PekkaJohansson skrev:Musikalitet är en mänsklig egenskap eller förmåga. Du talar om återgivningsmässiga egenskaper hos apparater eller lagringsmedier vilket är en annan sak. Vad jag försökte säga är alltså att det är missvisande att använda begreppet musikalitet när vi talar om olika utgåvor av samma tagning.
Du har såklart helt rätt. Apparater är inte musikaliska. Men de kan
förmedla musikalitet mer eller mindre bra! Om man sitter och lyssnar efter hur det låter, hur cymbalen klingar eller high-hat''en skramlar så kommer man en bit på väg, javisst. Men om det låter som om musikerna inte kan sin sak och det känns fyrkantigt, trots att cymbalen låter som det ska så kanske felet ligger någon annanstans. För ett par månader sedan släpade jag min cd-spelare till en kamrat och vi gjorde några lyssningstester, tillsammans med en av hans ljudkompisar. Till en början lät hans cd-spelare och min väldigt lika när vi spelade lite olika låtar som vi gillade. Men sedan tog kompisen fram en gammal jazz-platta som jag aldrig hört förut och då blev skillnaden stor. På min spelare lät dedt som en kul melodi med mycket variation, på hans spelare lät det bara kaos. Klangfärgen/ljudet var det ingen skillnad på utan det handlade mer om hur man uppfattade musiken. Det lustiga var att min kamrat inte hörde den skillnaden alls förutom att han tyckte min spelare var lite tydligare/ren, men väldigt subtilt. Vi pratar nu om spelare som för 15 år sedan kostade ca 25 tusen kronor.
Det finns naturligtvis tekniska förklaringar till varför det lät som det lät, men för oss som lyssnar på musik känns det enklare att beskriva upplevelserna i musikaliska termer och inte i form av "jag känner en viss återhållsamhet i regionen 400-800 Hz". Hur beskriver man förresten hur ett musikaliskt sammanhang helt (eller delvis) går förlorat?
Kortfattat, apparater är inte musikaliska per se. Men deras uppgift är att förmedla musikernas musikalitet (eller bristande sådan!). Hur man beskriver en apparats bristande förmåga att göra detta är en annan sak.
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.