En tråd om elinstallationer.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Re: En tråd om elinstallationer.

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-04-02 13:07

Det visade sig att allting fungerade i carporten. Det var bara jag som inte fattade hur väggbrytaren inne och skymningsrelä och timer samverkade på carportsbelysningen. Jisses vad det går tåtar...

Ialla fall har jag en fundering till:

Befintlig värmepump skall bytas ut inom snar framtid mot en nyare modell. Den gamla är avsäkrad till 10A (C kar) , men den nya kräver 13A då den är specad till max 2,55 kW eleffekt (det är vid -25C och max flås)

Det är en Fuijutsu 12 LM SLIM.

Tilläggas bör att den är inverterstyrd , dvs det är en snäll elektrisk last .

2.55kW ger ju 11A prick vid 230VAC , dessutom är ledningen ganska kort (ca 8-10m) , den är dessutom förlagd ute UNDER takets överhäng , under panel utom just en kort del innomhus där den går en meter från gruppcentral rakt ut genom yttervägg och sedan upp under takets överhäng.

Vad skall jag göra, vill helst inte byta kabel och jag ser inte att vi kommer maxa värmepumpen så ofta heller , men det är verkligen på gränsen för en 10A under de förhållanden som är maxi-max.

Vi har dessutom totalt ca 5kW elelement lite här och där...

Syftet med att byta är att den befintliga är gammal (12år) vilket gör att den skramlar lite, och den är felplacerad map innedelen som blåser uppför en trappa. Flyttar vi innedelen 1,5 m åt sidan kommer den över ytterdörren och då kastar den flödet rakt in i huset som har en hyfsat öppen planlösning. Då minskar vi temperaturskillnaden uppe / nere radikalt och kan nyttja värmepumpen bättre. Värme stiger som bekant uppåt, speciellt i ett hus med självdrag.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-04-02 17:23

Byt säkring till C13.

Strömvärdet för FK1,5 i rör i isolerad vägg är 14,5A för enfas (två belastade ledare) och 13,5A för trefas (tre belastade ledare). Ja detta är alltså vad det gäller kabeluppvärmning.
Är det utanpåliggande spikad kabel blir det ännu mer gynnsamt, strömvärden uppåt 18-19A.

Ska du göra läxan ordentligt ska du även kontrollera spänningsfall och utlösningsvillkoret. Detta är aktuellt om du har långa gruppledningar (typ minst över 20 meter), och/eller i kombination med lång/klen huvudledning. Eller om du bor långt ut på landet, typ. Dvs "långt" ifrån transformatorn.

Du kan mäta upp nödvändiga parametrar själv genom att koppla in t.ex. en 2kW vattenkokare på uttaget för VP, och mäta spänningsfallet med vattenkokare på resp av.

Om du kopplar in lasten fast och struntar i vägguttag på säkringsgruppen så är det tillåtet att dimensionera säkring för endast kabelskydd vid stum kortslutning (max 5s innan brytning vid stum kortslutning är kravet då), med känd last kan man räkna lasten = strömmen = given max uppvärmning.
Men även här ska spänningsfall beaktas, och kretsens impedans och därmed utlösningsvillkoret är en parameter i beräkningen för utlösningstid för säkringen, så man kommer inte förbi detta heller bara för att man ansluter fast.

BosseS

Inläggav BosseS » 2016-04-02 22:56

Fanatic skrev:Får nog inflika ang EKRK att den samtidigt som biledaren togs bort, blev godkänd för förläggning på bra många fler sätt än tidigare,

Det var nytt, vilka nya förläggningssätt tillåts och var finns det beskrivet? Den nya produktstandarden anger inga nya användningssätt utan de är fortfarande öppen, fast förläggning inomhus i torra, icke brand- eller explosionsfarliga lokaler

Klart är att dagens EKRK skulle kunna användas bredare, t.ex i fuktiga utrymmen, men att standarden inte hängt med utan slentrianmässigt lagt samma restriktioner. Vi får ändå se det som en seger att biledaren har försvunnit. Det skedde ju inte med några trumpeter :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-04-04 13:58

aisopos skrev:Byt säkring till C13.

Strömvärdet för FK1,5 i rör i isolerad vägg är 14,5A för enfas (två belastade ledare) och 13,5A för trefas (tre belastade ledare). Ja detta är alltså vad det gäller kabeluppvärmning.
Är det utanpåliggande spikad kabel blir det ännu mer gynnsamt, strömvärden uppåt 18-19A.

Ska du göra läxan ordentligt ska du även kontrollera spänningsfall och utlösningsvillkoret. Detta är aktuellt om du har långa gruppledningar (typ minst över 20 meter), och/eller i kombination med lång/klen huvudledning. Eller om du bor långt ut på landet, typ. Dvs "långt" ifrån transformatorn.

Du kan mäta upp nödvändiga parametrar själv genom att koppla in t.ex. en 2kW vattenkokare på uttaget för VP, och mäta spänningsfallet med vattenkokare på resp av.

Om du kopplar in lasten fast och struntar i vägguttag på säkringsgruppen så är det tillåtet att dimensionera säkring för endast kabelskydd vid stum kortslutning (max 5s innan brytning vid stum kortslutning är kravet då), med känd last kan man räkna lasten = strömmen = given max uppvärmning.
Men även här ska spänningsfall beaktas, och kretsens impedans och därmed utlösningsvillkoret är en parameter i beräkningen för utlösningstid för säkringen, så man kommer inte förbi detta heller bara för att man ansluter fast.

Ah, ok. Värmepumpen är fast installerad såklart med brytare lokalt. Max last är då 11A.

Nu kan jag inte koppla in mig med vattenkokaren, men jag har ett uttag med 0,5 m längd från gruppcentralen, då kan jag få fram ledningsresistansen så långt ialla fall. sista biten kan man ju räkna fram bara jag vet var kabeln ligger.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-05-21 20:08

Jag har flera oljefyllda radiatorer med sk elektronisk termostat som styr elementet.

I nästan samtliga fall har den gått sönder.
Att byta samtliga element skulle kosta minst 10000.

Därför överväger jag att riva ut innanmätet i termostaten (sitter i en plastlåda skruvad i själva elementkroppen, med kablar in till sig) , dra en fyrledare till em extern rumstermostat (2 ph 400V in, retur två ledare till värmepatronen)
Elementen är avsedda för tvåfasdrift utan nolla men med jord såklart ansluten.

Elementet är ju slyddsjordat och anslutet med snabbkoppling (elementkontakt)

Vilken kabel är lämplig mellan element och rumstermostat?

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2016-05-21 21:11

rikkitikkitavi skrev:Jag har flera oljefyllda radiatorer med sk elektronisk termostat som styr elementet.

I nästan samtliga fall har den gått sönder.
Att byta samtliga element skulle kosta minst 10000.

Därför överväger jag att riva ut innanmätet i termostaten (sitter i en plastlåda skruvad i själva elementkroppen, med kablar in till sig) , dra en fyrledare till em extern rumstermostat (2 ph 400V in, retur två ledare till värmepatronen)
Elementen är avsedda för tvåfasdrift utan nolla men med jord såklart ansluten.

Elementet är ju slyddsjordat och anslutet med snabbkoppling (elementkontakt)

Vilken kabel är lämplig mellan element och rumstermostat?

Jag är inte expert på området, men tänker mig att motsvarande ksbel som elementen redan matas med kan användas.

Jag har fyra stora elradiatorer i vardagsrummet, och tetmostaterna har gått sönder flera gånger. Lyckligtvis är det fem års garanti ( som börjar om vid utbyte) så jag fpr nya om och om igen. Har nog bytt ut åtta stycken vid det här laget. ADAX - norsk kvalitetsprodukt.
Fördel med en extern termostat per rum är att radiatorerna inte påverkar varandra så att en slår ifrån för att en Anna blir vsrm.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-05-21 22:58

Elementen har en kopplingslåda på väggen till vilken vanlig installationakabel i VP rör är ansluten.

Lådan har en specialkontakt med snäppfäste. På elementet finns motsvarande kontakt.och en kortare kabel som går in i termostaren, tanken är att elementet monteras framför lådan men kan ändå tas.loss utan specialkunskaper..

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-05-22 19:11

Du ska ha en anslutningskabel, anslutningssladd, dvs den ska ha mångkardeliga ledare. T.ex. RKK, eller gummikabel REV/REVE (som heter A05B/A07B numera) eller RDO/RDOE (som numera heter H05RN, H07RN), men RDOE är antagligen våldsamt overkill här.

Kabeln ska kort sagt tåla strömmen (typ minst 1mm2 gissningsvis) ha isolering för spänningen, vara av mjuk typ som tål att den rörs (dvs mångtrådig, mångkardelig) och sen ska den klara temperatur och mekanisk påkänning på det stället där den används.
Detta är generella krav för alla anslutningskablar.

Vid en radiator inomhus är som regel temp, fukt och mekanisk påkänning inget problem så man tar vilken anslutningskabel som helst, dvs ofta en RKK.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-05-22 22:08

Max ström är 1,25 till 2A beroende på element, men så tunn finns inte... :)

Upptäckte tyvärr att spisen har bara jord och tre faser ( gammal) och hoppet är lågt att de dragit nolla också då det är från 70 talet. Synd jag inte tänkte på det när jag hade elektrikern här.

OM man fuskar och kopplar två faser och nolla, då är det väl inte så dumt att jag har en trepolig dvärg brytare?
Å andra sidan får jag ändå ha elektrike till det, no way jag rumserar runt i gruppcentralen. Då kan han dra om ledningen.

Det är såklart 2,5 mm2 kabel i gruppen, 16 A...

Man FÅR inte överbelasta medvetet, jag vet...

Orsaken till detta plötsliga intresse för spisen är att husets minsta boende sätter på plattor med vreden. Not funny.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-05-23 06:29

rikkitikkitavi skrev:Max ström är 1,25 till 2A beroende på element, men så tunn finns inte... :)

Inom elinstallationer finns det dock minimiareor som ej får gås under oavsett lasten.
För fast förlagd ledning är det 1,5 mm2, vilket t.ex. är en av anledningarna till att biledaren i EKLK ej får användas som jord, då den missar detta krav.
För anslutningsledning är jag lite osäker på vad kraven är. Men 1mm2 är åtminstone godkänt upp till 10A säkring. Men anslutningsledningen får dock ej vara "lång" om man går ner i area. Har för mig att max 2 meter är angivet. (Tumregel eller i någon standard ...?)

Är det i ett stickproppsanslutet bruksföremål hamnar vi i helt andra regler, i standarder för produkter. Så där blir det helt andra regelverk.

Upptäckte tyvärr att spisen har bara jord och tre faser ( gammal) och hoppet är lågt att de dragit nolla också då det är från 70 talet. Synd jag inte tänkte på det när jag hade elektrikern här.

Är det rör så brukar det inte vara så omöjligt att slanga in en jordledare.
Jag kan också nämna att det ofta räcker med 1,5mm2 jordledare, även om faser och nolla är 2,5mm2. Men egentligen ska man vara noga och räkna på det så villkoren uppfylls.

OM man fuskar och kopplar två faser och nolla, då är det väl inte så dumt att jag har en trepolig dvärg brytare?

Ja vad skulle bli fel med en tvåpolig då? :)
Jaja, ibland kan finnas goda skäl att använda 3-polig till enfas eller tvåfasmatning, men inte generellt.

Å andra sidan får jag ändå ha elektrike till det, no way jag rumserar runt i gruppcentralen. Då kan han dra om ledningen.

Ja det har jag naturligtvis inga synpunkter på, ditt val helt enkelt. Men visst är det en god tanke att låta sin upplevda kompetensnivå och "komfortzonen" få vara med och styra då man grejar med farliga saker, som typ hemgjorda sprängämnen, bygga eget flygplan och sätta in en automatsäkring i gruppcentralen. :D

Det är såklart 2,5 mm2 kabel i gruppen, 16 A...

Kan nästan alltid avsäkras 16A, kan ibland avsäkras 20A, och i sällsynta fall faktiskt 25A. :)
(Men jag tar inte hela detta nu i alla fall, så gå på tumregeln max 16A till du lärt dig alla 4 faktorerna för kabeldimensionering).

Man FÅR inte överbelasta medvetet, jag vet...

Tja, man får inte överbelasta omedvetet heller. Men då kan man dock råka göra det, typ helt omedvetet. ;)

Orsaken till detta plötsliga intresse för spisen är att husets minsta boende sätter på plattor med vreden. Not funny.

Hur tänkte du lösningen? Sätta in häll? Spis med barnsäkring?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-05-23 21:54

Tack för hjälpen.

Det var nollan som saknades, jord fanns där. Fast det fanns en nolla också, det är bara det att de haft två vita och en grön (grrr) fasledare, samt en blå nolla som i fel ljus är förvillande lika grön fasledare. Och gröngul jord såklart. Jag fick räkna och mäta.

230V från de tre faserna i uttaget till nolla respektive jord, även om det inte garanterar att nollan är ansluten då det kan vara kapacitivt kopplat också. Jag skall ohma imorgon.

Det är trångt i gruppcentralen, allt måste skruvas ner för att komma åt VP rören bakom. Att byta kablar från en kopplingsdosa utanpåliggande, byta PAX fläkt i badrummet, byta lite lampor osv helt ok. Men där är ungefär vad jag vill göra.

Skall jag ta en bild, har lyft av kåpan? Måste bara hitta lösenordet till ftpn...

JAg vet (eller snarare har läst texterna ) hur man räknar på avsäkringarna, men nu kör vi det safe. Ibland får man ju tom säkra ner till 10A på en 2,5 om den är lång.

En häll, eller en annan spis med barnlås är det som gäller. Spisen är dessutom 20 år gammal. Det är i sig inte skäl för att pensionera den men de halvtröga plattorna är det. Moderna spisar, keramikhäll eller induktion har ju internetuppkoppling och appstyrning och allt möjligt.

Spisen skall gå att återanvända.

En kuriosa: kyl/frysuttaget är avsäkrat till 16A. I detta sitter mikro + kyl+frys. Gamla kylar och frysar kunde ju dra lite när kompressorn gick igång, men då fanns ju inte mikros som drog en sabla massa (en 700W mikro kan dra upp emot 10A rms)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-07-23 23:58

Spänningståligheten på kablar, vad betyder den igentligen? Det brukar specas två värden, vad är skillnaden? Många installationskablar är märkta (specade) 450/750V.

"Spänning, klass Uo/U" = Märkspänning

//Michael

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-07-24 00:01

Det är fasspänning (mot jord) och huvudspänning (mellan faser).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-07-24 11:35

Tack. Nu tänker jag till lite...
- Den låga spänningen är max värdet mellan någon av ledarna och jord. Med jord avses PEN/skyddsjord/moderjord.
- Det högre värdet är max spänning mellan något par av ledarna (i en kabel eller lösa ledare i t.ex. rör). Detta kan bli ett högre värde än det ovanstående p.g.a. växelström. Det kan vara negativ spänning i ena ledaren och positiv i den andra.
- Det handlar om max normal spänning d.v.s. topp/peak om det är växelström (1,41xACvolt), ej ACrms. Exempel kabel märkt 450 är för max 318Vac. För likström (DC) är det den angivna spänningen som gäller.

Är det en korrekt sammanfattning (tänker speciellt på sista punkten)?

PS. Jag blev väldigt osäker på sista punkten, med tanke på hur dessa siffror används på kablar för installation med växelström. Jag tror jag har fel, men skulle gärna vilja veta.

//Michael

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-07-24 12:30

Ja det är moder jord som avses med det lägre värdet, vilket innefattar eventuell jordfläta runt ledarna innanför manteln som på EKKJ.
Och det högre värdet är mellan två fasledare. För vårt växelströmssystem är det fasspänning 230 V och huvudspänningen 400 V.
Det är RMS-värdet AC som anges i märkningen. För DC kan man använda faktorn 1.5.

Jag har lite svårt att förklara den praktiska skillnaden då isoleringen på varje enskild fasledare ska tåla den högre (huvud)spänningen - man ska kunna skala kabeln och plocka ut enskilda ledare där ledarisoleringen ska tåla 750 V om det är en kabel märkt 450/750 V. Även enkelisolerade ledare typ H07V har ju märkspänningen 450/750 V och jag kan inte se någon skillnad på ledarisoleringens tjocklek mellan dessa "FK" och ledare i en kabel för motsvarande spänning och area.

Annars kunde man ju tänka sig att ledarisoleringen var klassad för 450 V vilket räcker som isolation mot jord. Det skulle också räcka mot andra fasledare då det då blir dubbla lager isolering (det finns inget krav på dubbel isolering mellan faser). Men jag kan som sagt inte se att så skulle vara fallet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-07-25 11:03

Lite märkligt med AC angivelse utan att skriva det, men något man tydligen måste veta om och som jag förstår och accepterar att det är så. Det skulle ju faktiskt vara dumt att ha det tvärtom (skriva toppvärdet), för då skulle det garanterat bli massa missförstånd. Det blir dock konstigt om kabeln främst är till för likspänning. Låt oss ta ett exempel:

Nexans "ENERGYFLEX 0,6/1kV". Den har inte ens någon specad spänningsangivelse i sitt produktblad. Däremot så ingår ju 0,6/1kV i namnet på produkten, så detta måste ju vara märkspänningen. Detta skulle då (i likspänningssystem) bli 600*1,41=846V (eller 900V om faktorn 1,5 får användas) ...hmm, detta skulle inte räcka i mitt (framtida) system. Märkligt ha en kabel för just solel som inte klarar den vanliga gränsen för denna typ av system (både paneler och växelriktare brukar ha 1000V som gräns).

...MEN, nu hittade jag på Nexans websida en spec på denna kabel, egenskaper. Där anges "Spänning, klass Uo/U = 1.0kV/1.0kV", oj det skulle innebära 1414Vdc och inte 846Vdc. Detta är märkligt, varför heter den 0,6/1kV om den är specad till något annat?? En webshop utomlands som säljer denna kabel har skrivit "1 kV (1500 V DC)", men det kan de ju själva ha hittat på utan att fråga Nexans. Ahlsell har skrivit "Märkspänning U: 1000 V, Märkspänning U0: 600 V".

//Michael

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-07-25 11:46

Jag kan inte historien där men det är troligen "gammal hävd" att de två spänningarna indikerar RMS-spänningarna i ett trefassystem och därmed AC. Man får själv räkna om till DC. Lite lustigt att se en solcellskabel märkt så, men spänningen anger också en kabels mekaniska tåligheten. I det gamla systemet kunde man ange om en kabel var avsedd för "heavy duty" t.ex RDO, RDOE, RDOT men i det nya systemet finns ingen sådan kod utan man använder spänningen, H03, H05, H07. I båda fallen handlar det om tjockare isolering och då vill man ju inte ha två olika beteckningar för samma sak. Den där solcellskabeln har alltså samma grad av mekaniskt skydd som en jordkabel. Men märkningen är fortfarande lustig eftersom det är en kabel med en ledare så det finns ju inte två spänningar.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2017-07-28 09:01

Kom bara ihåg att... Funktion går alltid före design och säkerhet.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2017-07-30 10:29

BosseS skrev:Jag kan inte historien där men det är troligen "gammal hävd" att de två spänningarna indikerar RMS-spänningarna i ett trefassystem och därmed AC.

En elektriker räknar aldrig med annat än RMS-spänning, RMS-ström, RMS-effekt, så det skulle helt enkelt vara ologiskt att ange något annat i div datablad. Många elektriker vet inte ens skillnaden mellan RMS, topp och topp->topp osv (eller att det finns). Brukar man märka när man snackar om meggning och att välja 250V resp 500V, resp 1000V området.
Inte ens elkonstruktörer (el, inte elektronikkonstruktörer) använder annat än RMS.

BosseS skrev:Man får själv räkna om till DC. Lite lustigt att se en solcellskabel märkt så, men spänningen anger också en kabels mekaniska tåligheten. I det gamla systemet kunde man ange om en kabel var avsedd för "heavy duty" t.ex RDO, RDOE, RDOT men i det nya systemet finns ingen sådan kod utan man använder spänningen, H03, H05, H07. I båda fallen handlar det om tjockare isolering och då vill man ju inte ha två olika beteckningar för samma sak. Den där solcellskabeln har alltså samma grad av mekaniskt skydd som en jordkabel. Men märkningen är fortfarande lustig eftersom det är en kabel med en ledare så det finns ju inte två spänningar.

Det kan mycket väl ha något med standardiserade beteckningar att göra. Alla kablar och hur de testas och kategoriseras styrs ju av internationella standarder, så det kan säkert bli lite märkliga resultat ibland, när produkter inte är enligt gängse tänk.

Men i övrigt tycker jag vi (ie du BosseS) har fått fram allt väsentligt korrekt nu.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-09-01 12:53

Om åskledare monteras på ett villatak, får den anslutas till skyddsjord/PEN/PUS?

Jag tror...
Måste inte åskledaren anslutas till ett jordtag (kopparspett/plåt i marken)?
Sedan så kan man eventuellt ansluta PUS till jordtaget också. Då bör/måste man dock först ha ett överspänningsskydd på trefasen.

eller vad gäller (hur bör det göras)?

Jag tänker som så att en aluminiumram på solcellspaneler fungerar som åskledare. Finns de som installerar solel som kopplar ramen till skyddsjord.

Jag har nu kollat in information från OBO Bettermann (äldre broschyr). De har faktiskt bilder där solcellspanelerna jordas till PUS, men då är det också en jordsymbol till PUS. Jag antar att detta är anslutning till jordtag. De skriver också att åskledare måste sitta över panelerna.

Jag skulle nog velat ha panelerna jordade till åskledaren istället för PUS. Framförallt på garaget. Känns inte bra att dra kabel från panelramarna in i huset. Måste jag i så fall sätta åskledare på garaget?

Nyare info om OBO Bettermann produkterna: TBS Katalog 2017

Här finns en sammanfattning: Solcellssystem
"Stativen som solcellerna monteras på skall potentialutjämnas med minimum RK/RQ 6 mm2. Sedan anslutes RK/RQ till en potentialutjämningsskena som lämpligen monteras vid växelriktaren.
Samtliga DC kablar som skyddas med överspänningsskydd skall anpassas för spänningen från cellerna. Skydden inkopplas parallellt över + och - .
Jordledare minimum 6 mm2 från överspänningsskyddet anslutes till potentialutjämnningsskenan. Potentialutjämningsskenan anslutes även till potentialutjämningen på AC sidan i fastigheten. Arean skall vara halva arean på den grövsta skyddsledaren i anläggningen dock minimum 6 mm2 och maximalt 25 mm2. Fasledare och nolla på AC-sidan skall även skyddas med överspänningsskydd av typ2. Jord från överspänningsskydd på AC anslutes till den gemensama potentialutjämningsskena."

... men framgår inte klart och tydligt om det får kopplas så om det saknas åskledare. De anger typ 2 eller 1+2 beroende på avstånd till yttreåskskydd. Däremot har Ahlsell skrivit att skyddet som finns med i den där broschyren är för solcellsanläggningar UTAN yttre åskskydd. Lite rörigt!

Idag har jag typ 2 överspänningsskydd på trefasen i centralen. Ingen åskledare på huset, men skulle vilja ha. Mitt och grannhuset är de högsta husen och åskan har redan slagit ner i grannhuset, så mitt står på tur! Nu finns det en hel del nätverkskablar på vinden, men ingen TV antenn. Skulle kännas bra om jag erbjöd åskan någon annan väg ner till jord.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-01 15:53

Utan att kunna något om detaljerna i reglerna så tror jag du gör väldigt klokt i att sätta åskledare på taket och dra till separat jordtag. När jag höll på med mina solpaneler tyckte jag att reglerna var skumma och inte genomtänkta. Men jag har mina paneler lågt på stativ på mark så jag har inte brytt mig om åskådare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-01 16:10

En annan fråga; vad får man sätta för kabel utanpå ett hus till tex ett vägguttag? Duger vanlig EKK, eller måste den vara UV-resistent?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2017-09-01 16:27

Verkar riskabelt att dra åskledaren till skyddsjord/PEN/PUS om det finns andra ledningar i närheten. Åskan kan ha extremt höga spänningar som lätt hoppar till närliggande ledare.
Jag har åskledarcertifierat dubbelfalsat plåttak utan solpaneler med tjocka ledare ner till jordslinga runt huset med tjocka kablar ner i havet.
Har i ett tidigare hus fått alla gamla telekontakter svartbrända av åskan. Hade då luftledning.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-09-01 17:09

Ja, allt ska kopplas samman till PUS, alla skyddsledare, åskledare och jordtag. Denna bild kommer från gällande elinstallationsregler.

Bild

Med separata jordtag finns risken för potentialskillnader mellan olika jordplan så detta är speciellt viktigt där det finns elektronisk utrustning.

Detta är dock ingen exakt vetenskap då energin i åskurladdningar lätt finner sin egen väg. Vilka rekommendationer som finns för åskskydd av solcellsanläggningar är jag inte påläst om.

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-09-01 17:11

Svante skrev:En annan fråga; vad får man sätta för kabel utanpå ett hus till tex ett vägguttag? Duger vanlig EKK, eller måste den vara UV-resistent?

Dagens EKK är UV-resistent. Jag känner inte till några kablar idag som inte är det. Förr fick man se upp med olika tillverkare av EKK.

EKK är dock sladdrig att förlägga om du inte har en lockbräda som stöd. EXLQ är då ett bättre alternativ.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-09-01 17:17

BosseS skrev:
Svante skrev:En annan fråga; vad får man sätta för kabel utanpå ett hus till tex ett vägguttag? Duger vanlig EKK, eller måste den vara UV-resistent?

Dagens EKK är UV-resistent. Jag känner inte till några kablar idag som inte är det. Förr fick man se upp med olika tillverkare av EKK.

EKK är dock sladdrig att förlägga om du inte har en lockbräda som stöd. EXLQ är då ett bättre alternativ.

EKK är ju skitdryg att sätta bara, så himla slapp.. försök få tag på EQLQ eller EXLQ så kan du få till lite snygga böjar med utan att behöva klammra varje 15cm.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-09-01 17:19

JM skrev:Verkar riskabelt att dra åskledaren till skyddsjord/PEN/PUS om det finns andra ledningar i närheten. Åskan kan ha extremt höga spänningar som lätt hoppar till närliggande ledare.
Jag har åskledarcertifierat dubbelfalsat plåttak utan solpaneler med tjocka ledare ner till jordslinga runt huset med tjocka kablar ner i havet.
Har i ett tidigare hus fått alla gamla telekontakter svartbrända av åskan. Hade då luftledning.

JM

Dra ner ett spett i backen en bit iväg bara :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-09-01 17:23

BosseS skrev:Ja, allt ska kopplas samman till PUS, alla skyddsledare, åskledare och jordtag.

Ursäkta mig, men jag tycker detta verkar heltokigt. Dra in åskledarna in i huset, kan bara inte vara bra. Åskan skall ju ner i marken, eller?

Skall detta tolkas som om att det är helt ok att koppla åskledare till PUS, även om jordtag saknas?

Vad är det för grej den där symbolen med två sne streck ungefär i mitten av bilden?

//Michael

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2017-09-01 23:22

EKK går bra utomhus, men kolla först med fabrikantens anvisningar om den är UV-resistent.
För några tiotal år sedan fanns det ganska många EKK-varianter som inte var UV-resistenta, men det har helt klart blivit färre.

Här är en som inte får vara i solljus:
http://www.barebo.com/katalog/IboxServl ... AID=961740

Den här anses tåla UV i nordiska länder, vilket jag bedömer betyder att den inte är riktigt helt UV-stabil och man bör kanske alltså undvika söderväggar t.ex.
https://www.gelia.se/10_gel/gelia-el-1/ ... 04154011/#

Här står det kort och gott "UV-skyddad", kan man kanske tolka som att den tål allt montage utomhus:
https://www.nexans.se/eservice/Sweden-s ... 21130.html

Att en kabel är tillåten utomhus betyder inte rakt av att den tål UV. Mycken EKK-light för en 20 år sedan var tillåten utomhus men ej UV-tålig, dvs var OK att klamra i skyddade positioner i carports osv.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2017-09-01 23:27

Själv klamrar jag aldrig EKK om det är synligt. EKK är fruktansvärt mjuk och blir aldrig snygg klamrad.

Personligen använder jag (nästan) alltid EXLQ, som är EKLK fast med PEX-isolering runt ledarna samt halogenfri.
EQLQ och EKLK är samma kabel fast med annan plast och fungerar lika bra att få snyggt klamrad.

EXK kan jag till nöds tänka mig att klamra om det inte är superviktigt visuellt resultat efteråt, den är nämligen lite styvare än EKK, och framförallt i lodrätt montage med lite tätare klammeravstånd kan den nästan bli acceptabel.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum