna till piPs pluggade.
Då har jag mätt med media-pcn och pluggat piPs. (Notera att jag separerat kurvorna för en tydligare avläsning, det är uppmätt med samma ljudtryck på båda kurvorna).
pontareee skrev:Har även testat med att öppna och stänga en port på subwoofern och dessa olika eq inställningar bak med obetydlig skillnad i mätningarna.
Får nog ta till eq för pucken vid 40hz.
philipbtz skrev:Så nu ser det bättre ut tycker jag. Låter det bättre?
IngOehman skrev:pontareee skrev:IngOehman skrev:PS. Det skulle kunna vara intressant att se 0 graders- och 180 gradersmätning även med portarna till piPs pluggade.
Då har jag mätt med media-pcn och pluggat piPs. (Notera att jag separerat kurvorna för en tydligare avläsning, det är uppmätt med samma ljudtryck på båda kurvorna).
[ Bild ]pontareee skrev:Har även testat med att öppna och stänga en port på subwoofern och dessa olika eq inställningar bak med obetydlig skillnad i mätningarna.
Får nog ta till eq för pucken vid 40hz.
Du missförstår mig.
Det vore intressant att se en mätning med samma inställningar som förut (samma antal dB på Y-axeln) med pluggad port på piP.
Både skalbytet och separeringen av kurvorna gör mätningen helt meningslös. Poängen var ju att se hur de summerar i 0 och 180 grader. Det är mycket svårt att se på de där kurvorna.
Exakt samma inställning, på allting, som förra mätningen där 0 och 180 grader jämfördes är bra. Enda skillnaden mot flrut skall vara de pluggade portarna på piP.
Vh, iö
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Så nu ser det bättre ut tycker jag. Låter det bättre?
Allt ser bra ut med 160dB på Y-axeln.
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Så nu ser det bättre ut tycker jag. Låter det bättre?
Allt ser bra ut med 160dB på Y-axeln.
Det var ju den senaste kurvan jag menade
IngOehman skrev:Är fortfarande för rymlad ser tre kurvor och inte två.
Ville se exakt samma mätning som tidigare, alltså hur systemen summerar i 0 respektive 180 grader, när piP är pluggade.
Men om jag vågar gissa att den orangea kurvan är piP pluggad och 0 grader fas, så ser det ut som om den summerar snyggast. Men som sagt - det finns flera kurvor på pappret än jag beställt!
Vh, iö
darkg skrev:IngOehman skrev:Är fortfarande för rymlad ser tre kurvor och inte två.
Ville se exakt samma mätning som tidigare, alltså hur systemen summerar i 0 respektive 180 grader, när piP är pluggade.
Men om jag vågar gissa att den orangea kurvan är piP pluggad och 0 grader fas, så ser det ut som om den summerar snyggast. Men som sagt - det finns flera kurvor på pappret än jag beställt!
Vh, iö
Du menar den som är märkt "pips plug + bas 0 deg"?
AndreasArvidsson skrev:Jag vill bara lyfta en varningens finger för att EQa så hårt som du gjort. Jag personligen tycker att det blir anemiskt och platt om man tar bort alla toppar i basområdet helt.
BellsnWhistles skrev:Andreas skrev en intressant sak:AndreasArvidsson skrev:Jag vill bara lyfta en varningens finger för att EQa så hårt som du gjort. Jag personligen tycker att det blir anemiskt och platt om man tar bort alla toppar i basområdet helt.
Detta är min erfarenhet också efter att under rätt lång tid använt DSPeaker Dual core http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml.
Då den gjort sitt jobb och slätat ut alla toppar (i mitt rum blev det väldigt rakt från 120Hz och nedåt) så uppfattade jag basen som tunn och odynamisk, platt. Detta även efter att jag lekt med house curve m.fl och ibland lyft basen rejält (för) mycket. Kändes fortfarande "tråkig" och död, även om nivån var ok eller till och med för hög.
Någon annan som har liknande erfarenheter också?
Belker skrev:Ja, det blir dåligt!
BellsnWhistles skrev:Belker skrev:Ja, det blir dåligt!
Fast varför?
Är det för att öronen förväntar sig ett visst sound i rummet som sedan inte stämmer då man elektriskt eq:ar bort vissa karaktärsdrag?
Och varför har inte det skrivits mer om detta tidigare (eller har det?), jag tycker de flesta verkar vara överens om att det är ok och till och med rekommenderat att ta bort rumsresonanser med eq om man inte kan lösa det på annat sätt.
RogerGustavsson skrev:Jag hade heller inte gjort så stora ingrepp. Det kan räcka att reducera en del markanta toppar, de måste kanske inte bort helt. Ett undantag är om topparna finns i högtalarna och inte i kombinationen högtalare och rum. Man vistas ju i rummet och en del av vad rummet gör sorterar öronen bort, åtminstone så länge det är ett anständigt bra lyssningsrum.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster