Din märkligaste musikupplevelse

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Din märkligaste musikupplevelse

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 17:05

Här tänker jag att vi kan delge varann märkliga musikupplevelser. Jag börjar:

För kanske 15 år sedan spelades ofta en låt som heter "Over my shoulder" med Mike and the Mechanics på radion. De som är bekanta med låten vet att det en bit in förekommer ett visselparti. Jag hade arbetat sent och besökte en kvällsöppen livmedelsbutik (det fanns inte så många sådana i Göteborg på den tiden) och noterade att vi var många män i 30-50 års åldern som botaniserade bland hyllorna i butiken denna kväll. Ur butikens ljudanläggning hördes just nämnda "Over my shoulder" och då plötsligt hände det märkliga; när visselpartiet kom började jag och ett dussin andra medelålders män att vissla på detta samtidigt. Det kändes nästan som om jag befann mig mitt i en musikalfilm och det var en mycket märklig men samtidigt på sitt sätt häftig upplevelse.

Användarvisningsbild
bajenleker

Re: Din märkligaste musikupplevelse

Inläggav bajenleker » 2017-08-31 11:58

Män gör saker tillsammans... :)
"Jag vet att jag aldrig kommer att bli lycklig, men jag kan vara glad ändå."
N. J. Baker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-31 15:36

Det var nog en låt av Ultravox som konsekvent fick mig att rysa. Jag tyckte inte den var vare sig särskilt bra elle dålig, men den gav mig alltså en rent fysiologisk reaktion.

Edit: Jag letade på Spotify och jag vet inte om det är för att jag förväntar mig det och är lite frusen, men när jag spelar "Hymn" ryser jag. Det är något falskt och ostämt i låten på något sätt. Det var nog den :D.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-08-31 20:33

Svante skrev:Edit: Jag letade på Spotify och jag vet inte om det är för att jag förväntar mig det och är lite frusen, men när jag spelar "Hymn" ryser jag. Det är något falskt och ostämt i låten på något sätt. Det var nog den :D.

Hm, intressant! Jag har också haft svårt för "Hymn" emellanåt, åtminstone inledningen. Får bestämt spela några utgåvor av "Quartet" och singelsamlingen och höra om upplevelsen är densamma på alla. Om något är galet är det kanske medvetet med tanke på att sången producerades av George Martin som ju hade koll på tonerna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-31 21:23

Jag ät fortfarande inte säker på att det var "Hymn", det kan ha varit "reap the wild wind". Jag minns att jag hade den på en maxisingel, 45 rpm.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Musikstugan