Är det svårt att bygga en "hifi" högtalare som spelar högt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

Är det svårt att bygga en "hifi" högtalare som spelar högt.

Inläggav dawelito » 2017-08-26 13:46

Topicen fick bli så eftersom att teckerna tog slut, kort och gott, är det svårt för tillverkarna att bygga en hifihögtalare som levererar bra botten/mid/bas och inte bara spelar "fint" ?

till exempel, ljudet ur ett par "normala" hifiburkar ifrån dali/b&W/KEF/xtz osv för runt 15-30k, menar tillverkarna på att det är så hifi skall spelas? är det svårt att få ut allt ur samma högtalare? Eller gör som såhär för att dom vill sälja subbar också?

Varje gång man söker upp eller frågar själv om högtalare med bra tryck, som spelar bra så hänger alltid folk upp sig och tipsar om PA högtalare och Klipsch, precis som att man kan sluta leta "hifi" högtalare direkt för att det inte finns några.

Tänk er ett par Cerwin vega AT-100 eller DC1515 fast som det står till exempel Dali på med riktigt jävla bra ljud för den kräsne också, kanske med inbyggda EQ lägen på baksidan likt XTZ med switchar.

ÄR det hifi högtalarna för 100k+ som levererar det ljud jag söker eller finns det helt enkelt inga eftersom att "hifiljudet" inte ska spela mer bas/mid än en "normal" hifihögtalare gör?

Och nu menar jag inte "spela högt" som i att använda dom på fest för flera hundra personer utan "högt" behöver inte betyda högre än mina KEF iq9 kan spela. Tänker främst på mid/bas.

Trevlig helg
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Är det svårt att bygga en "hifi" högtalare som spelar hö

Inläggav Perfector » 2017-08-26 14:02

dawelito skrev:Topicen fick bli så eftersom att teckerna tog slut, kort och gott, är det svårt för tillverkarna att bygga en hifihögtalare som levererar bra botten/mid/bas och inte bara spelar "fint" ?

till exempel, ljudet ur ett par "normala" hifiburkar ifrån dali/b&W/KEF/xtz osv för runt 15-30k, menar tillverkarna på att det är så hifi skall spelas? är det svårt att få ut allt ur samma högtalare? Eller gör som såhär för att dom vill sälja subbar också?

Varje gång man söker upp eller frågar själv om högtalare med bra tryck, som spelar bra så hänger alltid folk upp sig och tipsar om PA högtalare och Klipsch, precis som att man kan sluta leta "hifi" högtalare direkt för att det inte finns några.

Tänk er ett par Cerwin vega AT-100 eller DC1515 fast som det står till exempel Dali på med riktigt jävla bra ljud för den kräsne också, kanske med inbyggda EQ lägen på baksidan likt XTZ med switchar.

ÄR det hifi högtalarna för 100k+ som levererar det ljud jag söker eller finns det helt enkelt inga eftersom att "hifiljudet" inte ska spela mer bas/mid än en "normal" hifihögtalare gör?

Och nu menar jag inte "spela högt" som i att använda dom på fest för flera hundra personer utan "högt" behöver inte betyda högre än mina KEF iq9 kan spela. Tänker främst på mid/bas.

Trevlig helg

Fundera lite på att bygga själv.
Runt 100 liter med 12" bas, 6½" mellan och diskant samt basreflex.
Det är enormt tillfredsställande att bygga eget, för då känner man alla delar som ingår och kan ändra filter och dämpningar i takt med att man lyssnar in sig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-08-26 14:19

Perfector skrev:Fundera lite på att bygga själv.
Det är enormt tillfredsställande att bygga eget, för då känner man alla delar som ingår och kan ändra filter och dämpningar i takt med att man lyssnar in sig.

Jo jag kan tänka mig att det är riktigt skoj och att man nog kan få till det precis som man vill, men det verkar ju vara himla svårt med tanke på att ingen stortillverkare verkar kunna? Eller vill dom inte? Eller är det som sagt deras värstingar för 200k som uppfyller kraven?

Om det inte är så svårt så förstår jag inte varför ingen av stortillverkarna tillverkar en högtalare likt te.x DC1515 fast med kanske dubbla 12" element för storlekens skull samt hänger dit en kombinerad dome/banddiskant och några värsting mellanregister och ett riktigt fint delningsfilter med inbyggda EQ funktioner och pluggar för portar så att man kan göra "flat" och slutet eller portat i olika kombinationer med olika EQ lägen.. likt XTZ.

Eller måste en sådan högtalare kosta en halv miljon isåfall? Eller så vill dom helst enkelt trycka på oss subbar istället.

Förstår inte varför man måste välja "sida" , antingen HIFI högtalare som låter skitbra eller "discohögtalare" som spelar mindre bra, fast högre tryck.

Har vi inte kommit så långt i utvecklingen än eller blir det helt enkelt för dyrt? Varför isåfall?
Eller vill dom inte tillverka någon sådan högtalare för att det skulle vara den enda högtalaren dom skulle få sälja isåfall?

eller har alla anställt konstruktörer som bara lyssnar på jazz?

hmmm :) Man kanske får ge sig in i DIY världen och försöka uppfylla ens drömmar på egen hand, det är viktigt att högtalarna blir grymt snygga också dessvärre.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-08-26 15:18

Jag styckar lite vilt här.. hoppas det mejkar sens.. :)

dawelito skrev:Jo jag kan tänka mig att det är riktigt skoj och att man nog kan få till det precis som man vill, men det verkar ju vara himla svårt..

Det är väldigt kul att lyckas bygga nått precis som man vill ha det, väldigt belönande, oavsett om det är högtalare, möbel eller varför inte måla en tavla?

När det kommer till högtalare så ser jag iaf de svåra faktorerna till att vara dels kunskap kring hur man vill ha det och varför och sedan den tekniska kunskapen om hur man får det exakt så. Vem som helst kan bygga en låda med ett gäng högtalarelement och få det att komma (mycket) ljud ur det. Dem svåra bitarna ligger ju i att veta varför det då låter som det gör och vad man gör för att få det att låta som man vill. Att "bara lyssna" räcker bara så långt, sen krävs det kunskap och mätning för att nå en nästa nivå.

Prova att fundera ut konkreta mål på en eventuell högtalare du vill bygga, det måste vara objektivt kvantifierbara mål, tex;

- Tonkurva X Hz - Y Hz inom +-Z dB
- Ska kunna spela >= X dB på lyssningsavstånd inom frekvensområde X - Y med mindre än X% dist
- Lådstorlek < X Liter
- Budget < X kr

.. och sedan hur du når dit.

dawelito skrev:men det verkar ju vara himla svårt med tanke på att ingen stortillverkare verkar kunna? Eller vill dom inte? Eller är det som sagt deras värstingar för 200k som uppfyller kraven?

Efterfrågan är väl en faktor som styr en tillverkares val om hur produkterna ska se ut och prestera. Personligen tycker jag att det finns en stor mängd sundhet i att inte blint se en relation mellan pris och "brahet" på en högtalare, det finns skitdyra högtalare som är skitkassa och tvärtom.

dawelito skrev:Förstår inte varför man måste välja "sida" , antingen HIFI högtalare som låter skitbra eller "discohögtalare" som spelar mindre bra, fast högre tryck.

Ja, jag håller med dig om att det är lite synd att det så att säga ska finnas två (tre med billjud, om disco och PA hör ihop?) sidor. Men en tanke där är väl att en högtalares förmåga att spela högt sätter vissa krav på konstruktionen, det blir dyrare och för de flesta vanliga hemlyssnare så blir det en överkapacitet som kanske inte alla kan motivera. Lite som att ha en bil med 1000Hk när man aldrig åker mer än 110km/h, man klarar sig då med t.ex. 150Hk för betydligt mindre pengar. Det kommer alltid finnas några som uttnyttjar alla 1000Hk men det är en liten skara.

dawelito skrev:hmmm :) Man kanske får ge sig in i DIY världen och försöka uppfylla ens drömmar på egen hand, det är viktigt att högtalarna blir grymt snygga också dessvärre.

Tycker jag definitivt du ska göra och det ska såklart vara en resa som du delar med dig av här på faktiskt. Samtidigt kommer du kunna bolla ideer och sånt här. :)

Ett boktips som definitivt kan tända många lampor, svara på många frågor och ge ideer och inspiration:
http://www.adlibris.com/se/bok/sound-re ... 1138921368

(Fasen.. ny utgåva.. blir lite köpsugen själv!)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-26 15:20

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Om man vill ha en neutral/ofärgad/hifi högtalare så presenteras ju ljudet just på det sättet. Vill man ha mer "spelglada" (färgade) så blir det ju något annat. Eller tänker du en hybrid som man genom omkoppling, etc kan få att prestera olika i olika sammanhang? Annars får man extremt mycket för pengarna med ett par kompetenta stativare i 10-20 Tkr-klassen och exempelvis ett par XTZ-12:or. För totalt 25-35 Tkr får du ett ljud nästan i referensklass och med stora möjligheter att ändra karaktären på subbarna beroende på vad du är ute efter. Jag tror det blir svårt att hitta ett par golvare som kommer ens i närheten av tryck/välljud/flexibilitet.

Fast det kanske inte var din fråga...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-26 15:30

dawelito skrev:
Perfector skrev:Fundera lite på att bygga själv.

Jo jag kan tänka mig att det är riktigt skoj och att man nog kan få till det precis som man vill, men det verkar ju vara himla svårt med tanke på att ingen stortillverkare verkar kunna? Eller vill dom inte? Eller är det som sagt deras värstingar för 200k som uppfyller kraven?

Om det inte är så svårt så förstår jag inte varför ingen av stortillverkarna tillverkar en högtalare likt te.x DC1515 fast med kanske dubbla 12" element för storlekens skull samt hänger dit en kombinerad dome/banddiskant och några värsting mellanregister och ett riktigt fint delningsfilter med inbyggda EQ funktioner och pluggar för portar så att man kan göra "flat" och slutet eller portat i olika kombinationer med olika EQ lägen.. likt XTZ.

Eller måste en sådan högtalare kosta en halv miljon isåfall? Eller så vill dom helst enkelt trycka på oss subbar istället.

Förstår inte varför man måste välja "sida" , antingen HIFI högtalare som låter skitbra eller "discohögtalare" som spelar mindre bra, fast högre tryck.

Har vi inte kommit så långt i utvecklingen än eller blir det helt enkelt för dyrt? Varför isåfall?
Eller vill dom inte tillverka någon sådan högtalare för att det skulle vara den enda högtalaren dom skulle få sälja isåfall?

eller har alla anställt konstruktörer som bara lyssnar på jazz?

hmmm :) Man kanske får ge sig in i DIY världen och försöka uppfylla ens drömmar på egen hand, det är viktigt att högtalarna blir grymt snygga också dessvärre.

Det som styr stortillverkning av högtalare är pengar.
Dom ska gå att sälja åxå.
Insatsen får inte heller vara för stor då det minskar vinsten.
Bygger du ett par till dig själv kan du ju lägga så mycket du vill och få en kanonhögtalare.
Bara för att belysa så ska jag lägga ett förslag på en laddnig här som definitivt skulle platsa.
Bas
http://www.monacor.se/produkter/hi-fi-h ... nr/102390/
Mellan
http://www.monacor.se/produkter/hi-fi-h ... nr/102420/
diskant
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/102780/
Filter (kräver lite moddning)
http://www.monacor.se/produkter/delning ... nr/120170/
Reflexrör 100 x 236 mm innermått och total längd.
Anslutningar, dämpull och material till lådan tillkommer.
Låda
topp o botten 380 x 380 mm 22 mm material
front o bakstycke 380 x 760 mm 22 mm material
sidor 380 x 804 mm
topp o botten sänks in i lådans sidor.
bakstycke sänks ned och tätas samt spikas eller på annat sätt efter egna önskemål
Front i plan med lådan.
I system klarar den högtalaren lätt 250 till 300 watt påmatad effekt.
Jag vet för jag har byggt den många gånger och ingen har haft synpunkter på ljudet eller kvaliteten.
Så DIY är den absoluta vägen om man vill följa med på hela resan och lägga det man anser sig ha råd med.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-26 15:30

Det är inte minst beroende på vilken musik som ska spelas högt. I en del högtalare prutar man bort den lägsta basen för att kunna spela högre.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-08-26 15:42

Jag minns, än idag, 40 år senare, när man på Västerås Sound spelade "mässjazz" på ett par stora Cerwin Vega och det lät utomförträffligt! Jag kan förstås minnas fel, inte ha lyssnat tillräckligt kritiskt eller länge, men minnet etsade sig fast och ibland när jag ser stora gamla Cerwin till bra pris tänker jag...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-08-26 15:44

Min erfarenhet är att de som älskar hög volym ofta saknar något när det spelas på lägre. Och då menar jag inte att det är nivå som saknas! Men att lyssna på PA-högtalare i ett litet större rum ger absolut en känsla av verklighet som jag oftast saknar i sk hifi-system. Hur man löser denna saknad är lite olika, en del köper en subwoofer som får stå och mullra i ett hörn, andra lägger en kvarts mille på ett Linn-system som i bästa fall levererar. Några köper rörförstärkare eller dyra högtalarkablar - eller varför inte en vinylspelare?

Misstaget många gör är dock att tro att mängden bas är lika med kvaliteten. Bara för att man är missnöjd med basen betyder inte det att man måste inhandla en subwoofer, det kan lika gärna vara en bättre cd-spelare som behövs!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-26 18:02

Det behövs en definition av både "hifi högtalare" och "högt", likväl om vad som menas med "svårt".
En hifi högtalare, ska den uppfylla några speciella krav för att få kallas hifi?
Högt, vad är det? 110, 120 eller 130 dB? Och i vilken rumsstorlek?
Svårt, för vem? De skickligare högtalarkonstruktörerna, eller för den som vill tjäna pengar på produkten, eller för en diy:are?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-08-26 18:24

paa skrev:Det behövs en definition av både "hifi högtalare" och "högt", likväl om vad som menas med "svårt".
En hifi högtalare, ska den uppfylla några speciella krav för att få kallas hifi?
Högt, vad är det? 110, 120 eller 130 dB? Och i vilken rumsstorlek?
Svårt, för vem? De skickligare högtalarkonstruktörerna, eller för den som vill tjäna pengar på produkten, eller för en diy:are?

Hifi högtalare i mitt sammanhang är en högtalare som säljs som en välspelande hemmahögtalare, ofta av en välkänd "hifi" tillverkare, en högtalare som tillverkarna tar med på mässor och demospelar, högtalare som står uppställda i demorum hos företag som nästan bara sysslar med audio&video. Hit hör inte denvers cd-stereo högtalare eller färdiga 5.1 system som finns på elgiganten för 2999;-

Högt är "normalhögt", tror de flesta (enligt min beskrivning) hifi högtalarna av fullrange golvmodell kan spela tillräckligt högt, i mitt vardagsrum iallafall.

I detta fallet handlar det mest om företagen, de som vill tjäna pengar på produkten men även generellt både för DIYare och de skickligaste högtalarkonstruktörerna.

Även om "hifi" är brett och att alla gillar olika så tror jag att vi alla har ungefär samma tröskel till då det räknas som hifi, vi alla kan nog konstatera att en högtalare låter rent skit och en annan som riktigt bra, jag tror att 85 % av lyssnarna nog tycker att samma högtalare låter riktigt bra fast sen har vi olika önskemål på förändringar för att få till det där lilla sista.

Jag skulle vilja ha en högtalare som låter grymt bra, säg INO som referens? eftersom att så många av er verkar gilla dom, men som samtidigt ska kunna leverera att riktigt bra ljudtryck och inte bara stå och spela midbas. Kanske ino spelar med ett bra tryck? Jämfört med andra högtalare i samma prisklass, jag har inte lyssnat på dom själv ännu.

nu blev det väldigt brett och jag gjorde dig säkert inte mer säker på vad jag menar, har lite brottom till farsan som fyller 61..

Vet att det är så brett och vint uttryck, det är väl bara jag själv som vet vad jag vill ha.. i know. Men blir ändå fundersam på om det finns några kombinerade klipsch/cerwin vega och INO högtalare i ett .

kommer skriva vidare och svara på andra inlägg i tråden senare!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-26 19:12

Det finns förstås mängder med högtalare som gör det du tycks vilja ha. Själv blev jag förvånad av vad ett par mindre Dynaudio levererade i ett jättestort på mässan i Göteborg förra hösten:

Bild
Bild

I den bildtråden finns flera högtalare som kan spela starkt även i större rum, dock med skrämmande prislappar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-26 21:50

RogerGustavsson skrev:Det är inte minst beroende på vilken musik som ska spelas högt. I en del högtalare prutar man bort den lägsta basen för att kunna spela högre.

Här är jag lite sen med ett inlägg, men jag håller inte med.
Görs det med rätt element och korrigeringar för känsligheten mellan elementen så spelar en högtalare både djupt och högt nog att driva en människa från vettet.
eller i alla fall ut ur lyssningsrummet.
Även det har jag provat, inklusive att spräcka fönster med rejäl djupbas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-08-27 12:01

Ja, det är svårt att bygga en högtalare som kan spela starkt och bredbandigt med hifi-kvaliteter.

Nej, det är inte svårt att bygga en högtalare som kan spela starkt och bredbandigt med hifi-kvaliteter.

- - -

Båda uttalandena är sanna, men beror av alla de faktorer som paa tog upp, och några till.

Att göra en liten passiv högtalare som kan spela djupbas med hög verkningsgrad är omöjligt, även om det finns dom som påstår motsatsen. Fysikens lagar gäller dock, och det får man nog acceptera.

- - -

Människogjorda lagar får man inte bryta (tycker i varje fall de som hittat på dem) men det går att bryta dem.

Fysikens lagar (naturlagarna) KAN man inte bryta, även om många vill, och tror de lyckats.

Jag har många gånger hört folk säga saker som betyder att de måste ha brutit mot naturlagarna, och sen har de visat, och lyckats spela typ 1/100 av vad jag skulle kalla ordentliga ljudeffektnivåer vid låga frekvenser...

Att man kan imponera sig själv med ljudtryck som förvisso är starkare än vad som kanske kan kallas "normalspelning" säger inte så mycket. Normalt spelar ju folk ut kanske någon mW och uppåt några hundra mW akustisk effekt när de spelar riktigt starkt hemma. En symfoniorkester kan generera typ 25 W akustisk effekt. Ett ordentligt PA-system ligger i den storleksordningen.

De extremasta PA-systemen kan faktiskt spela väsentligt starkare än så.

Tror många inte inser vilket enormt effektspektrum vi har från de svagaste ljudet till de starkaste. 10 dB är en tiodubbling av effekten. Så om man når upp till 20 dB under något riktigt starkt, så är det starkt, men ändå bara 1/100-del av det där riktigt starka.

Från hörbarhet till utståmedbarhet (säg typ 140 dB i djupbasområdet) har vi en effektkvot om 100 000 000 000 000, alltså hundra tusen miljarder gånger. Hörseln är fantastisk.

Att tala om ljud som är svaga eller ljud som är starka, blir rätt så dubiöst... Man bör vara mera specifik än så om man vill att någon skall kunna veta vad man menar.

- - -

Innan allting är rimligt precist specificerat är båda svaren som jag inleder mitt inlägg med lika rimliga. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-08-27 18:17

Jag tycker persoligen att det är rätt lätt att bygga högtalare som låter typiskt så som "HiFi" ofta gör, alltså högtalare och lite jobbigt och onaturligt. (alltså ej i enighet med vad HiFi egentligen står för i min mening)

Men det som jag tycker är vansinnigt svårt är ju att bygga något som är riktigt bra och följer den egentliga meningen med HiFi och ha en naturtrogenhet som är övertygande.
HiFi-PA kombination är inget jag har stött på alls faktiskt, Ino är nog det närmaste jag kommit och då åker seriösa PA i liknande storlek ifrån Ino i ljudtryck vs storlek.
Men PA högtalarna får samtidigt totalt spö i allt som har med kvalitet på återgivningen att göra, om målet är naturtrogenhet :roll:

Men det skulle vara kul att ha superkapabla högtalare för stora konserter som spelade riktigt naturtrogen :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-27 20:00

En länk till tråden om det stora TAD-systemet som byggdes i Sverige just för att spela hifi och högt:
viewtopic.php?p=1796327
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-27 20:40

Har läst igenom tråden och funderat lite. Intressant och relevant frågeställning.

Dock landar jag i att om man skall få en riktigt fullödig återgivning, med både "ljudkvalitet" och riktigt massiv djupbas så krävs det dedikerade subbar med aktiv delning för att få riktigt bra kontroll på lågbasen, utan att påverka midbas/mellanregistret. Att då bygga kommersiella högtalare i ett kabinett med inbyggda aktiva subbar blir förmodligen alltför dyrt och dessutom oflexibelt gällande placering av högtalarna.
Men det ju finns kommersiella subbar som inte enbart är nischade mot hemmabio. Det jag hört av t.ex. MK Sounds X-serie lät mycket imponerande. Para dem med lämplig stativare och man torde lösa frågeställningen med stor tillfredsställelse. :)

http://www.mksound.com/x-series

Edit: just M&K är väl kanske inget att överväga för personer med "normal" plånbok. Men det finns ju andra alternativ. :)
Edit2: opps - nu lät det som att jag inte har en "normal" plånbok. Så är det förstås inte - jag hade aldrig köpt en aktiv 10-tums sub för 32.000 kr. Den hade jag byggt själv för max 5.000 kr. 8)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-08-28 16:21

Om du inte tänker öppna plånboken rejält så är den enda högtalaren platsar inom de ramar som du vill komma åt,Klipsch RF-7 Har hört massor av högtalare genom åren och nästan allt blir vasst eller/och så bottnar basarna vid höga ljudtryck om man inte håller sig till burkar som kostar/kostade minst 100.000 nya och uppåt och då med mer rejäl bestyckning och inga plutte element utan oftast 12-15 tummare. Har tex. varit med om att kräma max ur ett par B&W N802 och då log man lite då de klarar att spela riktigt högt utan att bli jobbiga i diskanten. (som hemskt mycket blir) Sådana (och rejält slutsteg) och ett par av Velodyne bästa större subbar skulle funka utmärkt, men då kostar det också "mycket" mer än ett par RF-7.
Vill man (om det inte ska dra iväg jätte mycket kostnadsmässigt ) kunna dra på rejält och få tung bas så är PA vägen att gå som jag ser det. Var själv mycket nära att gå den vägen, men jag sansade mig då man har grannar och begränsad med plats.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-08-28 17:18

Perfector skrev:Även det har jag provat, inklusive att spräcka fönster med rejäl djupbas.

Lite OT:

Det där har jag sett att du har skrivit många gånger.
Är det någon annan som har lyckats med det, eller ens hört någon som har gjort det?

Jag vet att Komorok gjorde det, men hans fönster i altandörren kunde ha vikt hädan vilken sekund som helst utan bas också.
Jag tror att det är omöjligt att göra det med hyfsat friska fönster. Dom gör ju det med extremriggar i bil emellanåt, men det är en helt annan grej.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2017-08-28 17:29

bakerman22 skrev:
Perfector skrev:Även det har jag provat, inklusive att spräcka fönster med rejäl djupbas.

Lite OT:

Är det någon annan som har lyckats med det, eller ens hört någon som har gjort det?

Jag vet att Komorok gjorde det, men hans fönster i altandörren kunde ha vikt hädan vilken sekund som helst utan bas också.
Jag tror att det är omöjligt att göra det med hyfsat friska fönster. Dom gör ju det med extremriggar i bil emellanåt, men det är en helt annan grej.

Jag har iaf hört om det:

IngOehman skrev:Jag har spelat sönder taket en gång, det ramlade ned (partiellt) av ljudtrycket. Två stycken Profundus Y stod för kalaset.

I en studio jag byggt blåste vi också ut ett fönster av misstag :oops: . Samma sorts högtalarsystem den gången, fast dubbelt så många (Y-4). Det sa bara liksom FOFFF, och sedan klirr på asfalten utanför...

På ytterligare en studio (med profundus Z-4) var det (trots frånvaro av exponerbara fönster i själva kontrollrummet) nära att samma sak höll på att hända, men volymen stoppades precis innan den i köket förefintliga jättestora fönsterrutan som satts i svängning (cirka 1 dm t-t!) slog i inbrottsgallret sisådär sju centimeter innanför rutans viloläge...
Dock spelade vi dessförinnan sönder någar kaffekoppar, till följd av att köket bredvid kontrollrummet exponerades så till den milda grad (trots nästan stängd dörr därimellan) att köksskåpsluckorna öppnades och kaffekopparna däri vandrade mot kanten för att till sist i bästa lämmelstil hoppa ned i diskbänken, en efter en...

Det kan nämnas att basmodulsystemet ifråga med hjälp av 4000 W pumpar ungefär 80 liter luft t-t vid 20 Hz. Det är mera luft än vissa påstått potenta subwoofrar på marknaden är stora...

Nä, men skall spela lugnt och försiktigt. Mycket bättre.

Vh, Ing. Öhman

PS. För många år sedan (70-talet) spelade jag sönder en telefon som stod på ett skrivbord våningen ovanför. Noga räknat gick den hädan av fallet mot golvet, inte av ljudtycket. Samma högtalarsystem (profundus A-4) spelade för övrigt bort putsen på en av väggarna i pannrummet... Fast det där gamla bassystemet var egentligen bara leksaker jämfört med de nuvarande grejjorna, beskrivna ovan.

Min inställning är att man skall ha resurser i basregistret för att kunna spela snyggt dock, inte för att kunna spela vansinneshögt. Fast många tycker att det är kul att försöka lite ändå, men FYYYYY på dom. :wink:

viewtopic.php?p=104534#p104534

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-28 17:47

bakerman22 skrev:

Lite OT:

Varför skulle jag hitta på nå't sån't?
Det var i Hölö och fönstret sitter så vitt jag vet fortfarande kvar i sin ram med sprickan i.
I Skärholmen fick jag klagomål 5 trappor upp från en man som sa att hans porslin vandrade ut ur skåpen i köket.
Jag fanns på bottenvåningen vid tillfället och spelade wich you were here med Pink Floyd, den biten med ubåtsmotorn som ökade i styrka (b-sidan)
På en mässa i Stockholm spelade ett par av mig byggda högtalare i stora kuben vid mässan så att det kom folk diagonalt över lokalen och ville se vad som fick deras monter att skaka.
Det har blivit många sådan genom åren och att jag skulle sitta och hitta på är inget annat än oförskämt.
Ljuga, det får andra göra om dom vill.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-08-28 22:20

Perfector skrev:...och spelade wich you were here med Pink Floyd, den biten med ubåtsmotorn som ökade i styrka (b-sidan)...

Kan du specificera vilken låt och vid vilken tid detta är? Jag vill lyssna.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-28 23:29

STDI skrev:
Perfector skrev:...och spelade wich you were here med Pink Floyd, den biten med ubåtsmotorn som ökade i styrka (b-sidan)...

andra spåret sidan 2 på Wish you were here.
Men ta det varligt, dom ökar draget i 4 steg vill jag minnas och den sista sätter sig i vägar och tak med hög initialvolym.
Nej fan, nu ljuger hästen.
Låten heter welcome to the machine och inget annat.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-08-29 07:42

Aha. Jag har aldrig kopplat det till ubåt.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-29 08:37

STDI skrev:Aha. Jag har aldrig kopplat det till ubåt.

Det kan även ha varit maskinrummet på en stor ytgående båt.
(welcome to the machine)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-29 08:41

"båten" ser ut så här:
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-08-29 12:28

Perfector skrev:
STDI skrev:

andra spåret sidan 2 på Wish you were here.
Men ta det varligt, dom ökar draget i 4 steg vill jag minnas och den sista sätter sig i vägar och tak med hög initialvolym.
Nej fan, nu ljuger hästen.
Låten heter welcome to the machine och inget annat.

På min vinyl ligger låten som nr 2 på första sidan, men visst är det Welcome to the machine :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-29 12:58

Kör man "Welcome to the machine" i MasVis, visas högsta energin vid strax över 40 Hz. Det räcker alltså för att sätta stora byggnader i vibration?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-29 14:18

RogerGustavsson skrev:Kör man "Welcome to the machine" i MasVis, visas högsta energin vid strax över 40 Hz. Det räcker alltså för att sätta stora byggnader i vibration?

kör den med ordentliga högtalare istället.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-08-29 14:28

Istället för vaddå?

Han berättade ju bara om det spektrala innehållet.

(Och ställde en fråga om det räcker (SJÄLVKLART tillsammans med en musikanläggning i vilken man spelar fonogrammet!) för att nå deeffekter som beskrevs.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-08-29 14:44, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi