Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
STDI skrev:Vist är det ett hjul som tittar ut.
Endast OA116 och OA2212 hade hjul. OA116 för 12000 kr säljs normalt inte på några timmar. Men 12000 kr för ett par fina OA2212 är ett bra pris. Och ev kan någon kalla dem för "proffshögtalare" eftersom det påstås att de ett tag var med i diskussionen om vad SR skulle ha för nya högtalare. Så mitt förslag är Sonab OA2212.
hifikg skrev:OA-2212, i bra skick, för 12000 är väl ett FYND?
STDI skrev:hifikg skrev:OA-2212, i bra skick, för 12000 är väl ett FYND?
Ja. Eftersom de är så exklusiva och häftiga. Men jag tror, ja t o m tycker, att dina OA52 är bättre. Och sådana kostar normalt inte så mycket.
IngOehman skrev:Det ser ut som just proffsversionen av 116 eller 2212.
Den skiljde sig på ett flertal punkter från normalversionen. Ett sätt den skiljde sig på var att det fanns en extra omkopplare så att man skulle kunna använda dem antingen utan stöd från något annat än golvet (t ex ställda ute på en scen) eller med stöd, alltså nära vägg eller i kluster tillsammans med flera likadana högtalare.
Vh, iö
juanth skrev:IngOehman skrev:Det ser ut som just proffsversionen av 116 eller 2212.
Den skiljde sig på ett flertal punkter från normalversionen. Ett sätt den skiljde sig på var att det fanns en extra omkopplare så att man skulle kunna använda dem antingen utan stöd från något annat än golvet (t ex ställda ute på en scen) eller med stöd, alltså nära vägg eller i kluster tillsammans med flera likadana högtalare.
Vh, iö
Sådana som användes på fylkingen?
För visst var det 2212 de hade där?
OD11 som byggsten i högtalarkombinationer
Högtalarna kan med fördel användas som byggstenar i kombinationer för mycket höga effekter eller för flerkanalig stereoåtergivning. På bilden är den visad i tillämpning med två högtalare för varje kanal. I avsnittet Sammankoppling av flera högtalare beskrivs hur högtalarna skall kopplas.
petersteindl skrev:juanth skrev:IngOehman skrev:Det ser ut som just proffsversionen av 116 eller 2212.
Vh, iö
Sådana som användes på fylkingen?
För visst var det 2212 de hade där?
På Fylkingen hade de först Kolboxen och därefter OA-6 typ1. Man ställde upp dessa som en stjärna, 4 st/kanal. Om de därefter hade OA2212 har jag inget minne av just nu.
Med vänlig hälsning
Peter
Fylkingens suggestion for establishing a national recording company came at Wiggen's initiative. Stig Carlsson, civil engineer at KTH Royal Institute of Technolgy in Stockholm, was affiliated with Fylkingen durings Wiggen's period as chairman, and approximately half of the concerts from the 1960's were recorded on tape. Fylkingens 'record company group' investigated the possibilities for producing records, i.e. with content from Fylkingen's concert series. This suggestion became a reality during the 1960's. Wiggen, using Stig Carlsson's recording techniques, produced two records with John Cage's 'Sonatas and Interludes' for prepared piano with Yuji Takahashi as soloist. These records are still for sale from Fylkingen today.
IngOehman skrev:Jag kan inte heller säga något om huruvida Fylkingen användt OA-2212, men proffsversionen av den (och OA-116) togs fram för liknande applikationer. Var de kom att användas är jag osäker på, men jag tror jag sett någon bild från någon spelning där 70-tals-Carlsson av detta slag användes som PA.
Vh, iö
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster