IngOehman skrev:Ja, men det finns en viktig sak i min text som jag tror du tolkar, vilket därför blir fel. Nämligen att jag skulle ha delat upp reflekterade ljud bara med hänsyn till anländandetid. Så är det verkligen INTE. Det är om något så att tiden i många fall är av underordnad betydelse, men det beror på, och det beror på mycket.
Och detta är en av de saker som ofta kommer bort när folk uttalar sig om "hur det skall mäta". Saken är ju den att i de flesta fall så finns inget entydigt svar på den frågan, eftersom det som behöver vara under kontroll för att det skall blir bra, inte kan mätas av en mätmikrofon.
- - -
Vi som lyssnare, med huvud, två öron och dessutom avancerad form på ytteröronen, hör massor av betydelsefulla skillnader som mätmikrofonen med sin icke existerande riktnkngsdetektionsförmåga, missar helt och hållet. Det gör att reflexioner som på mätpappret skapar interferenser som ser illa ut, kan vars allt från väldigt destruktiva till tämligen harmlösa.
Olika rumspåverkanseffekter som ser likadana eller snarlika ut från mätmikrofonens perspektiv, ger i många fall väsensskilda upplevelser när man lyssnar.
- - -
Det betyder INTE att man inte skall mäta eller att det är tämligen meningslöst att göra det. Det betyder bara att det inte räcker ens på långa vägar. Och att den som mäter behöver kunna väldigt mycket mera än några tumregler för hur kurvan "skall se ut". Oftast kan personen inte det. I många fall vet dock personen detta, och känner en förnuftig tolknkngsosäkerhet och vill lära sig mera. Men långt ifrån alltid.
Att göra en noggrann analys med andra medel på den miljö man mäter INNAN man mäter, eller i varje fall innan man tolkar mätningen, är därför viktigt. Det är därför en mätning är så meningslös att titta på om man inte samtidigt är i mätrummet och kan göra en noggrann metrisk kartläggning av rummet för att kunna räkna ut börvärden för tonkurvorna som går att mäta i rummet.
Att tro att en tonkurva säger något om t ex ljudbilden är att bedra sig illa. Att titta på ett fotografi från rummet säger som regel 100 gånger mera, men ändå alldeles på tok för lite. Man behöver vara på plats för att kartlägga förutsättningar och hitta bästa lösningen. För vissa aspekter av optimeringen är mätningar meningsfulla, men de viktigaste aspekterna av återgivningen ges få ledtrådar till från en mätkurva från lyssningsplats. Om något ser väldigt fel ut så kan man ofta sluta sig till att det är väldigt fel, och varför. Men ingen mätkurva kan bevisa att återgivningen i rummet är god.
Övertron på mätningar därvidlag är dessvärre extremt hög.
Vh, iö
Nej, då tolkar du mig fel. Jag vet mycket väl att reflexioner som skapar destruktiva interferenser som ser illa ut på mätpappret kan vara allt från väldigt hörbara till att vara nästintill harmlösa vid lyssning. Det är inte tidsdifferensen mellan direktljud och reflekterat ljud som är det intressanta utan det är infallsvinkeln till lyssnarens huvud. Jag har även skrivit i inlägg i andra trådar för flera år sedan att det som finns som hörselsignaler på respektive trumhinna inte är det man hör om man definierar det man hör såsom det ljud som man är medveten om. Men i den process som i det centrala nervsystemet och hjärna ger upphov till upplevd ljudbild så sker kodning av de inputs (hörselsignaler) som når respektive trumhinna så att ett och endast ett ljud uppfattas från 2 hörselsignaler d v s från våra 2 respektive öron/trumhinnor. I denna kodningsprocess kan hjärnan i sitt sorteringsarbete differentiera hörselsignalerna till trumhinnorna beroende på de akustiska ljudvågornas infallsvinkel i förhållande till huvudets mittpunkt. Om det är så att vi hör interferens så betyder det att hjärnan inte kunnat göra sorteringsarbetet korrekt, vilket inte hjärnan har möjlighet till om första reflexen kommer från samma vinkel som direktljudet. Första reflexen är synonymt med det man kallar tidig reflex inom akustiken, men inte så inom psykoakustiken för där är det skillnaden i infallsvinkel som gäller enligt definitionen, åtminstone i Jens Blauerts bok och det anser jag vara helt korrekt. Dessutom finns det fler processer som verkar parallellt och som medelvärdesbildar vid interferens.
Med vänlig hälsning
Peter