Moderator: Redaktörer
dawelito skrev:Topicen fick bli så eftersom att teckerna tog slut, kort och gott, är det svårt för tillverkarna att bygga en hifihögtalare som levererar bra botten/mid/bas och inte bara spelar "fint" ?
till exempel, ljudet ur ett par "normala" hifiburkar ifrån dali/b&W/KEF/xtz osv för runt 15-30k, menar tillverkarna på att det är så hifi skall spelas? är det svårt att få ut allt ur samma högtalare? Eller gör som såhär för att dom vill sälja subbar också?
Varje gång man söker upp eller frågar själv om högtalare med bra tryck, som spelar bra så hänger alltid folk upp sig och tipsar om PA högtalare och Klipsch, precis som att man kan sluta leta "hifi" högtalare direkt för att det inte finns några.
Tänk er ett par Cerwin vega AT-100 eller DC1515 fast som det står till exempel Dali på med riktigt jävla bra ljud för den kräsne också, kanske med inbyggda EQ lägen på baksidan likt XTZ med switchar.
ÄR det hifi högtalarna för 100k+ som levererar det ljud jag söker eller finns det helt enkelt inga eftersom att "hifiljudet" inte ska spela mer bas/mid än en "normal" hifihögtalare gör?
Och nu menar jag inte "spela högt" som i att använda dom på fest för flera hundra personer utan "högt" behöver inte betyda högre än mina KEF iq9 kan spela. Tänker främst på mid/bas.
Trevlig helg
Perfector skrev:Fundera lite på att bygga själv.
Runt 100 liter med 12" bas, 6½" mellan och diskant samt basreflex.
Det är enormt tillfredsställande att bygga eget, för då känner man alla delar som ingår och kan ändra filter och dämpningar i takt med att man lyssnar in sig.
dawelito skrev:Jo jag kan tänka mig att det är riktigt skoj och att man nog kan få till det precis som man vill, men det verkar ju vara himla svårt..
dawelito skrev:men det verkar ju vara himla svårt med tanke på att ingen stortillverkare verkar kunna? Eller vill dom inte? Eller är det som sagt deras värstingar för 200k som uppfyller kraven?
dawelito skrev:Förstår inte varför man måste välja "sida" , antingen HIFI högtalare som låter skitbra eller "discohögtalare" som spelar mindre bra, fast högre tryck.
dawelito skrev:hmmmMan kanske får ge sig in i DIY världen och försöka uppfylla ens drömmar på egen hand, det är viktigt att högtalarna blir grymt snygga också dessvärre.
dawelito skrev:Perfector skrev:Fundera lite på att bygga själv.
Runt 100 liter med 12" bas, 6½" mellan och diskant samt basreflex.
Det är enormt tillfredsställande att bygga eget, för då känner man alla delar som ingår och kan ändra filter och dämpningar i takt med att man lyssnar in sig.
Jo jag kan tänka mig att det är riktigt skoj och att man nog kan få till det precis som man vill, men det verkar ju vara himla svårt med tanke på att ingen stortillverkare verkar kunna? Eller vill dom inte? Eller är det som sagt deras värstingar för 200k som uppfyller kraven?
Om det inte är så svårt så förstår jag inte varför ingen av stortillverkarna tillverkar en högtalare likt te.x DC1515 fast med kanske dubbla 12" element för storlekens skull samt hänger dit en kombinerad dome/banddiskant och några värsting mellanregister och ett riktigt fint delningsfilter med inbyggda EQ funktioner och pluggar för portar så att man kan göra "flat" och slutet eller portat i olika kombinationer med olika EQ lägen.. likt XTZ.
Eller måste en sådan högtalare kosta en halv miljon isåfall? Eller så vill dom helst enkelt trycka på oss subbar istället.
Förstår inte varför man måste välja "sida" , antingen HIFI högtalare som låter skitbra eller "discohögtalare" som spelar mindre bra, fast högre tryck.
Har vi inte kommit så långt i utvecklingen än eller blir det helt enkelt för dyrt? Varför isåfall?
Eller vill dom inte tillverka någon sådan högtalare för att det skulle vara den enda högtalaren dom skulle få sälja isåfall?
eller har alla anställt konstruktörer som bara lyssnar på jazz?
hmmmMan kanske får ge sig in i DIY världen och försöka uppfylla ens drömmar på egen hand, det är viktigt att högtalarna blir grymt snygga också dessvärre.
paa skrev:Det behövs en definition av både "hifi högtalare" och "högt", likväl om vad som menas med "svårt".
En hifi högtalare, ska den uppfylla några speciella krav för att få kallas hifi?
Högt, vad är det? 110, 120 eller 130 dB? Och i vilken rumsstorlek?
Svårt, för vem? De skickligare högtalarkonstruktörerna, eller för den som vill tjäna pengar på produkten, eller för en diy:are?

RogerGustavsson skrev:Det är inte minst beroende på vilken musik som ska spelas högt. I en del högtalare prutar man bort den lägsta basen för att kunna spela högre.
Perfector skrev:Även det har jag provat, inklusive att spräcka fönster med rejäl djupbas.
bakerman22 skrev:Perfector skrev:Även det har jag provat, inklusive att spräcka fönster med rejäl djupbas.
Lite OT:
Det där har jag sett att du har skrivit många gånger.
Är det någon annan som har lyckats med det, eller ens hört någon som har gjort det?
Jag vet att Komorok gjorde det, men hans fönster i altandörren kunde ha vikt hädan vilken sekund som helst utan bas också.
Jag tror att det är omöjligt att göra det med hyfsat friska fönster. Dom gör ju det med extremriggar i bil emellanåt, men det är en helt annan grej.
IngOehman skrev:Jag har spelat sönder taket en gång, det ramlade ned (partiellt) av ljudtrycket. Två stycken Profundus Y stod för kalaset.
I en studio jag byggt blåste vi också ut ett fönster av misstag. Samma sorts högtalarsystem den gången, fast dubbelt så många (Y-4). Det sa bara liksom FOFFF, och sedan klirr på asfalten utanför...
På ytterligare en studio (med profundus Z-4) var det (trots frånvaro av exponerbara fönster i själva kontrollrummet) nära att samma sak höll på att hända, men volymen stoppades precis innan den i köket förefintliga jättestora fönsterrutan som satts i svängning (cirka 1 dm t-t!) slog i inbrottsgallret sisådär sju centimeter innanför rutans viloläge...
Dock spelade vi dessförinnan sönder någar kaffekoppar, till följd av att köket bredvid kontrollrummet exponerades så till den milda grad (trots nästan stängd dörr därimellan) att köksskåpsluckorna öppnades och kaffekopparna däri vandrade mot kanten för att till sist i bästa lämmelstil hoppa ned i diskbänken, en efter en...
Det kan nämnas att basmodulsystemet ifråga med hjälp av 4000 W pumpar ungefär 80 liter luft t-t vid 20 Hz. Det är mera luft än vissa påstått potenta subwoofrar på marknaden är stora...
Nä, men skall spela lugnt och försiktigt. Mycket bättre.
Vh, Ing. Öhman
PS. För många år sedan (70-talet) spelade jag sönder en telefon som stod på ett skrivbord våningen ovanför. Noga räknat gick den hädan av fallet mot golvet, inte av ljudtycket. Samma högtalarsystem (profundus A-4) spelade för övrigt bort putsen på en av väggarna i pannrummet... Fast det där gamla bassystemet var egentligen bara leksaker jämfört med de nuvarande grejjorna, beskrivna ovan.
Min inställning är att man skall ha resurser i basregistret för att kunna spela snyggt dock, inte för att kunna spela vansinneshögt. Fast många tycker att det är kul att försöka lite ändå, men FYYYYY på dom.
bakerman22 skrev:Perfector skrev:Även det har jag provat, inklusive att spräcka fönster med rejäl djupbas.
Lite OT:
Det där har jag sett att du har skrivit många gånger.
Är det någon annan som har lyckats med det, eller ens hört någon som har gjort det?
Jag vet att Komorok gjorde det, men hans fönster i altandörren kunde ha vikt hädan vilken sekund som helst utan bas också.
Jag tror att det är omöjligt att göra det med hyfsat friska fönster. Dom gör ju det med extremriggar i bil emellanåt, men det är en helt annan grej.
Perfector skrev:...och spelade wich you were here med Pink Floyd, den biten med ubåtsmotorn som ökade i styrka (b-sidan)...
STDI skrev:Perfector skrev:...och spelade wich you were here med Pink Floyd, den biten med ubåtsmotorn som ökade i styrka (b-sidan)...
Kan du specificera vilken låt och vid vilken tid detta är? Jag vill lyssna.
STDI skrev:Aha. Jag har aldrig kopplat det till ubåt.

Perfector skrev:STDI skrev:Perfector skrev:...och spelade wich you were here med Pink Floyd, den biten med ubåtsmotorn som ökade i styrka (b-sidan)...
Kan du specificera vilken låt och vid vilken tid detta är? Jag vill lyssna.
andra spåret sidan 2 på Wish you were here.
Men ta det varligt, dom ökar draget i 4 steg vill jag minnas och den sista sätter sig i vägar och tak med hög initialvolym.
Nej fan, nu ljuger hästen.
Låten heter welcome to the machine och inget annat.
RogerGustavsson skrev:Kör man "Welcome to the machine" i MasVis, visas högsta energin vid strax över 40 Hz. Det räcker alltså för att sätta stora byggnader i vibration?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 19 gäster