Vilka har bytt från "dyrkablar" till ekk utan förs

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dynamic

Vilka har bytt från "dyrkablar" till ekk utan förs

Inläggav Dynamic » 2006-01-21 18:34

En stilla undran.. :)

Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring?.

Eller om någon hört någon förbättring?

Ni som har hört försämring får inte svara, skulle nån ha sagt.... men för mej får ni :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-01-21 18:54

För flera år sedan skänkte jag bort mina VdH för att de blev för korta efter en ommöblering. Det är ju faktiskt viktigt att man har råd att skaffa tillräckligt långa kablar så att de räcker hela vägen från förstärkaren till högtalarna!

Nåväl - tillbaka till ämnet! Jag hade en kompis som hade elfirma, han slängde till mig en rulle med nått så jag skulle kunna spela. Hmmm. Stel kabel men tunn. Den stannade som jag hade böjt den. trodde inte riktigt på det där men det spelade i alla fall. Tänkte att jag får byta till något annat sedan. Men så när det var klart och jag satte mig ner för att lyssna så lät det väldigt bra! Det kom fram fler och fler plattor och sedan började det ljusna.

Vilken kabel var det?

Televerkets förtennta enkardeliga kopplingstråd!

/Jocke

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2006-01-21 19:24

Jag har testat försvarets 1000DL kabel med framgång.
Lite tvinnad också ;)
Japp lånade lite när jag låg i lumpen...Alla signalister vet säkert vad det är för kabel

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-01-21 19:27

Jag själv spelar för tillfället med Biltemas Gröna högtlarkabel. Får se vad det blir när jag får längre till förstärkaren sen.

Det blir ingen över 15:-/meter alla fall :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-01-21 19:43

Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring

Svar: Halva detta forum, OM man ser till hur mycket dyrkablar häcklas här. Men det som är MER intressant är, hur många har EGENTLIGEN kört med dyrkablage innan de har bytt till EKK eller liknande :?
Inte så många tror jag, men jag kan ha fel.....

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-21 19:44

Jag har haft både Audioquest Caldera (runt 10kkr) och Nordost SPM (ca 30-40 kkr beroende på när den är inköpt), spelar idag på EKK och jag kan inte säga att jag märker nån större skillnad.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-01-21 19:51

Kan tillägga att jag också har kört med Audioquest Caldera, men numera så använder jag Audioquest CV4 för 195kr/m

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-01-21 19:53

Har bland annat ägt Nordost Red dawn II, samt Transparent Musicwawe plus innan jag gick över till EKK.
Kunde inte hitta några avgörade skillnader. Inte heller Tara Labs Air1 gick särskilja från EKK.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-01-21 20:05

Rydberg

Vi är rörande överens :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-21 20:10

FBK skrev:OM man ser till hur mycket dyrkablar häcklas här. Men det som är MER intressant är, hur många har EGENTLIGEN kört med dyrkablage innan de har bytt till EKK eller liknande :?

Jag har haft van den hul signalkablage en gång i tiden men lämnade raskt tillbaka kablarna efter provlyssning.

Att ha blivit lurad att köpa kabel för svindlande summor är antagligen förknippat med en skam för många.
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-01-21 22:12, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-01-21 20:14

MP

Det är av misstagen man lär sig :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-21 22:13

instämmer :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-01-22 00:53

Mina gamla Linnkablar var så dyra att högtalarna medgavs stå väldigt nära varandra. Det gav en otroligt punktformig och närvarande ljudbild! Sen var jag av möblerinstekniska skäl tvungen att separera högtalarna. Hittade en rulle cat5 som fick tjäna som Högtalarkabel. Plötsligt kommer ljudet från alla möjliga håll; -t.o.m. snett bakifrån! Får se om bättre kablar åter kan skapa fokus på Stereon och inte på en massa ljud som bara svischar förbi skallen så man blir alldeles snurrig.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-01-22 02:22

Kör på EKK nu och är mycket nöjd. Tidigare hade jag kablar som liknar dom som Burmester hade på senaste Arkrenmässan å dom kostade 40kr/m. Det tyckte jag va dyrt men dom va ju iofs grova (6mm2) så det vart ju mycket koppar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-22 15:52

Belker skrev:Mina gamla Linnkablar var så dyra att högtalarna medgavs stå väldigt nära varandra. Det gav en otroligt punktformig och närvarande ljudbild! Sen var jag av möblerinstekniska skäl tvungen att separera högtalarna. Hittade en rulle cat5 som fick tjäna som Högtalarkabel. Plötsligt kommer ljudet från alla möjliga håll; -t.o.m. snett bakifrån! Får se om bättre kablar åter kan skapa fokus på Stereon och inte på en massa ljud som bara svischar förbi skallen så man blir alldeles snurrig.

Det låter jobbigt det där, det är väl centrifugalkraften från svishandet runt huvudet som gör att det inte går att få dom närmre varann igen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-01-22 16:00

Nu har väl de flesta fått en vag men tydlig bild över hur det ligger till med "dyrkablar" vs "billigkablar"? :wink:

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-23 15:35

Jag har testat försvarets 1000DL kabel med framgång.

Det är ett exempel på en kabel som skulle klassas som "inte mekaniskt stabil", fast just i detta fallet så blir det lite missvisande, beroende på exakt vad som åsyftas med mekaniskt stabil.

Inte många andra "högtalarkablar" som tål att användas som bogserlina för bilar.

Värre är att kabeln mestår av virar av både koppar och stål. Kanske går att jämföra som budgetvariant av kablar som är av koppar och silver.
DL50 borde vara lämpligare för audiobruk kortare sträckor.

Jag har provat DL1000 och DL50 som spänningskabel med framgång.
/även jag fd signalist

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-23 18:12

Hamnar jag i nåt slags ingemansland med mina Supra snören, som jag fö tycker låter alldeles kanon? Men det gör ju EKK också förstås.
Man vill ju lyxa till det lite och samtidigt visa att jag minsann lägger stor vikt även vid detaljerna. :wink:

/Rolle

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-23 18:18

Har också supra. Rondo 4*2.5. Hade innan en kabel med mycket liknande uppbyggnad fast med silikonisolering istället för PVC som kostar ca 4ggr så mycket men de vart för korta. Skillnad? God only knows...

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-01-27 17:51

FBK skrev:
Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring

Svar: Halva detta forum, OM man ser till hur mycket dyrkablar häcklas här. Men det som är MER intressant är, hur många har EGENTLIGEN kört med dyrkablage innan de har bytt till EKK eller liknande :?

Hej FBK!

Igår så tuggade min dotters valp sönder ena högtalarkabel som var en AQ Volcano. I väntan på en ny sådan, så satte jag dit en EKK.
Vart det bättre tror ni?
Vart det sämre?
Märkte jag någon skillnad mellan kanalerna?
Vart det någon skillnad?

Enligt LTS borde det låta likadant eller hur.
Hmm den vänstra kanalen EKK lät ljusare, dock ej vast, basen försvann?
Den högra Kanalen lät hörbart högre, med mer bas, mindre ljust.
Varför?
Min teori är att EKK sämre håller spänningen, där av låter den andra högre samt bättre, kan det stämma.
Obs! Min fru och min minsta dotter hörde också skillnad mellan kanalerna.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-27 17:59

majjen04 skrev:[Hmm den vänstra kanalen EKK lät ljusare, dock ej vast, basen försvann?
Den högra Kanalen lät hörbart högre, med mer bas, mindre ljust.
Varför?
Min teori är att EKK sämre håller spänningen, där av låter den andra högre samt bättre, kan det stämma.
Obs! Min fru och min minsta dotter hörde också skillnad mellan kanalerna.
Mvh
Kenth

En annan lika trolig teori är att det är precis tvärtom, volcanon är sämre.

Vilken av teorierna som är närmast sanningen är svårt att säga utan mätningar eller kontrollerade lyssningar.

LTS har för övrigt aldrig sagt att alla kablar låter likadant.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-01-27 21:21

[En annan lika trolig teori är att det är precis tvärtom, volcanon är sämre.

Vilken av teorierna som är närmast sanningen är svårt att säga utan mätningar eller kontrollerade lyssningar.

LTS har för övrigt aldrig sagt att alla kablar låter likadant.[/quote]

Hej Jax!

LTS rekommenderar alltid EKK som den ultimata kabeln i alla lägen.
Jag betalade 4kr/m för den, Volcanon kostade ca: 3000ggr mer per meter. För dessa pengar bör den väl vara minst lika bra.
Det viktigaste är ju trots allt att jag vet vilken kabel som sitter i vänster respektive höger kanal, samt att jag och familjen vet vilket "ljud" vi föredrar dvs högra kanalen.
Jag gjorde en liten såkallad blind test idag.
En " audiofil" som jag känner fick utan föregående information lyssna på min anläggning. Efter ett par minuter frågade han om det var något fel på vänster högtalare dvs där EKK kabeln finns.
Han saknade basen, ljudnivån samt tyckte att ljudet var ljusare precis som vi andra i familjen.
Efter detta böt jag plats på kablarna 20ggr, utan att han visste om vilken plats så prickade han rätt 20 ggr av 20! 8O
Således är min fråga återigen är det möjligt att min grova "high end" kabel pga sin tjocklek genererar mer effekt/ström samt högre utnivå än den tunna snikkabeln EKK?
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-27 21:24

alltså du kan ju inte bedömma vilken du föredrar genom att ha 2 helt olika kablar inkopplade?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-27 21:27

:D haha vilken pajas-"blindtest"

Riktigt roligt :)
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-01-27 22:04

MP skrev::D haha vilken pajas-"blindtest"

Riktigt roligt :)

Visst MP!

Syftet var att påvisa att det faktiskt är stor skillnad mellan kablar!
Min kamrat lånade också ut ett par AQ Caldera, och vi jämförde dessa med ett par EKK. Han hörde även här skillnaden mellan kablarna 20 av 20 ggr, givetvis hade vi kablarna parvis denna gång. Min fru hörde också skillnad 20 av 20 ggr denna gång. Återigen hörde jag en liten nivåskillnad i ljudet detta trots att AQ Caldera är en billigare kabel än mina Volcano. Frågan återigen är är en tjockare kabel att föredra mot en lampsladd som EKK?
Mvh
kenth

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-01-27 22:08

Bytte från lampsladd till Supra Ply2, svindlande skillnad över hela registret. :D
Har sedan provat det mesta av dyrkabel och skrattat gott. :x

Åkte nu till närmaste elhandlare och köpte EKK för att prova, eftersom alla på Faktiskt prisar denna till skyarna.
4-ledare som kopplades enligt rekommendation.

Men vad är nu detta ? Det lät rent ut sagt för j*vligt.
Kan det möjligen vara så att de skall spelas in, länge och väl, eller nått ? :cry:

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-27 22:33

Ragnwald skrev:Bytte från lampsladd till Supra Ply2, svindlande skillnad över hela registret. :D
Har sedan provat det mesta av dyrkabel och skrattat gott. :x

Åkte nu till närmaste elhandlare och köpte EKK för att prova, eftersom alla på Faktiskt prisar denna till skyarna.
4-ledare som kopplades enligt rekommendation.

Men vad är nu detta ? Det lät rent ut sagt för j*vligt.
Kan det möjligen vara så att de skall spelas in, länge och väl, eller nått ? :cry:

Jag har också genomgående Supra ply, även inuti mina högtalare, samt även Supra inuti mina DIY Hypex förstärkare.

Sitter väldigt nöjd med resultatet och ser ingen som helst anledning att lägga en massa tusenlappar på dyrkabel.

/Rolle

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-27 22:37

majjen04 skrev:Jag betalade 4kr/m för den, Volcanon kostade ca: 3000ggr mer per meter. För dessa pengar bör den väl vara minst lika bra.
Det viktigaste är ju trots allt att jag vet vilken kabel som sitter i vänster respektive höger kanal, samt att jag och familjen vet vilket "ljud" vi föredrar dvs högra kanalen.

Jag betvivlar inte att ni hör skillnad. Vilken som låter "bättre" är en rent subjektiv bedömning. Man kan mycket riktigt förvänta sig att en 3000 gånger dyrare kabel är minst lika bra men vi vill ju gärna tro att den dyrare är den bättre när vi hör skillnad. Det kan vara sant men det kan lika gärna vara tvärtom så länge vi bara bedömer subjektivt.

Det kan ju vara så att vi föredrar det ljud vi är vana vid så när EKKn kom in så lät det "fel". Det är då lätt att säga att det låter sämre. Jag skulle tro att din "audiofil" har lyssnat på din anläggning tidigare och vet hur den låter, därför kunde han höra "felet". En blindtest med 1000 försökspersoner som aldrig hört anläggningen skulle nog ge en ganska så annorlunda bild.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-01-27 22:46

Jax skrev:
majjen04 skrev:Jag betalade 4kr/m för den, Volcanon kostade ca: 3000ggr mer per meter. För dessa pengar bör den väl vara minst lika bra.

Jag betvivlar inte att ni hör skillnad. Vilken som låter "bättre" är en rent subjektiv bedömning. Man kan mycket riktigt förvänta sig att en 3000 gånger dyrare kabel är minst lika bra men vi vill ju gärna tro att den dyrare är den bättre när vi hör skillnad. Det kan vara sant men det kan lika gärna vara tvärtom så länge vi bara bedömer subjektivt.

Det kan ju vara så att vi föredrar det ljud vi är vana vid så när EKKn kom in så lät det "fel". Det är då lätt att säga att det låter sämre. Jag skulle tro att din "audiofil" har lyssnat på din anläggning tidigare och vet hur den låter, därför kunde han höra "felet". En blindtest med 1000 försökspersoner som aldrig hört anläggningen skulle nog ge en ganska så annorlunda bild.

Missade du att jag skrev samma sak ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2006-01-28 01:35

Vad är det för egenskaper(hos kabeln) som gör att EKK anses bättre(av många),än nästan allt annat, som högtalarkabel ?

/ Laila
Senast redigerad av Laila 2006-01-28 12:25, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi