Att påstå att en analogi är bättre än en annan när man jämför system med olika frihetsgrader är trams.
Självklart kan man (som Tell gör) jämföra lite på tvären när man jämför ljud med bild. Bilden är ju ofantligt långsam om man jämför, det kan till och med vara en stillbild, men den har ju många andra dimensioner istället.
Man kan t ex jämföra ljudsignalens tid med en horisontell position i en bild, det är i själva verket en bra ide om man vill komma runt problemet att man inte kan pausa ett ljud utan att det blir tyst - en bild kan man dock pausa (om den ens var rörlig till att börja med, var det en stillbild så slipper man) - och istället för ett sample och dettaa plats i tiden, titta på ett pixel och dessa plats i rummet (det finns till och med två dimensioner att välja emellan).
Lyssna på Tell och lär, Svante!
- - -
Här (
http://users.ece.utexas.edu/~bevans/cou ... _Audio.pdf) kan man annars läsa lite om PDM vs PCM. T ex detta:
PDM stands for pulse density modulation. However, it is really better summarized as “oversampled 1-bit audio”, as it is nothing more than a high sampling rate, single-bit digital system. If one increased the sample rate of audio CDs by a large factor, and reduced the wordlength from 16 bits to 1 in a reasonable way, that would serve as the basis of a PDM system.
Most current digital audio systems use multi-bit PCM (pulse code modulation) to represent the signal. PCM has the advantage of being easy to manipulate. This allows signal processing operations to be performed on the audio stream, such as mixing, filtering, and equalization.
PDM, which uses only one bit to convey audio, is simpler in concept and execution than PCM. It has become popular as a way to deliver audio from microphones to the signal processor in mobile telephones. PDM is ideally suited for this task because it brings the benefits of digital, such as low noise and freedom from interfering signals, at low cost.
Nackdelen med PDM är inte bara att det inte använder bitars vikter utan deras täthet för att representera nivåer, vilket gör det svårt att räkna på en PDM-signal som man behöver processa, utan en minst lika stor svaghet är att det inte lämpar sig för lagring (men väl för realtidsanvändning) då datamängderna blir kolossala! (det är ett väldigt ineffektivt system om man räknar "pulser som går åt per ljudkvalitet")
I SACD-världen har man löst detta genom, att dels minska upplösningen dramatiskt jämfört med de enbitsomvandlare som används i CD-spelare (som med sina åtskilliga MHz samplingsfrekvens kan upplösa nästan CD-kvalitet även i högsta diskanten) och har gått ned till bara 2,8 MHz. Det kräver naturligtvis mycket aggressiv brusformning, och skräpet kommer tämligen nära audioområdet och riskerar även att bli resonant, vilket kan ställa till med problem för apparater senare i kedjan.
Till det har man användt vanlig packning av filen, alltså bortsett ifrån att inte "tolka" PDM-pluserna så bara lagrar man dem som vore de okänd data.
På så vis får man hanterbara datamängder.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).