FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav dewpo » 2017-07-26 21:39

:D :D :D Jag för ursäkta mig med att Scan Speaks T/S värden är helt fel matar man dom blir det bara en känslighet på 90 dB,
medans elementet i verkligheten har 94 dB lägger man sen till 3 dB 'waveguide' lyft så blir det så fel som det blev :oops:

Jag tycker ändock att ert filter känns onödigt komplext, speciellt p.g.a. att högtalaren som jag förstått det gör anspråk på att vara både billig och lätt att bygga.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-26 21:49

Dan, kan du inte dela xsim-fil till Dewpo och andra så kommer elementen in som de ska? :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-07-26 21:55

dewpo skrev::D :D :D Jag för ursäkta mig med att Scan Speaks T/S värden är helt fel matar man dom blir det bara en känslighet på 90 dB,
medans elementet i verkligheten har 94 dB lägger man sen till 3 dB 'waveguide' lyft så blir det så fel som det blev :oops:

Jag tycker ändock att ert filter känns onödigt komplext, speciellt p.g.a. att högtalaren som jag förstått det gör anspråk på att vara både billig och lätt att bygga.

Fast med en tydlig instruktion precis hur man ska löda, typ att man får med en layout på filtret och inte bara ett kopplingsschema, borde det väl vara lika svårt att löda 6 punkter som 20 (eller hur många det nu är)?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-26 22:02

dewpo skrev:Jag tycker ändock att ert filter känns onödigt komplext, speciellt p.g.a. att högtalaren som jag förstått det gör anspråk på att vara både billig och lätt att bygga.

Mja, om man tänker bort just kostnaden av filterkomponenterna, på vilket sätt är komplexiteten onödig?

Jag tänker så här, filtrets komplexitet är en konsekvens av resten av konstruktionen. Om man ska optimera högtalaren efter filtrets komplexitet och/eller antal filterkomponenter så lär det bli mycket svårare för att nå de mål vi satt.

Vi är ju öppna för filterförslag så alla som har förslag är ju välkomna att föreslå hur man skulle kunna förenkla filtret samtidigt som man håller målen.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-26 23:23

dewpo: Tycker inte det är speciellt komplicerat med tanke på de stenhårda krav vi ställt upp. Att filtret inte är mer komplicerat än det är beror på att vi försökt reda ut det akustiska så bra som möjligt innan vi börjat med filter. Tydligt kopplingsschema kommer. Vi kan även fixa kretskort om det underlättar.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-07-27 00:06

Cortado skrev:
dewpo skrev:Jag tycker ändock att ert filter känns onödigt komplext, speciellt p.g.a. att högtalaren som jag förstått det gör anspråk på att vara både billig och lätt att bygga.

Mja, om man tänker bort just kostnaden av filterkomponenterna, på vilket sätt är komplexiteten onödig?

Jag tänker så här, filtrets komplexitet är en konsekvens av resten av konstruktionen. Om man ska optimera högtalaren efter filtrets komplexitet och/eller antal filterkomponenter så lär det bli mycket svårare för att nå de mål vi satt.

Vi är ju öppna för filterförslag så alla som har förslag är ju välkomna att föreslå hur man skulle kunna förenkla filtret samtidigt som man håller målen.

Finns de mer lyckade XSim-filerna att hämta någonstans, så det blir så enkelt som möjligt att testa lite variationer?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-07-27 00:13

Jag förstår om ni inte vill dela mät filerna "om ni har tänkt att sälja FUKDIST som flatpack" men kan du prova dessa värden i mitt förslag och hinta om det börjar bli bättre?
Basta-best-effort (1).png
Basta-best-effort (1).png (24.41 KiB) Visad 19112 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-27 00:24

Jorå, mätfilerna kommer. Kan inte se någon uppenbar anledning till varför de skulle vara hemliga. Jag är lite osäker på vilka filer det är, kan kolla om jag hittar nått, men gör jag inte det så lämnar jag det till Dan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-07-27 09:52

Cortado skrev:Jorå, mätfilerna kommer. Kan inte se någon uppenbar anledning till varför de skulle vara hemliga. Jag är lite osäker på vilka filer det är, kan kolla om jag hittar nått, men gör jag inte det så lämnar jag det till Dan.

Jag menade inte mätfilerna utan simuleringsfilerna som är framtagna i XSim.
Eftersom du ville ha hjälp med simulering så kommer man ju igång mycket fortare om man får tillgång till några av dom simuleringsfiler i XSim som redan är gjorda.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-07-27 10:21

DanNorman skrev:Är det här doable för folk i stugorna? Nästan IKEA-nivå på monteringen :)

IMG_20170712_164135.jpg

IMG_20170712_164220.jpg

IMG_20170712_164256.jpg

IMG_20170712_164316.jpg

IMG_20170712_164348.jpg

Tving kommer man dock inte undan.

Ser väldigt seriöst ut :)
Avfasningen på baffelsidorna, har dom tagits bort eller är det nåt man får göra själv?
Har ni någon idé på vad "lådpaketet" kommer att kosta?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-07-27 10:55

Jag tycker inte Dans filter är särskilt "komplext". Alls. Det handlar trots allt om ett fåtal passiva komponenter. Men jag tycker det är "beside the point". Att ha antal komponenter i delningsfiltret som målvariabel är möjligen en "teknikestetisk" fråga, men jag tycker den är HELT underordnad det ljudande resultatet. Alltså: ett filter med färre komponenter (vilket jag uppfattar är innebörden av "mindre komplext") måste ge samma eller "bättre" ljudande resultat än det som Dan har lagt upp för att vara intressant. Dans variant ger klart "snyggast" simulering. Återstår att mäta.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-07-27 11:38

Fler komponenter är ju dock ekvivalent med mer $$$, samtidigt som priset skulle hållas nere. Med det sagt så vore det nog att dumoptimera om man ger sig på att försöka spara ett par hundralappar på filtret i ett bygge som går på ~4,5k.

Jag har inte DIY:at särskilt mycket och länge, men min erfarenhet är att det aldrig blir lika billigt som man tänkt sig, det är alltid nåt verktyg eller dyl. som man "behöver". Dvs, hundralappar hit och dit är inget att haka upp sig på. Det är tom lätt att tusenlappar att börjar rulla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-27 11:56

Går ju att erbjuda mer än en filtervariant om man hittat ett bättre men som blir betydligt mer kostsamt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-27 12:02

Filtret bör ju ligga i paritet med övriga kostnader.
Så snart man börjar "spara in" på utgifterna så kommer det regn på måndagen.
Men det är mitt sätt att bygga.
Det här filtret cortado har ritat är säkert så bra det kan bli, annars skulle han inte använda det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-07-27 12:52

hammarn_2 skrev:Jag har inte DIY:at särskilt mycket och länge, men min erfarenhet är att det aldrig blir lika billigt som man tänkt sig, det är alltid nåt verktyg eller dyl. som man "behöver". Dvs, hundralappar hit och dit är inget att haka upp sig på. Det är tom lätt att tusenlappar att börjar rulla.

Ja, ju, men man vill ju ändå ha argument för att köpa den där sänksågen eller handöverfräsen!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-27 13:02

Perfector skrev:Det här filtret cortado har ritat är säkert så bra det kan bli, annars skulle han inte använda det.

Mja, vill bara avsäga mig äran här, det är Dan som gjort filtret. Jag har vart med och hjälpt till lite men inte till någon betydande grad. :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-27 17:03

Här kommer mätfilerna som simuleringarna ovan är baserade på. Det är mätt på två meters avstånd ungefär, och relativt reflexfritt. Slängde med xsim, men mätfiler bör gå att öppna i de program som tar .frd och .zma. I vissa program får man döpa om filerna till *.txt.

Fukdist mätfiler + xsim.zip
(1.75 MiB) Nerladdad 268 gånger
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-07-27 18:44

DanNorman skrev:Här kommer mätfilerna som simuleringarna ovan är baserade på. Det är mätt på två meters avstånd ungefär, och relativt reflexfritt. Slängde med xsim, men mätfiler bör gå att öppna i de program som tar .frd och .zma. I vissa program får man döpa om filerna till *.txt.

Bilagan Fukdist mätfiler + xsim.zip finns inte längre

Tackar, då postar jag riktigare komponent värden på mitt förslag prototyp filtret som referens
Hoppas det kan vara någon till hjälp
FFdewpo.png
FFdewpo.png (845.38 KiB) Visad 18873 gånger

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-27 19:01

Jag skulle vilja att vi håller oss till komponentvärden i E12-serien. https://sv.wikipedia.org/wiki/E-serie_(elektronik)
De värdena är lättast att få tag i. Måste man ha nåt exotiskt värde kan man serie- eller parallelkoppla E12 för att komma nära.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-07-27 19:20

Har byggt Dans filter i LspCad 6.5

Skalade SPL jämfört med SEAS datablad.
Det här är ungefär rätt.
Fukdist Drivers No XO.PNG
Fukdist Drivers No XO.PNG (27.03 KiB) Visad 18853 gånger

Jämfört med:
ER18 SPL 88,5 dB nom.PNG
ER18 SPL 88,5 dB nom.PNG (98.66 KiB) Visad 18853 gånger

Summeringen ser likvärdig ut:
Dan#1 Sum.PNG
Dan#1 Sum.PNG (27.04 KiB) Visad 18853 gånger

Extrem baffelstegs-kompensering!
Dan#1 TF.PNG
Dan#1 TF.PNG (26.03 KiB) Visad 18853 gånger

Känslighet ca. 82,5 dB

Med nominell känslighet på 88,5 dB och 4 dB baffelstegs-kompensering borde man kunna sikta på 84,5 dB. D.v.s 2 dB högre

Provar lite och kommer kanske med ett filterförslag.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-07-27 21:30

Med reservation för fel räkning så skulle Distorsionen kunna FUK'as även av stolta ägare av en rörförstärkare.
Detta filter + att det fans en möjlighet för rör ägare att plugga basreflexporten så skulle den vara rörvänlig.
TubefriendlyFDCC.jpg
TubefriendlyFDCC.jpg (86.01 KiB) Visad 18831 gånger

Grå-Blå Vanlig förstärkare
Blå Rörförstärkare
TubefriendlyFD.jpg
TubefriendlyFD.jpg (128.22 KiB) Visad 18831 gånger

Ps Det finns även en chans att jag skjuter mig själv i ryggen genom att publicera detta onödigt komplexa filter...

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-27 21:43

E12 skulle jag vilja se, som sagt :)
Vilken resistans valde du som rörstärksim, för jag antar att det är det du gjort?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-27 21:48

dewpo skrev:Ps Det finns även en chans att jag skjuter mig själv i ryggen genom att publicera detta onödigt komplexa filter...

Kanske, men vem dömer? :)

Kul är ju att det finns ett engagemang tycker jag, skulle vara grymt kul att se fler bygga och komma med intryck, dels av lyssning men även av själva bygget.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-07-27 22:39

DanNorman skrev:E12 skulle jag vilja se, som sagt :)
Vilken resistans valde du som rörstärksim, för jag antar att det är det du gjort?

8 ohm, Jag har även simulerat basen beteende i Boxsim => 82,5 dB total känslighet känns helt realistiskt , 84 dB som nämnts skulle kräva tom låda frontriktad basreflexport samt lite bredare baffle
Max Spl är 100 dB 50-200 Hz stiger sedan till 110 vid 1000-4000 Hz för att sedan sjunka till 105.5 vid 20000 Hz för att driva basen till 100 dB krävs en förstärkare som kan leverera 32 V rms ca 130 watt / 8 ohm
Jag tittade på wiki sidan angående E12 men jag blev inte klokare tyvärr :oops: Alla värden på komponenter jag använt finns vad jag kan se att köpa spolar får man vad man betalar för => stora spolar med låg resistans = Dyra spolar...
OT Hur tror ni att en HighEND version av FUKDIST med W18NX001 + EXOTIC T35 diskant skull mäta?
2017-07-27 (3).png
2017-07-27 (3).png (44.43 KiB) Visad 18789 gånger

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-27 22:47

E12 = tiopotenser av 1 och 1,2 och 1,5 och 1,8 och 2,2 och 2,7 och 3,3 och 3,9 och 4,7 och 5,6 och 6,8 och 8,2. Så som 0,82u eller 1,2mH eller 56Ω.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-07-27 22:56

chrisss skrev:
Provar lite och kommer kanske med ett filterförslag.

Knepigt case. Får inte till något vettigt :twisted:
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-27 22:59

dewpo: Nu vet jag inte hur Boxsim simulerar spridning, men om du kollar på "Energy frequency response" så ser du att den har en peak i örats absolut känsligaste område. Det är alltså total utstrålad energi. Det beror på att waveguiden inte klarar av att rikta ljudet tillräckligt vid så låga frekvenser. Hur det beter sig på riktigt kan du se i tidigare mätningar på spridning.
Det är bla. därför jag vill dela högt. Givetvis också för att hålla diskantdisten nere och ljudtryckskapaciteten uppe. Om man tänker sig att göra en MMT eller MTM av Fukdist nån gång, så måste man ta höjd för större ljudtryck :)
Senast redigerad av DanNorman 2017-07-27 23:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-27 23:01

chrisss: Jag tror att du har fel angående baffelstegskompensationen. En fågel viskade i mitt öra att min nästan är lite klen :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-07-27 23:11

E12 version
E12.png
E12.png (58.18 KiB) Visad 18771 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-27 23:12

dewpo skrev:Hur tror ni att en HighEND version av FUKDIST med W18NX001 + EXOTIC T35 diskant skull mäta?

Annorlunda. :)

Om man har samma krav så behöver det inte bli bättre för att det är dyrare element. Att ett element är dyrt har inget egenvärde i sig. Men för att svara mer specifikt på det, det blir ju inte samma högtalare och så måste man konstruera om precis allt och slutresultatet kanske inte ens mäter bättre. Med tanke på hur våra mål ser ut så tror jag att om man har en normal och en fin fukdist där båda når målen så bör det vara rätt svårt att höra skillnad på dem och då är frågan vad är det man betalat för?

Mycket av detta handlar ju om att man ska ha rätt element. Väljer man fel element kanske man får jobba baken av sig med lådan och filter för att nå sina mål. Kanske blir filtret dubbla antalet komponenter, eller dyrare.

En till poäng jag tänkte på, om man tittar på Troels byggen som ju på sätt och vis existerar på samma premisser som Fukdist - kolla vad filtren kostar där. Det kan vara flera hundra kr för EN kondensator.. :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum