petersteindl skrev:Svår uppgift att gå iland med, men troligtvis inte omöjlig med optimala elementplaceringar och optimala delningar mellan elementen och med tillgång till önskvärd frekvensgångskompencering. Fungerar hörnplacering i rummet så finns det fördelar. Dock finns även stora nackdelar som det gäller att minimera.
Jepp. Känns lärorikt och spännande att försöka få till detta.
Nu har jag dubbla woofers per högtalare. Tänkte prova olika inbördes placering av dem i 3 dimensioner, för att minska / jämna ut hörnets SBIR-problem runt 100-300Hz. Jag kan ju tidskompensera dem rätt i fas med dsp.
Dämpning på sidovägg och ovanpå är en annan strategi jag tänker prova för att reducera SBIR.
De dubbla woofrarna vertikalt kommer minska golv och tak-reflektioner-problemen, är min förhoppning.
Problemet att alla rumsresonanser triggas maximalt är inte så farligt i nuvarande rum, bedömer jag. Stor öppen planlösning, oregelbunden form, mjuka väggar och tak, snedtak här och där, osv. Jag har inte så stora problem med rummets stående vågor, så vitt jag vet.
Sen måste jag nog slänga på en UHF-driver med i slutändan för att nå slutmålet. För att uppnå väldigt lik spridning i alla register.