JM skrev:IngOehman skrev:Stereosystemfelen är de artefakter som uppstår på grund av skillnaden mellan att exponera lyssnare för det komplexa ljudfältet från t ex en orkester, och att exponera samma lyssnare för endast två ljud från två högtalare, som blandas i lyssningsrummet.
DS.
Du gör mig glad Ingvar - äntligen ett konkret svar som jag förstår.
Utifrån din erfarenhet kan du rangordna i fallande betydelse de faktorer som är viktigast att åtgärda för att undvika vad du kallar stereosystemfelen.
JM
JM, det handlar oftast inte om att undvika stereosystemfel utan snarast om att kompensera för dessa fel så gott man kan.
Att stereosystemet med dess inneboende struktur, som bygger på hjärnans processer att kunna fantomprojicera ljudobjekt, har brister har man känt till sedan patenten togs av Blumlein. I verkligheten då vi hör akustiska ljudkällor t.ex. röster eller akustiska musikinstrument eller folk som klappar händer så är dessa ljudkällor reella. Det är de akustiska ljudvågorna man hör såsom de alstrats från ljudkällorna. Man lokaliserar ljudkällans plats och hör dess karaktär. D v s man får svar på var och vad (var är ljudkällan, vad är det för ljudkälla med dess tonala karakteristik och riktningskarakteristik).
Man kan istället på konstlad väg via mikrofoner och högtalare skapa virtuella ljudkällor genom att med dessa högtalare återskapa de akustiska ljudvågorna i luften från de reella ljudkällorna som spelats in. Denna metod kallas Wave Field Synthesis WFS. Det blir då virtuella ljudkällor, istället för reella, man hör och ljuskällornas var och vad finns kodat för varje enskild högtalare i playback som skall återge sin del av den totala akustiska ljudvågen.
Sedan har vi det stereofoniska systemet med fantomprojicering av ljudkällor. Fantomprojiceringen sker inte akustiskt i luften utan det sker genom uppbyggande av ljudobjekt i hjärnan där ljudobjekten är de inspelade ljudkällorna. Således har vi 3 fundamentalt olika ljudkällor.
1. Reella ljudkällor. Det är akustiska ljudkällor t.ex. Röster eller akustiska musikinstrument men även elektrifierade instrument som är kopplade till en högtalare och som skapar de akustiska ljudvågor som man hör.
2. Virtuella ljudkällor. Det är akustiska virtuella ljudkällor man hör där dessa akustiska ljudvågor är återskapade att likna de akustiska ljudvågor som de reella ljudkällorna skulle ge inklusive de inspelade reflexerna men golvreflexen från högtalarna . D v s var och vad finns i de akustiska ljudvågorna som efterliknats.
3. Fantomprojicerade ljudkällor. De existerar inte som akustiska ljudkällor. De existerar som ljudobjekt skapade i hjärnan från de hörselsignaler som kommer till respektive öra. Det är inte de akustiska ljudvågor från de reella ljudkällorna som återskapats och ej heller de inspelade reflexerna.
Det är en stor diskrepens mellan reella ljudkällor och fantomprojicerade.
Beroende på inspelning och uppspelning och antal kanaler och antal högtalare och högtalarnas placering i rum och en massa andra parametrar till så kan man tillskriva stereosystemet olika fel. Vissa fel kanske till viss del kan elimineras andra kompenseras.
Mvh
Peter