Digitalt slutsteg ger tjut i basen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Digitalt slutsteg ger tjut i basen

Inläggav Perfector » 2017-07-13 16:09

MorganM skrev:
Michael skrev:Visst då göms tjutet, bra eller dumt!

Det verkar vara ett dåligt steg, har du garanti så bör du kräva åtgärd eller pengar tillbaks.

Du kan ju testa med rc-länk. Behöver inte va 4 ohm, är nog bättre med minst 8 (tror jag som inte har en aning om va detta steg tycker om). Var vaksam på om motståndet blir varmt.

PS. Du känner inte någon med oscilloskop? Se dock upp med eventuell skyddsjord. Batteri drivet rekommenderas.

//Michael

Steget är inlämnat till DLS verkstad en gång,och dom säger att det inte är något fel på det 8O .Är garanti kvar,kommer lämna in det igen, om det inte är något man hittar något som gör att tjuteter.

8 ohm ska steget klara.

Nej,känner inget med oscilloskop,tyvärr.

har du möjlighet att kolla basen med ett annat slutsteg?
Om det inte tjuter då kan du ta med subban till verkstan och be dom koppla upp det så får dom höra, och om dom försöker komma undan med att det är högtalaren som låter kan du säga att NEJ det har jag provat med ett annat steg och då är det tyst.
GE DIG INTE!
Det är alldeles för vanligt att säljare försöker komma undan sitt ansvar.
Stå på dig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-07-13 23:52

Undra om verkstan provade med en fullrange högtalare eller kanske bara motstånd. Du har bara en bas. Jag misstänker steget beter sig olika beroende på last. Testa gärna med RC-länk på utgången. Jag skulle räkna fram så den börjar redan i typ mellanregistret (anpassad till just din bas). Kanske 10 styck 100 ohms metallfilmsmotstånd, gärna några watt i effekttålighet. Finns nog risk för en hel del effekt, så kanske ännu mer.

//Michael

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-14 22:10

Perfector skrev:
MorganM skrev:
Michael skrev:Visst då göms tjutet, bra eller dumt!

Det verkar vara ett dåligt steg, har du garanti så bör du kräva åtgärd eller pengar tillbaks.

Du kan ju testa med rc-länk. Behöver inte va 4 ohm, är nog bättre med minst 8 (tror jag som inte har en aning om va detta steg tycker om). Var vaksam på om motståndet blir varmt.

PS. Du känner inte någon med oscilloskop? Se dock upp med eventuell skyddsjord. Batteri drivet rekommenderas.

//Michael

Steget är inlämnat till DLS verkstad en gång,och dom säger att det inte är något fel på det 8O .Är garanti kvar,kommer lämna in det igen, om det inte är något man hittar något som gör att tjuteter.

8 ohm ska steget klara.

Om det inte tjuter då kan du ta med subban till verkstan och be dom koppla upp det så får dom höra, och om dom försöker komma undan med att det är högtalaren som låter kan du säga att NEJ det har jag provat med ett annat steg och då är det tyst.
GE DIG INTE!
Stå på dig.

Jag har testat basen med 2st andra steg,och då är basen helt tyst.
Ja,jag har pratat med återförsäljaren,han skickar en returfraktsedel,så ska dom prova den i butiken.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-14 23:53

MorganM skrev:
Perfector skrev:
MorganM skrev:

8 ohm ska steget klara.

GE DIG INTE!
Stå på dig.

Jag har testat basen med 2st andra steg,och då är basen helt tyst.
Ja,jag har pratat med återförsäljaren,han skickar en returfraktsedel,så ska dom prova den i butiken.

Egentligen skulle du skicka med basen åxå, så dom inte provar med nån annan bas som kanske är tyst av okänd orsak.
Under alla omständigheter ska du begära att få ett helt nytt steg som du kan vara säker på inte är din gamla
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-17 23:45

Har fått svar från en av konstruktörerna bakom steget.Tekniken med Klass d gör att det finns en risk att höfrekvent ljud går ut på högtalarterminalerna.Har man sedan känsliga subelement med aluminiumkon,så är risken ännu större.
Så det är alltså inget fel på steget,utan det är så här.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-17 23:57

"Inget fel, det ska vara trasigt" :wink:

Jaha, ska du försöka filtrera bort oljudet?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-18 15:08

Ja, om du ska ha kvar slutsteget är nog enda utvägen ett passigt filter mellan slutsteg och högtalare. Vilket delningsfilter som helst duger nog att prova med åtminstone. Prova med en spole på 2 mH i serie och en kondensator på 33 µF parallellt med högtalaren. Det ger en brytfrekvens på någon kHz vilket är långt över de 80 Hz du har i ditt aktiva filter, så det borde inte påverka systemets tonkurva nämnvärt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-07-18 20:58

Signal/brus är specat till >92dBA. Borde ju inte höras så mycket... frekvensområde till 500Hz !! Då är kanske inte skräpet ovan denna frekvens med i S/N siffran.

Jag tycker du skall prova ansluta en fullrange högtalare och lyssna. Om det är tyst med den, då skulle jag faktiskt prova med en RC-länk som diskuterats.

Men det kan ju va så att detta oljud alltid är ut från steget och din bas råkar ha en topp (resonans) vid just denna frekvens, vilket gör att det hörs extra mycket.

//Michael

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-07-18 22:33

Michael skrev:Signal/brus är specat till >92dBA. Borde ju inte höras så mycket... frekvensområde till 500Hz !! Då är kanske inte skräpet ovan denna frekvens med i S/N siffran.

Jag tycker du skall prova ansluta en fullrange högtalare och lyssna. Om det är tyst med den, då skulle jag faktiskt prova med en RC-länk som diskuterats.

Men det kan ju va så att detta oljud alltid är ut från steget och din bas råkar ha en topp (resonans) vid just denna frekvens, vilket gör att det hörs extra mycket.

//Michael

Bara upp till 500Hz, det var inte mycket! Med en så låg övre gräns kanske stegets switchfrekvens också är låg, så att och att det helt enkelt är resterna av den som hörs.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-07-19 00:08

Eftersom signal/brusförhållandet anges vara A-vägt, innehåller den självklart de frekvenser som finns inom A-kurvans område med en viss frekvensvägning. Om det anges 92 dB(A) signal/brusförhållande så ska det vara det, inte så svårt. Enkelt att kolla. Om den inte klarar det den uppges ha, är det väl bara att skicka tillbaka, eller har du haft den längre än garantitiden? För övrigt verkar det vara en amatörmässig konstruktion, men är den gjord för att användas i bil, eller? Ifall den är det, är det möjligtvis inte så mycket att oja sig för. Men för bruk i hem skulle den verka behöva något utgångsfilter, t.ex. Svantes förslag kan ju provas. Men jag antar att den inte kostade många kronor, så varför använda billigt skit? Skaffa något som är bra istället är mitt förslag!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-19 08:03

Johan_Lindroos skrev:Men jag antar att den inte kostade många kronor, så varför använda billigt skit?

Verkar inte vara så billigt, från 2800 kr och upp till 600 €.

http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1116

Fina recensioner i test.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-19 10:40

Större spolar och bättre kondensatorer kan kosta en del, och så mödan också - du kanske hittar en bas som den trivs med istället...

Har du haft andra som lyssnat? Du kanske hör bättre än de flesta, vilket i sig ju är kul :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-19 11:04

MorganM skrev:Har fått svar från en av konstruktörerna bakom steget.Tekniken med Klass d gör att det finns en risk att höfrekvent ljud går ut på högtalarterminalerna.Har man sedan känsliga subelement med aluminiumkon,så är risken ännu större.
Så det är alltså inget fel på steget,utan det är så här.

Låter som ett väl valt fall för pengarna tillbaka då.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 12:53

Svante skrev:Ja, om du ska ha kvar slutsteget är nog enda utvägen ett passigt filter mellan slutsteg och högtalare. Vilket delningsfilter som helst duger nog att prova med åtminstone. Prova med en spole på 2 mH i serie och en kondensator på 33 µF parallellt med högtalaren. Det ger en brytfrekvens på någon kHz vilket är långt över de 80 Hz du har i ditt aktiva filter, så det borde inte påverka systemets tonkurva nämnvärt.

Ja,jag tänkte prova det.
Fungerar ett passivt filter från bs60? Har för mig att det delar vid 80hz,men med ett ganska flack delning så att den inte droppar av helt förrens vid 500hz,men det kanske räcker.

Annart provar jag det som du föreslog,

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 12:54

darkg skrev:"Inget fel, det ska vara trasigt" :wink:

Jaha, ska du försöka filtrera bort oljudet?

Ja,jag tänkte prova det.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 12:59

Michael skrev:Signal/brus är specat till >92dBA. Borde ju inte höras så mycket... frekvensområde till 500Hz !! Då är kanske inte skräpet ovan denna frekvens med i S/N siffran.

//Michael

Det här svaret fick Jag från Genesis (Gordon) han har varit med och konstruerat detta steg,dock bygger han mycket bättre steg själv.

Svar:
Hi Morgan,
it's not unusual to have some switching noise at the output of a Class D amp, it's an effect of how they work.

The differences you are noticing are likely the frequency response of the subwoofers to high frequency.

Well designed subs usually have a frequency response that rolls off above 500Hz or so, and the high frequency noise is therefore not played much. When the sub is mounted in the trunk then it's not audible at all.

Some subs particularly those using alu cones can have a much higher midrange output and therefore play the noise louder.

It's not a defect in your amps, just a side effect of using them with a mid price Class d amp.

If you have the sub front mounted in a competition system I'd use a CC2 in bridge mode to drive it, this will be silent.

Kind regards

Gordon
--------------------------------------------------------------------------------
Sen fick jag ett senare svar:

Hi Morgan,
There may be a new CC1000 coming with a better class d circuit, maybe try this when it comes out…

Bests

Gordon
-----------------------------------------------------------------------------
Så dom är ju medvetna om att det inte är riktigt ok.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:04

Johan_Lindroos skrev:Eftersom signal/brusförhållandet anges vara A-vägt, innehåller den självklart de frekvenser som finns inom A-kurvans område med en viss frekvensvägning. Om det anges 92 dB(A) signal/brusförhållande så ska det vara det, inte så svårt. Enkelt att kolla. Om den inte klarar det den uppges ha, är det väl bara att skicka tillbaka, eller har du haft den längre än garantitiden? För övrigt verkar det vara en amatörmässig konstruktion, men är den gjord för att användas i bil, eller? Ifall den är det, är det möjligtvis inte så mycket att oja sig för. Men för bruk i hem skulle den verka behöva något utgångsfilter, t.ex. Svantes förslag kan ju provas. Men jag antar att den inte kostade många kronor, så varför använda billigt skit? Skaffa något som är bra istället är mitt förslag!

Har garanti kvar.

Ja,konstruktinonen speglar väl priset.

Ja,det är ett slutsteg enbart för bilbruk.

Man har inte råd med allt man vill ha här i livet,man får lov att prioritera lite.Har haft Genesis monoblock "13000:-.Det var kanon,helt tyst,lät otroligt bra!

Men det får bli ett filter.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:07

RogerGustavsson skrev:
Johan_Lindroos skrev:Men jag antar att den inte kostade många kronor, så varför använda billigt skit?

Verkar inte vara så billigt, från 2800 kr och upp till 600 €.

http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1116

Fina recensioner i test.

Det ska väl anses som ett billigt steg tycker jag.Dock så låter det (basen) väldigt bra,förutom tjutet.Så fick man bara bort tjutet men med bibehållen kvalitè,så vore det toppen :).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-19 13:09

MorganM skrev:
Svante skrev:Ja, om du ska ha kvar slutsteget är nog enda utvägen ett passigt filter mellan slutsteg och högtalare. Vilket delningsfilter som helst duger nog att prova med åtminstone. Prova med en spole på 2 mH i serie och en kondensator på 33 µF parallellt med högtalaren. Det ger en brytfrekvens på någon kHz vilket är långt över de 80 Hz du har i ditt aktiva filter, så det borde inte påverka systemets tonkurva nämnvärt.

Ja,jag tänkte prova det.
Fungerar ett passivt filter från bs60? Har för mig att det delar vid 80hz,men med ett ganska flack delning så att den inte droppar av helt förrens vid 500hz,men det kanske räcker.

Annart provar jag det som du föreslog,

Det kan nog fungera bra. Det är liksom Svantes förslag ett andra ordningens lågpassfilter tror jag. Exakt brytfrekvens och branthet är väl inte så kritisk här (gissar lite); störningen ligger troligen bra högt upp och nyttosignalen tämligen lågt :-)

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:12

darkg skrev:Större spolar och bättre kondensatorer kan kosta en del, och så mödan också - du kanske hittar en bas som den trivs med istället...

Har du haft andra som lyssnat? Du kanske hör bättre än de flesta, vilket i sig ju är kul :-)

Problemet är att hitta basar som låter bra.Jag har leta i cirka 20år efter saker som låter bra (i både bil och hemma).Och just nu vet jag inget allternativ som kan leva upp till mina krav,förutom Anthem basen.Men om någon har en 8 ohms bas som låter bra i sluten låda på 20 liter,så vore jag tacksam för förslag.

Jag har nog bra hörsel,samt är extremt kräsen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-19 13:14

MorganM skrev:
darkg skrev:Större spolar och bättre kondensatorer kan kosta en del, och så mödan också - du kanske hittar en bas som den trivs med istället...

Problemet är att hitta basar som låter bra.Jag har leta i cirka 20år efter saker som låter bra (i både bil och hemma).Och just nu vet jag inget allternativ som kan leva upp till mina krav,förutom Anthem basen.Men om någon har en 8 ohms bas som låter bra i sluten låda på 20 liter,så vore jag tacksam för förslag.

Impedans i basen samt önskad delningsfrekvens, så kan jag räkna fram ett filter som kan passa bra, inklusive impedansjustering.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:18

Kan dessa komponenter fungera som Svante sa?

http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... 08-mm-trad

http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... elektrolyt

Spolen i serie med plusen till basen?
Kondingen efter spolen,sen fastlödd mellan - och + till basen?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-19 13:29

MorganM skrev:Kan dessa komponenter fungera som Svante sa?

http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... 08-mm-trad

http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... elektrolyt

Spolen i serie med plusen till basen?
Kondingen efter spolen,sen fastlödd mellan - och + till basen?

iofs. Visst funkar dom, men jag skulle gå på tjockare tråd i spolen och gärna polyesterkondensator som branthet.
Gärna 1.4 mm tråd som inte bromsar ljudet så mycket.
Kopplingen du anger är rätt.
Vet jag var dom delar så kan jag få fram en impedansjustering som ger mer välljud.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:47

Perfector skrev:
MorganM skrev:

Impedans i basen samt önskad delningsfrekvens, så kan jag räkna fram ett filter som kan passa bra, inklusive impedansjustering.

Jag är inte alls så bra på det här med filter,så gärna klartext :oops: :) .

Här är en bild som jag precis tog på pappret jag har på basen:
Bild

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:48

Kostnaden har inte så stor betydelse,bara filtret släpper igenom välljud :) .

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:51

Hoppsan!..... :oops: Glömde skriva att jag vill ha ett passivt filter som delar vid 80Hz med 30db branthet,Så har jag inställt på aktiva filtret i bilen,eller borde jag använda 18db så jag har möjlighet kvar att labba med filtret i cd spelaren
+

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:54

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-19 13:57

Bilgrejor hemma? :?

Det brukar inte vara någon vidare ide.

Varför inte sälja förstärkaren och köpa något som är gjort för 230 volt?

Om du vill använda ett bilslutsteg men då behöver både fixa en nätdel (laddare plus bilbatteri, eller vad använder du?) och ett utgångsfilter så blir det en allt sämre ide, även ekonomiskt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-07-19 14:00, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:59

IngOehman skrev:Bilgrejor hemma? :?

Det brukar inte vara någon vidare ide.

Varför inte sälja förstärkaren och köpa något som är gjort för 230 volt?

Vh, iö

Nej,det är bilstereogrejer som jag har i bilen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-19 14:04

Ah.. Bättre! :)

Det du behöver tänka på då är att den låga impedans som element för bilbruk har gör en eventuell seriespoles resistans viktigare än vanligt. Det kan vara en bra ide att testa en spole med järnkärna.

Då får du lägsta resistans per kron*millihenry.

Jag vet ju inte spektrum för störningarna, men är bandbredden 500 Hz så finns det skäl att tro att skräpet ligger i varje fall en bit över 1000 Hz. Inte heller vet jag hur mycket det behöver dämpas (hur hörbara störningarna är i dina öron) men ligger energimaximum vid t ex 2 kHz så ger inte det föreslagna filtret så mycket dämpning.

Kanske vore det bäst att du började med att ta reda på hur steget arbetar? Är det frisvängande eller triangelvågskomparerande? I sistnämnda fallet - vilket switchfrekvens? Och hur ser det LP-filter ut som redan sitter där? (Ja, typ alla KlassD-förstärkare har redan utgångsfilter, och att addera ett till ytterligare kan ge en helt annan överföringsfunktion än man tänkt sig.)

Ju mera man vet desto lättare är det att hitta bästa lösningen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum