Talspolen skrev:Är det en dum ide att istället för att skyddsjorda i höljet på förstärkaren göra förstärkare "dubbelisolerad" (nåja, går ju knappast igenom en certifiering

) och lägga ett separat jordplan för skyddsjord inuti förstärkarlådan? Alla komponenter mot chassit isoleras.
Ser att man ofta skyddsjordar i höljet men känns inte bra om man inte har jordade uttag där förstärkaren ska köras.
Undrar också hur en jordfelsbrytare fungerar för en rörförstärkare. Här är ju elnätet isolerat med transformatorer som ger högre spänning ut än vad ett nätuttag ger. Jag antar att jordfelsbrytaren fortfarande bryter för samma ström men nu är ju spänningen ut nästan dubbelt så hög än nätets 230V och det bör ju innebära att det enklare kan dras en dödlig ström genom människans högohmiga kropp. Är jag utsatt för en tankevurpa?
Hembyggen ska vara gjorda så att de är skyddsjordade men ska även vara säkra när de ansluts till ojordat uttag. Låter konstigt men så är det. Det finns en anledning till att nuvarande byggstandard kräver skyddsjordade uttag kombinerat med JFB. Jag tror koden dessutom säger att vid ändring i äldre elsystem i bostad ska det byggas om till skyddsjordat men jag kan ha fel där.
Nog om det. Det är nätspänningen som är farlig eftersom ena polen är det du står på, dvs planeten. Det innefattar primärlindningarna på transformatorerna samt alla delar mellan stickpropp och anslutningen till primärerna. Denna bit ska göras så att det inte finns en möjlighet till jordfel vad som än händer. Det innefattar dragavlastning på nätkabel som välgjorda lödningar utan mekanisk belastning samt väl tilltagna isolationsavstånd till metall som man kan ta på. Chassit ansluts till skyddsjorden och kabel med kontakt ska vara för skyddsjord även om man har grunkorna i icke skyddsjordat rum.
På sekundärsidan är det ju så att man måste komma åt båda polerna för att det ska bli farligt. Det är väldigt vanligt att ena polen är chassit, dock. Sunt förnuft säger att man ska bygga med säkerhet i åtanke i alla fall även om en anodspänningsborre inte är lika farlig som nätspänningen, bara obehagligare. Inga spänningsförande detaljer åtkomliga alltså. Det kan vara lite besvärligt om man har slutrör med toppanslutning för anoden.
Nu blir det jobbigt att förklara... signaljorden i förstärkaren vill jag separera från nätets skyddsjord men det är inte bra. Man kan använda ett motstånd på 100 ohm parallellt med en konding på några tiors nF kopplat mellan signal- och skyddsjord.Då använder man exempelvis isolerade RCA-honor för signalerna på chassit och ansluter skärmarna till signaljorden.
Själv kör jag med separata lådor för nätaggregaten. Då kan förstärkarens chassi vara signaljord och hundraohmaren sitter i nätaggregatets låda vars chassi är skyddsjordat.
Det enda man inte har kontroll över som hembyggare är själva transformatorerna men jag har aldrig varit med om att en transformator läckt mellan primär och sekundär eller kärna. Skulle det ändå hända så finns ett ganska bra skydd genom hundraohmaren.