Mayro skrev:Det finns inga rätt i detta myller av skit som produseras.
Ah, du HAR förstått hur förstärkaren jobbar trots allt!
Moderator: Redaktörer
Mayro skrev:Det finns inga rätt i detta myller av skit som produseras.
Nattlorden skrev:Mayro skrev:Det finns inga rätt i detta myller av skit som produseras.
Ah, du HAR förstått hur förstärkaren jobbar trots allt!
Mayro skrev:tjafset beror nog på en hållning ifrån en sida att man har patent på vad som anses rätt.. Men den debatten behövs nog inte tas igen.. Jag har lovat nagref att bli snällare här.. inte helt snäll. Men snällare..![]()
Ska faktiskt även hålla det löftet också..![]()
![]()
Men OM skivorna låter klart roligare samt bättre så är jag berädd att lira med eq.. med exakt vad som helst.. Så länge skivorna i sin helhet är det som är problemet så anser jag genvägar fullt acceptabla..
Jag minns väl debatterna att tonkontroller inte va ok.. Och ändå lirade allt med tonkontroller snudd bättre än highend som var utan..
Idag börjar mycke inom highend få tonkontroller igen via filter osv på högtalare o filter.. Eller på förstegen... Rummskorrektion kallas detta numera. Och vipps så va det rumsrent...
Det finns inga rätt i detta myller av skit som produseras. Så INGEN kan säga man har patent på rätt eller fel.. Man kan enbart säga saker lirar bra eller dåligt tyvärr..
Så jag för min del kommer lira med eq snart om inget drastiskt händer.. Rätt eller fel skiter jag högaktningsfullt i..
Kallas det sedan för färgat eller hängmatta så.. Ok för mig. bara mina skivor är skoj o trevliga att avnjuta med min goa dam Lena på kvällanrna då ungarna släpper oss för vuxenstunder i soffan..
Tobbe, du är nog allt en en LTS:are i både själ och hjärta!
Är man inte ute efter något som skall hålla "livet ut", så spelar det liten roll med färgningar. Det är som förälskelser med kvinnor... tänker man inte gifta sig med dem så kan man ha en romans med många även om de har egenheter som man skulle reta ihjäl sig på i ett längre perspektiv.
IngOehman skrev:ofärgat nog är bra om det skall hålla i längden.
Hetsporren skrev:IngOehman skrev:ofärgat nog är bra om det skall hålla i längden.
Om vad skall hålla i längden? Musikintresset? Hifiintresset? Apparatintresset? Livsglädjen? Äktenskapet?
Inse nu att det finns olika åsikter om detta med "ofärgad återgivning" som den enda/rätta vägen till Nirvana! Jag tycker att "de ofärgade" visar aldeles för dålig respekt för de människor som uppvisar en annan ståndpunkt eller som försöker påtala att det finns andra minst lika viktiga kriterier att väga in. Vart vill ni komma med denna häxjakt? Ser ni er kanske som hifi-missionärer utsända av någon Gud?
Hetsporren skrev:Om vad skall hålla i längden? Musikintresset? Hifiintresset? Apparatintresset? Livsglädjen? Äktenskapet?
Johan_Lindroos skrev:Personligen har jag märkt att när man når upp i väldigt hög kvalitet på sin avspelningskedja (jo jag är "ganska" nöjd med soundet hemma) så bortfaller mycket av längtan att justera olika inspelningar. De låter bra ändå, man kan höra igenom olika inspelningsmisstag. Anledningen är att man kan höra missarna så pass tydligt, att de ej skapar förvirring för hjärnan, d.v.s. man hör nästan hur ljudteknikerna lagt på lite för mycket/lite reverb där eller där, komprimerat baskaggen, etc.etc. Har man "bara" en "bra" anläggning så har jag märkt att där har folk en tendens till att behöva mer av EQ-åtgärder o.likn., kanske för att det inte är lika lätt att "höra ignenom" vad de inspelningsteknsika felen handlar om....
Hetsporren skrev:IngOehman skrev:ofärgat nog är bra om det skall hålla i längden.
Om vad skall hålla i längden? Musikintresset? Hifiintresset? Apparatintresset? Livsglädjen? Äktenskapet?
Inse nu att det finns olika åsikter om detta med "ofärgad återgivning" som den enda/rätta vägen till Nirvana!
Jag tycker att "de ofärgade" visar aldeles för dålig respekt för de människor som uppvisar en annan ståndpunkt eller som försöker påtala att det finns andra minst lika viktiga kriterier att väga in.
Vart vill ni komma med denna häxjakt? Ser ni er kanske som hifi-missionärer utsända av någon Gud?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster