Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Kan du motivera hur du kom fram till de olika värdena? Vald delningsfrekvens? dB dämpning av diskanten och varför?
Hur kan det bli ett 16/12 dB filter med de komponenterna? Snarare ett 12/12 dB väl?
Sedan vore det förstås fantastiskt intressant om "någon" ville prova detta filter och sedan jämföra med det "avancerade" filter som tidigare omtalats i tråden.![]()
OBS, ingen ironi i detta inlägg!
Perfector skrev:16 dB får man genom att öka kondensatorn i basen ett steg mot filterlistan, det är verderlagt
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:16 dB får man genom att öka kondensatorn i basen ett steg mot filterlistan, det är verderlagt
Nytt för mig, men kanske sant?
PS - jag lärde mig själv nyligen att ordet vederlagt inte betyder det man kanske tror. Du menar nog belagt.
http://synonymer.se/?query=vederl%E4gga
Perfector skrev:Diskanten är i 4 ohm och ger då 3 db + mot basen...
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Diskanten är i 4 ohm och ger då 3 db + mot basen...
Ja, men det är ju redan beaktat om man studerar kurvan i databladet (eller läser känsligheten i specifikationerna). Eller menar du att kurvan åker upp 3dB om man använder den tillsammans med en bas på 8 ohm?
Perfector skrev:Skillnaden mellan 4 och 8 Ohm är 3 db
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Skillnaden mellan 4 och 8 Ohm är 3 db
Jo, det förstår jag, men jag menar att det redan är beaktat när du läser databladet!
Titta t.ex. på två exakt likadana Seas-basar som finns i 4 respektive 8 ohm. I databladet står att 4-ohmsvarianten har känslighet på 88 dB medan 8-ohmsvarianten har 85 dB (alltså 3 dB skillnad). Då kan man ju inte lägga till ytterligare 3 dB vid filterberäkning - då blir ju skillnaden 6 dB!
Övertyga mig om att jag har fel...
Perfector skrev:Jo, men mot diskanten som har 90 i 4 ohm blir det en total skillnad på 5 db.
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Jo, men mot diskanten som har 90 i 4 ohm blir det en total skillnad på 5 db.
Varför? Diskanten är specad 90 dB (men det har inget med impedansen att göra). Basen är specad 88,5 dB - alltså en skillnad på 1,5 dB.
Om det hade varit en 8 ohms diskant (allt annat lika) hade den sannolikt haft en känslighet på 87 dB. Nu finns det ingen sådan, så det är bara ett antagande, men återigen så är ju känsligheten angiven för det aktuella elementet som ju är 4 ohm. Varför ska man kompensera för ytterligare 3 dB???
Kanske någon på avbytarbänken kan tänka sig att skänka lite ljus över ämnet? (eller har ni kanske munnen full med popcorn?!)
DanNorman skrev:Perfector: Jag sitter på element och låda. Jag lovar att prova ditt filterförslag. Det var ju därför jag rådfrågade dig.
DanNorman skrev:Perfector: Jag sitter på element och låda. Jag lovar att prova ditt filterförslag. Det var ju därför jag rådfrågade dig.
DanNorman skrev:Finns det inte risk för att basen blir tunn med så liten seriespole med baselementet?
Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Jo, men mot diskanten som har 90 i 4 ohm blir det en total skillnad på 5 db.
Varför? Diskanten är specad 90 dB (men det har inget med impedansen att göra). Basen är specad 88,5 dB - alltså en skillnad på 1,5 dB.
Om det hade varit en 8 ohms diskant (allt annat lika) hade den sannolikt haft en känslighet på 87 dB. Nu finns det ingen sådan, så det är bara ett antagande, men återigen så är ju känsligheten angiven för det aktuella elementet som ju är 4 ohm. Varför ska man kompensera för ytterligare 3 dB???
Kanske någon på avbytarbänken kan tänka sig att skänka lite ljus över ämnet? (eller har ni kanske munnen full med popcorn?!)
om dom har samma känslighet i sin last blir det mellan dom 3 db skillnad.
Den skillnaden plus de 2 som den är över blir 5 db och har alltid funkat fint när jag gjort efter den beräkningen.
Jag säger som Gösta Ekman.
det vet i fan hur det går till, men jag tror det är elektroniskt.
DQ-20 skrev:Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Varför? Diskanten är specad 90 dB (men det har inget med impedansen att göra). Basen är specad 88,5 dB - alltså en skillnad på 1,5 dB.
om dom har samma känslighet i sin last blir det mellan dom 3 db skillnad.
Den skillnaden plus de 2 som den är över blir 5 db och har alltid funkat fint när jag gjort efter den beräkningen.
Jag säger som Gösta Ekman.
det vet i fan hur det går till, men jag tror det är elektroniskt.
Det beror på om de är specade vid 1 Watt eller 2,83 V. Både SEAS och Scanspeak specar vid 2,83 V så skillnaden i impedans är redan medräknad och skall inte kompenseras för ytterligare.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Både SEAS och Scanspeak specar vid 2,83
Perfector skrev:4 ohms speaker: 2.83 volts = 2 watts
NADifierad skrev:Utan att ha läst några inlägg noga.
Kan det vara så att Perfector avser att en förstärkare oftast lämnar mer i effekt i 4 ohm, än i 8 ohm.
Om du då använder element med olika nominella impedanser, så behöver man ta hänsyn till detta utöver specade känsligheter!?
Min gissning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 243 gäster