Moderator: Redaktörer
Ghost skrev:Om man ser rent fysikaliskt på det hela: Vad skulle egentligen hända med tex en kabel när den spelas in, som ändrar dess egenskaper så pass mycket att ljudet plötsligt upplevs som bättre?
Underligt är det dessutom att nätverkskablar, TV-kablar osv fungerar bra från första början. Om vi applicerar samma teori här så skulle tex en nätverkskabel inte prestera bra de första 100 GB:en som överförs genom den. Någon som lanserade en sådan teori i datakomvärlden skulle förmodligen bli utskrattad.
Så du menar att dom som
som är kabeltillverkare lurar oss eller?
Allbinn skrev:Så du menar att dom som
som är kabeltillverkare lurar oss eller?
Det är precis min åsikt, du köper en dyr kabel och kanske inte hör att det blir bättre, går till försäljaren och han säger "Du måste spela in den!"
Du går hem och spelar och spelar och vill ju naturligtvis höra en förbättring när du kostat på en massa pengar, OCH vola! din hjärna hjälper dig så gärna med den uppgiften. Alltså det är hjärnan som spelas in.
(Det här är min personliga uppfattning)
Pröva att koppla in tonkontrollen vrid ned all diskant, plåga dig igenom en kvart med att lyssna, vrid sedan till neutralläge och lyssna. J'vlar vilken överdriven diskant det blir.
mattepatte skrev:Inbränning av viss elektronisk apparatur i full drift i värmeskåp vid den slutliga tillverkningsprocessen är fullt naturlig, men det är ju ett slutligt funktionstest av apparaturen under svåra förhållanden, så man kan försäkra sig om att lödningarna och apparaturen kommer att fungera stabilt hos en eventuell köpare.
Att förstärkare mm. ibland kan förändra vissa egenskaper vid olika temperatur, är jag heller inte främmande för.
Det går t.o.m. att mäta.
Att det skulle låta annorlunda om kablar som har spelats på versus ospelade är ungefär lika rimligt som att Dr. Alban skulle toppa trackslistan med inspelningar av ett nymålat lokomotiv som står och torkar.
poman skrev:Hej på dej mattepatte!
Menar du att vi bara inbillar oss det hjärnspöken eller.
Så du hör ingen skillnad på s.k inspelade kablar och helt nya?
mattepatte skrev:poman skrev:Hej på dej mattepatte!
Menar du att vi bara inbillar oss det hjärnspöken eller.
Så du hör ingen skillnad på s.k inspelade kablar och helt nya?
Tack för din fråga.
Nej jag hör absolut ingen skillnad.
Jag tror dock att du hör skillnad (eller tror dig höra skillnad) vilket är lätt att göra om t.ex. F/E test inte göres eller att lyssningspositionen förändras eller om omgivningens störljud förändras eller om kontakteringen av kablaget är dålig eller om du undermedvetet vill höra skillnad etc, etc...
Hoppas att du blir nöjd med svaret.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster