Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring?.
Eller om någon hört någon förbättring?
Ni som har hört försämring får inte svara, skulle nån ha sagt.... men för mej får ni
Moderator: Redaktörer
Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring
FBK skrev:OM man ser till hur mycket dyrkablar häcklas här. Men det som är MER intressant är, hur många har EGENTLIGEN kört med dyrkablage innan de har bytt till EKK eller liknande![]()
Inte så många tror jag, men jag kan ha fel.....
Belker skrev:Mina gamla Linnkablar var så dyra att högtalarna medgavs stå väldigt nära varandra. Det gav en otroligt punktformig och närvarande ljudbild! Sen var jag av möblerinstekniska skäl tvungen att separera högtalarna. Hittade en rulle cat5 som fick tjäna som Högtalarkabel. Plötsligt kommer ljudet från alla möjliga håll; -t.o.m. snett bakifrån! Får se om bättre kablar åter kan skapa fokus på Stereon och inte på en massa ljud som bara svischar förbi skallen så man blir alldeles snurrig.
Jag har testat försvarets 1000DL kabel med framgång.
FBK skrev:Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring
Svar: Halva detta forum, OM man ser till hur mycket dyrkablar häcklas här. Men det som är MER intressant är, hur många har EGENTLIGEN kört med dyrkablage innan de har bytt till EKK eller liknande![]()
Inte så många tror jag, men jag kan ha fel.....
majjen04 skrev:[Hmm den vänstra kanalen EKK lät ljusare, dock ej vast, basen försvann?
Den högra Kanalen lät hörbart högre, med mer bas, mindre ljust.
Varför?
Min teori är att EKK sämre håller spänningen, där av låter den andra högre samt bättre, kan det stämma.
Obs! Min fru och min minsta dotter hörde också skillnad mellan kanalerna.
Mvh
Kenth
MP skrev::D haha vilken pajas-"blindtest"
Riktigt roligt
Ragnwald skrev:Bytte från lampsladd till Supra Ply2, svindlande skillnad över hela registret.![]()
Har sedan provat det mesta av dyrkabel och skrattat gott.![]()
Åkte nu till närmaste elhandlare och köpte EKK för att prova, eftersom alla på Faktiskt prisar denna till skyarna.
4-ledare som kopplades enligt rekommendation.
Men vad är nu detta ? Det lät rent ut sagt för j*vligt.
Kan det möjligen vara så att de skall spelas in, länge och väl, eller nått ?
majjen04 skrev:Jag betalade 4kr/m för den, Volcanon kostade ca: 3000ggr mer per meter. För dessa pengar bör den väl vara minst lika bra.
Det viktigaste är ju trots allt att jag vet vilken kabel som sitter i vänster respektive höger kanal, samt att jag och familjen vet vilket "ljud" vi föredrar dvs högra kanalen.
Jax skrev:majjen04 skrev:Jag betalade 4kr/m för den, Volcanon kostade ca: 3000ggr mer per meter. För dessa pengar bör den väl vara minst lika bra.
Det viktigaste är ju trots allt att jag vet vilken kabel som sitter i vänster respektive höger kanal, samt att jag och familjen vet vilket "ljud" vi föredrar dvs högra kanalen.
Jag betvivlar inte att ni hör skillnad. Vilken som låter "bättre" är en rent subjektiv bedömning. Man kan mycket riktigt förvänta sig att en 3000 gånger dyrare kabel är minst lika bra men vi vill ju gärna tro att den dyrare är den bättre när vi hör skillnad. Det kan vara sant men det kan lika gärna vara tvärtom så länge vi bara bedömer subjektivt.
Det kan ju vara så att vi föredrar det ljud vi är vana vid så när EKKn kom in så lät det "fel". Det är då lätt att säga att det låter sämre. Jag skulle tro att din "audiofil" har lyssnat på din anläggning tidigare och vet hur den låter, därför kunde han höra "felet". En blindtest med 1000 försökspersoner som aldrig hört anläggningen skulle nog ge en ganska så annorlunda bild.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster