Svante skrev:Tell skrev:Varför krångla till det så Svante? Den hörbara upplösningen är mer än 1bit, svårare än så behöver det väl inte vara?

Ok, hur stor då då? 2 bitar?
Om DU inte kan berätta vilken upplösning en MP3-lagrad musiksnutt har, varför avkräver du någon annan att berätta vilken upplösning SACD har?
Tell skriver att upplösningen är högre än en bit (PCM underförstått). Han har rätt. Och det har han även om ingen kan ge ett mätetal för upplösningen. Du måste släppa mätetalsnojan. Det finns massor av begrepp som man kan diskutera utan att de har något mätetal.
Du kan mäta kvinnors kroppsmått och försöka använda dina mått istället för att tala om skönhet, men ändå kan någon tycka ett en kvinna med enligt dig bättre mått är snyggare. Så även om du hittat något som du kan mäta så betyder det inte att begreppet skönhet är dåligt eller att ingen skall använda det. Även om du hittar en statistisk korrelation mellan de mått du mäter och vad folk tycker, så betyder det inte att du har mandat att säga att man skall tala om måtten istället.
Dåligt exempel kanske, väldigt politiskt inkorrekt t ex, och även på andra sätt är det olämpligt, men kanske förstår du ändå vad jag menar?
Om man har en signal som man t ex varierar på något sätt över tiden, och det hörs tydligt i en kedja men inte alls i en annan (som kanske trots det brusar mindre...) så har den första kedjan större förmåga att upplösa den sortens signal.
- - -
När det gäller upplösning så är det ju beroende på t ex signalen och något entydigt svar finns inte. Däremot kan man jämföra med t ex PCM. Går det att upplösa ett högfrekvens Plipp-ljud sämre, lika bra eller bättre än med PCM (16/44,1)? Går det att upplösa en statisk ton vid t ex 400 Hz sämre eller bättre än med PCM?
Men framförallt är en S/N-uppgift väldigt oprecis, om målet är att beskriva felet som kostar upplösning. Två apparater med precis samma S/N kan ha väldigt olika upplösning för en specifik signal. Upplösning kan påverkas inte bara av störningars frekvensfördelning och karaktär i tidsdomän, utan även av andra signalpåverkansfaktorer, t ex distorsion. I hög grad till och med. Svaj påverkar också.
Att reducera en diskussion om upplösning till att begreppet skall skrotas (utom för PCM...) och man skall bara tala om brus är fascistiskt, och inte på ett bra sätt.
Missförstå mig inte, jag vill inte tala illa om fascism, det kan vara väldigt bra som system i många sammanhang, men inte när man använder det till att styra vad folk skall få använda för begrepp. Upplösning och brus är inte utbytbara mot varandra, det är två helt skilda saker.
Vh, iö
- - - - -
PS. När jag skriver Fascism så åsyftar jag en komponent i ett politiskt system där man värderar effektivitet och handling, men ofta (eller det är i varje fall lätt att man) glömmer bort att bry sig om både hur det drabbar enskilda, och att enskilda kanske borde få ha inflytande. Jag skulle beskriva det system man har i Kina idag som fascistiskt, med alla för- och nackdelar. Jag förtydligar detta så ingen skall tolka fascism som en halssynonym till nazism. Det är ju populärt att helt historielöst slänga sig med begreppen hur som helst. Men det jag skriver har NOLL med nazism att göra, eller med något specifik politisk riktning heller för den delen, jag talar om den opolitiska komponenten - att man gör saker (eller försöker få saker gjorda) utan att förankra dem via diskussion, baserat på att man anser att de är rätt och riktiga. I detta fall handlar det om att vilja ha bort begreppet upplösning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).