Moderator: Redaktörer
UrSv skrev:Eller att pickupens utgångsimpedans skiljer sig väsentligt på vänster och höger.
Thomas_A skrev:Om den är närapå perfekt så är det i andra hand felaktigt nåltryck och antiskate som kan rubba nålens centrering och påverka kanalbalansen.
Harryup skrev:Tills problemet är löst så har jag svårt att tänka mig att nån inställning på skivspelaren ger en så stor avvikelse som mellan kl. 10 och kl.12 på volymkontrollen. Tror fortfarande på kablarna.
/Harryup
Fralle skrev:Jag använder mig av en monoskiva när jag felsöker, och det är ojämn balans mellan höger och vänster. Det finns ju en balanskontroll på förstärkaren och vrider jag den till tio i tolv ca så är problemet åtgärdat, men det känns ju som en tveksam lösning i längden.
Thomas_A skrev:Pickuper har ofta obalans pga oprecis symmetri i nålens/agetens centrering mellan spolarna. Om den är närapå perfekt så är det i andra hand felaktigt nåltryck och antiskate som kan rubba nålens centrering och påverka kanalbalansen. Azimuth påverkar minimalt kanalbalansen men ger distorsion som är olika mellan kanaler om den ej är inställd.
Om obalansen är pga nålens infästning kan man bara göra två saker. Byta ut nålen till en som är bättre eller använda balanskontroll på förstärkaren. Om det är spolarna som spökar måste hela pickupen bytas ut.
Conan skrev:....
3. Verkar det inte som att du kan få hjälp av butik/distributör/tillverkare så vette tusan. Köper du en ny nålenhet och det visar sig att problemet sitter i pickuphuset, så har du ju kastat pengar i sjön. Jag hade nog köpt en ny pickup i det läget. Köp en ny Rega Elys 2 vettja och reklamera den gamla pickupen som defekt med det nya kvittot och åberopa garantin!
Laila skrev:Harryup skrev:Tills problemet är löst så har jag svårt att tänka mig att nån inställning på skivspelaren ger en så stor avvikelse som mellan kl. 10 och kl.12 på volymkontrollen. Tror fortfarande på kablarna.
/Harryup
Tror att du läser/läste slarvigt Harry . . . typ.
Fralle skrev:Jag använder mig av en monoskiva när jag felsöker, och det är ojämn balans mellan höger och vänster. Det finns ju en balanskontroll på förstärkaren och vrider jag den till tio i tolv ca så är problemet åtgärdat, men det känns ju som en tveksam lösning i längden.
Laila skrev:Conan skrev:....
3. Verkar det inte som att du kan få hjälp av butik/distributör/tillverkare så vette tusan. Köper du en ny nålenhet och det visar sig att problemet sitter i pickuphuset, så har du ju kastat pengar i sjön. Jag hade nog köpt en ny pickup i det läget. Köp en ny Rega Elys 2 vettja och reklamera den gamla pickupen som defekt med det nya kvittot och åberopa garantin!
Vad jag vet så går det inte att(själv) byta nålenheten på Rega Elys puppar . . . typ.
F.ö. så torde välan Rega Elys pupparna vara något av det minst kostnadseffektiva som tillverkas i sin
prisklass idag. Enligt min helt subjektiva bedömning är kanske bäst att tillägga, å ja, jag har ägt en.
För ungefär samma pris kan du t.ex. köpa en Denon DL-110*(som "spelar skjortan" av Elys:en).
* Möjligen kan du då behöva ett mellanlägg under tonarmen för rätt höjd.
Harryup skrev:Laila skrev:Harryup skrev:Tills problemet är löst så har jag svårt att tänka mig att nån inställning på skivspelaren ger en så stor avvikelse som mellan kl. 10 och kl.12 på volymkontrollen. Tror fortfarande på kablarna.
/Harryup
Tror att du läser/läste slarvigt Harry . . . typ.
Förra gången någon sa att jag läste slarvig var då jag stakade mig på några av de utländska namnen i startlistan på 110m häck vid Rom OS då jag läste högt för min syster. Då var jag 4 år. Nä, skribenten menar enligt min tolkning kl. 10. 10 i tolv är ju extremt lite, skulle ju lika gärna vara 9 minuter i tolv eller elva minuter i tolv och tveksamt om den precisionen ens finns i avläsningen.
Rådet kvarstår innan det skall köpas nya saker. Mät tonarmskablarna eller koppla om dom.
Laila skrev:Nu är det såhär att just Rega 3-armen* som Fralle har, är känd för sin notoriska
inexakthet på/av antiskatinginställningen å att just ca 2/3 av inställt nåltryck
erfarenhetsmässigt verkar vara ett bra utgångsläge. Naturligtvis skall nålarmen
helst inte belastas i sidled(ändra riktning när den sänks ner i spåret) men just
den detaljen är det nog bara Thomas_A, å kanske några till, som klarar av att
upptäcka okulärt, med en exakthet på säg +- 0,05g, på en pupp som spelar med
1,75g nåltryck eller mer** . . . typ.
* I alla fall tidigare versioner men är inte helt säker på att just den version som
Fralle har besitter denna inexakthet . . .
** Sedan så tror inte heller jag att så mycket kanalobalans som Fralle tycks ha beror
på felaktigt justerad antiskating. Däremot så kan det kanske vara den förra felaktiga
"automatiska" (för ett nåltryck på 1.75g) antiskatingmekanismen på rega 2-armen, som
ursprungligen satt på spelaren å som gjorde att skivor inte kunde spelas utan problem,
som har "ställt till det" för puppen ?
Jansson skrev:Fralle
Är grammofonen begagnad och Elysen ny och allt köpt med garanti i butik för 6 mån sedan?
(Konstig kombo planar 2 drivverk och planar 3 tonarm. )
Vilken butik har du köpt den i?
Det är ju bara åberopa garanti eftersom grammofonen inte fungerar som den ska.
Skit i vad som är fel, det är inte ditt problem. Du ska ha en fungerande enhet.
Det är ju inte svårt eller?
Vad är problemet?
Jag begriper inte riktigt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], MrLeng och 17 gäster