Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:
Misstänker att den skalar ner. Att behålla upplösningen verkar vara en hel vetenskap. En DAC med HDMI kanske vore något. Men byta DAC?? Jobbigt ju.
NEEEJ!
Det är fel på allt du skrivit och frågat om i tråden!
1. Inget stöd för DSD i S/PDIF!
2. Den grej du länkat till är inte S/PDIF.
Det går att skaffa hembioreceiver som kan avkoda DSD medelst HDMI-gränssnitt.
Eller så har en del lösa tvåkanals-DACar stöd för DSD via USB-gränssnitt.
Vad är poängen med att Sonys Blurayspelare är märkta med SACD? Om jag skulle köpa en dedicerad CD med SACD kompatibilitet, skulle inte den heller fungera med min DAC/försteg då?
bootstrap skrev:Det är väl ett av säljargumenten, att det är högre upplösning.
För min del lockar det mer med flera kanaler. Tyvärr tycker jag att många flerkanaliga SACD, eller andra flerkanaliga medium för den delen, har dåligt surround som påminner om t.ex. 7ch dsp läget på receivern, minus centerhögtalaren som ofta inte spelat upp någonting.
Här är ett forum för musik i flera kanaler.
http://www.quadraphonicquad.com/forums/forum.php
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:
NEEEJ!
Det är fel på allt du skrivit och frågat om i tråden!
1. Inget stöd för DSD i S/PDIF!
2. Den grej du länkat till är inte S/PDIF.
Det går att skaffa hembioreceiver som kan avkoda DSD medelst HDMI-gränssnitt.
Eller så har en del lösa tvåkanals-DACar stöd för DSD via USB-gränssnitt.
Vad är poängen med att Sonys Blurayspelare är märkta med SACD? Om jag skulle köpa en dedicerad CD med SACD kompatibilitet, skulle inte den heller fungera med min DAC/försteg då?
Retorikfrågor kan du ställa till någon annan.
Sakfrågan! Kom igen!
RogerGustavsson skrev:Formatet klarar väl 24/96?
In September 2007, the Audio Engineering Society published the results of a year-long trial, in which a range of subjects including professional recording engineers were asked to discern the difference between SACD and a compact disc audio (44.1 kHz/16 bit) conversion of the same source material under double blind test conditions. Out of 554 trials, there were 276 correct answers, a 49.8% success rate corresponding almost exactly to the 50% that would have been expected by chance guessing alone.[40] When the level of the signal was elevated by 14 dB or more, the test subjects were able to detect the higher noise floor of the CD quality loop easily.[1] The authors commented:
Now, it is very difficult to use negative results to prove the inaudibility of any given phenomenon or process. There is always the remote possibility that a different system or more finely attuned pair of ears would reveal a difference. But we have gathered enough data, using sufficiently varied and capable systems and listeners, to state that the burden of proof has now shifted. Further claims that careful 16/44.1 encoding audibly degrades high resolution signals must be supported by properly controlled double-blind tests.[1][41]
Following criticism that the original published results of the study were not sufficiently detailed, the AES published a list of the audio equipment and recordings used during the tests.[42]
hifikg skrev:He, he, jag inbillar mig att jag hör skillnad på de högupplösta alster jag köper via HD Tracks, men jag är öppen för att illusionen skulle falla vid ett blindtest, dock är de vaxen sällan dyrare än de jag köper av hökaren på hörnet, så jag skulle ändå inte känna mig jättelurad. Håddiskutrymme är billigt.
RogerGustavsson skrev:Ajdå... 1 bit, javisst. I praktiken är det väl ingen som kör hela vägen upp till 2.8224 MHz?
The SACD format is capable of delivering a dynamic range of 120 dB from 20 Hz to 20 kHz and an extended frequency response up to 100 kHz, although most currently available players list an upper limit of 70–90 kHz, and practical limits reduce this to 50 kHz.
RogerGustavsson skrev:Kan inte det tekniska som du men i fallet CD blir det ju halva samplingsfrekvensen som sätter övre gränsen för frekvensomfånget. När det gäller SACD säger Wikipedia:The SACD format is capable of delivering a dynamic range of 120 dB from 20 Hz to 20 kHz and an extended frequency response up to 100 kHz, although most currently available players list an upper limit of 70–90 kHz, and practical limits reduce this to 50 kHz.
hifikg skrev:Kom över en spelare som hanterar SACD och har rätt utgång för att anslutas till min DAC. Pillade i en SACD märkt CD o tänkte att nu jä... men det lät bara gudomligt som vanligt, inte överjordiskt super audio vackert OCH min DAC visar bara på 44 kHz... borde den inte börja studsa omkring och visa åtminstone 96 kHz? är det fler bitar i SACD än CD? Nu vill jag veta snabbt och litar på panelen här på Faktiskt. Nej, jag har inte sökt. Än.
IngOehman skrev:Men först då: SACD är inte ett PCM-format! (Som t ex 16/44,1 eller 24/96 eller 20/192...)
SACD använder ett enbitsformat. Det är inte alls uppbyggt som PCM-formaten med en halvlåg samplingsfrekvens och en upplösning som bestäms av antalet bitar. Istället ligger det på en SACD-Skiva DSD-kod, vilket är ett pseudo-analogt format. Alltså en bitström med konstant effekt med som försöker emulera analogsignal genom att flytta ned energin till det hörbara området och "härma" en analog signal. Så en DA-omvandlare i egentlig mening behövs inte. Signalen är inte digitalt lagrad i betydelsen att ettorna och nollorna gruppvis representerar olika analoga spänningsnivåer. Det arbetar snarare som en (analog) Klass-D förstärkare med fast switchfrekvens.
Och det som lite förenklat bestämmer upplösningen är antalet pulser som finns tillgängligt för en våglängd av respektive frekvens. Så upplösningen blir sämre och sämre ju högre frekvens den signal man försöker återge har.
Vid låga frekvenser blir upplösningen väldigt hög (bättre än några PCM- system). Men uppe i diskanten når man inte samma upplösning som CD. De korsar varandra vid några kHz.
Det kan dock vara bra att känna till att upplösning i det här fallet inte är ekvivalent med S/N-avstånd. Med förnuftigt vald brusformning kan man nå användbart lågt omaskerat brus med SACD. Och man slipper dessutpm den brickwall-funktion som PCM-formaten kräver. Det vill säga med SACD så tar det analoga LP-filtret vid långt innan man når Fs/2.
...
den flesta musiken är sådan att den kan kodas helt utan hörbara artefakter även med CD-systemet.
hcl skrev:...
den flesta musiken är sådan att den kan kodas helt utan hörbara artefakter även med CD-systemet.
Är det helt sant eller möjligen "bara" nästan sant?
Johan_Lindroos skrev:bootstrap skrev:Det är väl ett av säljargumenten, att det är högre upplösning.
För min del lockar det mer med flera kanaler. Tyvärr tycker jag att många flerkanaliga SACD, eller andra flerkanaliga medium för den delen, har dåligt surround som påminner om t.ex. 7ch dsp läget på receivern, minus centerhögtalaren som ofta inte spelat upp någonting.
Här är ett forum för musik i flera kanaler.
http://www.quadraphonicquad.com/forums/forum.php
Redogör gärna för hur du får 1 bits upplösning till mer än 16. (kuggfråga)
PerStromgren skrev:Jag köpte en SACD-spelare för att jag ville lyssna på mina multikanalsinspelningar, se "Per spelar SACD! Gör du?". Det som var riktigt besvärligt var att alla inställningar i SACD-spelaren måste göra med TV ansluten. Grr...
IngOehman skrev:I ett brusformat system beror den faktiska upplösningen inte på antalet bitar utan på antalet sample per period av ljud (eller varaktighet för en nivå) som skall kodas. DSD är alltså inte ett system med en bits upplösning annat än om man kodar Fs/2 Hz.
Ordet upplösning betyder ungefär (fin)kornighet. Och finkornigheten blir större och större ju flera hopp mellan hög och låg som systemet kan ta till för att approximera rätt nivå. Det är därför man med DSD får mycket högre upplösning än 16 bitar vid låga frekvenser, men lägre än 16 bitar i diskanten.
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:I ett brusformat system beror den faktiska upplösningen inte på antalet bitar utan på antalet sample per period av ljud (eller varaktighet för en nivå) som skall kodas. DSD är alltså inte ett system med en bits upplösning annat än om man kodar Fs/2 Hz.
Ordet upplösning betyder ungefär (fin)kornighet. Och finkornigheten blir större och större ju flera hopp mellan hög och låg som systemet kan ta till för att approximera rätt nivå. Det är därför man med DSD får mycket högre upplösning än 16 bitar vid låga frekvenser, men lägre än 16 bitar i diskanten.
Vh, iö
Upplösning är ett mått på hur många nivåer som kodas i en digital bitström. Det mäts i antal bitar. SACD må ha ett SNR vid låga frekvenser som motsvarar mer än 16 bits upplösning i ett vanligt PCM-system, men det har inte den upplösningen.
Överhuvudtaget är det kontraproduktivt att prata om upplösning i översamplade system, om man är ute efter förståelse. Man bör i alla fall inte utelämna ordet "motsvarar". Det är bättre att prata om brusnivåer eftersom det är hyggligt enkelt att förstå att bruset kan fördelas olika i olika frekvensband.
Tycker jag.
Svante skrev:IngOehman skrev:I ett brusformat system beror den faktiska upplösningen inte på antalet bitar utan på antalet sample per period av ljud (eller varaktighet för en nivå) som skall kodas. DSD är alltså inte ett system med en bits upplösning annat än om man kodar Fs/2 Hz.
Vh, iö
Upplösning är ett mått på hur många nivåer som kodas i en digital bitström. Det mäts i antal bitar. SACD må ha ett SNR vid låga frekvenser som motsvarar mer än 16 bits upplösning i ett vanligt PCM-system, men det har inte den upplösningen.
Överhuvudtaget är det kontraproduktivt att prata om upplösning i översamplade system, om man är ute efter förståelse. Man bör i alla fall inte utelämna ordet "motsvarar". Det är bättre att prata om brusnivåer eftersom det är hyggligt enkelt att förstå att bruset kan fördelas olika i olika frekvensband.
Tycker jag.
petersteindl skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:I ett brusformat system beror den faktiska upplösningen inte på antalet bitar utan på antalet sample per period av ljud (eller varaktighet för en nivå) som skall kodas. DSD är alltså inte ett system med en bits upplösning annat än om man kodar Fs/2 Hz.
Vh, iö
Tycker jag.
Vill du inte heller kalla det upplösning inom ett visst frekvensintervall, t.ex. 20 Hz - 20 kHz? Hur definierar du i så fall upplösning?
Vad jag förstår verkar du strikt villa hålla dig i den digitala domänen, eller?
Vill du hålla dig till tidsdomänen, eller helt bortse från tids och frekvensdomän?
Med vänlig hälsning
Peter