Limma och såga i akrylplast?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen

Limma och såga i akrylplast?

Inläggav Talspolen » 2017-09-14 05:46

Jag beställde hem genomskinlig akryl som ska bli ett dammskydd. Tänk er formen som ett upp och nedvänt akvarium :)

Akrylskivorna är färdigsågade enligt mina mått. Snittytorna är raka men inte helt släta, ja som det blir efter sågning. Jag ska komplettera med att såga ett uttag för kablaget genom en av skivorna.

Vad ska jag tänka på när jag sågar? Vilken hastighet och typ av sågblad(till sticksåg)?

Vilket lim ska jag välja och hur limmar jag bäst ihop skivorna(fixtur, tejp, handkraft? :D )?

Någon som gjort liknande?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Limma och såga i akrylplast?

Inläggav Nattlorden » 2017-09-14 06:58

Snitta med vass kniv tillräckligt djupt och bryt sedan. Måste du såga så är det nog hårdmetallklinga som gäller... och så långsamt som möjligt.... så för hand vore bättre än sticksåg.

Vattenskära går säkert bra om du kan få bra sprutt på akvariepumpen. :mrgreen: :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-14 07:04

Jag har sågat plast med en liten fintandad handsåg, typ mini-fogsvans. Gjorde först misstaget med sticksåg - då flög det stora flisor åt alla håll!

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-14 07:27

Låter illavarslande!

Jag ska såga ett uttag som en halvmåne med ganska kraftig radie. Inget runt hål med andra ord. Tror bara det är en sticksåg som fixar denna geometri.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-14 07:32

Hur tjock är akrylen? Brukar bli fina snitt om man lägger akrylen mellan två MDF-skivor och sågar rakt igenom. Har gjort så i bandsåg. Sticksåg rakt av har jag provat med nedslående resultat. 10 mm akryl med hårdmetallklinga i stor bordsåg blev heller inte bra. En kompis fräste sedan kanterna och då blev det snyggt. Borrade gjorde han också.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-14 08:29

Jag sågade 3-4 mm akryl med inte fintandadaste metallbladet. Fintandade smälter plasten och geggar och det stelnar och blir o-bra, träblad riskerar att spräcka. Men det grövre metallbladet fungerade alltså riktigt bra. Alltid smartast att lägga plasten mellan tex masonit. Kan vara värt att provköra innan...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-09-14 09:06

För fina snitt i trä med bandsåg brukar man använda "formeln" tandantal / tum bör vara 6 till 12 st mot materialtjockleken. Typ: 25 mm tjockt => lämpligt antal tänder = 6-12 st, för klenare material är det bra med fler tänder per tum. Skulle tro att med sticksåg borde ett metall/bågfilsblad funka, ganska låg hastighet på maskinen så materialet inte värms upp så mycket och kleggar igen tänderna. För dom vinkelräta, raka men lite ojämna kanterna; spika ihop två st träbitar till ett "L med ett sandpapper emellan och vikt till. Trätyan utan sandpapper går mot synliga flatsidan på lådan, ytan med sandpappret går mot den lite ojämna kanten. Du kan nu slipa av ojämnheterna och får samtidigt en vinklerät och jämn ytan för limfogen och utan repor på flatsidorna. Det kan vara smart att tejpa på några bitar tejp där foten för maskinen kommer gå för att undvika repor eller som Roger skrev lägga plastskivan mellan två träskivor.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-14 09:41

Tjocklek är 5mm. Alla bitar har skyddsplasten kvar på båda sidor.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-14 11:20

en slipskiva, stor nog att slipa hela kanten med fint papper som mer putsar än slipar.
Kanske är knepigt att hitta en med lagom stor skiva dock.
Bordet kan ju vinklas som man vill och då får man rena ytor på en gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2017-09-14 11:56

Jag har limmat plexi genom att passa samma bitarna noggrannt och sedan försiktigt injicera kloroform i skarven med spruta och nål.
Jag brukar slipa bort änden på nålen så att den snedskurna spetsen kapas tvärt av.
Kloroformen löser upp plexin så att bitarna "smälter ihop".
Man måste vara försiktig så att man inte spiller utanför, då blir det inte snyggt. Det gäller ett få lagom med kloroform så att spalten fylls utan bubblor. Det kräver en del övning. Man måste jobba snabbt, kapillärkraften suger in kloroformen i skarven.
Fogen blir inte så stark som med ett riktigt bra plexilim, men för en huv eller liknande bör det vara tillräckligt.
Viktigt är att bitarna passar mycket bra mot varandra, ju noggrannare passning, desto bättre/snyggare blir fogen.
Öva först på några provbitar och ventilera väl, annars kan sömnen slå till... 8O

Man kan "polera" kanter på sågade/slipade plexiskivor med en gasolbrännare, även det kräver lite övning för att få lagom värme. För mycket värme gör att plasten bubblar.

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

jansch

Inläggav jansch » 2017-09-14 13:37

Det är ju alltid jobbigt att såga/kapa hårdplast, det spricker och kletar.

Ett "jobbigt tips" - SÅGA ELLER KLIPP I VATTEN!
risken att det spricker eller blir flisor är mycket mindre
Det funkar riktigt bra att klippa under vatten men givetvis inte 5mm, kanske max 1mm.

Att slipa acrylglas med t.x. planslip eller slipbord brukar ju sällan funka bra. Det slutar oftast med insmällta slipkorn om man inte är extremt lätt på handen.
Jag får bara det snyggt/OK om jag handslipar för att jämna till.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-09-15 00:49

Var köper man kloroform och aceton nu när färghandlare bara är ett minne och både Jula, Biltema och Clas Ohlsson blivit ett tantdagis.
Och faller man inte in i sömn av kloroform?

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-15 06:07

Kanske är det enklare att borra ett hål istället för att såga?

På detta klipp borras hål med stegborr och hålsåg. Ser ju väldigt enkelt ut men skenet kanske bedrar.

https://m.youtube.com/watch?v=A_ckhdao0fk
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2017-09-15 07:48

Helmut skrev:Var köper man kloroform och aceton nu när färghandlare bara är ett minne och både Jula, Biltema och Clas Ohlsson blivit ett tantdagis.

Jag har köpt kloroform i enlitersflaska på Apoteket. Men det tog lite förklaringar om vad jag skulle använda det till innan jag fick köpa. Jag lyckades även köpa både sprutor och nålar!
Och, ja! Man somnar om man sniffar för nära! Ha bra ventilation eller jobba utomhus.

Aceton kan man köpa på BilButtericks/Feltema.
Bor man i närheten av Borås, eller har ärende dit, kan jag rekommendera Verktygsboden. Ett riktigt bra gubbdagis!

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-09-15 11:41

Aceton finns väl i mataffärn.

PS. För sågning skulle jag först rekommendera manuell kontursåg, minst risk att det spricker. Kanske tar lite tid, men bättre det än att biten blir förstörd.

//Michael

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2017-09-15 17:32

Biltema har också Aceton, 1l för 80kr :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-15 21:54

fonzeka skrev:Biltema har också Aceton, 1l för 80kr :)

Jupp, blev glad när jag upptäckte det. Jag tycker att den luktar misstänkt mycket, kanske tarvligt renad.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2017-09-15 22:55

spiii skrev:
Helmut skrev:Var köper man kloroform och aceton nu när färghandlare bara är ett minne och både Jula, Biltema och Clas Ohlsson blivit ett tantdagis.

Jag har köpt kloroform i enlitersflaska på Apoteket. Men det tog lite förklaringar om vad jag skulle använda det till innan jag fick köpa. Jag lyckades även köpa både sprutor och nålar!
Och, ja! Man somnar om man sniffar för nära! Ha bra ventilation eller jobba utomhus.

Bor man i närheten av Borås, eller har ärende dit, kan jag rekommendera Verktygsboden. Ett riktigt bra gubbdagis!

/Sam

Då har du ett bra apotek.
Jag var inne på fyra olika apotek häromdagen för att köpa kanyler för att smörja ett lager.
Det var helt omöjligt trots att jag förklarade vad jag hade tänkt att göra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-16 07:38

forzell skrev:
spiii skrev:

/Sam

Jag var inne på fyra olika apotek häromdagen för att köpa kanyler för att smörja ett lager.

Du får gå med lagret till en doktor, så han kan skriva ut ett recept?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-16 08:42

forzell skrev:
spiii skrev:

/Sam

Varsågod, en oljepenna med kanyl.
Den borde väl funka?
https://www.brodyrvaruhuset.se/oljepenna-109.html
Vill du ha mer att välja på så är denna sida full av alternativ
https://www.google.se/search?source=hp& ... XDYeUsPx3s
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2017-09-16 18:26

Toppen, tack för tipset. Då slipper jag besvära doktorn :)

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2017-09-17 17:46

Perfector skrev:Den borde väl funka?

Nja, det kanske är svårt att kontinuerligt "lägga ut" kloroformen med den. Det kommer nog droppvis, och då får man lätt inneslutna bubblor i fogen. Det gäller att raskt fylla hela spalten, men inte mer, med kloroform för att det ska bli så bra som möjligt. Men det är ju bara att prova.

Knarkarjävlarna fördärvar tillochmed för hantverkare och hobbyister. Ska man inte få köpa rätt verktyg ens. :lol:

/Sam

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-17 18:39

spiii skrev:
Perfector skrev:Den borde väl funka?

Nja, det kanske är svårt att kontinuerligt "lägga ut" kloroformen med den. Det kommer nog droppvis, och då får man lätt inneslutna bubblor i fogen. Det gäller att raskt fylla hela spalten, men inte mer, med kloroform för att det ska bli så bra som möjligt. Men det är ju bara att prova.

Knarkarjävlarna fördärvar tillochmed för hantverkare och hobbyister. Ska man inte få köpa rätt verktyg ens. :lol:

/Sam

Då köper man en oljeflaska med symaskinsolja som man häller över i annat kärl
Sedan fyller man på med önskad vätska.
Därefter tar man en fin knappnål och sticker hål i den förseglande toppen som man normal klipper upp och får du precis så mycket hål som man vill ha.
Återförsluts med den medföljande hatten :-)

Saken är biff.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-09-17 23:10

Inom elektronik så finns det grejor! Även maskiner som trycker ut en viss mängd. Används t.ex. till lödpasta. En bit ner på denna sida så finns några nålar med olika diameter.

För länge sedan köpte jag några sprutor och flera olika spetsar på Elfa.

//Michael

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-18 05:38

Jag har inte haft tid att borra/såga och limma.

Har hittat några småbitar av akrylplast som jag kan testa på. Lutar mot att jag skaffar en stegborr för att ta upp hålen. Det är en RCA-kontakt som ska igenom så runt 20mm i diameter bör fungera.

När det gäller lim. Finns det avsett lim i behållare med smalt munstycke? Kanyler verkar jag inte hitta.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-18 07:02

Talspolen skrev:Jag har inte haft tid att borra/såga och limma.

Har hittat några småbitar av akrylplast som jag kan testa på. Lutar mot att jag skaffar en stegborr för att ta upp hålen. Det är en RCA-kontakt som ska igenom så runt 20mm i diameter bör fungera.

När det gäller lim. Finns det avsett lim i behållare med smalt munstycke? Kanyler verkar jag inte hitta.

Att löda nya kontakter på sladden och istället borra småa hål för sladden då?

Jag skrev ovan att man kan köpa en liten flaska symaskinsolja och hälla ut oljan i nå't annat och fylla på med aceton om det funkar som avsett och sticka hål i toppen med en knappnål, då får du ett litet hål som du kan trycka ut "limmet" genom
Bilagor
DSC00062.JPG
DSC00062.JPG (309.59 KiB) Visad 8983 gånger

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-18 13:07

Frågan är om pipen på flaskan är smal nog. Hittade en videosnutt på youtube där det limmas en huv eller displaylåda för modellflygplan. Där tejpar de ihop alla akrylskivor som ett akvarium och applicerar limmet med en kanyl och limmet sugs in under kanterna på akrylglaset. Verkar inte bli något spill utanför. Kapilärkraften suger in limmet, ser verkligen enkelt ut.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-18 14:15

Talspolen skrev:Frågan är om pipen på flaskan är smal nog. Hittade en videosnutt på youtube där det limmas en huv eller displaylåda för modellflygplan. Där tejpar de ihop alla akrylskivor som ett akvarium och applicerar limmet med en kanyl och limmet sugs in under kanterna på akrylglaset. Verkar inte bli något spill utanför. Kapilärkraften suger in limmet, ser verkligen enkelt ut.

Jag har lekt lite med min oljeflaska och när man sätter den mot en kant och drar utan att trycka så verkar kapillärkraften dra ut en mycket tunn sträng olja.
Men lim eller aceton som är mer flytande kanske det är precis vad som behövs.
Se'n kan man ju snusfint skära spetsen till en liten V-formad kil med knappnålshålet i toppen.
Då bör det även kunna bli en tät passning som förhindrar att limmet smetar ut sig
Eventuellt bör du öva på några lösa skräpbitar innan du ger dig på den egentliga limningen.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-18 19:32

Tack för tipsen. Jag ska prova borra på några oviktiga bitar akryl och även testa limning. Återkommer efter helgen :)
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2017-09-18 20:36

Jag är tveksam till om det går att limma med Aceton. Jag har tvättat plexi med aceton, det går fint om man är lätt på handen och snabb. Kloroform löser plasten bättre. Men om man inte får tag i det så bör ett lättflytande plexilim vara det bästa.

/Sam

Nästa

Återgå till DIY-forum