Var handlar jag album i losslessfilformat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Var handlar jag album i losslessfilformat?

Inläggav Knuttebaloa » 2017-09-08 19:38

Jag har ingen dedikerad cd- eller skivspelare utan spelar upp album från Spotify alt så rippar jag album jag hittar på biblioteket och lägger på en hårddisk. Jag spelar upp med en node via benchmark dac1.

Jag vill gärna ha cd-kvalitet eller högre och i det avseendet är ju rippning och hd-tracks bra. Både biblioteket och hd-tracks har emellertid ett mycket begränsat utbud.

Spotifys filer är ju komprimerade och Tidal gillar jag inte värst. Och man kan väl inte köpa lossless från dessa?

Finns det någon sida på nätet som erbjuder ett riktigt bra utbud och alternativet att köpa och ladda hem album i form av lossless-filer? Skivor vill jag inte ha :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Var handlar jag album i losslessfilformat?

Inläggav matssvensson » 2017-09-08 20:02

http://www.qobuz.com/gb-en/discover

Qobuz tycker jag har allra bredast utbud.

Mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2017-09-08 20:16

Qobuz säljer väl inte till Sverige?

Jag brukar leta på:

Vill man komma billigare undan är CD-skivor från http://www.amazon.co.uk ett alternativ, om man kan rippa själv.
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-09-08 21:52

dali skrev:Qobuz säljer väl inte till Sverige?

Jag brukar leta på:

Vill man komma billigare undan är CD-skivor från http://www.amazon.co.uk ett alternativ, om man kan rippa själv.

Exakt. Att ha mediet själv är oslagbart. Om man dessutom hittar på begagnat kostar det kanske 10 kronor per cd.
Vinyl är ofta ännu billigare och ibland ( kanske inte så ofta) tillräckligt oskadda för att bli njutbara efter lite
pyssel. Vinyl har dessutom oftast fördelen att vara ofördärvade av klåfingriga tekniker och fåniga ljudeffekter.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2017-09-08 23:12

Jag brukar leta på:

Tackar för förslagen! De verkar ju vara i princip det jag letar efter. Gjorde dock en snabb sökning och hittade inte de album jag först kom att tänka på... De alternativen är ju inte som att kliva in i en virtuell välsorterad skivbutik precis. Men det kanske också är mycket begärt :(

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2017-09-08 23:14

peterh skrev:Exakt. Att ha mediet själv är oslagbart. Om man dessutom hittar på begagnat kostar det kanske 10 kronor per cd.
Vinyl är ofta ännu billigare och ibland ( kanske inte så ofta) tillräckligt oskadda för att bli njutbara efter lite
pyssel. Vinyl har dessutom oftast fördelen att vara ofördärvade av klåfingriga tekniker och fåniga ljudeffekter.

Att INTE behöva ha mediet är oslagbart, tycker jag :wink:

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-09-09 10:56

Jag har inte haft några problem i alla fall. Gick in via Nederländerna och skaffade ett konto. Det har funkat. Och man får chans att öva sin holländska vid utcheckningen.

Hittar jag inte det jag söker där brukar jag googla direkt på artist och skiva. Ibland hittar man direkt till artisternas egna säljkanaler som erbjuder lossless download. I sista hand blir det till att köpa och rippa själva CDn.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-09-09 13:36

Knuttebaloa skrev:
peterh skrev:Exakt. Att ha mediet själv är oslagbart. Om man dessutom hittar på begagnat kostar det kanske 10 kronor per cd.

Att INTE behöva ha mediet är oslagbart, tycker jag :wink:

Den som har är rik. Den som inte har saknar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Återgå till Generellt om hifi