Nu har jag det.
Kopplade in det på laptopen som är enda burken som kör XP då det är ett krav tydligen. Installerade väldigt smidigt, behövde inte ens starta om.
Till den kom en 6/6 firewirekabel och en 6/4 adapter. Jag hatar adaptrar så en tur till Biltema resulterade i en 6/4 kabel för 80 spänn (att jämföra med närmaste PC-butik som vill ha 240

).
Ljudkortet (som alltså är en extern låda men det kallas ljudkort ändå i branschen) har 2 firewireportar så det är bara att seriekoppla om man har fler enheter.
Nu har jag bara testat med hörlurar inkopplade men det är verkligen inget fel på ljudet. Kortet går att konfigurera för raka rör 24/192 eller med en hårdvarumixer upp till 24/96. Det finns en optisk digital ingång och en utgång och man kan låsa sampelklockan på ingången. Man kan använda burken som fristående DAC således.
En liteversion av Wavelab och Cubase följer med. Wavelaben är riktigt användbar för in- och avspelning samt enklare mastring med upp till 3 plugins, till exempel dessa förhatliga kompressorer

Även samplerate conversion (för att tala svengelska) stöds. Cubase har jag inte kollat närmare på än.
Burken är i metall och inte plast. Känns gediget. Det följer även med ett fodral för de som är mobila av sig. Strömförsörjning är en väggbula eller via firewire om man har 6-poligt uttag. Alla in- och utgångar förutom de digitala är 6.3mm 3-poliga teleproppar och är balanserade. 2 av ingångarna kan även ta XLR och har inkopplingsbar fantom samt förförstärkare. Det finns en insert och en monitorutgång förutom main.
Vi får se vad den går för när jag har en mik att koppla in, annars är jag ganska imponerad.