Moderator: Redaktörer
Dartman skrev:Jag köpte efter lång tvekan en Festool sänksåg för ungefär samma användningsområden som du beskriver. Första gången jag använde den kände jag omedelbart att det var det bästa verktyg jag haft i händerna. Någonsin. Men den var dyr, därav min tvekan. Nu är jag tvärsäker!
/Jonas
paa skrev:Det kom ett litet paket idag:
[ Bild ]
darkg skrev:Tack förresten paa för tipset om Makita på Festoolskena.
...
darkg skrev:3 403 kr nu :-/
Johan_Lindroos skrev:Problem med multiverktyg!
Jag har nu ett multiverktyg, en Makita. Den följde med som ett paket med en skruvdragare. Trist nog följde det inte med några som helst verktygstillbehör till den! Sedan verkar det svårt att få tag på originaltillbehören (finns knappt på Bauhaus o.likn.). Några säger att olika märkens verktyg passar till varandra. Jag köpte några billiga sågar och lite skit från Cocraft (Clas Ohlson) tror jag. Men den jag hittills provat passade ju förstås inte riktigt. Den passade egentligen inte och jag drog ihop skiten och körde på ändå. Jag har försökt leta på olika sidar om vilka fabrikat som ska passa ihop med andra, och kommer bara till en massa webshoppar. Det står sällan vilka verktyg som dessa tillbehör passar.
På Clas Ohlson står det:
"Passar de vanligaste oscillerande verktygen på marknaden" (Cocraft)
- Ja ha, o-keeeeej?!?
(verkar inte passa Makita, tror jag)
På Jula står det:
Passar de flesta multiverktyg på marknaden. (Hard head)
- Ja ha, o-keeeeej?!?
Jag står lite handfallen här och naturligtvis blir det så att Faktisktkunskapen oftast har det rätta svaret. Är det någon som vet mer om detta? Gärna om det skulle kunna finnas en klar och tydlig tabell vad som passar med vad för det verkar vara en djungel, detta.
asslicker skrev:Tjena!
Jag letar efter en jigg till min festool överhandsfräs likt en "jasper jig. Dock vill jag ha en med metrisk skala och jag har inte hittat någon..
Tips?
asslicker skrev:Tjena!
Jag letar efter en jigg till min festool överhandsfräs likt en "jasper jig. Dock vill jag ha en med metrisk skala och jag har inte hittat någon..
Tips?
darkg skrev:asslicker skrev:Tjena!
Tips?
Nej, inte direkt, men jag var också inne på Jasper men tog en sån här istället, nöjd. Tyvärr inte med festoolmått, men jag har ändå snabbfäste. viewtopic.php?f=16&t=47175&hilit=Fr%C3%A4s&start=180#wrap
asslicker skrev:darkg skrev:asslicker skrev:Tjena!
Tips?
Nej, inte direkt, men jag var också inne på Jasper men tog en sån här istället, nöjd. Tyvärr inte med festoolmått, men jag har ändå snabbfäste. viewtopic.php?f=16&t=47175&hilit=Fr%C3%A4s&start=180#wrap
Såg ju inte så dum ut.. hur små radier klarar den?
Alternativet är ju att skaffa en jasper och ha en omräknare mellan millimeter och tum. Lite bökigt dock
asslicker skrev:darkg skrev:asslicker skrev:Tjena!
Tips?
Alternativet är ju att skaffa en jasper och ha en omräknare mellan millimeter och tum. Lite bökigt dock
paa skrev:asslicker skrev:darkg skrev:
Om man har några olika fräsar med olika diametrar så ka man ju kompensera uppåt och neråt på måtten så man kommer väldigt nära. Det är ju inte säkert att man vill ha exakt på hela millimetern i vilket fall, det kan ju bli för trångt så man vill ligga t.ex 0.2-0.3 mm över. Är det inte helt steglöst så kommer man alltid i sådana bryderier.
Användare som besöker denna kategori: andex2 och 30 gäster