XTZ 99.36 FLR , Quad ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

XTZ 99.36 FLR , Quad ?

Inläggav dawelito » 2017-08-17 21:12

Någon som lyssnat på dessa pjäser? Tänkte byta upp mig ifrån mina KEF iq9 , som jag för övrigt är nöjd med.. Skulle dock vilja ha lite "större" ljudbild, kanske lite mer punch i mellanregistret.

slutsteg är denon poa-2400.

http://www.fyndborsen.se/xtz/golvhogtal ... -flr-black

Lyssnar på allt från techno / trance /radio EDM musik, volymen KEF iq9 kan bidra med räcker gott och väl.

Kan det vara värt att uppgradera?

Kör XTZ 12.17 sub och den är jag supernöjd med, jag har fått för mig att XTZ är väldigt mycket ljud för pengarna och brukar ofta jämföras med högtalare som är 10tusentals kronor dyrare.

(och nej jag kan inte provlyssna dom tyvärr)
Senast redigerad av dawelito 2017-08-24 14:34, redigerad totalt 1 gång.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Bjorn_

Re: XTZ 99.36 FLR

Inläggav Bjorn_ » 2017-08-18 01:08

Mer punch i mellanregistret får du med PA eller feta tvåvägare! Köpte du inte dina iq9 billigt som fan? Jag har alltid gillat Kef så jag är lite partisk är jag säger att det inte kommer bli bättre för just din del (som väl hade feta typ-PA förut?).
Nä, köp ett par tvåvägare med tolvor och horn i byggsats från Amerika och berätta sen hur bra det blev så att jag kan beställa samma (jag har också en viss förkärlek till ett fett mellanregister).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-18 01:12

Folk som gillar den attacken, punchen, sneglar väl med fördel på linjekällor? *no idea*
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-08-19 10:04

Bjorn_ skrev:Mer punch i mellanregistret får du med PA eller feta tvåvägare! Köpte du inte dina iq9 billigt som fan? Jag har alltid gillat Kef så jag är lite partisk är jag säger att det inte kommer bli bättre för just din del (som väl hade feta typ-PA förut?).
Nä, köp ett par tvåvägare med tolvor och horn i byggsats från Amerika och berätta sen hur bra det blev så att jag kan beställa samma (jag har också en viss förkärlek till ett fett mellanregister).

ja jag körde PA grejor :) RIktigt så mycket punch behöver jag inte, måste finnas något HIFI som lirar bättre, eller är KEF iq9 de med bäst mellanregister på marknaden?

Tvärt om så tycker jag många recensioner pekar ett tunnt mellanregister på mina KEF.

Tips på bra tvåvägs som inte är PA och inte heter cerwin vega? Alla mina "köpråds trådar" brukar falla åt samma håll tillslut och det är på Klipsch.. Är lite rädd att det inte är lika mycket finlir, och det är lika viktigt det också.

darkg skrev:Folk som gillar den attacken, punchen, sneglar väl med fördel på linjekällor? *no idea*

Förklara gärna så att en idiot förstår, linjekällor? 8)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-19 13:46

dawelito skrev:Förklara gärna så att en idiot förstår, linjekällor? 8)

Screenshot_20170819-134437.png
Screenshot_20170819-134437.png (1.32 MiB) Visad 1745 gånger

Jag tycker att det lilla jag har hört och även hört sägas pekar på en viss sorts punch, twang, attack!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-08-21 13:49

Skulle ta mig tid att lyssna på System Audio om det är lite mer attack du vill ha.

Nu har jag inte lyssnat så mycket på de senaste modellerna men tidigare hört Expolorer, Mantra 60 samt Ranger. De förstnämnda är lite mjukare i karaktären och den sistnämnda lite stramare, dock inga stora skillnader.
JBL LS80 kanske också vore något (Även denna finns bara som beg)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-08-21 21:55

Nä. Jag har haft en 99.36 och såhär i efterhand är jag inte imponerad. piP framför XTZ alla dagar om året..
Det är en riktigt elak diskant i högtalaren och mellanregisterelementet fungerar ö h t inte bra i området det används.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-08-24 14:33

Någon som lyssnat på QUAD z4 ? Bra öppningserbjudande på Hififreaks! Eller wharfedales hifi sortiment? De gör ju rätt bra PA grejor så dom borde ju veta hur man konstruerar en högtalare som spelar högt tryck iallafall 8)

19999;- paret (nypris 43k)
http://hifi-freaks.se/tilbud/quad-z-4.html

snygga var dom ju iallafall men namnet är helt okänt för mig, rent spontant känns det som att jag letar efter högtalare med minst 2st 8" basar av bra kvallité.

Emanuelgbg skrev:Skulle ta mig tid att lyssna på System Audio om det är lite mer attack du vill ha.

Nu har jag inte lyssnat så mycket på de senaste modellerna men tidigare hört Expolorer, Mantra 60 samt Ranger. De förstnämnda är lite mjukare i karaktären och den sistnämnda lite stramare, dock inga stora skillnader.
JBL LS80 kanske också vore något (Även denna finns bara som beg)

tack för tipsen! JBL LS80 har jag faktiskt varit och kollat lite på tidigare, dock lite svåra att få tag i som nämnt, så det har aldrig blivit något med det.

Elfsberg skrev:Nä. Jag har haft en 99.36 och såhär i efterhand är jag inte imponerad. piP framför XTZ alla dagar om året..
Det är en riktigt elak diskant i högtalaren och mellanregisterelementet fungerar ö h t inte bra i området det används.

Tack för input men jag kan inte tänka mig att jag blir mer nöjd med ett par bokhylle-högtalare med 4" bas (rent punch-mässigt) Deras stora modeller är dock intressanta, lite för dyra nya bara.

Synd att ingen audiobutik har precis allt man önskar till provlyssning :D

Användarvisningsbild
JB

Re: XTZ 99.36 FLR , Quad ?

Inläggav JB » 2017-08-30 12:34

Monitor Audio golvare i lämplig prisklass kanske kan vara värda att spana in?
De MA högtalare jag har hört har haft väldigt fint mellanregister iaf (har ett par RS1 stativare själv).
Många billigare (och säkert en del dyrare också) högtalare har lite hängmattskurva vilket kan få mellanregistret att upplevas som att det saknar punch.

Återgå till Köpråd