Moderator: Redaktörer
Alexi skrev: Än mer intressant tycker jag är att jag kanske äntligen fick en förklaring till varför jag tycker de låter så illa i diskanten om Emotiva.
joonah skrev:Alexi skrev: Än mer intressant tycker jag är att jag kanske äntligen fick en förklaring till varför jag tycker de låter så illa i diskanten om Emotiva.
Menar du Emotiva i allmänhet eller bara Gen 3? Detta resultat torde väl bero på att Gen 3 har switchad nätdel istället för trafo?
rqu skrev:Här är en annan mätning jag hittade. Den ser bättre ut, borde motsvara fig 10. Från: http://hometheaterhifi.com/reviews/amplifier/power-amplifier/emotiva-xpa-gen3-power-amplifier-review/
[ Bild ]
Yes, the tests were done quite differently. Atkinson pre-stressed the amp by running it at 100W into 8 ohms for an hour. It was hot! Also Atkinson did THD+N at 1W and with differing frequencies Whereas HTHF only did 1KHZ at 0.5W. Atkinson's THD+N at 1KHZ and 1W was close to the HTHF results. Atkinsons 19KHZ/20KHZ IM at 100W was bad, but at 1W, it was about the same as HTHF. Atkinson goes well beyond the normal testing methods at these higher powers. HTHF pointed out that most music occurs at less than 1W. So there are many questions that I hope Keith will give us some input on.
petersteindl skrev:joonah skrev:Alexi skrev: Än mer intressant tycker jag är att jag kanske äntligen fick en förklaring till varför jag tycker de låter så illa i diskanten om Emotiva.
Menar du Emotiva i allmänhet eller bara Gen 3? Detta resultat torde väl bero på att Gen 3 har switchad nätdel istället för trafo?
Den typen av dist tror jag inte är nätdelsbetingat.
Med vänlig hälsning
Peter
joonah skrev:Alexi skrev: Än mer intressant tycker jag är att jag kanske äntligen fick en förklaring till varför jag tycker de låter så illa i diskanten om Emotiva.
Alexi skrev:De två modeller jag F/E-lyssnat och upplevt samma fenomen från är XPA-2 gen 1. och XPR-1. Men det är bara spekulation såklart att detta (fel) finns i alla modeller.
joonah skrev:Atkinson goes well beyond the normal testing methods at these higher powers. HTHF pointed out that most music occurs at less than 1W.
Rille skrev:Hm nu undrar man ju hur tidigare varianter mäter. Om någon mätkunnig orkar/har lust så kan jag ställa upp och köra över mitt XPA-2 första generation för uppmätning. Gärna i Stockholmsområdet..
DQ-20 skrev:joonah skrev:Atkinson goes well beyond the normal testing methods at these higher powers. HTHF pointed out that most music occurs at less than 1W.
Problemet med detta argument är att det finns ingen mening med att köpa en jätteförstärkare om den bara beter sig bra på låga effekter. Har man gjort en monsterförstärkare så bör den ju ha goda prestanda även vid höga effekter. Man får i princip räkna med att testarna testar nära förstärkarens gränser, oavsett effekt. Jag tycker att den branta uppgången vid ca 20 kHz är uppseendeväckande. I en traditionell förstärkare får man räkna med att distorsionen stiger med stigande frekvens, men den där stigningen är minst sagt abrupt. Effekten är ca 50 W i 8 Ohm. Det vore intressant att se vid 1 W (2,83 V) för att utröna om det är relaterat till slewrate.
Amatörmässiga funderingar,
/DQ-20
joonah skrev:petersteindl skrev:joonah skrev:
Den typen av dist tror jag inte är nätdelsbetingat.
Med vänlig hälsning
Peter
Aha. spännande, inga teorier du vill dela med dig av?
RogerGustavsson skrev:Rille skrev:Hm nu undrar man ju hur tidigare varianter mäter. Om någon mätkunnig orkar/har lust så kan jag ställa upp och köra över mitt XPA-2 första generation för uppmätning. Gärna i Stockholmsområdet..
Var det den versionen som testades i MoLt?
Vinylcalle skrev:Skulle kanske kunna mäta upp en om några veckor, om det finns i Lund-området.
Mvh Carl
Rille skrev:Vinylcalle skrev:Skulle kanske kunna mäta upp en om några veckor, om det finns i Lund-området.
Mvh Carl
Tack! Jättetrevligt erbjudande Carl! Lund är dock lite för långt för min del att åka.
Alexi skrev:joonah skrev:Alexi skrev: Än mer intressant tycker jag är att jag kanske äntligen fick en förklaring till varför jag tycker de låter så illa i diskanten om Emotiva.
De två modeller jag F/E-lyssnat och upplevt samma fenomen från är XPA-2 gen 1. och XPR-1. Men det är bara spekulation såklart att detta (fel) finns i alla modeller.
RogerGustavsson skrev:Alexi skrev:joonah skrev:
De två modeller jag F/E-lyssnat och upplevt samma fenomen från är XPA-2 gen 1. och XPR-1. Men det är bara spekulation såklart att detta (fel) finns i alla modeller.
Var du inte med när och LTS F/E-lyssnade XPA-2 gen 1? För det var väl den som "skrevs upp" av LTS?
joonah skrev:DQ-20 skrev:joonah skrev:
Problemet med detta argument är att det finns ingen mening med att köpa en jätteförstärkare om den bara beter sig bra på låga effekter. Har man gjort en monsterförstärkare så bör den ju ha goda prestanda även vid höga effekter. Man får i princip räkna med att testarna testar nära förstärkarens gränser, oavsett effekt. Jag tycker att den branta uppgången vid ca 20 kHz är uppseendeväckande. I en traditionell förstärkare får man räkna med att distorsionen stiger med stigande frekvens, men den där stigningen är minst sagt abrupt. Effekten är ca 50 W i 8 Ohm. Det vore intressant att se vid 1 W (2,83 V) för att utröna om det är relaterat till slewrate.
Amatörmässiga funderingar,
/DQ-20
Jag håller definitivt med att ett slutsteg måste kunna hantera mer än 1W,
Alexi skrev:RogerGustavsson skrev:Alexi skrev:De två modeller jag F/E-lyssnat och upplevt samma fenomen från är XPA-2 gen 1. och XPR-1. Men det är bara spekulation såklart att detta (fel) finns i alla modeller.
Var du inte med när och LTS F/E-lyssnade XPA-2 gen 1? För det var väl den som "skrevs upp" av LTS?
Jag vet inte om de "skrevs upp", de klarade inte F/E och det borde framgå av efterföljande artikel. Jag äger själv två XPA-2 steg för jag gillar hur de fungerar i basen. Tror även det står i artikeln att de färgar i basen.
rqu skrev:Hittade fler mätningar på äldre Emotiva. Är inte tokimponerad där heller.
rqu skrev:Jämför med NAD.
rqu skrev:
IngOehman skrev:Sådana där referenslösa betraktningar är väldigt lätt vilseledande. Speciellt som olika människor som redovisar data gör det med olika skala på Y-axeln. Det blir allt viktigare att titta på vad som faktiskt står på axlarna.
Annars är det lätt hänt att en förstärkare med distorsion om -120 dB, redovisad med 200 dB på Y-axeln framstår som usel om någon visar en annan förstärkare som redovisas med samma skalning men mäter -180 dB...
Det är inte hur bra en apparat mäter jämfört med en annan som bestämmer hur bra den är, det är hur den möter i förhållande till våra örons förmåga att höra som bestämmer hur bra den är. Det är lätt att glömma det.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom, Mazda200 och 15 gäster