The Beatles inspirerat Yes?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

The Beatles inspirerat Yes?

Inläggav Bill50x » 2017-06-29 09:50

First idag har jag snubblat över en låt som gör detta tydligt. Och då har jag ändå varit en Yes-fan länge. Men första plattan från -69 var det länge sedan jag lyssnade på. Men lyssna på "Every Little Thing" och man hör massor med influenser, bortsett från riffen från Day Tripper så är harmonier och stämsång påtagligt. Kul tycker jag!

Spotify
Dropbox https://www.dropbox.com/s/tj7dpkzoi4yb7 ... .flac?dl=0

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: The Beatles inspirerat Yes?

Inläggav PerStromgren » 2017-06-29 10:39

Men det är ju en Beatles-låt! Inte så konstigt då att de kopierar riff och annat från Beatles, väl?

... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-29 11:16

PerStromgren skrev:Men det är ju en Beatles-låt! Inte så konstigt då att de kopierar riff och annat från Beatles, väl?
[ YouTube ]

Jo, men... det har jag aldrig förstått tidigare när jag lyssnat på Yes första platta.. :oops:

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-06-29 11:22

Beatles for sale.jpg
Beatles for sale.jpg (24.62 KiB) Visad 1764 gånger

För att hålla oss till den engelska originaldiskografin ligger "Every little thing" som spår fyra på andra sidan på "Beatles for sale" från 1964. Sången hör inte till bandets starkare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-29 12:17

PekkaJohansson skrev:
Beatles for sale.jpg

För att hålla oss till den engelska originaldiskografin ligger "Every little thing" som spår fyra på andra sidan på "Beatles for sale" från 1964. Sången hör inte till bandets starkare.

Ja, någon av deras starkare låtar är det inte. Men av de versioner jag har är det 24-bitars (stereo) versionen av 2009 års remaster som låter bäst. Om den är bäst rent musikaliskt låter jag vara osagt, har inte haft tid att lyssna på mina vinyler...

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-06-29 13:05

Bill50x skrev:[Om den är bäst rent musikaliskt låter jag vara osagt, har inte haft tid att lyssna på mina vinyler...

/ B

Det är samma tagning på alla utgåvor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-29 16:21

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:[Om den är bäst rent musikaliskt låter jag vara osagt, har inte haft tid att lyssna på mina vinyler...

Det kan det vara men de låter olika redan i mina enkla datorhögtalare. Eftersom jag inte har kvar de gamla cd'na så har jag inte kunnat jämföra med dem men jag ska kolla hur vinylen låter i jämförelse.

Det musikaliska kan absolut skilja mellan olika utgåvor, tex kan ju olika frekvensgång markera olika områden och skapa olika intryck. När jag jämförde mina vinylutgåvor av Sgt Pepper med cd's och 2017 remastern var det stora skillnader i upplevd musikalitet mellan de olika versionerna. Jag gissar att samtliga innehåller samma tagning av de rent spelmässiga insatserna.

/ B

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-06-29 18:28

Ordvits:
Spoiler:
Visa
Var det Yes som insprirerade Yoko Ono?
Shatterer of words

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-06-29 19:30

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:

Det kan det vara men de låter olika redan i mina enkla datorhögtalare. Eftersom jag inte har kvar de gamla cd'na så har jag inte kunnat jämföra med dem men jag ska kolla hur vinylen låter i jämförelse.

Det musikaliska kan absolut skilja mellan olika utgåvor, tex kan ju olika frekvensgång markera olika områden och skapa olika intryck. När jag jämförde mina vinylutgåvor av Sgt Pepper med cd's och 2017 remastern var det stora skillnader i upplevd musikalitet mellan de olika versionerna. Jag gissar att samtliga innehåller samma tagning av de rent spelmässiga insatserna.

/ B

Musikalitet är en mänsklig egenskap eller förmåga. Du talar om återgivningsmässiga egenskaper hos apparater eller lagringsmedier vilket är en annan sak. Vad jag försökte säga är alltså att det är missvisande att använda begreppet musikalitet när vi talar om olika utgåvor av samma tagning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-06-29 20:38

Jaså du Pekka? :)

Hur är det då med instrument? Felstämt piano, stränginstrument, eller klanglådor av fel träslag, felaktig lackbehandling osv. Visst påverkar det instrumentets förmåga att förmedla musik så att det låter bra. Förstår inte varför analogin till en komponent i anläggning skulle vara felaktig enligt din mening. I all välmening. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-06-29 21:09

Jo du, sprudel! :-)

Upprepning: musikalitet är en mänsklig egenskap. Det innebär att inte heller instrument besitter musikaliska kvaliteter. De är beroende av en människa som spelar på eller programmerar dem. Den felaktigt använda begreppsapparaten ger sken av att prylar skulle ha mänskliga egenskaper. Så är självklart inte fallet. Det blir tokigt och dessutom en smula komiskt emellanåt. Mer allvarligt är att objektiva omdömen om apparaters återgivningsförmåga inte sällan får stå tillbaka för detta underliga språkbruk som tillsammans med diverse vinprovartermer för att beskriva ljud försvårar för den som vill ha användbar information.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Musikalitet

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-29 22:14

PekkaJohansson skrev:Musikalitet är en mänsklig egenskap eller förmåga. Du talar om återgivningsmässiga egenskaper hos apparater eller lagringsmedier vilket är en annan sak. Vad jag försökte säga är alltså att det är missvisande att använda begreppet musikalitet när vi talar om olika utgåvor av samma tagning.

Du har såklart helt rätt. Apparater är inte musikaliska. Men de kan förmedla musikalitet mer eller mindre bra! Om man sitter och lyssnar efter hur det låter, hur cymbalen klingar eller high-hat''en skramlar så kommer man en bit på väg, javisst. Men om det låter som om musikerna inte kan sin sak och det känns fyrkantigt, trots att cymbalen låter som det ska så kanske felet ligger någon annanstans. För ett par månader sedan släpade jag min cd-spelare till en kamrat och vi gjorde några lyssningstester, tillsammans med en av hans ljudkompisar. Till en början lät hans cd-spelare och min väldigt lika när vi spelade lite olika låtar som vi gillade. Men sedan tog kompisen fram en gammal jazz-platta som jag aldrig hört förut och då blev skillnaden stor. På min spelare lät dedt som en kul melodi med mycket variation, på hans spelare lät det bara kaos. Klangfärgen/ljudet var det ingen skillnad på utan det handlade mer om hur man uppfattade musiken. Det lustiga var att min kamrat inte hörde den skillnaden alls förutom att han tyckte min spelare var lite tydligare/ren, men väldigt subtilt. Vi pratar nu om spelare som för 15 år sedan kostade ca 25 tusen kronor.

Det finns naturligtvis tekniska förklaringar till varför det lät som det lät, men för oss som lyssnar på musik känns det enklare att beskriva upplevelserna i musikaliska termer och inte i form av "jag känner en viss återhållsamhet i regionen 400-800 Hz". Hur beskriver man förresten hur ett musikaliskt sammanhang helt (eller delvis) går förlorat?

Kortfattat, apparater är inte musikaliska per se. Men deras uppgift är att förmedla musikernas musikalitet (eller bristande sådan!). Hur man beskriver en apparats bristande förmåga att göra detta är en annan sak.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2017-06-29 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-06-29 22:15

PekkaJohansson skrev:Jo du, sprudel! :-)

Upprepning: musikalitet är en mänsklig egenskap. Det innebär att inte heller instrument besitter musikaliska kvaliteter. De är beroende av en människa som spelar på eller programmerar dem. Den felaktigt använda begreppsapparaten ger sken av att prylar skulle ha mänskliga egenskaper. Så är självklart inte fallet. Det blir tokigt och dessutom en smula komiskt emellanåt. Mer allvarligt är att objektiva omdömen om apparaters återgivningsförmåga inte sällan får stå tillbaka för detta underliga språkbruk som tillsammans med diverse vinprovartermer för att beskriva ljud försvårar för den som vill ha användbar information.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Musikalitet

Med vänlig hälsning

Pekka

Wiki skrev:Musikalitet är ett samlingsbegrepp för olika förmågor förknippade med musiklyssnande och musikskapande. Begreppet innefattar förmågan att uppfatta skillnader i bland annat tonhöjd, rytm och harmonier.

Musiklyssnande innefattas i texten från Wiki. Nu har jag en fråga. Om det vore så att en apparat i en återgivningskedja innehar sådan överföringsfunktion att det påverkar signalen på så sätt att musiklyssnandet påverkas så att det blir svårare att uppfatta tonhöjd, rytm och harmonier i uppspelningen, anser du att man då skulle kunna vara av den uppfattningen att apparaten med sådan överföringsfunktion påverkar den uppfattade musikaliteten?

På den frågan kan man antingen svara ja eller nej. Därefter kan man ge en motivering. Mitt eget svar blir ett ja på denna fråga. Motivering kan jag ge i nästa vecka då jag jobbat undan lite. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Musikstugan