Moderator: Redaktörer
Cortado skrev:Hur ser det ut mellan högtalaren och stativet, porten går ju ner där - inte täcker väl stativet porten? ( .. ja, lite av en uppenbar grej kanske, men man blir lite nyfiken. )
darkg skrev:hammarn_2 skrev:De här graferna vet jag helt ärligt talat inte exakt vad de säger men siffrorna är jämförbara eftersom jag bara bytt högtalare, allt annat lika.
Allt annat lika, men om insignalen är lika och högtalarna är olika känsliga så är ju ljudtrycket olikaEller är det rattat till samma ljudnivå? Så man vet vad som är lika!
DanNorman skrev:Jag kan ju inte jämföra med guru junior
Däremot kan jag bygga en låda i plywood för att mäta skillnader i material. Faktum är att jag redan håller på med det. Björkplywood 12mm och baffel 19mm i svart mdf. Stagning enligt bilder ovan.
Jag har inte skrivit om dämpmaterial i tråden tidigare, men jag vill att man packar in polyeterskum (https://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/basic/skummadrass-70x190-basic-f10) i lådan, och då menar jag packar.
Ideén med det är förutom att isotermisera och absorbera ljud i lådan, att fysiskt dämpa vibrationer i lådväggarna.
DanNorman skrev:Däremot kan jag bygga en låda i plywood för att mäta skillnader i material. Faktum är att jag redan håller på med det. Björkplywood 12mm och baffel 19mm i svart mdf.
DVD-ai skrev:Lådan har ju gerade hörn, där det syns i alla fall = där det gör skillnad
paa skrev:DVD-ai skrev:Lådan har ju gerade hörn, där det syns i alla fall = där det gör skillnad
Jo, det är förstås en förutsättning för att lackeringen ska lyckas även på sikt.
Michael skrev:Du nämnde tvingar och därför tänkte jag på hur den monteras. Inte enkelt använda tving överallt på den där konstruktionen.
Jag hade nog börjat med att limma stagen och en sida, för att få en stabil grundstomme. ...sedan vet jag inte vad som är bäst. En tanke jag hade är om det inte går bra montera utan tvingar. Eventuellt med maskeringstejp.
//Michael
Cortado skrev:Det är inte riktigt gerat, det är fräst så att man har en kant mitt i "geret".. men det är ju en teknikalitet.
Emanuelgbg skrev:Går det att "gera" bottenskivan mot bakstycket oxå blir det ännu enklare för byggaren.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 235 gäster