Fråga om forumet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-12-27 11:44

Det är inte alls ovanligt att folk som tror på tomtar och troll känner sig personligt påhoppade när man påpekar vetenskapliga brister i deras argument, erfarenheter och slutsatser. Detta utan att deras person diskuterats på något sätt. Skall man hålla med om svamlet för husfridens skull då?

Ett "litet" problem är att vissa, jag, ser hifi som ett njutningsmedel. Det finns vetenskapliga aspekter, helt riktigt, som är intressanta att förstå men till syvene och sist ska jag må bra av resultatet.

När det gäller att njuta av något så har vi människor ett otal olika preferenser som gör att vi njuter mer eller mindre. Njutningen behöver inte vara direkt förknippad med systemets prestanda utan det kan vara många andra faktorer som får oss att må bra.

Problem uppstår i diskussionerna när en person utgår från sina personliga erfarenheter till maximal njutning och en som argumenterar emot detta på ett vetenskapligt elektriskt plan.

Det är kanske inte så kul att hela tiden läsa:

"...du hade njutit lika mycket av ett hål i väggen om du blundade" :wink:

Det är klart att känslorna börjar svalla när detta självklara tankefel skall motargumenteras vetenskapligt... 8O :wink:

God fortsättning.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-27 11:59

Christer_Tamm: Du synes nu som en av de mer obehagliga företrädarna för LTS, bara så du vet... Vad är det för "svammel" du inte kan hålla med om? Måste all njutning (för att referera till Mikael2's utmärkta inlägg) gå att verifiera med vetenskapliga metoder? Skulle vara intressant att se din definition på sex... :evil:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-27 13:45

Försök undvika personliga påhopp, så blir allt lite trevligare.

Att någon tycker att något låter "bra" i den meningen att något har ett behagligt sound eller dylikt har i mitt tycke inte direkt med HiFi att göra även om en sådan subjektiv åsikt givetvis bör respekteras för vad den är.
Att sedan alla inte har lika preferenser när det gäller ett "schysst sound" eller "behaglig färgning" är förståeligt.
Men att göra gällande att ett sådant personligt intryck är objektivt, blir ju lite knasigt.

HiFi är enligt mig ett helt ofärgat ljud från återgivningsapparaturen eller så nära det överhuvudtaget går att komma. I strävan efter det måste man använda sig av vetenskapliga metoder för att komma framåt.
Ibland kan sådant resonemang vara svårt att förstå, speciellt om man helt saknar kunskaper inom elektroakustik etc.
Men tyvärr utökar man inte sin kunskap, om man bara blundar för och förkastar sådant som verkar jobbigt.

:)

vh
mp

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-27 14:13

:lol: Ja, jag förstår att du ingenting förstått "Christer_Tamm", men det gör ingenting ty ditt inlägg blir en perfekt illustration till mitt resonemang.

vetenskap för andra

Med "vetenskap" tror jag mig förstå att du anser detta vara något för alltid fastslaget, en evig oomkullrunkelig sannig som lyser som ett fyrbåk om natten.
Tyvärr måste jag nog störa i julfriden med att påpeka att vetenskapen sällan är överens, och att fokus och sanningar ständigt ändras.
"Det, som är sanning i Berlin och Jena, är bara dåligt skämt i Heidelberg"
En sentes värd att beakta möjligen.

Gällande politiker och andra brukar det vara möjligt att föra ett samtal under ordnade former i civiliserade sammanhang, man lyssnar och argumenterar, men behöver inte vara överens.
Det är väl snart bara Israel - Palestinakonflikten och de såkallade hifidebatterna där alla är totalt döva, hur det nu kan vara möjligt inom detta gebit.

Det är inte alls ovanligt att folk som tror på tomtar och troll känner sig personligt påhoppade när man påpekar vetenskapliga brister i deras argument, erfarenheter och slutsatser

Jag gratulerar mig själv till en sådan praktfull illustration till mitt resonemang, jag hade inte kunnat skriva det bättre själv.
Ovanstående besserwisserattityd är ju typiska för trångsynta kronskogare, som är förtvivlat rädda för att lyssna på andra och generöst se att andra kan ha andra infallsvinklar. Ett effektivt sätt att döda alla ev. obekväma argument.
Argumentationstekniken är både oförskämd och kränkande, och kan inte gärna uppfattas som annat än ett personligt påhopp.
Påhoppet kan ju möjligen ursäktas om den språkliga odlingen ligger i träda.

(För närmare bekantskap med skollärare Chronschoug om han inte redan är bekant, läs August Bondesons bok "Skollärare John Chronschougs memoiarer" eller se "Nordisk Familjebok" 1923)

Lite mer än tomt svassande meningar kan man ju begära, gärna med lite mera tankeinnehåll och mindre oförskämdheter.

påpekar vetenskapliga brister i deras argument, erfarenheter och slutsatser

Förutom hur man skall kunna se veteskapliga brister i erfarenheter, vilket jag inte riktigt begriper, så undrar jag vem som har påstått att musikupplevelser skall vara just vetenskapliga.
Jag har ju trott att musik var emotionella upplevelser som spelade på sinnena, fantsin och njutningen, alltså "movere" om du så vill, och inte var en teknisk balansräkning.
Då jag känt ett flertal musiker kan jag bara konstatera att de kan njuta av ett musikstycke även på en tämligen undermålig anläggning, då deras erfarenhet och kunnande fyller i det som fattas i korrekt återgivning. De har inga behov av eviga sanningar, de låter musiken tala.
Bravo

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-27 14:25

:) Även din objektivitet är bara en konvenans av en viss grupps överenskommelse om vad ett bra ljud skall innehålla "mattepatte"!

Det finns ingenting som säger att musikupplevelsen blir mer neutral bara för att en viss del av kedjan är "neutral". Detta är dessutom egentligen omöjligt då det handlar om signalförmedling i flera led som skall leda till en slutprodukt som du skall uppfatta som mer eller mindre bra.
Den enda neutrala upplevelsen har du vid uppspelningstillfället, därefter är denna spelning för alltid förlorad.
Däremot kan den ju återges mer eller mindre trovärdigt, trovärdigheten förutsätter att du uppfattar uppspelningen som trovärdig, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som sk. ofärgad.
Bravo

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-27 14:43

En musikupplevelse är en subjektiv upplevelse och kan naturligtvis inte vara objektiv.

Jag har hela tiden syftat på bedömningar av återgivningsapparatur i mina inlägg, vilket kanske inte var helt glasklart för dig. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-27 14:50

Bravo skrev:Den enda neutrala upplevelsen har du vid uppspelningstillfället, därefter är denna spelning för alltid förlorad.
Däremot kan den ju återges mer eller mindre trovärdigt, trovärdigheten förutsätter att du uppfattar uppspelningen som trovärdig, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som sk. ofärgad.

Om man bortser från att en upplevelse troligen inte är neutral :wink: så håller jag med. Dock kan man nog rätt lätt sammanfatta de två stora grupperingarna (av de som vill ha ett ljud som upplevs som neutralt) som så att den ena väljer apparater där de får en subjektivt större naturtrohet och den andra där de väljer apparater som enskilt har visat sig mer neutrala.

En personlig värdering är att man troligen kommer lättare undan med den sistnämnda metoden men att den inte på något sätt garanterar en större musikalisk upplevelse.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-27 14:57

:) Jodå, jag förstår precis "mattepatte", men jag håller inte med dig då jag anser att troheten till upplevelsen är viktigare än en så kallad ofärgad signalkedja.
Som ett sätt att nå målet eller en hypotes kan den nog vara bra, även om man kan ha flera metoder och se annorlunda på kedjan, men vad gör vi om allt är "perfekt" enligt konstens alla regler men återgivningen av musiken upplevs som konstig och overklig.
Skall vi då fortfarande sitta och hävda att allt är bra, bara för att det finns en förment objektivitetskriterium, och trots att det strider mot en för dig verklig musikupplevelse som du kan relatera till eller njuta av?
Bravo

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-27 15:33

Bravo skrev:...men vad gör vi om allt är "perfekt" enligt konstens alla regler men återgivningen av musiken upplevs som konstig och overklig.
Mmmmm intressant. Frågan som dyker upp i min hjärna är om så många har lyssnat på en kedja som är perfekt? Förhåller mig skeptisk till det. Jag tror mig ha gjort det (eller åtminstone en kedja som har uformats genom att varje del har undersökts individuellt och valts ut p g a att den ska vara så optimalt när transparens som möjligt). Det systemet har jag inte hört någon säga något illa om (efter provlyssning vill säga).

Skall vi då fortfarande sitta och hävda att allt är bra, bara för att det finns en förment objektivitetskriterium, och trots att det strider mot en för dig verklig musikupplevelse som du kan relatera till eller njuta av?

Jag tror inte det är ett reellt problem. Ett perfekt system låter perfekt helt enkelt. :) Dock kan ju inspelningarna sätta käppar i hjulet för att vi ska uppleva det bra ändå. Överföringen till mjukvara är ju högst problematisk ljudmässig fortfarande. Frågan är som jag ställer mig ibland är; ska vi anpassa anläggningen till inspelningarna eller ska vi stå ut med lite brister vid dåliga inspelningar till förmån för en mer trovärdig upplevelse när det dyker upp ordentligt gjorda inspelningar...

Frågan är en stor hifi-filosofisk dito. Tyvärr bryr sig väldigt få tillverkare om den. Och den är inte prioriterad has skivbolagen heller verkar det som. Tyvärr. En större samordning mellan dem skulle säkert åstadkomma underverk.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-27 15:56

Visst ger det ibland en större musikupplevelse med ett lagom färgat ljud för ett specifikt inspelat ljudmedia.

Ett exempel på det är flera av Jimi Hendrix plattorna som i mitt subjektiva tycke kan låta alldeles fantastiskt trevligt med färgande rörförstärkare etc.

Men att p.g.a. detta införskaffa en återgivningsapparatur som färgar vore inte riktigt HiFi enligt mig utan mer HiFx.

Vore också både jobbigt och dyrt att ha olika anläggningar för olika inspelningar.
Alternativet blir att införskaffa en färgande apparat som ger en kompromiss eller en som ger ett så nära ofärgat ljud man kan komma.
För mig är valet lätt.

Om jag däremot av något skäl var tvungen att välja mellan två färgande återgivningsapparater så skulle jag välja den som färgar behagligast.

:)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-27 17:22

"Förutom hur man skall kunna se veteskapliga brister i erfarenheter, vilket jag inte riktigt begriper, så undrar jag vem som har påstått att musikupplevelser skall vara just vetenskapliga. "

Jag undrar snarare OM någon påstått att musikupplevelser ska vara vetenskapliga. Jag har i alla fall aldrig sett ett sådant påstående.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-27 17:50

För det första, jag tror inlägg av dessa slag:
HotSpur skrev:Christer_Tamm: Du synes nu som en av de mer obehagliga företrädarna för LTS, bara så du vet...

och
Bravo skrev: :lol: Ja, jag förstår att du ingenting förstått "Christer_Tamm"...

är inlägg vi kan klara oss utan.

Om inläggare inte har några sakinlägg så skriv ingenting hellre än att vara oförskämda. Ni kan förstås relatera inlägg till personer, men att vara vara otrevlig utan att det ens framgår vad i sak ni vill säga är onödigt och meningslöst. Det är i varje fall min uppfattning. Det demonstrerar bara att ni inte har något att säga i sakfrågorna (vilket jag ju vet att ni har).

Sakfrågan då? Jo, jag får uppfattningen att både Stefan och Bravo gör ett kardinalfel i sina resonemang, nämligen att de utgår ifrån att deras uppfattning om vad Christer_Tamm, MattePatte och möjligen också jag själv (jag vet inte om jag är inblandad?) har för uppfattningar, är korrekt. Men ni har nog tyvärr missförstått vad folk menat, vilket är en dålig utgångspunkt att kritisera ifrån.

Baserat på vad ni tror att vi anser, kritiserar ni och försöker berätta "hur det verkligen är". Ni kommer inte att få gehör så länge det ni kritiserar är saker ni hittat på själv.

Det bli på sätt om vis helt märkliga diskussioner när delar av era tillrättalägganden i sig är korrekta, men de åsikter de ställer sig emot, dom har ni hittat på själva!

Om ni vill veta vad någon tycker, så fråga istället för att hitta på själva. Jag tror att det skulle eliminera massor av onödiga resonemang om sådant alla är överens om. Ingen vill ju behöva försvara något man aldrigt tyckt.

Risken för att diskussionerna skulle upphöra i samband med att ni slutar "tolka andras åsiker till något ni kan säga är fel", är minimal. Vi är nog oöverens om tillräckligt mycket ändå! :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS.
Vetenskapsmän må ha olika uppfattningar om olika saker, med varför inte? Även en vetenskapsman intresserar sig ju för BÅDE objektiva och subjektiva frågor. Bara för att en person tycker att rött är snyggare än blått, ochen annan det motsatta - är inte de vetenskapliga principerna fel! De hanterar i själva verket inte ens subjektiva frågor. Detta borde alla sätta sig in i. Det blir ett oändlighetsarbete att om och om igen behöva förklara vad vetenskap är för något.

Ni som tror något annat - ALLA seriösa vetenskapsmän är nog överens om vad de vetenskapliga principerna är för något. Tror ni inte på detta så har ni fel. Det är oundvikligt att det är på det viset eftersom definitionen på en vetenskapsman är en person som arbetar enligt de vetenskapliga principerna.

Kan de vara så att ni blandar ihop vetenskap och forskning? Eller vetenskap med akademiska titlar? Eller vetenskap med vita rockar?

Sluta med det. Vetenskap kan innehålla alla de nämnda ingredienserna, men det som definierar vetenskaplighet är att det handlar om att förstå och följa de vetenskapliga principerna. Ingen vetenskapsman är dock begränsad till detta. De vetenskapliga principerna är bara frågan om tillämning, volabulär (för entydighetens skull) samt slutsatser (för kvalitetens skull). För det praktiska arbetet kan vilka (vetenskapliga eller ovetenskapliga) ingredienser som helst vara delaktiga. Slarv och olyckor är inte ovanliga hjälpmedel. :o

Penicillinet kan inte fram av en slump! Det kom fram av en slump + tillämpande av vetenskaplig metodik. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-30 12:37, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-27 18:19

Öhman: Jag vet vad vetenskapliga principer är (förmodligen vet även Bravo det)...

Att Tamm fick sig en personlig skopa tänker inte jag be om ursäkt för, hans nedlåtande syn på "oss som inte förstår/folk som tror på tomtar och troll" gör mig illamående. :evil:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-27 19:07

Bravo skrev:Däremot kan den ju återges mer eller mindre trovärdigt, trovärdigheten förutsätter att du uppfattar uppspelningen som trovärdig, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som sk. ofärgad.

Nu gör du ett kardinalfel Bravo - du ersätter ord in andras resonemang. Du underkänner återgivning/ursprungstrohet och ersätter det med "trovärdighet"!

Det är absolut förbjudet*. Det är nämligen två helt skilda saker. Om du "VILL" anväda den ena termen så kan jag inte hindra dig, du använder vilka ord du vill i dina egna resonemang. Men du kan inte bara hitta på att JAG eller någon annan har talat om "trovärdighet", när det är ursprungstrohet det talades om.

Det är ju fundamentalt för den musikintresserade (till skillnad ifrån den upplevelseintresserade) att det är just "det som VERKLIGEN hände" man hoppas få höra därhemma. Det är därför F/E-lyssning har ett värde. Det ger information om mer än "trovärdigheten", det ger en absolut referens så att man kan bedöma den faktiska ursprungstroheten (för just den länk man testar).

Jag, och andra med mig, ser kanske musikåtergivningen där hemma på ett annat sätt än du Bravo?

Jag ser det inte bara som ett stimuli som man skall "gilla så mycket som möjligt", ELLER som ett stimuli som skall "VERKA så trovärdigt" som möjligt. Mitt mål är att anläggningen (med inspelningar gjorda efter samma mål) faktiskt skall förmedla vad som verkligen hände, och inte spela en ny "trovärdig"verklighet. Jag vill att spelandet av en skiva skall skildra verkligheten som den var.

För mig är anläggningen (alla apparater) helt ointressant, jag är bara intresserad av musiken, men det gör att jag per nödvändighet är beroende av anläggningens FUNKTION/egenskaper. Även om jag skulle önska att jag slapp engagera mig i min återgivningsapparatur kan jag inte det. Jag är tvungen att engagera mig om den skall kunna prestera det jag vill av den. Däremot behöver jag inte byta apparater tre gånger per år för att jaga "upplevelser". Och jag har ingetsomhelst intresse av att koppla in ännu en färgande apparat för att se om jag gillar färgen. Jag spelar ju mycket hellre en ny skiva än kopplar in en ny apparat! Byter jag något så är det i regel för att jag är tvungen. Att jag vill kunna spela en skiva på ett format som inte är tillgängligt för mig, eller att en apparat jag har har gått sönder.

Med mitt sätt att se på musikåtergivning är det enkelt beskriva anläggningen funktion:

Jag vill att det skall vara en så bra tidsmaskin och teleporter för ljud (inte bara musik) som det är möjligt.
(Givetvis inom ramen för vad som är möjligt med olika system, 2-kanalsstereo, 5.1 ...).

Förstår du? Jag är inte alls nöjd med att något jag spelar där hemma "låter trovärdigt". Om du är nöjd, så bra! Du är i så fall lyckligt lottad med dina små krav!

Såhär känner jag:
När jag spelar en skiva så spelar jag alltid en skiva med en musikhändelse som flytt - jag kan inte återuppleva den i verkligheten, den finns inte längre. Så är det ju med tiden. Varje ögonblick flyr lika snabbt som det dök upp.

Min enda möjlighet att kunna återuppleva (eller uppleva för första gången om jag inte var med när det hände på riktigt) är att använda min teleporter/tidsmaskin och färdas tillbaka i tiden och i rummet till originalhändelsen. Jag kan inte resa på riktigt och jämföra, så därför vill jag att anläggningen skall var så bra som det bara går. För jag är VERKLIGEN nyfiken på hur det var. Nyfikenheten är nog nyckelordet.

Jag tänker då inte i termer av "trovärdig" eller "trevlig" eller "maximal upplevelse". Jag vill ha ursprungstrohet. Inget annat. För mig är själva upplevelsen yta, och vad den är/var i tiden och rummet är djupet. Jag föraktar inte upplevelsen, tvärtom - jag väljer ju händelse (skiva) efter just den upplevelse som skildras. Det skall tilläggas att när det handlar om fiction (t ex film) så är verkligheten, regissörens "skapelse". även om den inte beskriver något som hänt, så är skapelsen en sorts verklighet också. Jag vill sålunda återge även filmen "som den är", inte ändrad/upplevelseförstärkt.

Kanske är detta resonemang obegripligt för många? Inte vet jag. Är ursprungstrohet helt ointressant? Man får det intrycket när man läser argument som "det kan vi ändå inte veta", precis som om det hade med frågan att göra.

Jag TROR inte att jag än ensam.

Om att känna extra för att en händelse är objektivt (som det var) skildrad. Ur valda perspektiv givetvis, men ändå så objektivt som möjligt. Att tycka att det gör händelsen extra intressant att ta del av.

Liknelse
Men om ni som inte inser varför man kan känna/tänka så, tänker i termer av en verklig tidsmaskin/teleproter då? Nu är vi hypotetiska...

Säg att ni hade två val, ni kunde resa med antingen 'Timetravel Autentica' (TA) eller med 'Timetravel Spectacula' (TS).

Det första företaget erbjöd resor tillbaka i tiden på riktigt. Du kan åka och spana in T-rex in action - precis som det verkigen var! Du kan gå ut och lukta på jorden. Du kan känna haglet stinga i ansiktet, eller solen skina. Som det var.

Det andra företaget 'timetravel spectacula' bryr sig inte så mycket om verkligheten. De har ju själv åkt med 'TA' och konstaterade att de inte tyckte det var så intressant. Det hände ju inte så mycket (den gången).

Det finns en marknad för "bättre" resor!, resonerade TS!

Därför har de satsat på att i sin "tidsmaskin" dels ha möjligheten att åka till "alternativa dåtider". Sådana som inte hänt, men som kanske skulle ha kunnat hända. Vem vet? Duktiga konstnärer som uppfinner dåtider har de i varje fall. De har även en specialfunktion man kan använda som väljer ut de mest underhållade händelserna. Det har i och för sig även TA, men de har ju bara det som verkligen hänt att välja mellan...

Dessutom har TS försett sin farkost med händelseförstärkande funktioner (icke bortkopplingsbara) för det som betyder något är ju inte huruvida det folk får se är neutralt eller god återgivning - utan bara upplevelsen! Det blir alltid fantastiskt väder, enastående ljussättning och bra action med TS.

Allt enligt de tester som gjorts. Folk har fått åka med olika inställningar på händelseförstärkningsfunktionerna (som egentligen bara är lite olika distorsioner) och dom som flest gillade har man valt.

Det finns många som uppskattar TS-resorna. De marknadsför skrakt och talar aldrig om att det man upplver hos dem inte behöver ha hänt i verkligheten. I själva verket argumenterar de så att man får intrycket att det man kan uppleva hos dem har hänt. Och TS resonerar som så, att tycker folk att det är häftigt och bra skall ingen jävel från TA komma och säga att det inte var det som hände! SKIT SAMMA. Varför skall alltid TA lägga sig i??? Låt folk njuta i fred av TS resor, säger TS.

Nu hör det ju till saken att TS i sin marknadsföring egentligen inte alls berättar att det som visas och upplevs inte är en exakt skildring. De vill dessutom ha rätt att använda ord som "återupplev, tidsmaskin, verklig och perfekt bild och ljud".

Okej, nu kanske inte upplevelsen stämmer helt med något som hänt i verkligheten erkänner TS (ibland), men varför skall TA alltid komma och påpeka detta? Dom kan dra åt h-e med sina j-a protokoll! Dom borde uppleva med öppna sinnen! Dom är så inskränkta och tror att deras bild av verkligheten är den enda rätta! Folk upplever faktiskt saker på olika sätt! TA har ingen j-a patent på objektivitet! Vi har samma rätt att tycka att vår återgivning är bra!

Och så fortsätter det...

Vh, Ing. Öhman

*Inte enligt lag dock. :wink: Men i en seriös diskussion är det att betrakta som diskussionssabotage, vilket det är mycket fult att använda sig av.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-27 19:11

Hotspur, problemet är att du tolkar Christers inlägg som riktat mot dig personligen. Om jag uppfattat det hela rätt var det bara ett konstaterande - folk som tror på tomtar och troll (eller voodoo-tweaks, eller New Age-idéer eller andra saker som hittils inte låtit sig påvisas) har en tendens att ta kritik/ifrågasättande av deras påståenden personligt. Tycker du att det inte stämmer?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-27 19:18

Magnuz: Svar; Nej x 2! 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-12-27 19:24

Ja, man är borta under helgen och kommer tillbaka och ser att allt är som vanligt här. :roll:
Själv så ser jag detta som ett starkt LTS influerat forum och oavsett vad moderators säger så märks detta hela tiden. Att se tarvliga inlägg som det Tamm gjorde stärker bara min tro över detta.

Tror jag spyr nästa gång jag ser detta tröttsamma snack om objektiv vs subjektiv. :evil:

Kan faktiskt inte förstå att musik, som ska vara en helande och njutningsbar upplevelse, ger upphov till såååå mycket hat och dålig stämning. Det är ju helt otroligt.

Det som är en stor del i problemet är att folk inte kan hoppa ner från sina höga hästar och sluta med att "jag har rätt och du har fel" hela tiden. Detta kommer annars att fortsätta i en evighet.

Försök undvika personliga påhopp, så blir allt lite trevligare.

Ja, då bör man nog se över sitt eget hus innan man säger detta. Något som flera andra borde också se till.

Som sagt, Hifi har lite olika innebörd för olika personer.
Senast redigerad av subjektivisten 2003-12-27 19:51, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-27 19:43

Herr Öhman!
Kanske lite OT, men jag blir nyfiken på det här med ursprungstrohet. Enligt min erfarenhet ligger alla högtalare så långt ifrån verkligheten att det borde vara svårt att ens uttrycka sig i sådana termer. Jämför med tex en symfoniorkester eller en sångsolist. Högtalare presenterar enligt min erfarenhet bara en "dockskåpsvärld". En komprimerad verklighet.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2003-12-27 20:58

Mikael2 skrev:
Det är inte alls ovanligt att folk som tror på tomtar och troll känner sig personligt påhoppade när man påpekar vetenskapliga brister i deras argument, erfarenheter och slutsatser. Detta utan att deras person diskuterats på något sätt. Skall man hålla med om svamlet för husfridens skull då?

Ett "litet" problem är att vissa, jag, ser hifi som ett njutningsmedel. Det finns vetenskapliga aspekter, helt riktigt, som är intressanta att förstå men till syvene och sist ska jag må bra av resultatet.

Och det är helt OK att folk har olika preferenser. Var och en blir ju salig på sin tro. Det jag vänder mig emot är när till exempel någon rörfrälst försöker inbilla allmänheten att det trevliga ljudet beror på att rör är bättre återgivare -- eller något annat lika tokigt. Det är ju inte *därför* de har ett speciellt ljud och många trivs med dem.

Detta är ungefär som min inställning till religion: vill någon tro på något speciellt så gärna för mig -- men kom inte och gör några anspråk på att din tro är rätt i någon vetenskaplig bemärkelse.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-27 21:55

men kom inte och gör några anspråk på att
din tro är rätt i någon vetenskaplig bemärkelse.

Vem, mer än du och din hjärntvättarklubb, orkar/vill göra anspråk på vad som är "Rätt" inom hifi? Vi andra är knappast här för att slå vetenskapliga mätningar, tester eller påståenden i huvudet på folk som är intresserade av musik och hifi... Varför söker ni er inte till ett vetenskapsforum istället? :evil:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-27 22:01

Är det LTS som du benämner som hjärntvättarklubb? Isf så tycker jag att du kan tona ner dina åsikter en hel del, med tanke på att LTS syfte är långt ifrån att hjärntvätta människor.

Dessutom är ju Tamm bara en av individerna i en förening. Inte hela förenings ideologier. Dessutom tycker jag att IÖ klart och tydligt deklarerat vad LTS har för ideologi, och det kan jag inte finna något hjärntvätteri i.
Senast redigerad av dawen 2003-12-27 22:03, redigerad totalt 1 gång.
Common sense is not that common.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-27 22:03

Jaså? Nåja, i mina ögon har iaf LTS och Scientologikyrkan kusliga likheter... 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-27 22:04

Vad jag vet sysslar inte Scientologikyrkan med hjärntvättning de heller. De har aldrig tvingat mig att tycka som dem. :roll:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-27 22:15

Hotspur skrev:Vem, mer än du och din hjärntvättarklubb, orkar/vill göra anspråk på vad som är "Rätt" inom hifi? Vi andra är knappast här för att slå vetenskapliga mätningar, tester eller påståenden i huvudet på folk som är intresserade av musik och hifi... Varför söker ni er inte till ett vetenskapsforum istället? :evil:

Du verkar ju ha rätt mycket ork att försöka banka in i oss andra vad du tycker är rätt iaf....

Vilka är förresten "vi andra"? Tror det finns många här som är intresserade av mätningar.

Varför söker inte du dig till ett 100% flumforum istället? :wink:

En fråga: blir det inte jobbigt att vara så arg jämt? :wink: Ett tips är att strunta i att läsa det du tycker är för vetenskapligt...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-27 22:16

Hotspur,

så då anser du att alla företag som tillverkar Hifi med vetenskapliga metoder tillhör scientologerna också. Bra, då vet vi det...

:wink:

T

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-27 23:13

Vuxna "män" sitter och skriver detta på ett forum, helt otroligt. 8O

(en annan kan ju iaf skylla på att man är ung, he he :lol: )
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-27 23:47

Rydberg: En annan är ju bara barnet jämfört med dig :roll:

:lol:

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-28 01:09

:D Det var mycket det här på en gång, men jag är inte förvånad då varenda sk. debatt ter sig lika på detta forum.
Det består av skendebatter där de troende bekräftar sig själva inför varandra, och som GURUN mässar, ekar de små.

Jag må först och främst rikta ett stort tack till ER herr "IngOehman" för att NI så förträffligt ånyo sufflerar och förstärker min tes.
Jag har ju för övrigt inte blandat in ER, herr "IngOehman", men då ni så nedlåtet er att nedstiga från parnassen, nåja, det kanske finns en teknikparnass också, så blir jag självfallet tvungen att bemötta denna räcka osammanhängande och inkonsekventa påhopp som så tydligt visade sig först i "Christer_Tamm"s oförskämda inlägg.
Maken till långrandigt svammel utan innehåll har jag sällan skådat, förmodligen för att dölja att där intet mycket konkret står att finna.

"mattepatte" har ju vänligheten att försöka bemöta inläggen i sak, och som synes är vi överens om mycket, men likaså överens om att vi inte ser detta på samma sätt. Även "Nagref" har vänligheten att förmedla vad han anser viktigast i saken vilket är helt juste, vi har olika värderingar helt enkelt och det är fullt korrekt och i linje med vad jag skrev från början.

Man kan alltså se på detta med musik och musikåtergivning på flera sätt, vilket tydligen är ett anatema bland vissa, och efter ovanstående inlägg av "IngOehman" inser man att "IngOehman" är den ledande apologeten och trons uttolkare i ett synsätt som inte ens må diskuteras.
Debatterna på detta forum är ju en form av ickedebatter där de fastslagna teserna gång på gång triumfatoriskt manifesteras av "IngOehman" till en ömsom jubelkör, ömsom till bifall av en vrålande pöbelhop när någon skall plockas ned.

Debatterna här har sällan något annat syfte än att stärka den egna förträffligheten.
Det är alltså frågan om pseudodebatter, då frågorna inte kan ha ett givet svar, eller om man så vill, flera kan ha rätt, det gäller bara hur man vänder på det och från vilket håll man väljer att se saken.

Det är alltså frågan om verbala ryggmärgsreflexer, att konkretisera sin tillhörighet, ty frågorna är i stort sett oviktiga, och vilket sätt man väljer att se det på leder i stort inte till några konsekvenser annat än till offentlig hängning bland de rättroende på detta forum, men detta är i det stora hela fullständigt ointressant.
Frågan för de rättroende blir då i slutändan om man skall vända sig inåt i sekretism eller vara öppen för andra åsikter och därmed riskera att det SANNA blir urvattnat. Tyvärr är det väl ganska klart vad det handlar om här.

Inställningen till männskor med andra åsikter är dock ändå förvånande.
Dock handlar det ju om en hobby, ett tidsfördriv, inte liv och död.

För att återgå till grunden så var mitt första inlägg som lyder:
Felet med hififolket är väl att det finns för många kotterier som alla har RÄTT.
Att saker och ting kan betraktas från flera olika synpunkter föresvävar alltför få.

En generell betraktelse över alla de onödiga skyttegravar som grävs, och den ovilja, för att inte säga totala dövhet som finns, för andra argument och synsätt än den man själv omfattar.
Kotterier bildas och man kastar skit på andra som inte delar ens åsikt och därtill är ju NI herr "IngOehman" ett förträffligt, men likaså tråkigt, exempel.
Argumentationstekniken går ju ut på att göra exakt detsamma som NI tillvitar andra dvs. lägger ord i mun och förvränger.

Jag och "mattepatte" förde en tämligen normal debatt där vi inte var överens, vilket som sagt är helt normalt, tills följande besynnerliga och oförskämda inlägg inflöt:
HiFi är religion och mystik för vissa, vetenskap för andra
Det är inte alls ovanligt att folk som tror på tomtar och troll känner sig personligt påhoppade när man påpekar vetenskapliga brister i deras argument, erfarenheter och slutsatser.

Innehållets korta slutsatts är ju tämligen klar, den som inte delar skribentens och hans åsktsfränders åsikter har hifi som religion och mystik och brister i erfarenhet, dvs. är okunniga, har inga slutsatser, dvs. håller inte med om skribentens teser, och dessutom har inga argument, dvs. faller inte in i jubelkören.
Bevisligen har skribenten ingenting förstått och så icke NI heller herr "IngOehman" då ni uppenbarligen inte kan läsa två meningar om bristande tolerens och få det till en sammanhängande enhet.
Det är ju sorgligt att se att NI herr "IngOehman" bifaller och förstärker denna bristande intellektuella redlighet av tomt prat inför ett så enkelt påstående att man kan se på denna hobby, som sagts, med flera synsätt. Slutsatsen måste ju bli att att tempelbygget står på lösan sand, då inte fler åsikter kan rymmas samtidigt.
Herr "IngOehman" poängterade särskilt följande:
Ni kan förstås relatera inlägg till personer, men att vara vara otrevlig utan att det ens framgår vad i sak ni vill säga är onödigt och meningslöst.

Se mitt svar ovan.

kardinalfel i sina resonemang, nämligen att de utgår ifrån att deras uppfattning om vad Christer_Tamm, MattePatte och möjligen också jag själv (jag vet inte om jag är inblandad?) har för uppfattningar, är korrekt

Det är bara att läsa innantill och NI herr "IngOehman" var inte omnämnd, helt riktigt.
Jag tror inte att "mattepatte", eller för den delen "Nagref" har några avvikande åsikter från mina om att vi i stort inte är överens, och det kunde vi klara ut utan större åthävor.
Som sagt är detta är i min världsbild fullständigt normalt och tillåtet.
Vi lägger tonvikten lite annorlunda.
Vad gäller "Christer_Tamm",så är det här det börjar bli lite ruggigt.
Se svar ovan.

Baserat på vad ni tror att vi anser, kritiserar ni och försöker berätta "hur det verkligen är". Ni kommer inte att få gehör så länge det ni kritiserar är saker ni hittat på själv.

Här får nog herr "IngOehman" lov att konkretisera sig då detta svepande generella omdöme saknar all substans och inte besitter något konkret värde ur argumentationssynpunkt.
Det är mera en verbal reflex som sagt, ett sätt att avreagera sig på.

Om ni vill veta vad någon tycker, så fråga istället för att hitta på själva

Vad är det som hittas på, här redovisas bara några avvikande åsikter?

ALLA vetenskapsmän är överens om vad de vetenskapliga principerna är för något
Egentligen relaterar detta till hela följande stycke av herr "IngOehman".

Detta stycke är helt irrelevant i sammanhanget och betyder i stort sett inget annat att det finns vissa vetenskapliga kriterier.
Det är riktigt, men det betyder inte att vetenskapen är överens.

Ordrikt som sagt, mycket rimdå för att säga ingenting annat än en banal självklarhet.

Nu gör du ett kardinalfel Bravo - du ersätter ord in andras resonemang. Du underkänner återgivning/ursprungstrohet och ersätter det med "trovärdighet"!

Det är absolut förbjudet*.

Ovanstående citat är helt häpnadsväckande, det liknar ju Stalintidens likriktning.
Av någon anledning kommer Lysenko i mina tankar.
Man är alltså tvungen att ställa upp på herr "IngOehman" postulat, axiom och eviga sanningar i annat fall får man inte ha en åsikt.
Allt detta för att man försiktigt i ett inlägg påpekade att det det finns för många läger som grävt ned sig.
Om NI herr "IngOehman" läst innantill, så borde det stått klart att det är jag som talar om musikalisk trovärdighet, jag är alltså mindre intresserad av förment neutralitet då jag anser att den inte står att uppbringa.
'Man kan faktiskt bli trött för mindre.

Det är ju fundamentalt för den musikintresserade (till skillnad ifrån den upplevelseintresserade) att det är just "det som VERKLIGEN hände" man hoppas få höra därhemma

Nu är jag ännu tröttare, det som verkligen hände går näppeligen att uppnå, då all apparatur, inklusive inspelningstillfället, är ljudförstörande och icke neutralt, därav intresset för att uppnå en musikalisk trovärdighet, istället för det reella och rituella insnöandet på apparaturen. "Verkligen hände" finns inte i nutid, och kan inte återges då alla kedjor är imperfekta, det tillfället när musiken spelades är för alltid borta.

Jag, och andra med mig, ser kanske musikåtergivningen där hemma på ett annat sätt än du Bravo?

Mitt mål är att anläggningen (med inspelningar gjorda efter samma mål) faktiskt skall förmedla vad som verkligen hände, och inte spela en ny "trovärdig"verklighet. Jag vill att spelandet av en skiva s

Första meningen. Det är ju det jag säger!?
Andra meningen. Det är ju det jag hävdar att det inte går.

För mig är anläggningen (alla apparater) helt ointressant, jag är bara intresserad av musiken

Resultatet av ERT synsätt blir ju precis det omvända herr "IngOehman", mot vad Ni påstår ovan. Genom att exegetiskt ägna sig åt en påstådd ofärgad verklighet som är lika nåbar som ett kategoriskt imperativ eller den blå blomman, så blir ju apparaterna det enda intressanta, då dessa måste vara perfekta för att kunna nå den undanflyende verkligheten.
I princip kan man nå ett fullständigt musikaliskt Nirvana genom att lyssna på en raspig stenkaka, bara man är så insatt i musiken att din hjärna kompenserar för de tekniska bristerna.

Resten av inlägget ser jag som en ren illusion, en jakt efter de verkligheter som inte går att uppnå, men är man nöjd med ett dylikt självbedrägeri så är det helt riktigt för den som gillar den typen av illusioner, eller snarare förhoppningen om något opåverkat sant, rent och ursprungligt.
För som jag sa det finns många sätt att se på HiFi och sanningen bor i betraktarens ögon, men näppeligen utanför dennes ögon.

MVH

Bravo
Bravo

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2003-12-28 01:25

Hej Hotspur och Bravo!

"Vem, mer än du och din hjärntvättarklubb, orkar/vill göra anspråk på vad som är "Rätt" inom hifi? Vi andra är knappast här för att slå vetenskapliga mätningar, tester eller påståenden i huvudet på folk som är intresserade av musik och hifi... Varför söker ni er inte till ett vetenskapsforum istället? Hotspur"

Tja! Hotspur jag är med i LTS, på vilket sätt är jag då hjärntvättad?
Har t ex kritiserat Ing Ö i Molt t om, anser mig inte vara knäpp bara för att jag håller koll på "teknikerna"

Tycker att det är dumt av dig att ge dig på över 1000 medlemmar i LTS bara för att de är medlemmar där. :x

Bravo! Att du orkar skriva så långa inlägg tycker jag är fantastiskt. :?

Själv lyssnar jag först på "prylarna" jag vill ha sedan använder jag ögonen och ser om de passar in i hemmet så inte tanten blir för sur.
Om produkten är mindre snygg så får tanten avgöra om vi skall köpa denna eller någon konkurent.
Om mina saker sedan "mäter" bra samt får fina "kuber" etc i hifi och musik eller i Molt m fa är ju bara bra, då kan jag ju sälja dessa både till medlemar i LTS likväl som icke medlemar där.
Har man som jag "guldöron" så skall man väl i första hand använda öronen och inte en mätapparat eller hur :?:
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-28 01:27

subjektivisten skrev:Att se tarvliga inlägg som det Tamm gjorde stärker bara min tro över detta.

Tror jag spyr nästa gång jag ser detta tröttsamma snack om objektiv vs subjektiv.

Kan faktiskt inte förstå att musik, som ska vara en helande och njutningsbar upplevelse, ger upphov till såååå mycket hat och dålig stämning. Det är ju helt otroligt.

Det som är en stor del i problemet är att folk inte kan hoppa ner från sina höga hästar och sluta med att "jag har rätt och du har fel" hela tiden.

Så talar alltså en sann representant för det goda, balanserade och sunda...

Sorry subjektivismen, men jag tror inte du övertygar så många på detta vis. Om du har något uppfattning, så berätta gärna om den. Jag tror säkert att alla är intresserade av att läsa om vad du tycker. Men varför dessa oändliga okväden?

Låt folk ha sina upfattningar - det finns så vitt jag vet ingen som hindrar dig att ha dina. Tvärtom tror jag många är intresserade av att läsa om dem, men du berättar bara om hur dåliga och hatfulla och inskränkta andra är.

Vi vet redan, de flesta av oss, att du inte håller med om mycket, men det vore verkligen kreativare om du ville berätta vad du själv tycker istället för att bara vara emot.

Berätta om vad DU har för uppfattningar istället för att kritisera andras. Jag lovar att läsa.

Om sedan någon berättar varför (eventuellt) de inte tyckler som du, så acceptera det! Alla andra accepterar att du har din uppfattning. Du borde acceptera att andra får ha sin.

Vh, Ing. Öhman

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi