Yaqin MC13S - kan det vara sant?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Re: Yaqin MC13S - kan det vara sant?

Inläggav Fralle » 2017-08-09 22:16

Beställt nu iaf efter mycket om och men. Nu får väl tiden utvisa om jag gjort ett fantastiskt klipp eller om jag bara blivit blåst på ett par tusen.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-08-10 00:05

En lite dum fråga kanske, men jag hängde inte riktigt med. Är alltså Cattylink konstruktör och tillverkare av Line Magnetic produkterna?

PS. Om en Kinesisk tillverkare säger att deras produkt är CE-märkt, så betyder det inget. De kan ha gjort något eller inget och de har eventuellt inte ens den minsta susning om vad det innebär. Finns dock de som vet lite.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-10 20:11

Fralle skrev:Beställt nu iaf efter mycket om och men. Nu får väl tiden utvisa om jag gjort ett fantastiskt klipp eller om jag bara blivit blåst på ett par tusen.

Superkul! Fortsätt gärna tråden med bilder & intryck när stärkaren dykt upp!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-10 20:23

Michael skrev:En lite dum fråga kanske, men jag hängde inte riktigt med. Är alltså Cattylink konstruktör och tillverkare av Line Magnetic produkterna?

PS. Om en Kinesisk tillverkare säger att deras produkt är CE-märkt, så betyder det inget. De kan ha gjort något eller inget och de har eventuellt inte ens den minsta susning om vad det innebär. Finns dock de som vet lite.

Cattylink är nog bara en kinesisk nasare. Man kan köpa prylarna från deras hemsida.

Sen är den väl lite stora penseldrag att säga att en kinesisk tillverkas CE-märkning inte betyder nåt. CE-märkning av elektronik är ju en egencertifiering som tillverkaren gör i de flesta fall. Det står samma Line Magnetic-logga på stärkaren som säljs via Akkelis Audio här i Sverige som den som säljs från Kina. Båda har också ett CE-märke. Om CE-märket på stärkaren via Cattylink i Kina på nåt sätt är osäker, så ligger det väl på Line Magnetic att sätta stopp för försäljningen? Men det gör dom inte för dom vill sälja prylar.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-08-10 20:42

Japp Kina tillverkarna vet att CE märkning krävs, därför sätter de på en lapp och/eller säger att produkten är CE märkt. Att de uppfyller några krav är inget som alla bryr sig om. Men som jag skrev så finns det tillverkare som vet lite och kanske mycket. Jag har ju faktiskt stött på tillverkare som skrivit att deras produkt inte klarar CE.

I detta fall så får vi hoppas på att det kommer en Magnetic Line produkt och inte en dålig kopia.

//Michael

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-08-10 20:44

Bara en liten brasklapp......

Hur vet man om de är CE-märkta och inte deras egen CE- China Export märke som sitter på?
De är VÄLDIGT lika.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-10 21:00

Wikipedia skrev:Det har funnits påståenden om en s.k. China Export-symbol vilken skulle vara snarlik den officiella CE-logotypen. Skillnaden har sagts vara att den kinesiska symbolen skulle ha ett kortare avstånd mellan bokstäverna C och E jämfört med den officiella CE-symbolen. Påståendet har aldrig kunnat föras i bevis och flera officiella källor, bl.a. företrädare för Europeiska parlamentet, menar att inga så kallade Chinese Export-märkningar har kunnat påvisas.
Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export-märkning bara en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett s.k. "Internet hoax" eller ett försök att med humor misskreditera kinesiska varor generellt. Det finns idag inget och har aldrig funnits något "officiellt" China Export-märke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas både på produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det. I EU räknas detta märke som ett CE-märke och om produkterna inte uppfyller kraven, så får de inte säljas.[3] Själva CE-logotypen har standarddimensioner som emellertid inte är tvingande och det är alltså tillåtet om än inte rekommendabelt att avvika något i logotypens dimensioner vid märkning.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-10 21:49

Alla tillverkare/säljare i/från Kina är inte helt seriösa*, det har jag själv fått erfara . . .
hur svårt kan det vara att tillverka en CE-etikett som sedan sätts på, på produkten av
tillverkaren/säljaren ? Annars så tror jag mig veta att det finns massvis med seriösa
tillverkare/säljare i dagens Kina . . . typ. :)

*Oseriösa säljare finns välan f.ö. lite varstans har jag bestämt fått för maj. :wink:

Ps. Problemet med sämre komponentkvalitet hos de apparajter som är avsedda för den
kinesiska hemmamarknaden tror jag är på övergående då konkurrensen är stenhård å
kraven på kvalitet växande. De tillverkare som tillhandahåller 230 V-versioner lär ju vara
inriktade på export å har knappast råd att lämna ifrån sig ren skit i dagsläget . . . (kanske?)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2017-08-10 22:03

Jag har träffat kinesiska tillverkare av akvarieprodukter på internationella mässor som har en kanonlösning när jag påtalat att jag inte kan handla med icke CE märkta produkter:" Don´t worry sir - we make sticker for you" eller då fonetiskt: "Don´t wolly sil - wee make stickel fol you"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-10 22:07

VSV . . . typ. :lol:

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2017-08-11 17:55

I kina används ibland en CE märkning som är snarlik den europeiska men betyder "China Export".

http://siloscordoba.com/2013/07/09/chin ... confusion/

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-11 18:33

Som Conan redan upplyst om för några inlägg sedan . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-11 18:39

Conan skrev:
Fralle skrev:Beställt nu iaf efter mycket om och men. Nu får väl tiden utvisa om jag gjort ett fantastiskt klipp eller om jag bara blivit blåst på ett par tusen.

Superkul! Fortsätt gärna tråden med bilder & intryck när stärkaren dykt upp!

Härligt med lite support här Conan. Min flickvän reagerade inte precis likadant, utan dialogen gick så här:

Hon: "Du har alltså skickat över runt 7 000 kronor till en kinesisk firma som precis har skällt ut dig efter noter i text med versaler?"

"Ja. Det har jag gjort."

Hon: "Känner du förtroende och tillit till den här firman?"

Jag: "Nej inte för fem öre."

Hon "Ok."

Konversationen slut.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-11 19:49

Frågan är om du kommer att få byta flickvän, stärkare eller både och* . . . typ ? :lol: :lol: :lol:

*Med lite "tur" så får/kan du kanske behålla båda. :D

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-11 20:30

Haha ja, det är oklart i skrivande stund. Men jag blåser liv i den här tråden ånyo när jag har fått svar på det;)

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2017-08-12 00:06

Laila skrev:Som Conan redan upplyst om för några inlägg sedan . . . typ. :wink:

Ojdå, hade inte läst hela tråden när jag skrev det. Det tåls att hammras in :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-12 06:24

Fralle skrev:Haha ja, det är oklart i skrivande stund. Men jag blåser liv i den här tråden ånyo när jag har fått svar på det;)

:lol: Hon avslutade ju med "OK" och har du dessutom sluppit att sova på hallmattan senaste dagarna så är det nog lugnt!

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-22 20:44

Snabb leverans och bra kundservice. Ce märkt med euopeisk strömkabel och i helt perfekt nyskick. Är nu en lycklig ägare av en Line Magnetic för ganska exakt halva priset mot för om jag köpt den i Sverige. Kommer definitivt beställa från Cattylink igen. Jag ska posta bilder på skönheten så fort jag klurat ut hur jag postar bilder här.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-23 05:52

Fralle skrev:Snabb leverans och bra kundservice. Ce märkt med euopeisk strömkabel och i helt perfekt nyskick. Är nu en lycklig ägare av en Line Magnetic för ganska exakt halva priset mot för om jag köpt den i Sverige. Kommer definitivt beställa från Cattylink igen. Jag ska posta bilder på skönheten så fort jag klurat ut hur jag postar bilder här.

Jäklar vad kul! Massa bilder postar du enklast med "Lägg till bilaga" nedanför skrivfältet i ett vanligt inlägg. Tycker du att den låter som förväntat också? Kör du "triod" eller "UL"?

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-23 10:07

Ja, problemet är att alla filer blir för stora och kan inte laddas upp från telefonen. Får testa från datorn sen:)

Jag har bara hunnit testa i någon timme igårkväll och växlade lite mellan triode och ultralinear. Lutar åt att triode kommer att bli ett självklart val för jazz och finstämd akustisk musik, men att ultralinear gör sig bättre för typ Zeppelin eller för den delen bastung hiphop, men för tidigt att avgöra.

Redan börjat fundera på vilka rör jag ska uppgradera till, dels modell om jag ska köra nya kt88or, el34 eller 6550 tex. Dels vilket märke jag ska köra på. Men det är ett roliht problem att ha.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-08-23 12:39

Fralle skrev:Ja, problemet är att alla filer blir för stora och kan inte laddas upp från telefonen. Får testa från datorn sen:)

Jag har bara hunnit testa i någon timme igårkväll och växlade lite mellan triode och ultralinear. Lutar åt att triode kommer att bli ett självklart val för jazz och finstämd akustisk musik, men att ultralinear gör sig bättre för typ Zeppelin eller för den delen bastung hiphop, men för tidigt att avgöra.

Redan börjat fundera på vilka rör jag ska uppgradera till, dels modell om jag ska köra nya kt88or, el34 eller 6550 tex. Dels vilket märke jag ska köra på. Men det är ett roliht problem att ha.

Använd Tapatalk när du kör med telefon. Enkelt att bifoga bilder

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-24 16:47

Här kommer lite bilder. Kör in den i klass A just nu, och det låter sjukt bra. Då är det ändå bara rören den levererades med jag kör med nu.

BildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-24 19:28

Snyggt, jättesnyggt kanske rent av. Stillsamt och funktionellt snyggt. Lustigt med dina bilder, som det ju ofta blir, att den ser ljusgrå, brun eller mörkgrå ut beroende på.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-24 19:47

Snyggt! Och det var en fjärr med också?

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-24 19:51

darkg skrev:Snyggt, jättesnyggt kanske rent av. Stillsamt och funktionellt snyggt. Lustigt med dina bilder, som det ju ofta blir, att den ser ljusgrå, brun eller mörkgrå ut beroende på.

Tack! Nu ska jag bara komplettera med en liten dac, och det blir Chi-fi för hela slanten. Tänkte beställa en från GD audio och väger där mellan en R2R 11 eller 15.

Conan skrev:Snyggt! Och det var en fjärr med också?

Yes den levereras med en tung men liten och behändig fjärkontrontoll för volym och mute-funktion.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-24 19:52

Ja det blev så på bilderna. Den är i allra högsta grad svar i verkligheten:)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-24 19:52

Fralle skrev:Här kommer lite bilder. Kör in den i klass A just nu, och det låter sjukt bra. Då är det ändå bara rören den levererades med jag kör med nu. ....

Kul att du gillar den, men klass A . . . tvivlar jag på. Möjligen menar du i triodläge ?

Märkligt men av de push-pull stärkare med rör å ultralinjär koppling som jag äger eller har testat så låter ca 9 av 9 bäst i "pentodläge". Men dä ä ju jadä . . . typ*. :D

*Ett litet tips från coachen(som jag gissar att du inte kommer att följa :wink: ) är att vänta
i minst ett halvår med ev rörrullning. De som sitter i är nog inte speciellt dåliga.
Om du börjar att rulla nu direkt så ger du dig ut på ett gungfly som det kan vara svårt att komma torrskodd ur.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-24 20:19

Laila skrev:
Fralle skrev:Här kommer lite bilder. Kör in den i klass A just nu, och det låter sjukt bra. Då är det ändå bara rören den levererades med jag kör med nu. ....

Kul att du gillar den, men klass A . . . tvivlar jag på. Möjligen menar du i triodläge ?

Märkligt men av de push-pull stärkare med rör å ultralinjär koppling som jag äger eller har testat så låter ca 9 av 9 bäst i "pentodläge". Men dä ä ju jadä . . . typ*. :D

*Ett litet tips från coachen(som jag gissar att du inte kommer att följa :wink: ) är att vänta
i minst ett halvår med ev rörrullning. De som sitter i är nog inte speciellt dåliga.
Om du börjar att rulla nu direkt så ger du dig ut på ett gungfly som det kan vara svårt att komma torrskodd ur.

Det står lite olika på olika ställen om det där med klass A, där vissa skrivit just triode (class A) men det är nog som du säger. Vilket leder mig till frågan vad är då triode om inte klass A? Jag utvärderar fortfarande vad som låter bäst, och hittills har det berott lite på vad jag spelat. Det blir mer tryck när jag kör ultralinjärt, men jag förlorar det där superdetaljerade mellanregistret.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-24 22:13

Fralle, du får nog ta å googla lite själv. :wink:

Att kineserna av marknadsföringsskäl(?) friskt blandar ihop triodkoppling
med klass A är en annan sak . . . typ. Märkligt att du får ett mer detaljerat
mellanregister i triodkoppling . . . jag tycker mest att det låter mörkare å
mindre detaljrikt. När man pratar om triodens "superdetaljerade mellanregister"
så är det nog mest med trioder som rör å inte sällan single end(som då automatiskt
arbetar i klass A).

Det är lätt att läsa en massa mumbojumbo på nätet som kan sätta sig så fast
i skallen/skallarna att man till slut hör exakt vad man har läst, gissar jag, å
dä kan kanske te sig praktisk för många, för då blir man en i gänget å kan
t.ex lägga ut mer på å rulla rör å skifta kablar, än på själva stärkaren. :roll: :D

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-25 11:10

Laila skrev:Fralle, du får nog ta å googla lite själv. :wink: :roll: :D

Jo, men jag har läst i det oändliga och det är svårt att finna vettiga svar på vad som är triode och vad som är ultralinear, och varför detta ofta sammanblandas med Class A. Efter vad jag förstått så minskar distorsionen med triode - vilket skapar mer elegans och följsamhet. Så långt låter det ju väldigt likt klass A, alltså mindre distorsion och mer följsamhet, fast med minskad uteffekt.

Ultralinjärt som det är på denna, är det då en kompromiss mellan pentode och triode? Jag ska fortsätta utvärdera men jag har svårt att tro att det skulle finnas ett "bästa läge" - utan det måste bottna i bästa matchning.

Exempel: Om jag lyssnar på Nick Drake och egentligen bara vill höra följsamheten i hans ackordbyten och lena stämma, varför skulle inte triode låta bättre? Mindre distorsion och mer följsamhet är ju precis vad som krävs av musiken för en njutbar upplevelse. Om jag då sedan slänger på en platta med Zeppelin och vill ha lite mer dynamik och kraft känns ju ultralinjärt som det naturliga valet.

Jag är inte tillräckligt insatt för att säga med någon säkerhet, och det är jag den första att erkänna. Men jag tycker mig uppleva en lite snobbig attityd bland audiofiler där det finns ett "bästa läge" där musiken ska låta så likt studioversionen som möjligt. Och inom det här fältet är det väl ändå triode som det verkar råda konsensus kring att det är den mest naturliga återgivningen? Vad som retar mig där är hur lite man tar hänsyn till hur olika studioversionerna faktiskt spelades in. Så länge jag inte har tillgång till en egen musikstudio förstår jag inte hur det skulle kunna finnas en inställning som fick både Nick Drake och Led Zeppelin att låta "som bäst" - utan någon form av kompromiss måste ju till.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi