PS Audio HCA-2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-24 23:25

Mayro skrev:Det finns inga rätt i detta myller av skit som produseras.

Ah, du HAR förstått hur förstärkaren jobbar trots allt! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-24 23:58

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:Det finns inga rätt i detta myller av skit som produseras.

Ah, du HAR förstått hur förstärkaren jobbar trots allt! :D

Nej. men däremot har man lärt sig VAD som är den svaga länken genom årtionden.. Och man har sett debatterna handla om dom små petitesserna om kabel a är mer rätt än b osv...

Och det ända som är säkert är att det som bär in musiken till oss är rnt skräp ifråga om kvalitet..

I stort sett alla våra utrustningar är mer kapabla än skivorna är gjorda..

DÄR är det stora problemet.. Inte småsaker som aningen dist.. Eller sk färgning eller inte...

Ett band som lirar på en pub sitter inte o snackar om hurvida ljudet är färgat eller ej. Dom kollar nog mer hurvida rätta soundet kommer eller ej..

Men så snart samma band kommer till skivstudion så upphör vikten om hurvida soundet är rätt eller inte..

Då duger det att som per gessle att det är mp3 format sänt via dator osv osv...

Att sedan diskutera rätt eller fel anser jag vara rent larv..

För mig är huvudsaken att det låter skoj o trevligt.. Men jag kan notera att mitt tonala ideal faller mycket nära det jag hört hos iö samt johan Lindroos.. Så idealen är nog rätt nära ofärgat om sådant finns...

men till största delen så krävs kraftig färgning för det ens skall kunna komma nära det som borde finnas på inspelningen från start..

Och vill man via ofärgat höra sådant skit så är väl det ok för min del.. Jag vill det inte..

därmed anser jag att om detta slutsteg nu mäter skit men låter bra så.. helt ok för den som finner sin preference i denna kassa värld vi har att leva i då det kommer till musikförmedlandet..

NU har jag nog sagt mitt... o långt blev det som vanligt... :lol: :lol: sorry..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-01-26 14:57

Mayro skrev:tjafset beror nog på en hållning ifrån en sida att man har patent på vad som anses rätt.. Men den debatten behövs nog inte tas igen.. Jag har lovat nagref att bli snällare här.. inte helt snäll. Men snällare.. 8)

Ska faktiskt även hålla det löftet också.. :lol: :lol:

Men OM skivorna låter klart roligare samt bättre så är jag berädd att lira med eq.. med exakt vad som helst.. Så länge skivorna i sin helhet är det som är problemet så anser jag genvägar fullt acceptabla..

Jag minns väl debatterna att tonkontroller inte va ok.. Och ändå lirade allt med tonkontroller snudd bättre än highend som var utan..

Idag börjar mycke inom highend få tonkontroller igen via filter osv på högtalare o filter.. Eller på förstegen... Rummskorrektion kallas detta numera. Och vipps så va det rumsrent...

Det finns inga rätt i detta myller av skit som produseras. Så INGEN kan säga man har patent på rätt eller fel.. Man kan enbart säga saker lirar bra eller dåligt tyvärr..

Så jag för min del kommer lira med eq snart om inget drastiskt händer.. Rätt eller fel skiter jag högaktningsfullt i..

Kallas det sedan för färgat eller hängmatta så.. Ok för mig. bara mina skivor är skoj o trevliga att avnjuta med min goa dam Lena på kvällanrna då ungarna släpper oss för vuxenstunder i soffan.. :lol:

Tobbe, du är nog allt en en LTS:are i både själ och hjärta! :wink:

Precis som du, har alltid LTS ståndpunkt varit att det är tillåtet med tonkontroller o.dyl. Fördelen är att man kan rätta till inspelningstekniska fel och brister i frekvensgången, både sådana fel som verkligen ÄR på skivan, men även sådana fel som man personligen upplever att man stör sig på (men kanske någon annan föredrar annan EQ-justering.

Men i alla fall, hela vitsen är att man måste ha möjligheten att kunna koppla bort tonkontrollerna så att man slipper använda dem då man har inspelningar som man upplever inte behöver justeras i klangen. Annars skulle man ju vara tvungen att ha vissa apparater som har någon viss frekvensgång till en viss speciell musik, och då blir det ju raskt ganska omöjligt att fritt variera frekvensgången till sin preferens av just den musik man lyssnar på. Eller som de flesta då får; en anläggningen som har ett visst sound som "läggs på varenda inspelning som man spelar i sin stereoanläggning.

Personligen har jag märkt att när man når upp i väldigt hög kvalitet på sin avspelningskedja (jo jag är "ganska" nöjd med soundet hemma) så bortfaller mycket av längtan att justera olika inspelningar. De låter bra ändå, man kan höra igenom olika inspelningsmisstag. Anledningen är att man kan höra missarna så pass tydligt, att de ej skapar förvirring för hjärnan, d.v.s. man hör nästan hur ljudteknikerna lagt på lite för mycket/lite reverb där eller där, komprimerat baskaggen, etc.etc. Har man "bara" en "bra" anläggning så har jag märkt att där har folk en tendens till att behöva mer av EQ-åtgärder o.likn., kanske för att det inte är lika lätt att "höra ignenom" vad de inspelningsteknsika felen handlar om. Hjärnan är så att säga fortfarande en aning förvirrad av att ljudillusionen inte har lyckats till fulländning. Trickset är ju att anläggningen så bra som möjligt ska lura oss lyssnare att tro att vi hör en verklighet fast det bara är två högtaalre i ett rum som står och "spelar".

Sedan kommentar ditt inlägg överst på sidan 3:
Förvrängningen som kommer från en apparat i form av ickelinjär distorsion (d.v.s. harmonisk distorsion, intermodulationsidstorsion och all övrig så´n skit) kan man inte kompensera bort med hjälp av någon EQ eller annan sorts tonkontroller. Om vi ska ta exemplet denna PS-Audio förstärkare som omtalas i tråden, så har den en hög grad av ickelinjär distorsion och mycket mindre men ändock förekommande grad av frekvensgångs"fel". Som jag ser det är det dess ickelinjära distorsion som orsakar de störst hörbara artefakterna i just detta specifika fall. Det kan förstås vara olika precis tvärtom ifall vi har en förstärkare med låg utimpedans eller konstig frekvensgång men som har väldans låg ickelinjär distorsion.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-26 15:52

Tobbe, du är nog allt en en LTS:are i både själ och hjärta!

Hahaha... Jag har ju sagt det Johan min vän.. Jag står med mina 42,5or i båda lägrens synsätt i en salig blandning... Så visst är jag i botten en renodlad LTSáre om man skulle syna mina åsikter fördjupat... :lol:

Bara att jag utspätt LTSándet med små detaljer av enligt mig förbättringar. Så det passar mig bättre som helhet...

Sedan detta du skriver om att då man går över en viss tröskel så börjar allt låta bra oavsett vad stämmer också...utan tvekan.

I mitt fall är det två saker som inverkar jag funderar på kontroller.. Ett är mitt bassugande rum... Sedan då dessa dåliga inspelningar.. Som tillsammans skapar en dubbel negativ effekt.... Detta går inte att köpa bättre grejor för att fixa. Detta måste "påverkas" på nåt sätt..

Dels via att sätta upp gipsväggar så lite mer stannar kvar i rummet. Samt ta bort det stora valvet som förenar två rum..

tills dess så finns eq planer i växande skala :lol: :lol:

hahaha.." Lts i själ o hjärta"... Du är en go snubbe du Johan Lindroos... :lol:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-26 16:00

angående dist osv... Jag skrev nog inte så vetenskapligt som du läste Johan.. Jag tog mer sikte på ord som "färgat" osv....

Sedan felanvänds ev orden lite slarvigt.... 8) Som jag ofta gör...

Men detta eftersom jag inte ser detta med alla diskutioner så allvarliga då alla har sina egna preferenser för vad som för dom är rätt...

Och angående den stärkare man talar om här så vittnar ju en som ägt märket om att dom LÅTER kanon.. Då har jag inte ens rätten att pga en mätning säga han har fel.. Troligen har han i sina öron helt rätt..

Och ve o fasa så kan dom som mätt ju faktiskt begått fel.. eller haft fel grejor.. eller what ever som medfört kassa resultat...

Det är inte första saken som mäter skit som lirar underbart direkt...

Man kan ta Infinity som exempel... :lol: :lol: folk säger dom mäter förskräckligt...

Men jag tror få skulle lämna ett välspelande sådant system med åsikten det lät dåligt...

Johan. Åk ner till min polare i nynäs o lyssna så fattar du nog galoppen..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-26 16:56

Frågan är ju kanske snarare... hur länge står folk i snitt ut med de underbara färgningarna innan man tröttnar på dem eller finner andra underbara färgningar som lockar mer?

Är man inte ute efter något som skall hålla "livet ut", så spelar det liten roll med färgningar. Det är som förälskelser med kvinnor... tänker man inte gifta sig med dem så kan man ha en romans med många även om de har egenheter som man skulle reta ihjäl sig på i ett längre perspektiv.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-26 17:22

Mycket bra liknelse :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-26 18:48

Nattlorden skrev:
Är man inte ute efter något som skall hålla "livet ut", så spelar det liten roll med färgningar. Det är som förälskelser med kvinnor... tänker man inte gifta sig med dem så kan man ha en romans med många även om de har egenheter som man skulle reta ihjäl sig på i ett längre perspektiv.

:D Första gången under ett 50-årigt intresse för både Hifi och kvinnor jag sett en sån klockren liknelse. Ger mig ökad förståelse för mitt lyckliga 20-åriga äktenskap ( nummer två ). Tack Accuphase 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-26 19:20

Är det enbart jag som inte förstår vart inlägget riktar sig till som ni berömmer 8O

Så nattlorden. Kan nu förklar mer hur du menar med din "liknelse" så även jag förstår hur du menar. Samt i förhållande till vad...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-26 21:18

Mayro - så dåligt skrivet kan det inte vara med tanke på att två man fattade precis.

Om du tror att det är något du skall ta åt dig, så har du missförstått. Det var en allmän betraktelse över förälskelsen i färgande utrustning jämfört med något som de flesta känner till. Det hade ingen direkt koppling till ditt inlägg, det bara råkar komma efter. Huruvuda ditt inlägg hjälpte till att få mig att förmulera det, det har jag ingen aning om nu.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-27 02:41

Det var också en liknelse som fick med, att ofärgat nog är bra om det skall hålla i längden. Den ofärgade återgivningens största styrka är ju variation och rikedom!

Bra egenskap om man vill slippa tröttna!

Rutin och samness kan döda även den ihärdigaste entusiasm eller passion.

Nya tankar och upplevelser är lika viktigt för hjärnan som det är viktigt för hela kroppen att få ny luft och inte bara återanvända samma andetag i det oändliga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-29 08:22

IngOehman skrev:ofärgat nog är bra om det skall hålla i längden.

Om vad skall hålla i längden? Musikintresset? Hifiintresset? Apparatintresset? Livsglädjen? Äktenskapet?

Inse nu att det finns olika åsikter om detta med "ofärgad återgivning" som den enda/rätta vägen till Nirvana! Jag tycker att "de ofärgade" visar aldeles för dålig respekt för de människor som uppvisar en annan ståndpunkt eller som försöker påtala att det finns andra minst lika viktiga kriterier att väga in. Vart vill ni komma med denna häxjakt? Ser ni er kanske som hifi-missionärer utsända av någon Gud?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-01-29 14:27

Hetsporren skrev:

Om vad skall hålla i längden? Musikintresset? Hifiintresset? Apparatintresset? Livsglädjen? Äktenskapet?

Inse nu att det finns olika åsikter om detta med "ofärgad återgivning" som den enda/rätta vägen till Nirvana! Jag tycker att "de ofärgade" visar aldeles för dålig respekt för de människor som uppvisar en annan ståndpunkt eller som försöker påtala att det finns andra minst lika viktiga kriterier att väga in. Vart vill ni komma med denna häxjakt? Ser ni er kanske som hifi-missionärer utsända av någon Gud?

"häxjakt" är kanske en aning malplacerat...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-29 15:01

Hetsporren skrev:Om vad skall hålla i längden? Musikintresset? Hifiintresset? Apparatintresset? Livsglädjen? Äktenskapet?

Jämförelsen gällde
Behållandet av samma stereoutrustning livet ut / få en relation att hålla livslångt.
Senast redigerad av Nattlorden 2006-01-29 15:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-01-29 15:08

Håller nog med hetsporren lite, finns ju dom som vill ha vissa färgningar och gillar man det kan man säkert leva med en sån anläggning hela livet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-29 15:11

Tur att inte Hetsporren byter kvinnor som han byter apparater. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-29 19:28

Johan_Lindroos skrev:Personligen har jag märkt att när man når upp i väldigt hög kvalitet på sin avspelningskedja (jo jag är "ganska" nöjd med soundet hemma) så bortfaller mycket av längtan att justera olika inspelningar. De låter bra ändå, man kan höra igenom olika inspelningsmisstag. Anledningen är att man kan höra missarna så pass tydligt, att de ej skapar förvirring för hjärnan, d.v.s. man hör nästan hur ljudteknikerna lagt på lite för mycket/lite reverb där eller där, komprimerat baskaggen, etc.etc. Har man "bara" en "bra" anläggning så har jag märkt att där har folk en tendens till att behöva mer av EQ-åtgärder o.likn., kanske för att det inte är lika lätt att "höra ignenom" vad de inspelningsteknsika felen handlar om....

Tack, du har lyckats att tydligt berätta vad jag själv tycker, men inte lyckats förmedla!

Detta är en av anledningarna till att jag tycker smärre frekvensgångsskillnader är oväsentliga.

När det gäller liknelsen mellan ljudåtergivning och passande damsällskap tycker jag man kan utvidga denna lite.

Jag uppskattar en dam som säger sanningen. Ibland kanske jag inte gillar det hon säger, men jag kan lita på att det är sant. En dam som säger att jag är världens gulligaste hela tiden, trots att hon ibland inte menar det, är ju i långa loppet sämre att umgås med. För jag vet ju inte när hon menar det, och jag kan alltså inte korrigera ett oönskat beteende. Ett rent teoretiskt resonemang alltså ;-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-29 23:59

Hetsporren skrev:

Nej, nej, ingen av dessa.

Det jag talar om är anläggningen. På köpet kanske musikintresset även det håller, men det gör det förhoppningsvis oavsett. Man blir ju inte mindre intresserad av musik bara för att man har problem med att bli nöjd med sin anläggning.
(Lika lite som man blir ointresserad av kvinnor bara för att man har en tråkig fru som tjatar om precis samma sak dag efter dag. Det tror jag inte i varje fall, men jag har ingen tjatfru-erfarenhet.)

Inse nu att det finns olika åsikter om detta med "ofärgad återgivning" som den enda/rätta vägen till Nirvana!

Vadan upprördheten? Vem har påstått något annat??? Att det fins olika åsikter är väl välkänt. Jag respekterar dem alla, men står lika givet bara för min egen åsikt.

Jag tycker att "de ofärgade" visar aldeles för dålig respekt för de människor som uppvisar en annan ståndpunkt eller som försöker påtala att det finns andra minst lika viktiga kriterier att väga in.

Vem har dissats menar du?

Jag respekterar alla som tycker om musik och som i övrigt beter sig trevligt. Dessutom gläds jag å andras vägnar när de berättar att de är nöjda med sin avspelningsutrustning - oavsett om den färgar lite eller mycket. Är man nöjd är det ju bra!

Det hindrar väl inte att jag statisktiskt kan konstatera att vissa tycks trivas både mer och längre tid med sin anläggning, medan vissa byter hela tiden. När det visar sig att den första gruppens apparatur oftast brukar vara mindre färgande, och den senares brukar väljas ut med icke-vetenskapliga metoder, måste det väl vara tillåtet att dra slutsatser, eller råder åsiktsdiktatur här??? Nihilism-tvång från högre ort?

Jag har aldrig dissat någon genom att säga att deras sätt att intressera sig för musikåtergining är fel - det vore ju helt idiotiskt. Jag har inte gjort det historiskt och inte heller här ovan. Den som är lycklig är att gratulera. De som inte är det är det synd om, men respekt förtjänar de.

Alla får självklart gå tillväga hur de vill när de väljer, men det är orimligt att man inte skall få ha preferenser om vad man tycker är bättre och sämre metoder utan att bli påhoppad.

Jag har heller aldrig anklagat någon för att visa för dålig respekt. Sådana fasoner är ju just en demonstration av respektlöshet.

Om någon gillar lyssna och tyck-metoder och marknadsför dem, så fine! Det skulle inte falla mig in att kalla dem respektlösa eller att påstå att de driver häxjakt mot dem som föredrar andra metoder för att hitta en anläggning som återger musik ackurat.

Vart vill ni komma med denna häxjakt? Ser ni er kanske som hifi-missionärer utsända av någon Gud?

Vad tror du att jag har skrivit egentligen? 8O Något måste du ha missförstått illa.

Om jag uttryckt mig så illa att det är mitt fel att du missförstått, så ber jag förstås om ursäkt, men det var i varje fall inte avsiktligt. Hoppas du är med på noterna nu i varje fall.

Alla måste få ha sina åsikter, utan att bli påhoppade och anklagade för häxjakt eller respektlöshet! :x

Mitt tips är därför: Den som står i anspåk att hoppa på någon personligen med oförskämdheter - gör inte det, lämna personangreppen utanför sakfrågan, och berätta vad du själv tycker istället! :P

Om någon säger att de tycker att F/E-lyssning är bra (och förklarar varför) så behöver man inte utgå ifrån att det är ett påhopp, och skriva: "-Respektlös häxjakt!!!".
Man kan istället skriva: "Jag tycker att det är bra att välja apparater genom att... ...därför att..."

Det är mycket mera givande eftersom alla åsikter ventileras "fristående" på så vis, utan att någon behöver förolämpas. En trevlig och intressant diskussion kan utmynna, och var och en som läser kan då dra sina egna slutsatser, och slipper se en massa otrevliga påhopp. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-30 00:36

Tycker Nattlordens liknelse är förbaskat bra! 8) Alltid roligt att läsa en bra " skribent ". En av anledningarna till att jag gillar att läsa Hetsporrens inlägg.
Själv lever jag inte upp till den ofärgade återgivngen eller att ha en anläggning för livet. Tycker det är kul att byta grejor i bland ( främst stärkare ) :wink: men det gör ju inte Nattlordens liknelse sämre.
McIntoshnörd!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi