Bränna in kablar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanny_X

Bränna in kablar?

Inläggav Sanny_X » 2003-12-21 20:17

Har stött på det lite här och där att man ska "bränna in" nya kablar. Vad är det man hoppas uppnå? Att man ska "spela in" högtalare känner jag till, det ser jag inget konstigt med. När det gäller rörliga delar ser jag funktionen, men kablar???

Skulle vara kul att höra era erfarenheter och teorier.

mvh
Sanny_X

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2003-12-21 20:39

Min personliga teori:
Spela in kablar är kvalifiserat skitsnack!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-21 20:45

Jag håller med Allbinn. Jämför: "Kablar som gått mer än 1000 timmar låter blä, färska grejjor ska det vara".

Det finns precis lika mycket fog för båda påståendena så vitt jag vet. Men det KAN förståss vara så att det finns något som gör att även kablar ska spelas in, men det har jag i så fall missat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-21 21:13

Jo, rent nonsens skulle man kunna säga 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

matson

Inläggav matson » 2003-12-21 21:27

Men är det inte så att det händer lite med dielektrumet när man låter det gå en ström igenom kabeln?

Det skulle vara något med att det frigörs joner som reagerar med kopparen(av detta följer ju att kopparens renhet kanske har fått en något överdriven roll :wink: )

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-21 23:38

Man bör alltid noggrant skilja mellan vad som är möjligt på kvantnivå eller liknande och vad som faktiskt är hörbart. Om exempelvis elektronspinnet ändrar sig en aning är i och för sig grundfysikaliskt intressant, men har inte så stor betydelse om det ger påverkan på -200 dB-nivån eller så. Diverse myter om den oändligt känsliga hörseln ignoreras lämpligen med en föraktfull fnysning. 8)

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2003-12-22 00:56

Någon hörbar förändring på kablarna sker nog inte förrän man ger dem så mycket signal att de börjar ryka - och sedan lite till. :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-12-22 16:13

Hej Sanny X!

Jag instämmer i föregående talare, så tyvärr får du ingen mer förklaring här, mer än att jag gissar att fenomenet kabelinbränning har med psykologiska mekanismer att göra.
Att vi människor skulle vara utrustade med en inre och absolut referens tror jag inte på, snarare är våra referenser flytande och påverkbara. Därför vänjer man sig fort vid olika ljudbilder och gissningsvis är det vi människor som blir inbrända :roll: :) (ej menat i sin ordliga bemärkelse :oops: )

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2003-12-22 17:39

Jag får tacka för visat intresse! :D

Själv tror jag inte ett dugg på fenomenet, men det är alltid kul att få sina fördommar bekräftade (eller ännu hellre bli överbevisad).

(antar att samma fråga "nån annanstans" skulle få annat svar...)

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-12-23 22:33

nja, fick du nått bekräftat?
nästan alla utom Morello ansåg eller antar eller tror ju att det inte går.

Enklast är väl att ordna en test.

Vet iaf att det kan vara en stor skillnad på olika inbränningar av förstärkare.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2003-12-25 18:33

Harryup

Jag "tror" inte att kablarna ändras av att "brännas in", och det tyckte jag att jag fick styrkt här. Vad ändras i förstärkaren och gäller det både rör och transistorförstärkare? Vore intressant att höra om dina erfarenheter.

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-12-25 20:19

Sanny_X
"Själv tror jag inte ett dugg på fenomenet, men det är alltid kul att få sina fördommar bekräftade (eller ännu hellre bli överbevisad)."

"Jag "tror" inte att kablarna ändras av att "brännas in", och det tyckte jag att jag fick styrkt här."

Två citat ifrån dig Sanny_X
Var ju det jag menade. Du "tror" att det inte funkar. Men du kan ju knappast få bekräftat av en handfull personer att du tror rätt.
Tänk om alla dom andra också tror fel i samma riktning.

Är själv av annan åsikt och har inte behovet av att alltid kunna på ett logiskt sätt förklara vad jag hör eller inte hör i varje ögonblick. Om man kan det är det ju perfekt, men ibland så finns det ju faktorer som man inte känner till som spelar in vid tester.
Har senast testat ICE-power moduler och sämre grejor oinspelade var det länge sedan jag har hört då man har förväntat sig ett "bra" ljud.
Efter 3 dagar så blev det lite bättre dynamik, lite mer ork och transienter. Efter ytterligare en tid så blev det betydligare mer liv i grejorna och "tråkigheten" försvann. Sanna Linn anhängare har hört grejorna och tyckte att dom var klart dåliga som nya och efter 2 veckor så tyckte även dom att det var ett helt annat intryck. Faktiskt gillade dom grejorna. Samma intryck ifrån ganska många som har hört dom. Sen om man gillar dom eller inte är en annan 5:a. Men skillnaderna var alla överrens om.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-25 21:29

Harryup,

När jag var ung och lättpåverkad så tyckte jag mig också höra skillnader i en del apparater efter en viss tids "inspelning". Diverse mer eller mindre fantasifulla förklaringar till hur detta skulle vara möjligt har också figurerat genom åren. Med tiden har jag dock blivit allt mer övertygad om att det som "spelas in" är de egna hörselintrycken.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2003-12-26 08:56

Tja, hade det gällt ett A/B test med en "ny" förstärkare och en "inspelad" så hade jag haft större fösrståelse. Att komma ihåg hur det lät för 2 veckor sedan och jämföra med hur det låter idag verkar vanskligt. JAG har svårt att tro att förändringen ligger i förstärkaren. Jag säger inte att det är så, bara att jag inte tror att det är så. För mig ligger det närmare att tro att det är lyssnaren som har ändrat sina referenser än att förstärkaren har ändrat sig.

Om jag fick möjlighet att själv prova en inspelad och en icke inspelad förstärkare (eller kabel) så hade jag gärna gjort det.

mvh
Sanny_X

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2003-12-26 13:54

Att "spela in" saker och ting är Hifi-försäljarens bästa vän.
:wink:

na-5

Inläggav na-5 » 2003-12-26 20:27

Håller inte med er men tycker ni så får det stå för er!
m.v.h
PO

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2003-12-27 00:29

Om man ser rent fysikaliskt på det hela: Vad skulle egentligen hända med tex en kabel när den spelas in, som ändrar dess egenskaper så pass mycket att ljudet plötsligt upplevs som bättre?

Underligt är det dessutom att nätverkskablar, TV-kablar osv fungerar bra från första början. Om vi applicerar samma teori här så skulle tex en nätverkskabel inte prestera bra de första 100 GB:en som överförs genom den. Någon som lanserade en sådan teori i datakomvärlden skulle förmodligen bli utskrattad.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-27 01:39

Jag ställer mig på voodoo sidan. Och ja, jag har kan motargumenten ;). Kablar 'kan' ändra karaktär efter ett tag, det är min åsikt. Jag minns min gamle Clou kabel som lät ättrig i diskanten till en början.

Med ekk märke jag en liknande effekt.

4-flätan har jag inte lagt märke till nån inspelningseffekt dock.

Kan ju vara annat än kablen iofs. Typ kontakten mellan stärkaren o kablen/högtalare som ska 'lägga sig på plats' ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

na-5

Inläggav na-5 » 2003-12-27 01:42

Ghost skrev:Om man ser rent fysikaliskt på det hela: Vad skulle egentligen hända med tex en kabel när den spelas in, som ändrar dess egenskaper så pass mycket att ljudet plötsligt upplevs som bättre?

Underligt är det dessutom att nätverkskablar, TV-kablar osv fungerar bra från första början. Om vi applicerar samma teori här så skulle tex en nätverkskabel inte prestera bra de första 100 GB:en som överförs genom den. Någon som lanserade en sådan teori i datakomvärlden skulle förmodligen bli utskrattad.

Hej Ghost!

Vad jag har upplevt och andra jag känner när man bränner in en
ny kabel att den öppnar upp sej betydligt mer när man har spelat
dom än när den är precis ny. Så du menar att dom som
är kabeltillverkare lurar oss eller?
Jag håller med om TV-kablar och dylikt visst är det konstigt men med högtalarkablar och signalkablar blir det bättre när man gör det.
Senast redigerad av na-5 2003-12-27 11:02, redigerad totalt 1 gång.
m.v.h
PO

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2003-12-27 01:52

Så du menar att dom som
som är kabeltillverkare lurar oss eller?

Det är precis min åsikt, du köper en dyr kabel och kanske inte hör att det blir bättre, går till försäljaren och han säger "Du måste spela in den!"
Du går hem och spelar och spelar och vill ju naturligtvis höra en förbättring när du kostat på en massa pengar, OCH vola! din hjärna hjälper dig så gärna med den uppgiften. Alltså det är hjärnan som spelas in.
(Det här är min personliga uppfattning 8O )
Pröva att koppla in tonkontrollen vrid ned all diskant, plåga dig igenom en kvart med att lyssna, vrid sedan till neutralläge och lyssna. J'vlar vilken överdriven diskant det blir.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-27 01:53

Med tanke på att EKKn var svindyr så... 8)

na-5

Inläggav na-5 » 2003-12-27 02:09

Allbinn skrev:
Så du menar att dom som
som är kabeltillverkare lurar oss eller?

Det är precis min åsikt, du köper en dyr kabel och kanske inte hör att det blir bättre, går till försäljaren och han säger "Du måste spela in den!"
Du går hem och spelar och spelar och vill ju naturligtvis höra en förbättring när du kostat på en massa pengar, OCH vola! din hjärna hjälper dig så gärna med den uppgiften. Alltså det är hjärnan som spelas in.
(Det här är min personliga uppfattning 8O )
Pröva att koppla in tonkontrollen vrid ned all diskant, plåga dig igenom en kvart med att lyssna, vrid sedan till neutralläge och lyssna. J'vlar vilken överdriven diskant det blir.

Hrmm jag tror nog mer på mina öron. Du är så mycket för dyrare kablar Allbinn eller hur? Men jag säger imott inte helt vad du skriver
det ligger nåt i det.
m.v.h
PO

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-27 02:19

Inbränning av viss elektronisk apparatur i full drift i värmeskåp vid den slutliga tillverkningsprocessen är fullt naturlig, men det är ju ett slutligt funktionstest av apparaturen under svåra förhållanden, så man kan försäkra sig om att lödningarna och apparaturen kommer att fungera stabilt hos en eventuell köpare.

Att förstärkare mm. ibland kan förändra vissa egenskaper vid olika temperatur, är jag heller inte främmande för.
Det går t.o.m. att mäta.

Att det skulle låta annorlunda om kablar som har spelats på versus ospelade är ungefär lika rimligt som att Dr. Alban skulle toppa trackslistan med inspelningar av ett nymålat lokomotiv som står och torkar.

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2003-12-27 02:23

Hrmm jag tror nog mer på mina öron

Hm, poman. Om vi skall vara sakliga så är det inte öronen man lyssnar med, även om det heter så i dagligt tal :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-27 02:23

mattepatte: Du menar alltså att det finns en möjlighet? Och att den är ganska stor dessutom :D ;)

na-5

Inläggav na-5 » 2003-12-27 02:26

mattepatte skrev:Inbränning av viss elektronisk apparatur i full drift i värmeskåp vid den slutliga tillverkningsprocessen är fullt naturlig, men det är ju ett slutligt funktionstest av apparaturen under svåra förhållanden, så man kan försäkra sig om att lödningarna och apparaturen kommer att fungera stabilt hos en eventuell köpare.

Att förstärkare mm. ibland kan förändra vissa egenskaper vid olika temperatur, är jag heller inte främmande för.
Det går t.o.m. att mäta.

Att det skulle låta annorlunda om kablar som har spelats på versus ospelade är ungefär lika rimligt som att Dr. Alban skulle toppa trackslistan med inspelningar av ett nymålat lokomotiv som står och torkar.

Hej på dej mattepatte!
Menar du att vi bara inbillar oss det hjärnspöken eller.
Så du hör ingen skillnad på s.k inspelade kablar och helt nya?
m.v.h
PO

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-27 02:40

poman skrev:Hej på dej mattepatte!

Tack för din fråga.
Nej jag hör absolut ingen skillnad.

Jag tror dock att du hör skillnad (eller tror dig höra skillnad) vilket är lätt att göra om t.ex. F/E test inte göres eller att lyssningspositionen förändras eller om omgivningens störljud förändras eller om kontakteringen av kablaget är dålig eller om du undermedvetet vill höra skillnad etc, etc...

Hoppas att du blir nöjd med svaret. :)

na-5

Inläggav na-5 » 2003-12-27 02:59

mattepatte skrev:
poman skrev:Hej på dej mattepatte!

Tack för din fråga.
Nej jag hör absolut ingen skillnad.

Jag tror dock att du hör skillnad (eller tror dig höra skillnad) vilket är lätt att göra om t.ex. F/E test inte göres eller att lyssningspositionen förändras eller om omgivningens störljud förändras eller om kontakteringen av kablaget är dålig eller om du undermedvetet vill höra skillnad etc, etc...

Hoppas att du blir nöjd med svaret. :)

Intressant svar! Tål att funderas på även om jag inte riktigt håller med dej men tack för ditt svar ändå. :)
m.v.h
PO

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-12-29 03:07

Framtiden ser plötsligt ljus ut för Dr Laban och hans nymålade ånglok. :idea: :D
Let forever be

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-29 03:29

Mja beror på hur man ser det.
Frågan är om man kan höra vilken färg det är målat i ?

Nästa

Återgå till Teknikforum