Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Som att fråga om en bil med 4 cylindrar, 150hk och 6-stegad automatisk växellåda är ett bra val...
Tala om vad det är för pryl, så får du nog mer relevanta svar. Spontant kan jag tycka att det är för hög resonansfrekvens och för kort slaglängd för att vara ett "bra" subbaselement på 15 tum.
flygsfors skrev:Kalejdokom skrev:Som att fråga om en bil med 4 cylindrar, 150hk och 6-stegad automatisk växellåda är ett bra val...
Tala om vad det är för pryl, så får du nog mer relevanta svar. Spontant kan jag tycka att det är för hög resonansfrekvens och för kort slaglängd för att vara ett "bra" subbaselement på 15 tum.
Tja jag tycker nog att det skulle vara en ganska bra bil, bättre än den jag har o det var kanske så jag resonerande om denna namnlösa sub, att den kunde vara bättre än det jag har nu...
Nog med ironi, att jag inte gick ut med namn var att jag spanat in 2 st på blocket som jag tyckte med bra pris och jag har använt detta märket i biljud och varit väldigt nöjd med det men eftersom dom inte verkar passa till hemmabiosub så kan jag släppa namnet på dom för då är de inte intressanta längre. Impact 6715.
Bara för nyfikenhetens skull, vilkenav parametrarna är resonansfrekvens och vad är en "för hög " sådan så man vet när man kanske skulle springa på ett "fynd "?
Cortado skrev:Här kommer en förhoppningsvis inspirerande bild:
Kalejdokom skrev:Cortado skrev:Här kommer en förhoppningsvis inspirerande bild:
Ja, så inspirerande är den kanske inte om man vill ha riktig subbas.
Kanske är jag övertydlig (trådskaparen är kanske inte så van att tyda/tolka simuleringskurvor), men av kurvan ovan ser man att ljudnivån börjar falla redan vid 100Hz och vid ca 30Hz har vi tappat ca 10dB. Det är en dramatisk minskning av lågbasprestandan. Med en 15 tums subbas borde man i princip få full nivå ned till ca 30Hz och därunder en fallande kurva.
Ditt element kan nog ge ordentlig output i midbasregistret, men så mycket subbas blir det tyvärr inte tal om.
hammarn_2 skrev:Och varför lämpar den sig inte för att eq:as till vettig respons ner till ~30 Hz?
Cortado skrev:hammarn_2 skrev:Och varför lämpar den sig inte för att eq:as till vettig respons ner till ~30 Hz?
2 ohms impedans och 13,5mm xmax.
Cortado skrev:hammarn_2 skrev:Och varför lämpar den sig inte för att eq:as till vettig respons ner till ~30 Hz?
2 ohms impedans och 13,5mm xmax.
Perfector skrev:Cortado skrev:hammarn_2 skrev:Och varför lämpar den sig inte för att eq:as till vettig respons ner till ~30 Hz?
2 ohms impedans och 13,5mm xmax.
2 ohm är inget problem om man har ett strömstarkt slutsteg.
13.5 mm slaglängd duger fint om man.
1 har en liten låda med hög styrning av den lilla luftvolymen, vilket dock leder till begränsat omfång för basen.
2 använder basreflex och belastar elementet via den luftfjäder man kan skapa i röret, något som kan behöva lite mer lådvolym.
Vitsen som jag ser det är INTE att nå Xmax, utan att styra elementet och förhindra att konen att slår ihjäl sig mot sina ändlägen vilket även ger högre effekttålighet.
Vi har lite olika uppfattning om det men jag har under 25 års byggande visat gång på gång att det fungerar som en dröm.
darkg skrev:Perfector skrev:Cortado skrev:
2 ohms impedans och 13,5mm xmax.
2 ohm är inget problem om man har ett strömstarkt slutsteg.
13.5 mm slaglängd duger fint om man.
1 har en liten låda med hög styrning av den lilla luftvolymen, vilket dock leder till begränsat omfång för basen.
2 använder basreflex och belastar elementet via den luftfjäder man kan skapa i röret, något som kan behöva lite mer lådvolym.
Vitsen som jag ser det är INTE att nå Xmax, utan att styra elementet och förhindra att konen att slår ihjäl sig mot sina ändlägen vilket även ger högre effekttålighet.
Vi har lite olika uppfattning om det men jag har under 25 års byggande visat gång på gång att det fungerar som en dröm.
Fast oavsett hur man resonerar sätter Xmax en svårforcerad gräns för hur mycket luft som med finess kan bearbetas (givet viss area), alltså ytterst hur högt man kan spela. Väl?
Jag tror nog att element definitionsmässigt ska överleva, och rentav fungera enligt spec, till Xmax. Är det inte så?
Perfector skrev:Talspolen tål ungefär 3 gånger så hög effekt elektriskt som elementet mekaniskt och därför är det den mekaniska effekten som anges i specen.
Perfector skrev:och 15" är en stor konyta i SD på runt 845 cm2 vilket kan flytta en rejäl luftkudde ut i rummet x 13.5 mm vilket borde räcka mer än väl att spela hemma.
Cortado skrev:Perfector skrev:Talspolen tål ungefär 3 gånger så hög effekt elektriskt som elementet mekaniskt och därför är det den mekaniska effekten som anges i specen.
Jag förstår hur du kom fram till det där, kan du förklara det mer ingående? Är det något du räknade ut för detta element specifikt och isåfall hur?Perfector skrev:och 15" är en stor konyta i SD på runt 845 cm2 vilket kan flytta en rejäl luftkudde ut i rummet x 13.5 mm vilket borde räcka mer än väl att spela hemma.
Människor har olika preferenser. Det du säger om att elementet "borde räcka mer än väl" kan ju stämma dig men det måste inte stämma för alla. Problemet som åtminstone jag ser det, är att elementet här har sin känslighet i ett område som inte ligger i subområdet. I THX-standarden specar man ju att LF-informationen är det som är under 80Hz och som du ser i simuleringen jag postade så har den här subben börjat falla i nivå redan innan 80Hz och sedan faller den snabbt. Nu verkar elementet vara gjort för bil och dess parametrar behöver inte vara ett problem i just en bil eftersom lyssningsrummet (=insidan av bilen) börjar bidra rätt högt upp i frekvens - det är en väsentlig skillnad mot ett hemmabiorum.
Sen har det pratas om EQ och när man börjar höja nivån så mycket som det ser ut att behövas här för att det ska bli bas ner mot 20-30Hz så tar slaglängden snabbt slut även vid låga volymer.
Jag säger inte att det aldrig skulle kunna fungera, snarare säger jag att det inte är en vettig konstuktion - jag hade valt nått annat element.
Tarzan skrev:Kom igen nu, inte en tråd till... Har ni inte reda rett ut allt i den här gamla tråden?
Cortado skrev:
Jag säger inte att det aldrig skulle kunna fungera, snarare säger jag att det inte är en vettig konstuktion - jag hade valt nått annat element.
Svante skrev:100 liters låda avstämd till 25-30 Hz verkar väl rimligt till det elementet. Xmax är inte problemet i en sådan konstruktion, basreflexröret får lägre kapacitet. Man kan tänka sig en sluten låda från 40 liter och uppåt med eq, men då blir det i stället dist från den lilla lådvolymens olinjära luftfjäder.
Ett tips till den som värderar ett elements kpacitet utifrån Xmax; titta i stället på pumpvolymen, dvs Xmax gånger membranarean. Det är inte meningsfullt att jämföra Xmax mellan ett 15" och ett 12" element direkt i det avseendet. Om nu någon gjorde det.
Perfector skrev:Sen har jag en kluring som kanske redan är känd.
Om man tittar på hur mycket konen rör sig vid en newton påförd effekt x 10 och delar med xmax så kan man räkna fram motorstyrkan på elementet.
0.09 mm och 13.5 mm xmax
då blir det 0.9 mm vid 10 newton (10 newton motsvarar 1 hp) ger att elementet i tråden skulle ha 15 hp drivkraft
Det är en egen lustighet och jag kan inte visa kurvor eller annat.
Däremot kan jag tycka att om elementet styr så bra av egen kraft så är det lämpat för stora lådor, eller i bil ingen låda alls, men det kan jag bara ha gissningar om.
Om man tittar på hur mycket konen rör sig vid en newton påförd effekt x 10 och delar med xmax så kan man räkna fram motorstyrkan på elementet.
0.09 mm och 13.5 mm xmax
då blir det 0.9 mm vid 10 newton (10 newton motsvarar 1 hp) ger att elementet i tråden skulle ha 15 hp drivkraft
Det är en egen lustighet och jag kan inte visa kurvor eller annat.
Däremot kan jag tycka att om elementet styr så bra av egen kraft så är det lämpat för stora lådor, eller i bil ingen låda alls, men det kan jag bara ha gissningar om.
Svante skrev:Perfector skrev:Sen har jag en kluring som kanske redan är känd.
Om man tittar på hur mycket konen rör sig vid en newton påförd effekt x 10 och delar med xmax så kan man räkna fram motorstyrkan på elementet.
0.09 mm och 13.5 mm xmax
då blir det 0.9 mm vid 10 newton (10 newton motsvarar 1 hp) ger att elementet i tråden skulle ha 15 hp drivkraft
Det är en egen lustighet och jag kan inte visa kurvor eller annat.
Däremot kan jag tycka att om elementet styr så bra av egen kraft så är det lämpat för stora lådor, eller i bil ingen låda alls, men det kan jag bara ha gissningar om.
Voine voine, källa på det?
Felanalys:Om man tittar på hur mycket konen rör sig vid en newton påförd effekt x 10 och delar med xmax så kan man räkna fram motorstyrkan på elementet.
Effekt mäts inte i newton.
Du behöver en enhet på "hur mycket konen rör sig", speciellt om det ska vara meningsfullt att mutiplicera med 10.
Vad menar du med motorstyrka? Det finns ju redan BL, vad är det för fel på den?0.09 mm och 13.5 mm xmax
då blir det 0.9 mm vid 10 newton (10 newton motsvarar 1 hp) ger att elementet i tråden skulle ha 15 hp drivkraft
Ok, varifrån kommer siffran 0,09 mm? Konutslaget vid samma pålagd kraft i newton varierar våldsamt med frekvens.
Vad är en "hp"? Hästkraft? Hästkraft är ett effektmått, newton ett kraftmått.Det är en egen lustighet och jag kan inte visa kurvor eller annat.
Däremot kan jag tycka att om elementet styr så bra av egen kraft så är det lämpat för stora lådor, eller i bil ingen låda alls, men det kan jag bara ha gissningar om.
Nej jag förstår det. Du blandar dock ihop små- och storsignalegenskaper rejält. Detta var ett typexempel på en dålig tumregel, den är konstruerad utan bakomliggande kunskap, snarast har du tagit otillräcklig kunskap och reducerat den till obrukbar kunskap. Lite "plocka ut några parametrar och vispa ihop dem i en formel", och se om formeln ger olika värden på några lådor.
Ledsen om jag uttrycker mig socialt inkompetent, men de här tumreglerna som du postar ideligen hjälper ingen.
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 20 gäster