KT 88

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: KT 88

Inläggav lennartj » 2017-08-02 23:06

avr7000 skrev:
paa skrev:
lennartj skrev:

Kan det vara så att man kan märka KT/88-rör som 6550, men inte 6550-rör som KT88?

Det var Lernnart J som skrev detta.

Det förekommer så mycket skumt i rör-branschen, så kanske,
men KT88 ligger normalt högre i pris än 6550 eftersom de tål högre spänningar
så det verkar långsökt, om det inte handlar om defekta KT88 som inte tål de spänningar som de borde.
Googla gärna på "6550 datasheet" i ett fönster och "KT88 datasheet" i ett annat, jämför resultatan och bli förvirrad. :? 8O
Missa inte att kolla noga vilken rörtyp respektive dokument handlar om, du kan få med EL34 mm bland träffarna.

Såvitt jag vet kallades KT88 Beam Tetrode från början http://tdsl.duncanamps.com/dcigna/tubes/sheets/gec/kt88-1h.gif
men t.ex. JJ kallar även KT88 Beam Pentode http://4tubes.com/DATASHEETS/SCANS-Original/K-L/KT88-JJ.pdf som 6550 alltid är och har varit http://4tubes.com/DATASHEETS/SCANS-Original/!6-Numbers-1000--above/6550-Nr_1_Datasheet.gif

AVR7000 har även frågat om vad man kan uppfatta för ljudskillnader mellan KT88/6550, men jag har hittills duckat, men nu har jag hittat igen en länk där jag håller med om resultatet:
https://www.watfordvalves.com/cgi-bin/documents/testreport_42.pdf
Det sorgliga är att favoriterna Svetlana winged-C KT88 slutade tillverkas för ca. 5 år sedan, då de inte längre kunde garantera hög och jämn kvalitet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-08-02 23:46

Tack för all info...
Jag har mailat Erik angående värden på kondingar.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-08-03 02:03

Att plastplattan som sitter upp till på denna typ av kondensator buktar upp är innebär inte att den är dålig. Det är förmodligen för att plasten som är klädd runt om har krympt av värme. Brukar gå att trycka ner den om man provar. Hade det varit metallhöljet som svullnat är det en annan sak.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-08-03 07:51

Kanske kan sticka hål på plasten och trycka ner den.. om det är "torrt" och rent under så är det ingen fara
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2017-08-09 14:12

lennartj skrev:Trovärdigare fakta om KT88 hittar du bl.a. här:
http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm
Jag blev själv blåst på ett antal kina-kopior när jag under mina frekventa tjänsteresor till England försökte hamstra riktiga Gold Lion KT88 tillverkade av GEC före 1980, men jag hade inte betalat några fantasipriser.
Som kuriosa har jag sparat en eBay annons på 4 NOS Gold Lion KT88 som gick för 3.995 USD OCH DE ÄR KINA-KOPIOR!!!
Ungefär en femtedel ner i det länkade dokumentet nämns dessa luringar
Erik Andersson kallar dem för "Kinapuffar" för de tappade sitt vakuum efter alldeles för kort tid så det blev överslag och inte sällan dog även likriktarröret på kuppen.
Ryssarna försöker inte lura någon med sina tydligt märkta kopior (till höger)
de andra är nog original, men mycket trötta.
[ Bild ]

Jag kan passa på att nämna att rysktillverkde Tung-Sol 6550 är mina favoriter bland de nytillverkade rören till rimliga priser.
Vem som för tillfället säljer dem billigast får någon annan leta upp.

Lennart, hur är karaktären på Tung-sol 6550? Är lite inne på dem eller JJ KT88 i quad.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-08-09 16:38

Fredzz0rs skrev:
Jag blev själv blåst på ett antal kina-kopior när jag under mina frekventa tjänsteresor till England försökte hamstra riktiga Gold Lion KT88 tillverkade av GEC före 1980, men jag hade inte betalat några fantasipriser.
Som kuriosa har jag sparat en eBay annons på 4 NOS Gold Lion KT88 som gick för 3.995 USD OCH DE ÄR KINA-KOPIOR!!!
Erik Andersson kallar dem för "Kinapuffar" för de tappade sitt vakuum efter alldeles för kort tid så det blev överslag och inte sällan dog även likriktarröret på kuppen.
[ Bild ]

Jag kan passa på att nämna att rysktillverkde Tung-Sol 6550 är mina favoriter bland de nytillverkade rören till rimliga priser.

Lennart, hur är karaktären på Tung-sol 6550? Är lite inne på dem eller JJ KT88 i quad.

Det är några år sedan jag hade en kvartett helt nya JJ KT88 till låns över en helg , så minnet är inte helt pålitligt.
Då hade jag inte några Tung-sol att jämföra med. Det var väl inbrända Svetlana winged-C KT88 jag jämförde med.
JJ lät hårt och "tillknäppt" med dåligt musikaliskt "flow". Då visste jag inte heller vad jag vet nu om inbränning av slutrör.
Däremot kan jag konstatera att Tung-sol 6550 låter välbalanserat och ofärgat redan som sprillans nya.
Jag har sett en del positiva recensioner av de ryska Gold Lion-kopiorna, men de passar inte mig, de ger, i mitt tycke, ett rosenrött skimmer över det hela, och vissa kanske tycker att det låter "vintage".
Min strävan är neutral återgivning fast med bättre "flow"än man brukar hitta hos transistorförstärkare i rimlig prisklass.
Skillnader i djupbasåtergivning har jag ingen koll på eftersom jag delar till aktivt vid 80 Hz till mitt subwoofersystem.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2017-08-09 19:14

lennartj skrev:
Fredzz0rs skrev:
[ Bild ]

Det är några år sedan jag hade en kvartett helt nya JJ KT88 till låns över en helg , så minnet är inte helt pålitligt.
Då hade jag inte några Tung-sol att jämföra med. Det var väl inbrända Svetlana winged-C KT88 jag jämförde med.
JJ lät hårt och "tillknäppt" med dåligt musikaliskt "flow". Då visste jag inte heller vad jag vet nu om inbränning av slutrör.
Däremot kan jag konstatera att Tung-sol 6550 låter välbalanserat och ofärgat redan som sprillans nya.
Jag har sett en del positiva recensioner av de ryska Gold Lion-kopiorna, men de passar inte mig, de ger, i mitt tycke, ett rosenrött skimmer över det hela, och vissa kanske tycker att det låter "vintage".
Min strävan är neutral återgivning fast med bättre "flow"än man brukar hitta hos transistorförstärkare i rimlig prisklass.
Skillnader i djupbasåtergivning har jag ingen koll på eftersom jag delar till aktivt vid 80 Hz till mitt subwoofersystem.

Jag tolkar det som de JJ du lånade över en helg var sprillans nya och att du därför så här i efterhand är tveksam till om du har en rättvis bild av prestandan/karaktären?

Jag har en Line Magnetic 216ia som driver mina piP Signatur. Slutrören är de KT88 rören som följde med förstärkaren.
De är alltså kina-tillverkade och har inget direkt märke.

Jag har läst mycket gott om JJ KT88 och att många tycker de är driftsäkra samt att de har ett stort soundstage och bra tryck i botten. Lutar nog åt att jag testar dem

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-08-09 22:31

Helt rätt,
JJ-rören hör ju dessutom till de billigare.
Om jag inte blandat ihop personer och namn tror jag att
peterh som kommenterat tidigare i tråden har firman
Tubular Well http://www.tubular-well.se/index.php/webshop
där han säljer JJ KT88 till betydligt lägre pris än exempelvis Akkelis
http://www.tubular-well.se/index.php/webshop/abc/kt88-detail

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2017-08-10 12:44

lennartj skrev:Helt rätt,

Tack för tipset Lennart! Ska ta kontakt med Peter.
Kollade precis in datasheet för JJ KT88 (http://n.manet.nu/tubedoc/kt88.pdf)
Vad menar de med Cathode bias och olika kiloohm-värden för att få ut mer eller mindre än
35 watt ur rören? Är de de värdena jag ska följa när jag ställer in Bias på förstärkaren?
Jag väl ju självfallet ställa bias så att jag får ut Max effekt ur rören.
Trodde biasjusteringen av slutrören påverkade Anod-spänningen och inte något med cathoden.

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-08-10 15:07

Fredzz0rs skrev:2
Vad menar de med Cathode bias och olika kiloohm-värden för att få ut mer eller mindre än
35 watt ur rören? Är de de värdena jag ska följa när jag ställer in Bias på förstärkaren?
Trodde biasjusteringen av slutrören påverkade Anod-spänningen och inte något med cathoden.
Mvh Fredrik

Den frågan kan jag inte svara på.
Alla använder väl transistorförstärkare till PA-riggar sedan 40-50 år.
Vi rör-nördar söker väl i första hand bästa möjliga välljud, och hyfsad livslängd på rören,
inte mesta möjliga effekt?
Många avstår en massa effekt för att få en ljudkaraktär de föredrar, t.ex genom att
triodkoppla sina utgångspentoder 6550/KT88 , en del slutsteg är ju omkopplingsbara
mellan ultralinjär eller trioddrift.
Att köra i ren klass-A betyder i allmänhet att maxeffekten halveras jämfört med att
låta förstärkaren övergå i klass AB.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-08-10 19:23

Fredzz0rs skrev:
lennartj skrev:Helt rätt,

Tack för tipset Lennart! Ska ta kontakt med Peter.

Mvh Fredrik

Vad man menar är att gallermotståndet ( mellan g1 och katod ( eller jord)) skall uppfylla minivärden,
och dessa är olika beroende på om man har katodbias ( då är ju röret i viss mån självstabiliserat)
eller fixed bias. Vidare om man tar ut mer effekt så skall det också vara lägre.

I gynnsammaste fallet ( för röret) katodbias och total effektförlust < 35w så kan det vara upp till 470kohm
Ogynsammaste fallet, där man har fast bias och större förlust än 35w så skall g1 motståndet vara
mindre än eller lika med 100k

Detta är direkt kopierat från MOV valve's spec , inte konstigt då man gör en exakt replica.
https://frank.pocnet.net/sheets/086/k/KT88.pdf

Varför ?
En svag punkt hos alla rör är att g1 kan börja emittera elektroner, om det sker så "dras" g1 positivt, vilket
får till följd att anodströmmen ökar och röret blir ännu varmare. En lavin uppstår som man kan observera
som "red-plating" ( anoden lyser rött).
Orsaken till att gallret börjar emittera är flera: värme från katod och anod, detta försöker man motverka
genom att sätta "kylflänsar" på g1-stöden. Små vingar som syns övanpå övre glimmerstödet. Vidare kan
katodmaterial lossna och fastna på gallret, detta kan ske vid överhettning eller överslag i röret.
Det finns alltid viss gallerström, motståndet g1 motverkar / leder bort detta.
Observera att man kan klara sig även om man inte följer dessa rekommendera värden, i alla fall så
länge man har oskadade rör och inte värmer dem för mycket. Men man kör "utanför spec" och får
sannolikt betala det i form av kortare livslängd eller risk för "red-plating"
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

adagio

Inläggav adagio » 2017-08-10 20:50

En lite dum fråga kanske: om man har manuell bias (vilket jag har) ställer man ju in bias-strömmen efter rör och rekommendation av förstärkartillverkaren. Man kan köra Hot eller Cold beroende på smak, nu till kärnfrågan, på min Cary rekommenderas 220-230 mA totalt per sida, delat på 6 rör per sida. Ca 36,6mA/rör och med EL34 blir det rätt perfekt vad de trivs med. Nu kör jag dock KT77 som är en drop in men den "tål" att köras mycket varmare, men jag kör ändå med 225/ kanal som i mina öron låter bäst. Innebär detta att mina rör håller längre och går i lite sneak mode. Jag har fattat det så iaf.
LennarJ> vill minnas att du gillade dina Gold Lions för nåt år sedan? Jag älskar dom iaf, Gold Lion KT77 altså.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-10 23:01

KT77 tål att köras något "varmare" men inte som du skriver "mycket varmare" vi pratar om
ca 25W visavi 28W max effekt så visst svaret borde vara ja men det beror även på kvalisorten . . . typ. Själver så brukar jag köra på mellan säg ungefär 55-65% av max(klass AB) beroende på rörtyp etc vid s.k. "fixed bias"(vilket lite motsägelsefullt är den variant som är justerbar för brukaren/konsumenten) å gissningsvis det som du kallar "manuell bias" ? Normalt sett så håller ett rör längre ju "kallare" det får arbeta, inom vissa gränser. Men allt detta går alldeles utmärkt att kolla upp på nätet ju, för den som är intresserad.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-08-10 23:21

adagio skrev:En lite dum fråga kanske: om man har manuell bias (vilket jag har) ställer man ju in bias-strömmen efter rör och rekommendation av förstärkartillverkaren. Man kan köra Hot eller Cold beroende på smak, nu till kärnfrågan, på min Cary rekommenderas 220-230 mA totalt per sida, delat på 6 rör per sida. Ca 36,6mA/rör och med EL34 blir det rätt perfekt vad de trivs med. Nu kör jag dock KT77 som är en drop in men den "tål" att köras mycket varmare, men jag kör ändå med 225/ kanal som i mina öron låter bäst. Innebär detta att mina rör håller längre och går i lite sneak mode. Jag har fattat det så iaf.
LennarJ> vill minnas att du gillade dina Gold Lions för nåt år sedan? Jag älskar dom iaf, Gold Lion KT77 altså.

De gamla GEC Gold Lion som jag hamstrat i England på 80-talet hade nästan holografisk perspektivåtergivning i mina Perkabyggda klass-A slutsteg på Mk.III chassi och transformatorer. De var toppen beträffande alla andra egenskaper också. Jag har uttryckt mig otydligt om man får uppfattningen att jag gillar de nytillverkade ryska. Jag tycker de är helt ordinära beträffande perspektiv- och detaljupplösning, men de ger dessutom en rosaröd färgning på allt både i klass-A slutstegen och Mk.III original.
Sätter jag de nya rysktillverkade GEC Gold Lion KT88 i mina MC75 60th Anniversary blir färgningen försumbar, men även här uppfattar jag dem som högst medelmåttiga i andra avseenden, så i mina öron är de absolut inte prisvärda.
Kanske de trivs bättre i andra förstärkarkonstruktioner?

adagio

Inläggav adagio » 2017-08-12 09:06

Hm, jag är nöjd med dom, det ska väl poängteras att jag bara haft div Shuguan-rör tidigare. Dessa var en fröjd från första början. Min uppsättning var Platinum matchade dvs inbrända/testade 24 timmar innan matchning. De ser till skillnad från mina gamla uppsättningar från Kina, exakt lika ut mekaniskt. Visuell granskning avslöjar mycket konform tillverkning, såväl internt som glasform/storlek. Vad gillar jag med dom då? Jo de har EL34 liknande mellanregister vilket jag är svårt beroende av. Mer luft och detaljer än EL34 men också stramare samt djupare bas. Jag gillar den silkeslena men samtidigt högupplösta återgivningen. Jag upplever dom som både eleganta och neutrala, inga excesser, det är lätt att njuta och ta till sig musiken utan att sitta och lyssna på ljud. Alla har ju väldigt olika anläggningar och rum så jag kan tänka mig att olika komponenter upplevs olika, sen har vi de personliga preferenserna som spelar in dessutom.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2017-08-12 11:34

För egen del så har jag nu beställt en uppsättning av 4 st JJ KT88 av PeterH. Ska bli väldigt spännande att höra vad de kan bidraga med. Igår fick jag även hem ett par nytillverkade Genalex Gold Lion 12ax7 som jag testade för första gången idag.
Spontant direkt ur förpackning så blev jag positivt överraskad men kan inte riktigt sätta fingret på vad som är annorlunda mot orginalrören men eventuellt mer luftig och detaljrik topp.

Det är ju inte lika lätt att körs A/B test med rör då det är lite meck att växla rör när de är varma och så.
De bör ju änna ha samma uppvärmningsförutsättningar för att kunna göra rättvis jämförelse.

adagio

Inläggav adagio » 2017-08-12 12:02

Nej A/B test är omöjligt om man inte spelar in och avlyssnar/jämför. Men det viktigaste tycker jag är långtidslyssning. Låter det bra och man får go känsla över tid är det bra. Vissa egenskaper tycker jag ändå man hör direkt vid tube Rolling.
Saker som upprepas vid varje byte får iaf mig att känna mig säker på vad jag upplever.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-12 13:25

Man måste tänka på om man har auto-bias eller inte när man skiftar rör.

adagio

Inläggav adagio » 2017-08-12 13:42

När det gäller effekttrör är det ju ganska avgörande.

Föregående

Återgå till Köpråd