Skruva-fast-bakstycke-tips

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

hammarn_2

Skruva-fast-bakstycke-tips

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-17 01:16

Hej, jag håller ju på och snickrar ihop Dan Norman och Cortados FUKDIST och har kommit så långt nu att bara en bit per låda är kvar att montera (typ). Bakstycket ska skruvas dit utan lim för enkel öppning och åtkomst till innanmätet, det har jag bestämt mig för och så kommer det bli, frågan är hur.

Bild

Först tänkte jag helt enkelt göra enligt skiss till höger i bilden. Två farhågor har dock seglat upp. Läckagerisk och att skruva i "ändträt" på plywooden. Nu lutar jag nog lite mer åt alternativet till vänster (det svarta är hifikits tätningslist). Problemet med det är att jag måste tillverka 16 små trianglar med rätt så jäkla räta vinklar. Sedan ska/kan(?) de endast limmas fast. Jag vill absolut inte ha några synliga plugg eller skruv på sidorna. Jag vet att en bra limfog är ruggigt stark, men hela det här projektet har innefattat många tveksamma limningar.

Finns det ett vettigt tredje alternativ som jag inte har tänkt på?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Skruva-fast-bakstycke-tips

Inläggav darkg » 2017-06-17 04:36

Trianglar kan du såga från fyra skivor, hyllplan eller liknande som har exakta hörn. Trekantslist kanske också kan vara ett funkis alternativ, även om du då kommer in i ändträt. Kopplingsskruv kan övervägas oavsett.

Bild
Don’t just do something, sit there.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-17 12:18

Hade jag bara haft lämpliga skivor med juste hörn så... Men det var ett bra tips som jag inte tänkt på :) Vad skulle fördelen med kopplingsskruv jämfört med vanlig träskruv vara?

För att hålla ångan uppe så kör jag vidare på tätningslist-varianten och får hålla tummarna för att fogarna håller. Får vara lite försiktig och använda lagom moment och låta själva listen jobba. Skiter det sig får jag lösa det då.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-17 12:43

Varför inte använda en hel skiva som du sågar ur hål i istället för småbitar? Så kan du ha en sarg runtom om du önskar.
Egentligen skulle du då, kunna få bakstycket nedfällt, men då skulle ju lådan behövts byggas lite större och den är kanske redan byggd?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-17 12:58

Nattlorden skrev:Varför inte använda en hel skiva som du sågar ur hål i istället för småbitar? Så kan du ha en sarg runtom om du önskar.
Egentligen skulle du då, kunna få bakstycket nedfällt, men då skulle ju lådan behövts byggas lite större och den är kanske redan byggd?

Det hade varit smartare med en sarg. Nedfällt bakstycket hade varit snyggt men det skulle jag ha tänkt på innan. Tidskrävande men inte omöjligt att få till en bra passform. Och yes, det är redan byggt med sidor och stag flush i bakkant

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-06-17 15:03

hammarn_2 skrev:Vad skulle fördelen med kopplingsskruv jämfört med vanlig träskruv vara?
Kopplingsskruv har högre smalare gängprofil som ger bättre grepp i porösa material. Den är väl främst framtagen för spånskiva skulle jag tro.
Rätt förborrningsdiameter och frigående hål för den ogängade delen av skruven är livsviktigt för att skruven ska sitta bra utan att spjälka skivan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-17 16:50

paa skrev:
hammarn_2 skrev:Vad skulle fördelen med kopplingsskruv jämfört med vanlig träskruv vara?
Kopplingsskruv har högre smalare gängprofil som ger bättre grepp i porösa material. Den är väl främst framtagen för spånskiva skulle jag tro.
Rätt förborrningsdiameter och frigående hål för den ogängade delen av skruven är livsviktigt för att skruven ska sitta bra utan att spjälka skivan.

Ah, då är jag med. Tackar.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-06-18 09:10

Foten på mina högtalare sitter fast som högra alternativet. Skruvad direkt i ändträet på mdf:en. Det finns givetvis en risk att mdf:en spricker men det går att komma runt. Förborra först hålen. Sen förbereder du gängor i varje hål genom att sätta en tving om skivan vid precis vid hålet och dra i en skruv. Efter det kan du dra i skruvarna igen utan tving och utan risk att det spricker. Det funkar på mdf, plywood har jag inte provat. Testa på en provbit först! Jag har en remsa tätningslist innanför skruvhålen, blev tätt och bra.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-18 15:06

HenrikE skrev:Foten på mina högtalare sitter fast som högra alternativet. Skruvad direkt i ändträet på mdf:en. Det finns givetvis en risk att mdf:en spricker men det går att komma runt. Förborra först hålen. Sen förbereder du gängor i varje hål genom att sätta en tving om skivan vid precis vid hålet och dra i en skruv. Efter det kan du dra i skruvarna igen utan tving och utan risk att det spricker. Det funkar på mdf, plywood har jag inte provat. Testa på en provbit först! Jag har en remsa tätningslist innanför skruvhålen, blev tätt och bra.

Skruva i ändträ på MDF är ju ännu mera vågat, smart knep dock. Jag har faktiskt testat och det verkade funka ok, men sedan dess har jag börjat noja mer över att det inte blir tätt. Jag har bara 12 mm att jobba med och tätningslisten är 7 mm bred. ...det hade nog funkat tillräckligt bra. Jaja, krångla till saker, det är lite så jag jobbar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-18 20:09

Aha, 12 mm plywood, ne, det känns inte rätt att skruva i.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-06-18 21:49

darkg skrev:Aha, 12 mm plywood, ne, det känns inte rätt att skruva i.

Hmm nä 12mm är ju inte mycket. Jag har gjort så i 22 och 25mm mdf.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-06-18 23:23

Vinkeljärn, kanske Aluminium istället för för din lösning? Då som invändig sarg runt om.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-06-19 09:51

Skall du lyfta av baksidan mycket så kör på trekantslist, som redan föreslagits, bara att kapa upp med en gersåg :-)
Förborra, och slå i "islagsmutter" på baksidan av trekanten innan du limmar dit dem. Sätt såna där kopparpluggar som man följer med träpluggskit så att du kan märka hålen i bakstycket ordentligt. Borra upp bakstycket, montera med m6-bult eller vad som passar muttrarna. Täta med list, sen kan du montera på och av bakstycket några hundra gånger, minst...

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-19 18:51

Jag tuffade som sagt vidare på vänstra alternativet. När jag rycker och sliter i de limmade trianglarna så känns oron ganska obe-fog-ad ( :D ).

Bild

@gflar: Vinkeljärn, yes. Det kunde man ha epoxiat dit. Större vidhäftningsyta. Tillsammans med skruv och mutter hade det nog blivit rätt smutt också

@Bjorn_ Trekantslist föll lite på att jag helt sonika inte har/hade någon. Sen blev det nog rätt bra ändå med passformen. Förhoppningsvis/gissningsvis blir det inte så många av och på monteringar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-19 20:54

Lite kan du väl allt be-foga dem? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2017-07-13 23:29

Ett knep att förstärka gängorna i mdf är att dra i en skruv i det förborrade hålet, skruva ut den och försiktigt applicera lättflytande superlim/snabblim i mdf gängorna. Låt limmet härda ordentligt innan skruven skruvas fast.

Kanske fungerar det i plywood också?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-07-14 16:49

Då täpps ju hålet igen. Kan du förklara närmare?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2017-07-14 17:15

Jak kan i alla fall försöka....

Om skruvhålet är väldigt litet så fylls det lätt igen, detta pga av limmets ytspänning. Jämför med att försöka fukta insidan av ett sugrör med vatten resp. ett rör med tex diameter 10mm. Sugröret "blockeras/fylls" medans det grövre röret så kan man lyckas.

Jag utgår alltså från en skruv som har en kärna på kanske 3mm eller mer samt ytterligare 1-2mm för gängorna. Efter att man förborrat och fördragit med skruv så man tar ett väldigt lättflytande snabblim/superlim (inte gel varianterna) som man tillför försiktigt så att det rinner i gängorna. Exemplet med sugröret ovan får mig att tänka att om skruvhållet (genomgående) skulle fyllas igen kanske man kan ta ett sugrör och blåsa ut överskottet innan det härdat?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-14 23:07

Jag har nog aldrig provat själv, men jag tror på tipset med superlim. Om det råkar klistra en propp behöver man nog inte blåsa, det går säkert bra att peta lite med lämpligt pet-don. Tänk bara på att superlim inte stelnar så fort när det ligger öppet :-) annars sitter skruvarna plötsligt onödigt bra!

Återgå till DIY-forum