Max_Headroom skrev:En sån där Marantz PM-84II hade jag hemma en period för en massa år sedan. Minns inte varför. Fruktansvärt trevlig i alla fall, var den.
Det det verkar vara en trevlig maskin. rejäl är den i alla fall. Medans jag renoverade så fanns det ingen plats över att ställa Maratzen på efter det jag burit in den så den blev kvar på golvet i hallen. Jag snubblade på den otaliga gånger men lite som i "Grevinnan och betjänten" lärde jag mig till slut att göra ett litet skutt över förstärkaren även när det var mörkt och jag inte såg den. Maskinen tog vad jag vet ingen stryk av dessa episoder, det gjorde däremot mina fötter.
Här kommer nu en dubbelpost som handlar om ett inte allt för intressant Sony MHC-RX50 kompaktsystem från 1997. Det är ett av få Sony kompaktsystem Sonys hemsida inte vill kännas vid.
Jag köpte detta system utan högtalare på Hjärta till Hjärta år 2010, det var under den period jag letade efter ett lämpligt kompakt kompaktsystem till datorn. "Sony MHC-RX50"-systemet var för stort och otympligt men eftersom åbäket hade röd lapp (nedsatt 50%) och det dessutom var halva priset på all elektronik den dagen var det allt för svårt att avhålla sig från köp. Priset slutade på 95/4 = 24kr vilket är ett bra pris för vad som helst som innehåller en transformator av skaplig storlek.
Anledningen till att jag kommer ihåg detaljerna till köpet så väl var att jag under denna period hade ställt av min bil, inte för att jag var fattig utan för att jag skulle röra på mig mer. Detta kompaktsystem är inte alls kompakt och transport i en pappkasse visade sig vara problematiskt. Pappkassen studsade konstant mot cykelhjulet under färd och när jag nästan var hemma gick botten ur och systemet damp ner i asfalten.
Eftersom jag inte behövde systemet, jag inte hade de till systemet hörande högtalarna och systemet säkert inte fungerade efter kärleksstunden med asfalten så hamande schabraket i ett av mina förråd otestat. Jag vet att systemet råkat ut för mera våld när jag röjt runt i förrådet i jakt på annat, vid det här laget är det hack och märken lite varstans.
Anledningen till att jag nu tog mig för att testa systemet var att jag för en tid sedan hittade ett par passande Sony-högtalare. Högtalarna är inte en pertfekt match för mitt RX50-system då de egentligen tillhör ett RX707-system men de är från samma år, också specade till 6ohm och optiskt väldigt lika de saknade 2-vägs orginalhögtalarna. Jämfört med Sony MHC-RX50 har MHC-RX707 10 fler "magiska Sony-wattar" per kanal, CD-växlare samt trevägshögtalare och det var altså dessa Sony SS-RX707 högtalare jag hittade för hutlösa 60:- hos Stadsmissionen.
Här följer lite blider.
Ett skamfilat Sony MHC-RX50 kompaktsystem
Baksidan av systemet
Sony SS-RX707 högtalare egentligen tillhörande ett Sony MHC-RX707 system.
Det blir ingen cliffhanger, systemet fungerar fint trots allt våld det utsatts för! Högtalarna kan spela högt nog för att störa grannarna men något riktigt välljud att tala om vet jag inte om kombinationen presterar. Inget missljud eller oljud heller.
I nästa post ska vi testa systemet med andra högtalare och undersöka vad den stora men inte allt för tunga plåtlådan innehåller. Kanske hittar vi vid dissektionen någon ledtråd till varför Hi-Fi-nirvanan uteblir.