Svante skrev:Håhåjaja.
Ahh, det gamla håhåjaja-argumentet...
Svante skrev:Vad upplösning betyder i den analoga världen är något helt annat än i digitala världen.
Någon skrev tidigare i denna tråd om folk som ger sig själv tolkningsföreträde. Och han skrev även att han tyckta illa om det. Det var du. Tycker du alltså illa om dig själv?
Eller är det så att du är den personen som skall definiera att upplösning, som i alla tider har användts för att beskriva hur finkornigt något är, nu skall betyda något annat?
Jag tror inte att du är så självgod som det ser ut, utan att du är förvirrad bara, att det du skriver är lite ogenomtänkt.
Nog måste du förstå att antalet bitar i ett digitalt system kan påverka upplösningen på olika sätt beroende på hur de används? Att man sedan kan göra det bekvämt för sig och ange ekvivalent upplösning beskriver som PCM-kod, inte bara för PCM utan för alla ljudhanteringar, måste vi väl ändå vara överens om?
Eller håller du inte med om att ett analogt system med en störnivå (distorsion/brus...) om -96 dB jämfört med den största signalen det kan hantera, kan sägas ha en upplösning som motsvarar 16 bitar (PCM underförstått)?
Att ange i PCM-bitar är helt enkelt ett anternativ till att ange störnivån på annat sätt. Det är ju inga konstigheter detta.
På samma sätt kan man ange upplösningen för ett system som använder en bit och brusformning (i kombination med aktuell samplingsfrekvens) på samma sätt. Man kan ange att man säg under 20 kHz när ett S/N om kanske 120 dB och man kan ange att det motsvarar 20 bitars upplösning (PCM underförstått), det vill säga att runt en miljon olika nivåer kan särskiljas.
DET ÄR DETTA SOM ÄR UPPLÖSNINGEN! (Då och nu, i den analoga världen eller i den digitala, det spelar ingen roll vilket. Ordet upplösning ändrar inte definition för att man hittar på nya metoder att lagra musiksignaler!)
Så om en kodningsteknik använder en metod där man snabbt växlar mellan två nivåer i ett mönster som ger ett framfiltreringsbart medelvärde, som kan kontrolleras med en noggrannhet om en miljondel av full signal, så är S/N 120 dB vilket även kan beskrivas som att upplösningen motsvarar 20 bitar (PCM underförstått). Att hävda att amplitudupplösningen är bara en bit är ju bara nonsens! Det är helt enkelt inte sant.
Bortsett ifrån det så vill jag hänvisa till det text som Peter pekade på, där man definierade HD som högre upplösning än 16/44,1 (PCM underförstått). SACD betraktas som ett högupplöst system, så det är uppenbart att man talar om upplösning (i ordets riktiga betydelse) när man säger att SACD är ett högupplöst system. Det har högre upplösning än 16 bitar.
Sen kan jag i och för sig hävda att det kanske inte är riktigt sant att det har det, om man tittar på de högsta frekvenserna, men det är en annan fråga. Saken är oavsett vilket den, att man kallar det för högupplöst, det vill säga att det har en högre upplösning än 16 bitar (PCM).
Svante skrev:DSD har en upplösning på 1 bit i den digitala världen, eftersom det bara finns två digitala sampelvärden.
Även det du påstår nu är falskt. Det du kallar samplevärden är inte samplevärden. De värden som samplas med enbitsteknik bygger på samverkan mellan många samples. Ett enskilt "sample" (ordet i sig är här potentiellt missvisande, en enskild bit kanske är ett bättre ord) berättar INTE att musiksignalen hade detta värde, snarare än det alternativa värdet!
Det berättar att medelvärdet av många på varandra följande bitar så bra som systemet förmår representerar värdet på musiksignalen i aktuellt ögonblick.
Det är alltså INTE en PCM-kod (som fungerar på så vis att varje enskilt sample representerar nivån vid samplingsögonblicket). Med DSD så skapar man upplösning med tid istället för med många trappsteg, men gemensamt i både fallen är att man använder många bitar för att få en hög upplösning.
Systemen kan självklart även blandas. Man kan T ex använda en 14-bits DAC som arbetar med översampling, för att åstadkomma en större upplösning än DACens 14 bitar. Och extremexemplet är en enbitsdac där man tar till extrem översampling, och det går att nå en upplösning högre än 20 bitar även i diskantregistret på såg vis. Klockfrekvens om över 50 MHz är hjälpsamt.
Svante skrev:CD har en upplösning på 16 bitar i den digitala världen. En 24-bits wavfil har en upplösning på 24 bitar.
En CD har en upplösning som motsvarar 16 bitar (PCM underförstått) oavsett värld. Det kan även beskrivas som att signalnivåosäkerheten är runt 1/65000 av full utstyrning, eller att felen ligger i trakterna av -96 dB.
Det är inte en fråga om vilken värld man befinner sig i, det är en fråga om finkornighet.
Svante skrev:Efter D/A-omvandling kan det dock finnas oändligt många olika analoga värden för alla systemen, vilket gör att man inte kan räkna trappstegens storlek på samma sätt, det rimliga blir då att mäta störningens amplitud och prata om SNR i stället. Att prata om upplösning i den analoga världen när det inte finns tydliga steg är att be om problem.
Inte alls. Upplösningen är fortfarande finkornigheten. Det kan begränsas av brus när det gäller ljud, och kornighet här det gäller bild. Talar man om fina detaljer så påverkar t ex fokus upplösningen. Det är inga kostigheter alls.
Att vänta tills det finns metoder för att lagra signaler digitalt och då plötsligt retroaktivt underkänna begreppet upplösning såsom det används före de digitala systemen

är skapligt arrogant.

Speciellt om det kommer från någon som skyller andra för att ge sig tolkningsföreträde...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).