Moderator: Redaktörer
Fanatic skrev:Får nog inflika ang EKRK att den samtidigt som biledaren togs bort, blev godkänd för förläggning på bra många fler sätt än tidigare,
aisopos skrev:Byt säkring till C13.
Strömvärdet för FK1,5 i rör i isolerad vägg är 14,5A för enfas (två belastade ledare) och 13,5A för trefas (tre belastade ledare). Ja detta är alltså vad det gäller kabeluppvärmning.
Är det utanpåliggande spikad kabel blir det ännu mer gynnsamt, strömvärden uppåt 18-19A.
Ska du göra läxan ordentligt ska du även kontrollera spänningsfall och utlösningsvillkoret. Detta är aktuellt om du har långa gruppledningar (typ minst över 20 meter), och/eller i kombination med lång/klen huvudledning. Eller om du bor långt ut på landet, typ. Dvs "långt" ifrån transformatorn.
Du kan mäta upp nödvändiga parametrar själv genom att koppla in t.ex. en 2kW vattenkokare på uttaget för VP, och mäta spänningsfallet med vattenkokare på resp av.
Om du kopplar in lasten fast och struntar i vägguttag på säkringsgruppen så är det tillåtet att dimensionera säkring för endast kabelskydd vid stum kortslutning (max 5s innan brytning vid stum kortslutning är kravet då), med känd last kan man räkna lasten = strömmen = given max uppvärmning.
Men även här ska spänningsfall beaktas, och kretsens impedans och därmed utlösningsvillkoret är en parameter i beräkningen för utlösningstid för säkringen, så man kommer inte förbi detta heller bara för att man ansluter fast.
rikkitikkitavi skrev:Jag har flera oljefyllda radiatorer med sk elektronisk termostat som styr elementet.
I nästan samtliga fall har den gått sönder.
Att byta samtliga element skulle kosta minst 10000.
Därför överväger jag att riva ut innanmätet i termostaten (sitter i en plastlåda skruvad i själva elementkroppen, med kablar in till sig) , dra en fyrledare till em extern rumstermostat (2 ph 400V in, retur två ledare till värmepatronen)
Elementen är avsedda för tvåfasdrift utan nolla men med jord såklart ansluten.
Elementet är ju slyddsjordat och anslutet med snabbkoppling (elementkontakt)
Vilken kabel är lämplig mellan element och rumstermostat?
rikkitikkitavi skrev:Max ström är 1,25 till 2A beroende på element, men så tunn finns inte...![]()
Upptäckte tyvärr att spisen har bara jord och tre faser ( gammal) och hoppet är lågt att de dragit nolla också då det är från 70 talet. Synd jag inte tänkte på det när jag hade elektrikern här.
OM man fuskar och kopplar två faser och nolla, då är det väl inte så dumt att jag har en trepolig dvärg brytare?
Å andra sidan får jag ändå ha elektrike till det, no way jag rumserar runt i gruppcentralen. Då kan han dra om ledningen.
Det är såklart 2,5 mm2 kabel i gruppen, 16 A...
Man FÅR inte överbelasta medvetet, jag vet...
Orsaken till detta plötsliga intresse för spisen är att husets minsta boende sätter på plattor med vreden. Not funny.
BosseS skrev:Jag kan inte historien där men det är troligen "gammal hävd" att de två spänningarna indikerar RMS-spänningarna i ett trefassystem och därmed AC.
BosseS skrev:Man får själv räkna om till DC. Lite lustigt att se en solcellskabel märkt så, men spänningen anger också en kabels mekaniska tåligheten. I det gamla systemet kunde man ange om en kabel var avsedd för "heavy duty" t.ex RDO, RDOE, RDOT men i det nya systemet finns ingen sådan kod utan man använder spänningen, H03, H05, H07. I båda fallen handlar det om tjockare isolering och då vill man ju inte ha två olika beteckningar för samma sak. Den där solcellskabeln har alltså samma grad av mekaniskt skydd som en jordkabel. Men märkningen är fortfarande lustig eftersom det är en kabel med en ledare så det finns ju inte två spänningar.

Svante skrev:En annan fråga; vad får man sätta för kabel utanpå ett hus till tex ett vägguttag? Duger vanlig EKK, eller måste den vara UV-resistent?
BosseS skrev:Svante skrev:En annan fråga; vad får man sätta för kabel utanpå ett hus till tex ett vägguttag? Duger vanlig EKK, eller måste den vara UV-resistent?
Dagens EKK är UV-resistent. Jag känner inte till några kablar idag som inte är det. Förr fick man se upp med olika tillverkare av EKK.
EKK är dock sladdrig att förlägga om du inte har en lockbräda som stöd. EXLQ är då ett bättre alternativ.
JM skrev:Verkar riskabelt att dra åskledaren till skyddsjord/PEN/PUS om det finns andra ledningar i närheten. Åskan kan ha extremt höga spänningar som lätt hoppar till närliggande ledare.
Jag har åskledarcertifierat dubbelfalsat plåttak utan solpaneler med tjocka ledare ner till jordslinga runt huset med tjocka kablar ner i havet.
Har i ett tidigare hus fått alla gamla telekontakter svartbrända av åskan. Hade då luftledning.
JM
BosseS skrev:Ja, allt ska kopplas samman till PUS, alla skyddsledare, åskledare och jordtag.
Svante skrev:En annan fråga; vad får man sätta för kabel utanpå ett hus till tex ett vägguttag? Duger vanlig EKK, eller måste den vara UV-resistent?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster