En tråd om elinstallationer.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

BosseS

Re: En tråd om elinstallationer.

Inläggav BosseS » 2017-09-02 00:50

Michael skrev:
BosseS skrev:Ja, allt ska kopplas samman till PUS, alla skyddsledare, åskledare och jordtag.

Ursäkta mig, men jag tycker detta verkar heltokigt. Dra in åskledarna in i huset, kan bara inte vara bra. Åskan skall ju ner i marken, eller?

Skall detta tolkas som om att det är helt ok att koppla åskledare till PUS, även om jordtag saknas?

Vad är det för grej den där symbolen med två sne streck ungefär i mitten av bilden?

//Michael

Jo det är bra om man får ned åskan i marken. Man behöver dock inte anstränga sig där då åskan hittar fram till jord i alla fall... Utan jordtag så blir det antingen nätets jordtag som används, eller ett "egettillverkat" jordtag pga överslag någonstans till jord. Det finns faktiskt inget krav på jordtag för åskskyddets nedledare, men det är naturligtvis bra.

Viktigare är dock att koppla samman alla jordplan för att undvika potentialskillnader.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-09-02 09:50

BosseS skrev:Det finns faktiskt inget krav på jordtag för åskskyddets nedledare, men det är naturligtvis bra.

Tack för klargörande.

... måste bara tillägga att jag trodde inte detta var tillåtet. Kan ju ses som sabotage. Använda matningsledningen som åskledare tycker jag är heltokigt. Efter en träff så måste (högst sannolikt) kabeln bytas. Jag trodde inte detta var tillåtet - så fel jag hade.

//Michael

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-09-02 12:19

Jag tar tillbaka mitt klumpiga svar tidigare. Givetvis SKA åskan ned i marken den kortast möjliga vägen. Det är ett exempel på krav som är så självklart att det inte uttryckligen nämns... Mao ska du följa din egen intuition om vad som är bra och dåligt, man kommer långt med det :)

En förklaring jag hittat till bilden jag postade tidigare är att ett eget jordtag för åskskyddet nedledare används och att detta jordtag är bättre (lägre övergångsmotstånd) så att inte elsystemets jordtag (eller nätet om man inte har ett eget där) får ta en alltför stor del av smällen. Det nämns i ett råd.

Elsystemet kräver dock inget eget jordtag vad jag kan se, inte ens om man har ett åskskydd.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-09-02 15:24

BosseS skrev:Elsystemet kräver dock inget eget jordtag vad jag kan se, inte ens om man har ett åskskydd.

Men åskskyddet har alltid eget jordtag! ...?

//Michael

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-09-02 17:48

Jag tror vi kan räkna med det. Det beskrivs som en naturlig del, dock utan ett specifikt krav och antydningar om "ifall det används så ska..". Jag vet inte om man kan tänka man tänka sig andra sätt att få ned åskan i marken. Ifall huset har en fundamentjord kan man ju diskutera ifall man har anordnat ett jordtag specifikt för åskskyddet eller använt ett befintligt.

Föregående

Återgå till Teknikforum